• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • felix le chat
    FDFMGA skrev 2016-03-28 22:03:35 följande:
    Jag tror att det ibland förekommer att folk läser tidningstexter lika illa som du läste min text.

    Och mot den bakgrunden så kan det uppstå de mest bisarra konspirationsteorier.

    Skrattande
    En nyhet är något som någon vill dölja, allt annat är propaganda..." George Orwell.


  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2016-03-28 22:20:06 följande:
    En nyhet är något som någon vill dölja, allt annat är propaganda..." George Orwell.


    Tja, jag har inte ambitionen att återupprätta rum 101.

    Föreslår att du läser om min text utan färgade glasögon på och återkom med mindre infantil och mer relevant kritik än din taffliga DDR-drapa.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • felix le chat
    FDFMGA skrev 2016-03-28 22:24:46 följande:
    Tja, jag har inte ambitionen att återupprätta rum 101.

    Föreslår att du läser om min text utan färgade glasögon på och återkom med mindre infantil och mer relevant kritik än din taffliga DDR-drapa.
    Jag är ju enligt din mening en subkultur som utvecklar egna tolkningar av vår samtid och därmed farlig för dej och dom som vill ha monopol på att beskriva och publicera.
    Jag är ledsen att jag stört.

  • FDFMGA
    felix le chat skrev 2016-03-28 22:56:40 följande:
    Jag är ju enligt din mening en subkultur som utvecklar egna tolkningar av vår samtid och därmed farlig för dej och dom som vill ha monopol på att beskriva och publicera.
    Jag är ledsen att jag stört.

    Nej, inte störde du. Du gav ju ett mycket explicit exempel på en egen tolkning med DRR, Orwell och hela baletten. 

    Min poäng är att det finns ett informationsöverföd i och med internet och att det är viktigt att skolan lär barnen värdera information och tillämpa källkritik. Vissa vuxna skulle också ha nytta av sådana kunskaper.

    Jag tycker din reaktion var intressant om än inte särskilt ovanlig. Men tack för exemplet! Mest åskådligt är det väl i ditt påstående att jag vill ha monopol. Jag antar att du menar att jag vill förbjuda allt annat än public service. Ja herregud, det var mer än jag visste och inget jag har gett uttryck för.

    I mångt och mycket är nog påståendena att public service är vänstervridet en mix av önsketänkande (man behöver ha en konspirationsteori som snuttefilt), ren okunnighet samt oförmåga att värdera information

    Apropå Orwell så borde väl du inte ha så mycket att anmärka på det totalitära samhälle han skildrade. En av sentenserna är ju att okunnighet är styrka. Och dessutom arbetar man medvetet för att försämra språkets uttrycksmedel, finns det inte ord att beskriva med så är ju det nästan värre än att inte ha tillägnat sig sambandet mellan orden.

    Du vet det där som gör att man kan förstå vad man läser.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Moderno skrev 2016-03-28 19:39:34 följande:
    Visst kan det tyckas märkligt att Lena A.L. inte gjorde mer under sin tid som makthavare, om hon upplevde "mörkning" som ett problem. .
    Hur då?

    Det vore ministerstyre att lägga sig i de media man själv äger, dvs Public Service. Privata medier skulle givetvis inte ta order av en minister.

    Därtill var det Reinfeldts öppna-era-hjärtan-syn som gällde så att antyda någonting annat hade förmodligen varit svårt.
  • Flash Gordon
    felix le chat skrev 2016-03-28 21:51:35 följande:
    Jag tror du har helt rätt.
    Gå tillbaka till DDR och Sovjet modellen där man inte tillät egna tolkningar av sanningen.
    Fruktansvärd utveckling i Sverige där var och varannan kan skriva vad dom vill utan kontroll av
    någon myndighet.
    Du är inte helt fel ute.
    .

    Anette Novak heter hon som håller i regeringens medie-utredning (KU 2015:01) och hon anser att regeringen bör överväga att regeringen skall tydliggöra för Public Service att "... demokratibestämmelsen är överordnad kravet på opartiskhet i sändningstillståndet".
    http://www.gp.se/nyheter/ledare/kronika/1.3037109-teodorescu-hur-modiga-vagar-vi-vara-egentligen-

    Dvs, det som någon (hon?) anser vara "bra" för demokratin, det skall stärkas i Public Service. Även om detta går ut över opartiskheten. Antagligen tycker hon att Public Service idag är för opartiska.

    .

    Detta ligger helt i den linje som hon drivit länge och kan knappast ha varit något som regering (dvs miljöpartiets kulturminister) varit omedveten om när de utnämnde henne som ansvarig från första början. 

    Anette Novak (ca 53 min in) talar om vikten av agendadrivande journalistik, vilket är ett finare namn för vinkla, dölj och förespegla. Talet om detta börjar ca 1:03:00 in. Hon talar om hur hon vände Norran från att vara en "informationsförmedlare till att bli en storebror/storasyster ...".

    Hon hävdar även att hon vet vad folk i bygden efterfrågade när det kom till politiska frågor och därför anser hon att det är rätt att tidningen driver en politiserad nyhetsagenda. 
    http://www.axess.se/tv/vodplayer.aspx?vod=1593

    .

    Så, med sådana krafter i rörelse och vid makten så får vi väl se vart Public Service tar vägen framöver. Men känn er informerade om läget och kom inte sedan och säg: "Vi visste inget!".
  • Moderno
    Flash Gordon skrev 2016-03-29 10:14:53 följande:

    Hur då?

    Det vore ministerstyre att lägga sig i de media man själv äger, dvs Public Service. Privata medier skulle givetvis inte ta order av en minister.

    Därtill var det Reinfeldts öppna-era-hjärtan-syn som gällde så att antyda någonting annat hade förmodligen varit svårt.


    Vem styr över public service menar du?

    Är det inte bra om en minister vill kontrollera hur offentligfinansierad verksamhet uppfyller sina åtaganden, t.ex. genom en offentlig utredning? Vad menar du egentligen är ett ministerstyre?
  • Ego Lovers
    Moderno skrev 2016-03-28 02:22:31 följande:
    Även om han (Sigurd Allern) en gång kan ha förespråkat folkmord som en politisk ideologi, är det så länge sedan att det inte påverkar min bild av honom enbart av det skälet (bara min personliga uppfattning).

    Däremot är det ju högst intressant varför han anser att det är bekymmersamt att någon besöker sidor som t.ex. avpixlat. Om man läser på sr.se: "Svenska medier förtiger medvetet fakta om invandringen" står det att han undrar över vad de som besöker avpixlat "har för nyhetskriterier" och han vill också (vad jag kan förstå) kritisera paret Adelsohn/Liljeroth i debattinlägget på expressen "SD-inspirerad retorik lämnas ej oemotsagd" för att de har en känsla hur medierapporteringen sker i de aktuella frågorna. 

    Men vore det inte mer intressant att - måhända självrannsakande - ställa sig frågorna:

    1) varför känner de som de gör (alltså paret Adelsohn/Liljeroth),

    2) är de ensamma om att ha den känslan, samt

    3) är det (särskilt om fler delar deras känsla) något som bör tas på allvar och föranleda förändringar i den journalistiska metoden?

    Jag tar inte ställning själv (jag är ju i det stora hela helt nöjd med public service och kopplar verkligen inte samman etnicitet med brott), men jag undrar om inte Sigurd Allern misstar debatten rörande framtidens nyhetsrapportering för en fråga om invandringens för- och nackdelar (jag tycker att det står klart att de makarna Adelsohn/Liljeroth har gjort helt tydligt att de inte delar SD:s politiska uppfattningar)?
    Lena har ju själv sagt att hon går in på avpixlat för att jämföra nyhetsflödet inte för att hon tror att avpixlat ger korrekta nyhetsuppdateringarna. Men hela efterdebatten har rykts ur sitt sammanhang och fått helt andra proportioner än vad det egentligen handlar om.
  • Ego Lovers
    KillBill skrev 2016-03-28 09:46:53 följande:

    Kritiken handlar inte om att det är olämpligt att besöka sajten Avpixlat, det skriver exempelvis professor Jesper Strömbäckhatt att han själv gör ibland (www.journalisten.se/nyheter/de-forstar-inte-hur-journalistik-gar-till). Kritiken handlar om att Sveriges förra kulturminister hävdar att media undanhåller sanningen. Lena Adelsohn Liljeroth var ansvarig minister för mediefrågor i Alliansregeringen under 8 år och skulle, om det fanns ett problem med att media mörkade sanningen, så hade möjligheten att verka för en förändring. Det gjorde hon inte. I den här artikeln av DNs Ewa Stenberg utvecklas kritiken. www.dn.se/nyheter/sverige/de-antidemokratiska-tongangarna-ar-skrammande/


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Problemet fanns inte undertiden då Lena var i regeringen. Förtroendet för media har sjunkit pga flyktingkrisen när Sverige hade öppnat dörren på vid gavel och ingen ville se problemet utan hyllade välgörenheten utan att ha en plan på hur alla dessa människor ska få en egen bostad och ett framtida arbete. Man kan inte bara trycka ihop människor i stora anläggningar/institutioner och sedan tro att allt blir bra. Människorna måste ju vidare så de får egna hem och ett meningsfullt liv. Den planen hade inte regeringen och den verkar de inte ha nu heller
  • KillBill
    Ego Lovers skrev 2016-03-29 13:58:48 följande:
    Problemet fanns inte undertiden då Lena var i regeringen. Förtroendet för media har sjunkit pga flyktingkrisen när Sverige hade öppnat dörren på vid gavel och ingen ville se problemet utan hyllade välgörenheten utan att ha en plan på hur alla dessa människor ska få en egen bostad och ett framtida arbete. Man kan inte bara trycka ihop människor i stora anläggningar/institutioner och sedan tro att allt blir bra. Människorna måste ju vidare så de får egna hem och ett meningsfullt liv. Den planen hade inte regeringen och den verkar de inte ha nu heller

    Det är ett häpnadsväckande påstående att de problem som du och makarna Adelsohn upplevaren med media ska ha uppkommit i och med att den rödgröna regeringen kom till makten. Menar du att regeringen har påverkat vad media förmedlar för nyheter och vilka nyheter som  media inte förmedlar? I och med att Svenska folkets förtroende för medier är start så är ditt påstående mycket anmärkningsvärt.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?