• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    K Kalle skrev 2017-05-15 11:27:45 följande:
    De ljög på Rapport igår alltså. I vilket fall består de arbetslösa av en väldigt stor del utrikesfödda och de blir ännu fler när alla de som kom hösten 2015 snart är inne i ststemet. tyvärr vill bara 3% av de som inte ens har 9-årig skolgång studera så de blir väl permanent arbetslösa.
    Arbetslöshet mäts i relation till arbetskraften. SVT rapporterade om att fler än tidigare är inskrivna på arbetsförmedlingen (vilket var väntat). Arbetslösheten i procent har inte ökat.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-15 17:04:58 följande:
    Äntligen visar du lite självinsikt!
    Njae, jag är inte Dr Phil (hur du nu kan ha fått för sig det?) men visdomsordet hans delar jag ut till dig ändå.

    Så länge du (och framför allt Löfven) förnekar att arbetslösheten ökar så går det inte att göra något åt det.

     
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-05-15 18:48:31 följande:
    Njae, jag är inte Dr Phil (hur du nu kan ha fått för sig det?) men visdomsordet hans delar jag ut till dig ändå.

    Så länge du (och framför allt Löfven) förnekar att arbetslösheten ökar så går det inte att göra något åt det.

     

    Tycker du inte att det är bättre om vi håller oss till vedertagna begrepp? Jag tror faktiskt att du förstår skillnaden på antalet inskriva på  arbetsförmedlingen och arbetslösheten och då vet du också att det är antalet inskrivna på arbetsförmedlingen som har ökat.

    Vill du att vi håller oss till antalet inskrivna på arbetsförmedlingen som mått på arbetslöshet så kan det emellertid vara intressant att  titta på hur det såg ut när alliansen regerade.


    När alliansen tillträdde i september 2016 var 299 714 människor inskrivna på arbetsförmedlingen. Åtta år senare när Alliansen avgick hade antalet inskrivna på arbetsförmedlingen ökat till 371 200. En ökning med 71 486 människor (+24%).


    När den rödgröna regeringen tillträdde var 371 200 människor inskrivna på arbetsförmedlingen och i april 2017 var 364 464 människor inskrivna på arbetsförmedlingen. En minskning med 6 736 människor (-2%).


    När alliansen tillträdde 2006 låg arbetslösheten på 6,10%. När alliansen avgick 2014 hade arbetslösheten ökat till 7,2% det var en ökning med 1,1 procentenheter eller 18%


    När den rödgröna regeringen tillträdde låg arbetslösheten på 7,2 %. Idag är arbetslösheten 6,8 % vilken är en sänkning med 0,4 procentenheter eller en minskning med 5,6%.


    Det är väldigt tydligt att åtta år med alliansen vid makten inte resulterade i någon blomstrande arbetsmarknad..  


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-05-15 20:55:44 följande:

    Tycker du inte att det är bättre om vi håller oss till vedertagna begrepp?


    KillBill skrev 2017-05-15 20:55:44 följande:

    Tycker du inte att det är bättre om vi håller oss till vedertagna begrepp? Jag tror faktiskt att du förstår skillnaden på antalet inskriva på  arbetsförmedlingen och arbetslösheten och då vet du också att det är antalet inskrivna på arbetsförmedlingen som har ökat.

     


     


    Arbetslösheter räknat i faktiskt antal människor har ökat med 4000 personer sedan ett år tillbaka. Arbetslösheten i procent står still (7,5%).

    Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik.

    Det allvarliga i detta är att det bara är början. Nu kommer alla invandrare vi tagit in de senaste åren att börja komma in i rullorna hos arbetsförmedlingen och vi kommer att få ett nytt (högre) normalläge på arbetslösheten.

    Dessutom snart nog klinist rensad från etnska svenskar mitt i livet, som Reinfeldt sa. 

    Idag utgör "utlandsfödda" 60% av alla arbetslösa och den andelen kommer att öka.

    I praktiken de enda svenskar som är kvar hos Arbetsförmedlingen i någon större grad är de med en sjukdomsproblematik.

    Klarar man inte av att erkänna detta kan man givetvis inte göra någonting åt det heller.

    Särskilt allvarligt blir om om det är statministern som har de problemen.
  • K Kalle
    Flash Gordon skrev 2017-05-16 07:23:04 följande:
    KillBill skrev 2017-05-15 20:55:44 följande:

    Tycker du inte att det är bättre om vi håller oss till vedertagna begrepp? Jag tror faktiskt att du förstår skillnaden på antalet inskriva på  arbetsförmedlingen och arbetslösheten och då vet du också att det är antalet inskrivna på arbetsförmedlingen som har ökat.

     


     


    Arbetslösheter räknat i faktiskt antal människor har ökat med 4000 personer sedan ett år tillbaka. Arbetslösheten i procent står still (7,5%).

    Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik.

    Det allvarliga i detta är att det bara är början. Nu kommer alla invandrare vi tagit in de senaste åren att börja komma in i rullorna hos arbetsförmedlingen och vi kommer att få ett nytt (högre) normalläge på arbetslösheten.

    Dessutom snart nog klinist rensad från etnska svenskar mitt i livet, som Reinfeldt sa. 

    Idag utgör "utlandsfödda" 60% av alla arbetslösa och den andelen kommer att öka.

    I praktiken de enda svenskar som är kvar hos Arbetsförmedlingen i någon större grad är de med en sjukdomsproblematik.

    Klarar man inte av att erkänna detta kan man givetvis inte göra någonting åt det heller.

    Särskilt allvarligt blir om om det är statministern som har de problemen.
    Dessutom. Vi har fortfarande högkonjungtur. Arbetslösheten borde vara lägre. Arbetsgivare skriker efter arbetskraft men det finns ingen tillräckligt kvalificerad. Ett minimikrav är att kunna läsa och skriva och gärna på svenska (engelska kan vara ett alternativ).
  • Flash Gordon
    K Kalle skrev 2017-05-16 09:55:30 följande:
    Dessutom. Vi har fortfarande högkonjungtur. Arbetslösheten borde vara lägre. Arbetsgivare skriker efter arbetskraft men det finns ingen tillräckligt kvalificerad. Ett minimikrav är att kunna läsa och skriva och gärna på svenska (engelska kan vara ett alternativ).
    Självklart, men samtidigt omöjligt att exakt beräkna hur mycket skillnad det skulle göra med en bättre politik.

    Löfven pratade om 50000(?) beredskapsjobb i den gröna sektorn (rensa sly och klippa gräs), när invandringen var som störst där på hösten 2015.

    Det är nog nödvändigt att han snabbt återgår till det tänkandet.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna