• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • FDFMGA

    I DAG HAR JAG ONT I LILLTÅN!

    ALLT ÄR REGERINGENS FEL. JAG BLEV SÅ KRÄNKT ÖVER ATT PK-MEDIA SKRIVER ATT DET GÅR BRA FÖR SVERIGE ATT JAG RÅKADE SPARKA TILL MIN POTTA FÖR HÅRT!!

    MITT HOPP STÅR TILL ETT REGERINGSSAMARBETE MELLAN M OCH SD MED STÖD AV KD.

    ENDAST DE KAN STOPPA DE DJÄVULSKA ISLAMISERINGSPLANER S, M OCH V ÄR EN DEL AV OCH SOM C OCH L ANFRÄTTS AV.

    (Min personliga tolkning av en skrikhögeraktivist som gått upp i falsett, FDFMGA)


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2017-05-16 11:52:48 följande:

    I DAG HAR JAG ONT I LILLTÅN!

    ALLT ÄR REGERINGENS FEL. JAG BLEV SÅ KRÄNKT ÖVER ATT PK-MEDIA SKRIVER ATT DET GÅR BRA FÖR SVERIGE ATT JAG RÅKADE SPARKA TILL MIN POTTA FÖR HÅRT!!

    MITT HOPP STÅR TILL ETT REGERINGSSAMARBETE MELLAN M OCH SD MED STÖD AV KD.

    ENDAST DE KAN STOPPA DE DJÄVULSKA ISLAMISERINGSPLANER S, M OCH V ÄR EN DEL AV OCH SOM C OCH L ANFRÄTTS AV.

    (Min personliga tolkning av en skrikhögeraktivist som gått upp i falsett, FDFMGA)


    Du vet att alla som är oroade för Sveriges framtid INTE tillhör högern va? Själv är jag socialdemokrat.
  • FDFMGA
    K Kalle skrev 2017-05-16 13:50:33 följande:
    Du vet att alla som är oroade för Sveriges framtid INTE tillhör högern va? Själv är jag socialdemokrat.
    Ja, jag har förstått det.

    Hur känns det att stå för socialdemokratiska ideal och ständigt finna sig omgiven och omfamnad av aktivister långt, långt ut på högerkanten?

    Min uppfattning är att Sverige brustit alldeles åt helvete med att försöka skapa förutsättningar för en lyckad integration, vilket exempelvis visar sig i subkulturer i vissa områden där utrymmet för att vara en fri individ i Sverige är oerhört snävt.

    Den uppfattningen tror jag att många socialdemokrater delar med mig, liksom de delar uppfattningen att det är i den politiska mitten som lösningarna på integrationsproblemen finns.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon

    Socialdemokraten Johan Westerhom på Ledarsidorna skriver om ett havererande pensionssystem och en havererande arbetsmarknad:

    https://ledarsidorna.se/2017/05/pensionslavinen/

    "Resultatet visar att andelen personer som migrerar till Sverige efter fyllda 40 har ökat under de senaste decennierna, och att stora andelar av dessa aldrig kommit in på arbetsmarknaden överhuvudtaget. Det innebär att dessa personer, i jämförelse med inrikesfödda i motsvarande ålder, har en låg konsumtion under resten av sina liv och att deras pension blir lägre.

    Detta har Ledarsidorna.se varnat för tidigare - att de långa etableringstiderna utmanar pensionssystemet. Blir livsinkomsterna för låga går systemet med garantipensioner in. Samt att denna grupp har så svaga inkomster att de inte driver vare sig inhemsk konsumtion och därmed finansierar produktion i den omfattning som politikerna utlovat


    Tidigare, så sent som 2015, hävdade de flesta debattörer att invandringen skulle rädda välfärden och om den succé som alla högutbildade migranter gjorde i välfärden. Otaliga var rapporterna om enstaka läkare som fyllde enstaka vakanser. Idag är klimatet och rapporteringen en helt annan. Idag har även SVT börjat ställa frågor. Inte kring hur migrationen skall rädda välfärden utan tvärtom, hur vi skall rädda välfärden från en dysfunktionell integration och etablering."

    https://ledarsidorna.se/2017/05/svensk-arbetsmarknad-vi-narmar-oss-ett-trasproletariat/

    "Vi närmar oss ett trasproletariat. Eller i bästa fall, ett samhälle med en stor del av arbetskraften som arbetar för den välmående över- och övre medelklassen till låga löner genom att förse dem med dagliga, enkla, tjänster. Ett samhälle som det såg ut 1920. Eller, i bästa fall, 1950. Och det är den ljusare bilden av vår framtid. Det finns en annan i väsentligt mörkare nyanser, men frågan är om tiden ännu är mogen att gestalta den."

  • K Kalle
    Flash Gordon skrev 2017-05-17 09:14:14 följande:

    Socialdemokraten Johan Westerhom på Ledarsidorna skriver om ett havererande pensionssystem och en havererande arbetsmarknad:

    https://ledarsidorna.se/2017/05/pensionslavinen/

    "Resultatet visar att andelen personer som migrerar till Sverige efter fyllda 40 har ökat under de senaste decennierna, och att stora andelar av dessa aldrig kommit in på arbetsmarknaden överhuvudtaget. Det innebär att dessa personer, i jämförelse med inrikesfödda i motsvarande ålder, har en låg konsumtion under resten av sina liv och att deras pension blir lägre.

    Detta har Ledarsidorna.se varnat för tidigare - att de långa etableringstiderna utmanar pensionssystemet. Blir livsinkomsterna för låga går systemet med garantipensioner in. Samt att denna grupp har så svaga inkomster att de inte driver vare sig inhemsk konsumtion och därmed finansierar produktion i den omfattning som politikerna utlovat

    Tidigare, så sent som 2015, hävdade de flesta debattörer att invandringen skulle rädda välfärden och om den succé som alla högutbildade migranter gjorde i välfärden. Otaliga var rapporterna om enstaka läkare som fyllde enstaka vakanser. Idag är klimatet och rapporteringen en helt annan. Idag har även SVT börjat ställa frågor. Inte kring hur migrationen skall rädda välfärden utan tvärtom, hur vi skall rädda välfärden från en dysfunktionell integration och etablering."

    https://ledarsidorna.se/2017/05/svensk-arbetsmarknad-vi-narmar-oss-ett-trasproletariat/

    "Vi närmar oss ett trasproletariat. Eller i bästa fall, ett samhälle med en stor del av arbetskraften som arbetar för den välmående över- och övre medelklassen till låga löner genom att förse dem med dagliga, enkla, tjänster. Ett samhälle som det såg ut 1920. Eller, i bästa fall, 1950. Och det är den ljusare bilden av vår framtid. Det finns en annan i väsentligt mörkare nyanser, men frågan är om tiden ännu är mogen att gestalta den."


    För att rädda välfärden kan vi vara tvungna att införa ett kvalificeringssystem, vilket definitivt ett splittrat samhälle med ett trasproletariat utan välfärd och med låga inkomster. Så vill jag inte ha det, men våra politiker har dessvärre bäddat för det.

    Dessutom: många av de som faktiskt arbetar skickar en stor del av lönen hem till släkten. det kommer alltså inte samhället till del via konsumtion.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-05-17 21:42:29 följande:
    För övrigt gör två forskare vid KTH slarvsylta av undergångsprofeten Sanandajis altenativa fakta.

    www.svd.se/allvarliga-brister-i-sanandajis-bo...
    Dessa båda filurer har varit ute och cyklat när de diskuterat liknande frågor tidigare, vilket exempelvis Finanspolitiska Rådet påpekade i följande debattartikel förra året:

    www.dn.se/debatt/repliker/fel-om-strukturomvandling-av-arbetsmarknaden/

    Det finns ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda den här gången.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-05-17 23:34:49 följande:
    Dessa båda filurer har varit ute och cyklat när de diskuterat liknande frågor tidigare, vilket exempelvis Finanspolitiska Rådet påpekade i följande debattartikel förra året:

    www.dn.se/debatt/repliker/fel-om-strukturomva.../

    Det finns ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda den här gången.
    Så du delar Finanspolitiska rådets uppfattning att de enkla arbetena kommer att bli allt fler?

    Är det därför du anser att vi bör öka flyktinginvandringen, av arbetsmarknadspolitiska skäl alltså :)

    Och hur formulerar du din kritik av forskarnas synpunkter på att Sanandajis pamflett inte står på vetenskaplig grund?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna