• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Rutgers
    KillBill skrev 2016-02-07 12:46:00 följande:

    Enligt Mats Knutson har SVT/SR 1 100 journalister i hela landet, tror du att han har hittat på uppgiften? 


    Låter oerhört många för att få ut så lite. De kan lätt ta bort 75%. Men det är väl enklare att höja avgiften. Isf finns det än mer jag avskyr med den organisationen.
  • Flash Gordon
    Rutgers skrev 2016-02-07 11:07:13 följande:
    Visst. Vi har ingen aning om något egentligen eftersom vi saknar  undersökningen i sin helhet. Inte en chans att SR/SVT har 1100 journalister. E/AB har typ 125 eller nåt sånt var. BBC har runt 2000. Sen blandar Flash ihopp urval och svarsfrekvens. 2000 av Sveriges befolking är alltså antalet svarade. Om det ligger runt 50% i svar är alltså urvalet runt 4000. Sen så tar man inte bara svaren rakt av och gör ett diagram utan de viktas imot hur många de respekterar. Typ att 40-talister är fler än 50 osv. Sen kommer det svåraste frågan, hur man skall vikta SDs röster som man vet är väldigt svåra. Här gör de väldigt olika och därmed får väldigt olika resultat.

    T.ex. har de rätt lika för S, runt 23 - 26, men skulle någon helt plöstligt har 50% mer, dvs runt 36 så skulle det givetvis se milt sagt konstigt ut.
    Det här är det som är ute på nätet idag. Det borde ge en hyfsad bild av undersökningen.
    http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf

    -----

    Ipsos brukar ringa till 1200 personer. Det anses ge en OK bild av opinionen. En del av dess faller sedan bort för att de inte vill svara.
    http://ipsos.se/sites/default/files/pdf/DN%20Ipsos%20valjarbarometer%2020160127.pdf

    Skop redovisar ca 1000 svar. Detta anses också ge en rättvisande bild av opinionen. De säger dock inget om storleken på bortfallet men det är knappast över 50 % så de har max tillfrågat runt 1500-2000:
    http://www.skop.se/main/wp-content/uploads/2015/12/SKOPs-Valjarbarometer-30-december-2015.pdf

    Det är där det brukar ligga. I storleksordning.

    Men i sak är det ointressant med de exakta siffrorna. Jag tog exemplet med OU:s för att visa på att även ett lågt antal tillfrågade ger tillförlitliga svar. Om det sedan handlar om 0,02% eller 0,04% spelar mindre roll. De 8-9% inom public service som tillfrågats i SOM-undersökningen räcker gott och väl för att ge en bild av hur det ser ut.

    ----

    Sedan förstår jag inte varför du tvivlar på antalet anställda journalister inom public service år 2011.

    ------

    Den enda relevanta kritik man kan ha mot denna undersökning idag, år 2016, är att den är fem år gammal nu. Det kan ha hänt saker sedan dess så en ny underökning vore intressant. 
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-02-07 16:06:41 följande:
    Så du menar att om jag väljer ut och frågar 10% av de anställda, exempelvis de som är fackligt engagerade, så kommer jag få en representativ bild av vad samtliga på arbetsplatsen tycker (exv har sin politiska hemvist). Really?
    Frågar du 10% av de anställda på en arbetsplats som är stor nog att ge ett tillräckligt ANTAL svarande så räcker det, ja.

    Ingen har visat på siffrorna på organisationsgraden hos journalister inom public service men JF själva säger att de har 1100 medlemmar bara på Sveriges Radio:
    https://www.sjf.se/om-oss/distrikten-och-klubbarna/radio-tv/valkommen-till-journalistklubben-vid-sveriges-radio

    Det borde rimligen motsvara en ansenlig del av journalisterna på SR.

    Det finns alltså ingen anledning att i detta skede haka upp sig på att det eventuellt bara vara fack-medlemmar som blev tillfrågade.

    -----

    Varför mejlar du inte Kent Asp själv om du fortfarande tvivlar på undersökningen?
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-02-07 16:48:22 följande:
    Frågar du 10% av de anställda på en arbetsplats som är stor nog att ge ett tillräckligt ANTAL svarande så räcker det, ja.

    Ingen har visat på siffrorna på organisationsgraden hos journalister inom public service men JF själva säger att de har 1100 medlemmar bara på Sveriges Radio:
    www.sjf.se/om-oss/distrikten-och-klubbarna/ra...

    Det borde rimligen motsvara en ansenlig del av journalisterna på SR.

    Det finns alltså ingen anledning att i detta skede haka upp sig på att det eventuellt bara vara fack-medlemmar som blev tillfrågade.

    -----

    Varför mejlar du inte Kent Asp själv om du fortfarande tvivlar på undersökningen?
    Att enbart de som är fackligt organiserade inom Journalistförbundet tillfrågades innebär att undersökningen bara har relevans för de som är organiserade inom Journalistförbundet.

    En liten del av journalisterna på SVT var vid enkättillfället organiserade i Journalistförbundet.

    Kriterierna för ett slumpmässigt urval tillhör det första den som läser statistik får lära sig och det faktum att skrikhögern drar slutsatser från enkäten om åsikter bland journalister på SVT i allmänhet är ytterligare ett exempel på hur okunnigt skrikhögern väsnas.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • dennis99

    Hur bra känns det med att ta folk från Aftonbladet till SVT.

    Aftonbladet är väl snart den enda tidningen som inte erkänner att Sverige står för väldigt, väldigt, väldigt stora "utmaningar" 

    Japp, utmaning är ordet politikerna använder när de egentligen står handfallna och inte vet vad de ska göra.

    Men Löfvén var i alla fall stolt med sin insats under 2015 och känner att han är på rätt väg.  Någon som känner sig trygg med detta ?

  • Flash Gordon
    dennis99 skrev 2016-02-07 17:49:10 följande:
    Hur bra känns det med att ta folk från Aftonbladet till SVT.
    Tja, det är ju bara att ta en ny anka ur samma ankdamm.

    I praktiken gör det ingen skillnad.
  • dennis99
    Flash Gordon skrev 2016-02-07 17:52:18 följande:
    Tja, det är ju bara att ta en ny anka ur samma ankdamm.

    I praktiken gör det ingen skillnad.
    Jag skulle hellre kalla "ankan" för en "envis åsna"  =)
  • FDFMGA
    dennis99 skrev 2016-02-07 17:58:19 följande:
    Jag skulle hellre kalla "ankan" för en "envis åsna"  =)
    Hm, det gick snabbt att bli utvisad från FL.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

    Apropå Miljöpartiet så visar väl publiciteten efter valet med all önskvärd tydlighet att talet om att media skulle favorisera MP kommit på skam.

    Få om ens någon kan väl ha undgått att notera att en stor del av publiciteten kring MP numer är negativ.

    Min egen ganska subjektiva uppfattning är att de partier som får mest negativ publicitet för närvarande är i fallande ordning: SD, MP, S, KD, M, V, FP och C.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rutgers
    Flash Gordon skrev 2016-02-07 16:36:53 följande:
    Sedan förstår jag inte varför du tvivlar på antalet anställda journalister inom public service år 2011.
    Tycker det låter helt vansinnet många emot vad alla andra har och emot vad de presenterar. Men å andra sidan tycker jag SVT är vansinne så man kan se det som helt logiskt att det ser ut så.

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?