• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • MillaQ2

    Snartlycklig har du också moderkakan på framsidan? Har funderat på om det är därför sparkarna inte känns så hårda. Det är mer som ett litet krafsande.

    Min viktökning ligger inte heller på normalkurvan :-S Huu...Hoppas på en kalorislukande amning framöver...

  • Snart lycklig
    MillaQ2 skrev 2015-05-22 22:18:06 följande:

    Snartlycklig har du också moderkakan på framsidan? Har funderat på om det är därför sparkarna inte känns så hårda. Det är mer som ett litet krafsande.

    Min viktökning ligger inte heller på normalkurvan :-S Huu...Hoppas på en kalorislukande amning framöver...


    Ja, precis, lite krafsande och ibland känner jag när den vänder sig.

    Det är lite lustigt för vid alla VUL/UL innan det sista TUL som gjordes i slutet av april, så har det angetts av jag har moderkakan i bakvägg, men vid TUL hade de kryssat i att den ligger i framvägg. Pratade med läkare dagen efter och hon sa att den flyttas inte, så konstigt. Hon sa också att kryssrutorns i formuläret som de fyller i vid UL ligger precis varandra, så det är lätt att kryssa fel. Ska kolla detta extra noga på onsdag vid nästa TUL.

    Svårt att sova! Inte konstigt kanske, när jag somnade redan vid 17-tiden igår. Blev inte ens ngn middag (ensam hemma). Vaknade vid 21-tiden och gjorde mig klar för sängen. Sov igen. Men nu är det banne mig svårt.

    Jag hoppas också på en kalorislukande amning. Jag har gått upp ca 20 kg nu. Ska väga mig imorgon bitti, alltså snart. ;)
  • zaq1234

    Milla, ja vi har verkligen lika värden, vad sköt för dig att ha ett datum, jag känner mig lite nervös inför juli månad...att allt ska gå bra osv...

    Jag har också gått upp mer än vad jag tänkt mig..väger ca 5 veckor för mkt. Gått upp 12 kg och är i v 29+6 idag...

    snart lycklig..jag är också så nyfiken på kön....men vill inte veta....

  • Snart lycklig

    Vägde mig nu precis, +20,3 kg. Är idag i v 29, 28+2. Jag skulle vara glad om jag bara hade gått upp 12 kg. Nu tror jag att alla mina IL-dropp och även annan immunmedicin kan ha påverkat lite eller mycket. BM tycker att jag äter bra.

  • Snart lycklig
    MillaQ2 skrev 2015-05-23 10:50:46 följande:

    Jag + ca 15 kg.. (V31) Måste vara mycket vätska :\ ????


    Haha, vi utgår från att vi bär på mkt vätska. Den kommer fullständigt rinna av oss efter förlossningen. ;) Tänker på dem som är så här tunga normalt, utan att vara gravida. Hur orkar de?
  • Blomman701

    Mmm det där med vikten! Misstänker att pyret äntligen växer för vågen stod på 66,7 i morse, det blir ca 15 kilo jag lagt på mig! Motionscyklar 30 minuter varje dag och imorgon blir det ny vecka. V38 37+0 :) Känner mig väldigt lycklig över att inte bära på övervikt i vanliga fall! Och vi bestämmer att det är mest vatten tjejer!

  • Frk Röd

    Har haft riktig känslostorm i kväll och gråtit massor (men inte för att jag är ledsen). Vet inte om det beror på gravidhormoner eller att "chocken" börjar släppa, och verkligheten kommer ikapp. Den att jag efter 4,5 år kämpande nu äntligen är gravid. Förstår inte hur jag har orkat alla dessa år med massor av misslyckanden och minus som bara avlöst varandra.

  • Redan47
    Frk Röd skrev 2015-05-23 22:36:07 följande:

    Har haft riktig känslostorm i kväll och gråtit massor (men inte för att jag är ledsen). Vet inte om det beror på gravidhormoner eller att "chocken" börjar släppa, och verkligheten kommer ikapp. Den att jag efter 4,5 år kämpande nu äntligen är gravid. Förstår inte hur jag har orkat alla dessa år med massor av misslyckanden och minus som bara avlöst varandra.


    visst är du känsligare nu, eller rättare sagt du står närmare dina känslor nu och det är svårare att bita ihop. Jag känner igen det du beskriver. Låt det vara så och lev ut sorg o glädjen omvartannat. Jag har börjat känna en nöjdhet nu över de två små liven som uppenbarats sig. Chocken o rädslan har lagt sig. Känner mig mer medveten o upplyst nu. Har samlat ihop frågor till tisdag. Har blivit mkt stor redan. Såg just en informativ film om tvilling grav, att det är tarmarna som svullnar ännu mer vid tvilling graviditet, det är inte livmoder som är större nu. Likaså brösten oxå pga twins. Jag känner helt annorlunda oxå nu efter KUB ultraljudet. Hat ju liksom väntat på att lyckas komma till den milstolpen då MF risken minskar radikalt. Att det lever och det gjorde ju DE. JA, nu njuter jag mer än tänker på riskerna. SÅÅÅ glad att du lyckades. Vad tror du själv var skillnaden denna gången?
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus