• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • redwine
    KillBill skrev 2016-01-25 18:03:49 följande:
    I yngre åldrar har alla världens samhällen överskott av män. Detta beror på att naturen ser till att det föds ca 106 män på 100 kvinnor. Eftersom kvinnor lever längre än män så har det totalt sett alltid funnits fler kvinnor än män (när man ser till befolkningen totalt).

    I Sverige såg vi ett trendbrott i fjol och idag så finns det något fler män än kvinnor i Sverige. Att det blivit så beror till viss del på att det kommit många manliga flyktingar till Sverige men också på att svenska män lever längre idag än tidigare.

    På totalen så handlar det emellertid inte om någon stor obalans.

    Nej
    men vi behöver ingen invandring


    Befolkningstillväxten kan jag som ensam man sköta
    med Sveriges alla kvinnor i gruppen 25-40 år    det räcker.......

  • Världsmedborgare
    Dennis2016 skrev 2016-01-25 21:08:24 följande:
    Citat från vår landsfader Löfven....är han ironisk angående knivmordet på den unga tjejen på flyktingförläggningen ?
    Vem är inte skräckslagen ?

    "? Jag tror att ganska många människor i Sverige känner en oro att ska ske liknande fall när vi nu tar mot så många ensamkommande flyktingbarn, säger Stefan Löfven."
    Vad gör du på flyktingförläggningarna, är du flykting eller arbetar du där?
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Dennis2016
    Ok, jag erkänner....jag är en person som inte förstår ironi.
    Migrationsverket går på knäna
    Polisen går på knäna
    Sjukvården går på knäna
    Socialtjänsten går på knäna
    Det finns inga bostäder
    Det går 126 killar på 100 tjejer
    Mängder med knivdåd, mord, gruppvåldtäkter och sexövergrepp.
    Kod 291 för att det inte ska vara offentligt.
    Det är då hon skriver ledartexten om att släppa in ytterligare 100 000 män under 2016 och äntligen förstår jag....
    Aftonbladets Karin Petersson är IRONISK...hon SKOJAR bara med oss.
    Haha, jag som tagit Karin och hennes kompis Anders på allvar. Ok, jag började misstänka att Anders skojade
    redan när jag såg honom på TV igår, men med Karins text idag så blev det liksom så uppenbart.
  • KillBill
    Dennis2016 skrev 2016-01-25 20:30:57 följande:

    Vad som är största problemet är inte helt lätt att säga.

    Att det finns många problem är något det inte finns några tvivel kring.

    Personligen tycker jag det mest tråkiga är våldet, trakasserierna, knivattackerar och att folk inte längre vågar gå ut på kvällar som förut.

    Jag var i en simhall i helgen.....och jag kan berätta att fortfarande så finns det några svenskar som besökar simhallen. Men jämfört med för ett år sedan är skillnaden enorm.


    En absolut majoritet av de privata aktörer som driver 100-tals badhus runt om i Sverige har inte noterat några större problem med säkerheten (trakasserier etc).

    Badhusen själva om säkerheten i simhallar www.expressen.se/nyheter/badhusen-sjalva-om-sakerheten-i-simhallar/
  • Världsmedborgare
    Dennis2016 skrev 2016-01-26 18:24:05 följande:
    Ok, jag erkänner....jag är en person som inte förstår ironi.
    Migrationsverket går på knäna
    Polisen går på knäna
    Sjukvården går på knäna
    Socialtjänsten går på knäna
    Det finns inga bostäder
    Det går 126 killar på 100 tjejer
    Mängder med knivdåd, mord, gruppvåldtäkter och sexövergrepp.
    Kod 291 för att det inte ska vara offentligt.
    Det är då hon skriver ledartexten om att släppa in ytterligare 100 000 män under 2016 och äntligen förstår jag....
    Aftonbladets Karin Petersson är IRONISK...hon SKOJAR bara med oss.
    Haha, jag som tagit Karin och hennes kompis Anders på allvar. Ok, jag började misstänka att Anders skojade
    redan när jag såg honom på TV igår, men med Karins text idag så blev det liksom så uppenbart.
    Och SD rasar med över 2% i senaste mätningen, kanske dags att lägga ner gnället och börja driva riktiga politiska frågor och skita i populismen.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

    Och Sverige levererar.
    --------------------------------------

    "Konjunkturen blir allt hetare, nu med det bästa humöret på fem år! Och det är svensk industrin driver upp tempot, enligt en ny barometer från Konjunkturinstitutet (KI).


    KI:s barometerindikator, som mäter konjunkturhumöret i hela ekonomin, steg i januari till den högsta nivån på fem år, 111,9.                                                                       


    ”Det är andra månaden i rad som indikatorn överstiger 110 vilket visar på en betydligt starkare ekonomisk tillväxt än normalt”, skriver KI i sin månadsrapport.


     


    Och arbetsmarknaden blir allt starkare. Företagens fortsätter att avisera optimistiska anställningsplaner och allt fler ser tecken på arbetskraftsbrist.

    http://www.di.se/artiklar/2016/1/27/gasen-i-botten-for-svensk-ekonomi/


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Dennis2016

    Mycket klok ledartext i DN idag....så här är lite att tänka på varför SD nu är störst i vissa opinionsundersökningar.

    Vi kunde ju också i dagens Expressen läsa att den drivande mannen i den grymma gruppvåldtäkten i Stockholm hade valt att lämna boendet där han blivit placerad.
    Ja, ni läser rätt....utföra en ovanligt grym gruppvåldtäkt och man kan bara promenera iväg.
    Vart är landet på väg ? Vår landsfader Löfven ser trött och ointresserad ut, är väl lika bra med nyval när han bara sitter på läktaren utan att genomföra åtgärder.

    Här följer texten i DN angånde knivmordet på flyktingförläggningen :


    På plats förklarade han (Aftonbladet 25/1): ?Jag tror att ganska många känner en stor oro för att det ska bli fler liknande fall när Sverige tar emot så många ensamkommande barn och unga. Många av dem som kommer unga till Sverige har traumatiska upplevelser och det finns inga enkla svar.?


    Statsministern valde alltså att åka till orten för att säga att han ser att människor är rädda för dessa ungdomar, men att han själv inte har några svar. Att bekräfta ? och därmed underblåsa ? en oro utan att ge några svar är en direkt ansvarslös politisk kombination."

  • Världsmedborgare
    Dennis2016 skrev 2016-01-27 15:48:59 följande:
    Mycket klok ledartext i DN idag....så här är lite att tänka på varför SD nu är störst i vissa opinionsundersökningar.

    Vi kunde ju också i dagens Expressen läsa att den drivande mannen i den grymma gruppvåldtäkten i Stockholm hade valt att lämna boendet där han blivit placerad.
    Ja, ni läser rätt....utföra en ovanligt grym gruppvåldtäkt och man kan bara promenera iväg.
    Vart är landet på väg ? Vår landsfader Löfven ser trött och ointresserad ut, är väl lika bra med nyval när han bara sitter på läktaren utan att genomföra åtgärder.

    Här följer texten i DN angånde knivmordet på flyktingförläggningen :

    På plats förklarade han (Aftonbladet 25/1): Jag tror att ganska många känner en stor oro för att det ska bli fler liknande fall när Sverige tar emot så många ensamkommande barn och unga. Många av dem som kommer unga till Sverige har traumatiska upplevelser och det finns inga enkla svar.


    Statsministern valde alltså att åka till orten för att säga att han ser att människor är rädda för dessa ungdomar, men att han själv inte har några svar. Att bekräfta och därmed underblåsa en oro utan att ge några svar är en direkt ansvarslös politisk kombination."


    Du har visst ett omättligt behov att spamma, är det här 14:e tråden du nu postar samma inlägg nu, eller är det fler än så?


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-01-27 10:19:46 följande:

    Och Sverige levererar.
    --------------------------------------

    "Konjunkturen blir allt hetare, nu med det bästa humöret på fem år! Och det är svensk industrin driver upp tempot, enligt en ny barometer från Konjunkturinstitutet (KI).


    KI:s barometerindikator, som mäter konjunkturhumöret i hela ekonomin, steg i januari till den högsta nivån på fem år, 111,9.                                                                       


    ?Det är andra månaden i rad som indikatorn överstiger 110 vilket visar på en betydligt starkare ekonomisk tillväxt än normalt?, skriver KI i sin månadsrapport.


     


    Och arbetsmarknaden blir allt starkare. Företagens fortsätter att avisera optimistiska anställningsplaner och allt fler ser tecken på arbetskraftsbrist.

    http://www.di.se/artiklar/2016/1/27/gasen-i-botten-for-svensk-ekonomi/


    Konjunktur säger inget om hur ekonomi och samhälle påverkas av invandring och att jobben blir fler löser inte självt utmaningen att få in invandrare i jobb.
  • AnonymEkbacken

    De byggde precis ett boende utanför min dotters skola vid ekbackeskolan.nu

    Kan uppleva det en aning läskigt, har numera bett barnen leka inomhus, särskilt mina döttrar som har redan nu upptäckt otäcka blickar. 

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?