• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-10-22 18:11:38 följande:
    Nejdå, det är enkelt att leta upp propositionen så att man kan ta del av siffrorna utan att bli förlöjligad. Se www.regeringen.se/49cda6/contentassets/9657b451d2054254b61e0e7d0ca24e44/ett-modernt-public-service-nara-publiken--villkor-20202025-prop.-201819136.pdf, §11.1, sid 106 där det framgår att "För 2020 tilldelas Sveriges Radio 3 077,1 miljoner kronor, Sveriges Television 5 041,2 miljoner kronor och Sveriges Utbildningsradio 445,1 miljoner kronor. Därefter ska medelstilldelningen till respektive företag höjas med 2 procent per år under tillståndsperioden", dvs totalt 8563,4 milj för det första året.

    Sedan blir siffran större eftersom man slår samman 6 år och uppräkningen med 2% innebär iofs att public service inte har något som helst krav på sig att effektivisera sin verksamhet men gör också att den nominella siffran blir högre än 6*8563,4.

    Visst är det mycket. Väldigt mycket.
    Ja, jag såg också en uppgift om drygt 8 miljarder när jag kollade.

    Men på den tid jag läste matte var det skillnad på 8 och 54, men det var ju i skolan och inte i samspråk med företrädare för relativismhögern.

    Nu skrev ju personen under ett antal år eller så - när jag  jag gick i skolan så skulle jag nog ha approximerat det till drygt sju år.

    Intressant att den nyauktoritära rörelsen slår det gamla Sovjetsamhället, där hade men ju bara femårsplaner, medan det här är drygt sjuårsuppskattningar.

    Sju svåra år - måhändaSkrattande
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-10-22 18:07:57 följande:
    Du får komma tillbaks med en länk - nyheterna finns fortfarande kvar ett tag till.

    I de nyhetssändningarna jag kollat på från i förrgår dvs Söndag kan jag inte se det du påstår. 
    Mm, svtplay  sparar inslagen i en vecka.

    Jag gissar att det var Rosengårdspelarnas sång efter deras triumf hen förväxlade med stämningsladdad musik till Turkiets intåg i Syrien.
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2019-10-22 19:02:18 följande:
    Ja, jag såg också en uppgift om drygt 8 miljarder när jag kollade.

    Men på den tid jag läste matte var det skillnad på 8 och 54, men det var ju i skolan och inte i samspråk med företrädare för relativismhögern.

    Nu skrev ju personen under ett antal år eller så - när jag  jag gick i skolan så skulle jag nog ha approximerat det till drygt sju år.

    Intressant att den nyauktoritära rörelsen slår det gamla Sovjetsamhället, där hade men ju bara femårsplaner, medan det här är drygt sjuårsuppskattningar.

    Sju svåra år - måhändaSkrattande
    Om du bemödar dig att gå till propositionen och ta reda på fakta i stället för att raljera ser du att det handlar om 2020 - 2025. Public Service' avtal gäller för 6 år i taget. Det framgick mycket tydligt av inlägget att det inte handlade om ett enstaka år.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2019-10-22 19:05:37 följande:
    Mm, svtplay  sparar inslagen i en vecka.

    Jag gissar att det var Rosengårdspelarnas sång efter deras triumf hen förväxlade med stämningsladdad musik till Turkiets intåg i Syrien.
    I vinjetten med dess musik visades bilder från Chile. Protester, upplopp, t-bana i brand och militärer på gatan. Misstag eller vilseledande påstående om musik till Turkiets intåg. Eller så var det inte i Söndags.

    Viljetthögern eller triumfsångshögern? - snart går det inte att veta
  • Lena1979
    FDFMGA skrev 2019-10-22 15:10:28 följande:
    54 miljarder kronor.

    Det verkar mycket. Är du säker på att inte bakgrundsmusiken överröstade så att du hörde fel?
    Men titta då på inslagen själv så får du se.

    Det tog mig 5 sekunder finna denna länk där det bekräftas: 54 tusen miljoner skattekronor!!!
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kulturministern-kristdemokraterna-ger-uttryck-for-en-valdigt-elitistisk-syn
  • FDFMGA
    Lena1979 skrev 2019-10-22 20:03:51 följande:
    Men titta då på inslagen själv så får du se.

    Det tog mig 5 sekunder finna denna länk där det bekräftas: 54 tusen miljoner skattekronor!!!
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kulturministern-kristdemokraterna-ger-uttryck-for-en-valdigt-elitistisk-syn
    Mm, under en sexårsperiod.

    Om du söker anställning någon gång akta dig för arbetsgivare som säger att din lön blir 400.000 kronor, dvs lite drygt 60.000 per år.

    Alltså om du ska ange en kostnad är det lämpligt att ange per år eller per månad.

    i ditt ena inlägg, det jag citerade anger du ingen period överhuvudtaget och i det andra "ett antal år"Glad

    Hur går det med den dramatiska musiken. Var det Rosengård som firade guldet eller musik till Turkiets intåg i Syrien.

    Spänningen är olidlig - låt det inte bli en cliffhanger!
  • Lena1979
    Mentat skrev 2019-10-22 18:11:38 följande:
    Nejdå, det är enkelt att leta upp propositionen så att man kan ta del av siffrorna utan att bli förlöjligad. Se www.regeringen.se/49cda6/contentassets/9657b451d2054254b61e0e7d0ca24e44/ett-modernt-public-service-nara-publiken--villkor-20202025-prop.-201819136.pdf, §11.1, sid 106 där det framgår att "För 2020 tilldelas Sveriges Radio 3 077,1 miljoner kronor, Sveriges Television 5 041,2 miljoner kronor och Sveriges Utbildningsradio 445,1 miljoner kronor. Därefter ska medelstilldelningen till respektive företag höjas med 2 procent per år under tillståndsperioden", dvs totalt 8563,4 milj för det första året.

    Sedan blir siffran större eftersom man slår samman 6 år och uppräkningen med 2% innebär iofs att public service inte har något som helst krav på sig att effektivisera sin verksamhet men gör också att den nominella siffran blir högre än 6*8563,4.

    Visst är det mycket. Väldigt mycket.
    Tack!
    Det verkar som vissa är indoktrinerade så till den grad att de klarar inte höra sanningen.
    Som vanligt har de väl tagit det som sin livsuppgift att dölja och förneka?

    54 miljarder kronor är helt enkelt ofattbart.

    Hur många miljarder kan då direkt anses utgöra propagandastöd still S och dess stödpartier?
    75, 50 eller 25%?
    Även om någon skulle påskina att det endast skulle vara 25% så är det ändå 13,5 miljarder skattekronor som går till propagandastöd till ett utvalt parti och dess stöd-kamrater.
    Självfallet finns det några ivriga, t ex i denna tråden, som med emfas förnekar att public service till 25% stödjer S och dess stödpartier.
    Men bara de exempel som är uppräknade i denna lilla tråden kan väl anses visa att åtminstone ett par procent kan betraktas som sådant propagandastöd.
    Ett "par procent" utgör ju trots allt mer än 1 miljard skattekronor som i så fall uppenbarligen utgör propagandastöd till S och dess stödpartier.

    Opartiskt?
    Rätt använda skattepengar???
  • Lena1979
    FDFMGA skrev 2019-10-22 19:05:37 följande:
    Mm, svtplay  sparar inslagen i en vecka.

    Jag gissar att det var Rosengårdspelarnas sång efter deras triumf hen förväxlade med stämningsladdad musik till Turkiets intåg i Syrien.
    Pinsamt att snacka om utbildning och sin egen förträfflighet när det tog mig 5 sekunder att finna belägg för 54 miljarder skattekronor.
    Ja, 5 sekunder för arma mig som enligt din uppfattning, den uppfattning som du försöker sprida, är att jag är fullkomligt oduglig...

    Det säger nog mer om dig, om din egen s k utbildningsnivå och om din begåvning. Skärp dig själv i stället för att ständigt klanka ner på mig!
  • Lena1979

    Den som känner behov peka ut mig som lögnare gällande den effektskapande musiken får väl göra det.
    Jag såg och hörde, fler av mina nära såg och hörde, det är för mig fullt trovärdiga vittnen.
    Ni som är så indoktrinerade så ni inte vare sig vill höra eller se, ni som bara vill förneka och dölja, det är upp till er.

  • Lena1979
    FDFMGA skrev 2019-10-22 20:19:35 följande:
    Mm, under en sexårsperiod.

    Om du söker anställning någon gång akta dig för arbetsgivare som säger att din lön blir 400.000 kronor, dvs lite drygt 60.000 per år.

    Alltså om du ska ange en kostnad är det lämpligt att ange per år eller per månad.

    i ditt ena inlägg, det jag citerade anger du ingen period överhuvudtaget och i det andra "ett antal år"Glad

    Hur går det med den dramatiska musiken. Var det Rosengård som firade guldet eller musik till Turkiets intåg i Syrien.

    Spänningen är olidlig - låt det inte bli en cliffhanger!
    Jag måste fråga dig, saknar du helt förmåga att läsa och förstå?
    Är sanningen att du själv saknar all utbildning trots att du väljer att raljera om mig och andra?

    I första inlägget skrev jag 100% korrekt, dessutom mycket klart och tydligt, citat:
    "54 miljarder kronor på public service under de kommande åren."

    Som du själv kan se i det av mig länkade så är detta den korrekta uppgiften, även 100% faktabaserat i enlighet med den länk du fått ovan i #2501 av Mentat,
    och de kommande åren utgörs av den fastställda och tidsbestämda period som avses i budgeten.

    I dina pinsamma försök att försöka dölja och förneka försöker du förminska och nedvärdera mig, trots att jag har rätt och du själv har fel.
    Som sagt, skärp dig!
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?