• JakobK

    Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?

    Med idéer från en annan tråd ("Alla män är potentiella våldtäktsmän") så startar jag här en tråd där vi kan diskutera och ge förslag på vad som kan göras för att minska antalet våldtäkter i samhället.


     
  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?
  • Haskel
    Palestrina skrev 2016-05-03 12:36:08 följande:
    Insikten om ansvar hos män skulle sannolikt få ner antalet våldtäkter.
    Vilket var ganska så exakt vad jag också skrev.
  • Haskel
    JakobK skrev 2016-05-03 13:48:04 följande:
    Vad är det för ansvar du pratar om i så fall? Kan du ge exempel? En våldtäktsman kan ju angripa kvinnor när de minst anar det, många lurar kvinnor att tro att de är trevliga för att sedan våldta. Jag kan också tänka mig att det finns kvinnor som lever i förhållanden med våldsamma män som av rädsla inte vågar göra något. 
    Jag talar om ansvar, för att inte utsätta sig för onödiga risker.

    Enligt bör en tjej/kvinna, få/kunna gå ensam hem om natten, genom mörka parker, iförd enbart bikini. Om hon så önskar.
    Dock är det allmänt känt att riskerna ökar.

    Jag tycker inte att en våldtäktsman ska få mildare straff för det. Men tyvärr finns faran. Den som är ytterst ansvarig för sin säkerhet är en själv.

    Men bara för att man har ett ansvar att skydda sig själv, innebär det INTE att det är ens fel om skadan sker.
  • Palestrina
    Haskel skrev 2016-05-03 15:16:54 följande:
    En liknelse, är aldrig exakt samma sak. Det säger sig väl självt. Vill man hitta motsättningar i liknelsen är det alltså inte svårt.

    Du vill inte se några likheter, därmed är det svårt att förklara.
    Du kan inte förklara, därför ger du upp!
  • Pentagram

    Om det vore som så att det funnes specifika situationer som visat sig vara särskilt riskfyllda vad gäller att utsättas för våldtäkt och de vore lätta att undvika, visst, då kan en ju upplysa potentiella offer om att undvika situationerna (motsvarande att inte jogga på motorvägen eller åka båt berusad och utan flytväst) men eftersom våldtäkter förekommer i alla slags sammanhang så blir rådet rimligtvis bara "undvik män". Det känns en smula absurt att hävda att  kvinnor skall ta eget ansvar för att undvika våldtäkter når riskerna finns överallt... Du borde inte druckit, du borde inte joggat utan sällskap, du borde inte följt med på resan, du borde inte blivit ihop med honom, du borde inte ha klätt dig som du gjorde (oavsett vad för klädsel du hade), du borde inte isolerat dig från vänner, du borde inte varit så utåtgående, du borde inte ha sminkat dig, du borde inte ha snäst av honom, du borde inte ha uppmuntrat honom, du borde inte låtit honom se dig, du borde inte gått där ingen kunde se dig, du borde inte litat på honom, du borde inte verkat så misstänksam... Agerar kvinnor för att försöka undvika våldtäkt bedöms de hata alla män och behandla alla killar som potentiella våldtäktsmän och anklagas för det, gör de det inte får de skylla sig själva om de blir våldtagna...

  • Voodoodoll
    LindaSolis skrev 2016-05-03 10:34:13 följande:
    Jag är inte så säker på det. En rättsperson tror jag skulle vara mycket nyfiken över vad jag hade för avsikter med att springa in med en tröja klädd med anti motorcykel budskap på deras årsmöte. Det är ju hårfint om jag medvetet ville provocera dem eller inte vilket ju borde påverka ett eventuellt straff.
    Men vad har det att göra med våldtäkt om man medvetet vill provocera eller ej i en sådan tröja? Försöker du dra parallellen att kvinnor i kort kjol/som går själva på stan/annat försöker provocera fram en våldtäkt eller? Annars är ju liknelsen helt onödig.
  • JakobK
    Haskel skrev 2016-05-03 15:26:21 följande:
    Jag talar om ansvar, för att inte utsätta sig för onödiga risker.

    Enligt bör en tjej/kvinna, få/kunna gå ensam hem om natten, genom mörka parker, iförd enbart bikini. Om hon så önskar.
    Dock är det allmänt känt att riskerna ökar.

    Jag tycker inte att en våldtäktsman ska få mildare straff för det. Men tyvärr finns faran. Den som är ytterst ansvarig för sin säkerhet är en själv.

    Men bara för att man har ett ansvar att skydda sig själv, innebär det INTE att det är ens fel om skadan sker.
    Ja det förstås, ett ansvar att skydda sig så gott det går. Jag menar dock att det kan bli problematiskt att bara rätt och slätt säga att "kvinnor har också ett ansvar i att inte bli våldtagna", eftersom riskerna för att bli våltagen kan finnas lite varstans, i situationer där kvinnan inte kunnat ha något ansvar alls. Att säga så kan också låta som att man tar problemet lite för lätt (menar inte att du gör det). 
  • Tecum

    Tycker att ni blandar ihop skuld och ansvar på ett märkligt sätt. Om en kvinna följer med en eller flera okända män hem tar hon en risk. Det är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Oftast går det bra men om olyckan är framme kan det gå riktigt illa. Blir hon våldtagen är skulden mannens, men hon har ett ansvar för att ha tagit en onödig risk.

  • S c h n a
    Tecum skrev 2016-05-03 19:41:19 följande:

    Tycker att ni blandar ihop skuld och ansvar på ett märkligt sätt. Om en kvinna följer med en eller flera okända män hem tar hon en risk. Det är som att köra bil utan säkerhetsbälte. Oftast går det bra men om olyckan är framme kan det gå riktigt illa. Blir hon våldtagen är skulden mannens, men hon har ett ansvar för att ha tagit en onödig risk.


    Tänker du att alla män är potentiella våldtäktsmän, eller är det en särskild typ av okända män vi inte bör följa med hem?
  • Tecum
    S c h n a skrev 2016-05-03 19:58:27 följande:
    Tänker du att alla män är potentiella våldtäktsmän, eller är det en särskild typ av okända män vi inte bör följa med hem?
    Ja det är en särskild och ganska ovanlig typ. De flesta män är helt ofarliga, eller hur? Men tyvärr är de farliga inte helt lätta att känna igen, det är därför jag talar i termer av risk. Är det flera män ökar risken med kvadraten på antalet... 

    Men en stor flicka som du klarar säkert att sålla agnarna från vetet...
  • JakobK
    Tecum skrev 2016-05-03 20:08:13 följande:
    Ja det är en särskild och ganska ovanlig typ. De flesta män är helt ofarliga, eller hur? Men tyvärr är de farliga inte helt lätta att känna igen, det är därför jag talar i termer av risk. Är det flera män ökar risken med kvadraten på antalet... 

    Men en stor flicka som du klarar säkert att sålla agnarna från vetet...
    Det är väl inte säkert. Det kan ju snarare vara så att fler män i sällskapet kan minska risken för våldtäkt om det bara är en av männen som har sådana tankar. De flesta män är som sagt emot våldtäkt. 

    Ordet "ansvar" verkar vara ett ord som många har olika definitioner på i det här sammanhanget. 
Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?