• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Equalizer

    Trots polisens satsningar så växer andelen områden i Sverige som uppfyller kriterierna  för "särskilt utsatta" :

    unvis.it/dn.se/nyheter/sverige/sverige-har-fatt-fler-problemomraden-krisstamning-inom-polisledningen

    Vad är det som driver utvecklingen åt det hålet?


    KillBill skrev 2017-06-09 19:57:41 följande:
    Uppgiften om BNP per capita stämmer inte. Enligt uppgifter som man kan ta del av  på Ekonomistyrningsverkets hemsida ESV och från SCBs hemsida (gällande befolkningsutvecklingen) så kommer Sveriges BNP per capita under perioden 2014 och 2021 ha en god utveckling (varje år). Jag vet att så inte är fallet i några av Sveriges grannländer.

    www.esv.se/publicerat/publikationer/2017/prognos-april-2017/


    www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningsframskrivningar/befolkningsframskrivningar/pong/tabell-och-diagram/sveriges-framtida-befolkning-20162060/befolkningsutveckling-och-prognos/
    Tror du att utvecklingen hade varit bättre ifall vi inte haft en hög asylinvandring från tredje världen?
  • RMC
    themia skrev 2015-12-06 10:00:04 följande:

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda


    Sanslöst att nån tror att det enda måttet på hur man trivs med utvecklingen i ett samhälle är hur mycket pengar vissa har....

    Förr var vänstern en garant för samhällets stabilitet, numera verkar de vara i säng med kapitalisterna av den sämsta skolan... urk.  Vänsterns förfall är totalt.

    Vad f-n hjälper det min familj om vi kan köpa 18 telefoner och 2 nya bilar om vi inte kan släppa ut vår dotter ensam med tanke på den klientel som numera befolkar stora delar av landet.
  • K Kalle
    RMC skrev 2017-06-20 10:37:16 följande:
    Sanslöst att nån tror att det enda måttet på hur man trivs med utvecklingen i ett samhälle är hur mycket pengar vissa har....

    Förr var vänstern en garant för samhällets stabilitet, numera verkar de vara i säng med kapitalisterna av den sämsta skolan... urk.  Vänsterns förfall är totalt.

    Vad f-n hjälper det min familj om vi kan köpa 18 telefoner och 2 nya bilar om vi inte kan släppa ut vår dotter ensam med tanke på den klientel som numera befolkar stora delar av landet.
    Mmmm...ja...och att svenskar i genomsnitt har blivit rikare hjälper ju inte när klyftorna samtidigt växer.

    De säger att "Sverige" inte har varit rikare, men det är väldigt många i landet som inte märkt av det ett endaste dugg. Om det beror på att socialdemokraterna är mer ett högerparti än ett vänsterparti numera vet jag inte.
  • KillBill
    Borgaren skrev 2017-07-08 18:54:31 följande:

    Den "käftsmällen" kan snart behöva sväljas.....    ekonomi är lite mer än att titta i börsen för dagen, folks....kvartalsekonomi trodde jag var avskytt av vänstern?

    www.di.se/nyheter/ekonomiprofessorn-upplagt-for-decennier-av-problem-i-sverige/


    Det kan vara bra att sätta siffrorna i ett sammanhang, Nedan ser ni en graf från Svenskt näringsliv som visar utvecklingen  för nyckeltalet BNP per Capita i Sverige (röd),  EU (blå), Danmark (gul) och Finland (rosa) under åren 2007 till 2015.  Sverige har haft bättre utveckling för nyckeltalet  BNP per capita än EU-15 sedan 2009 (och mycket bättre utveckling än Danmark och Finland). Faktum är att det bara är Sverige av de länder som jämförs som har en högre nivå på BNP per capita år 2015 än 2007. Eftersom både EUs, Danmarks och Finlands lågkonjunkturer har varit längre och djupare än Sveriges så är det inte särskilt konstigt om deras BNP per capita nu får en skjuts uppåt.


    I Ekonomistyrningsverkets senaste prognos från april 2017 så kommer Sverige ha en positiv utveckling av BNP varje år fram till år 2021 (det är så långe som prognosen sträcker sig). Om man sätter ESVs prognostiserade BNP i relation till Sveriges befolkning under åren 2017-2021 så är även nyckeltalet BNP per capita positivt under hela prognosperioden. 


    Länk till källdata: www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Borgaren

    Fram till 2021??? det var intressant, jag visste inte att Nostradamus var intresserad av svensk  ekonomi... fniss.

    Försök läs igenom vad ekonomiprofessorn säger innan du uttalar dig.

  • KillBill
    Borgaren skrev 2017-07-09 11:01:19 följande:

    Fram till 2021??? det var intressant, jag visste inte att Nostradamus var intresserad av svensk  ekonomi... fniss.

    Försök läs igenom vad ekonomiprofessorn säger innan du uttalar dig.


    Jo jag har läst Hasslers inlägg. Han hänvisar till Regeringens senaste prognos som (bara) sträcker sig till 2020. Har du problem med att jag hänvisar till Ekonomiverkets prognos som sträcker sig 1 år längre?


    Hasslers  hänvisar till att tillväxt per capita för Sverige sjunker under EU-snittet och han bygger påståendet på regeringens prognos som stäcker sig till 2020. Eftersom Sverige haft en mycket starkare BNP utveckling än EU de senaste 10 åren så är det väl inte märkligt om EUs BNP skulle få en skjuts uppåt under åren  2017-2020 direkt efter deras lågkonjunktur?


     


    Hassler är orolig för att regeringens prognos för perioden 2017-2020 bara resulterar i en BNP-tillväxt per capita på 1 procent per år. Hassler kanske skulle titta på hur BNP utvecklade sig under den förra alliansregeringen? Då var tillväxten mycket lägre! Regeringens prognos för tillväxten under mandatperioden 2014 -2018 är att tillväxten i ett historiskt perspektiv kommer bli mycket hög!


     


    Det hade det varit intressant att höra hur du tolkar Hasslers inlägg. Vad är det i siffrorna som säger att den svenska modellen inte fungerar?


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Borgaren
    KillBill skrev 2017-07-09 12:33:20 följande:

    Jo jag har läst Hasslers inlägg. Han hänvisar till Regeringens senaste prognos som (bara) sträcker sig till 2020. Har du problem med att jag hänvisar till Ekonomiverkets prognos som sträcker sig 1 år längre?


    Hasslers  hänvisar till att tillväxt per capita för Sverige sjunker under EU-snittet och han bygger påståendet på regeringens prognos som stäcker sig till 2020. Eftersom Sverige haft en mycket starkare BNP utveckling än EU de senaste 10 åren så är det väl inte märkligt om EUs BNP skulle få en skjuts uppåt under åren  2017-2020 direkt efter deras lågkonjunktur?


     


    Hassler är orolig för att regeringens prognos för perioden 2017-2020 bara resulterar i en BNP-tillväxt per capita på 1 procent per år. Hassler kanske skulle titta på hur BNP utvecklade sig under den förra alliansregeringen? Då var tillväxten mycket lägre! Regeringens prognos för tillväxten under mandatperioden 2014 -2018 är att tillväxten i ett historiskt perspektiv kommer bli mycket hög!


     


    Det hade det varit intressant att höra hur du tolkar Hasslers inlägg. Vad är det i siffrorna som säger att den svenska modellen inte fungerar?


     


    Du är alldeles för fixerad vid prognoser och siffror, Hasslers tankar om att hela modellen måste reformeras, det är vad jag tar fasta på.

    Vi kan inte försörja så många nya bidragstagare och arbetslösa som den vansinniga politiken fört med sig.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna