• JakobK

    Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?

    Med idéer från en annan tråd ("Alla män är potentiella våldtäktsmän") så startar jag här en tråd där vi kan diskutera och ge förslag på vad som kan göras för att minska antalet våldtäkter i samhället.


     
  • Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?
  • JakobK
    Anonym (Lena) skrev 2016-05-11 11:01:54 följande:
    Jag tycker du ska akta dig noga från att bli så dyngrak att du inte kommer ihåg om du har haft sex. Ser du inte risken att någon tjej i framtiden kommer anklada dig för saker du har gjort och det enda du kan saga 'öj jag minns faktiskt inte'. Jag anser man har ett eget ansvar. Att vara så påverkad av alkohol eller droger att man inte minns eller var så påtänd att man inte kunde fungera ordentligt tycker jag ska vara försvårande av brott, inte en ursäkt för att få sänkt straff. Enda undantaget är om man blivit drogat av någon annan då.
    Nej absolut inte att man ska få sänkt straff för man varit dyngrak under våltäkt. Händer det att de får det?
  • pyssel
    JakobK skrev 2016-05-11 16:45:50 följande:

    Nej absolut inte att man ska få sänkt straff för man varit dyngrak under våltäkt. Händer det att de får det?


    Våldtäkt är ett uppsåtsbrott, dvs att personen ska ha haft insikt om att hen begår ett brott under våldtäkten. Så förmodligen. Eftersom här kommer "uppfattande av signaler" och "vilka signaler" in i bedömningen.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (gottegris)
    Anonym (Lena) skrev 2016-05-11 11:01:54 följande:
    Jag tycker du ska akta dig noga från att bli så dyngrak att du inte kommer ihåg om du har haft sex. Ser du inte risken att någon tjej i framtiden kommer anklada dig för saker du har gjort och det enda du kan saga 'öj jag minns faktiskt inte'. Jag anser man har ett eget ansvar. Att vara så påverkad av alkohol eller droger att man inte minns eller var så påtänd att man inte kunde fungera ordentligt tycker jag ska vara försvårande av brott, inte en ursäkt för att få sänkt straff. Enda undantaget är om man blivit drogat av någon annan då.
    Du menar falskeligen anklaga mig för brott? Det kan väl hända alldeles oavsett?

    Det blir ändå ord mot ord, för jag kommer garanterat neka. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (gottegris) skrev 2016-05-12 00:39:58 följande:
    Du menar falskeligen anklaga mig för brott? Det kan väl hända alldeles oavsett?

    Det blir ändå ord mot ord, för jag kommer garanterat neka. 
    Varför skulle det vara att falskeligen anklaga dig? Du är drängfull och vill ha sex med en tjej. Hon säger nej men du har sex med henne ändå. HUR kan du veta att du inte är hårdhänt och våldsam och inte lyssnar? Om du inte ens minns sexet ibland dagen efter? Hon kanske grater under hela akten eller ligger panikslagen blickstilla! Hon kanske har en vän som kan intyga något hon hört genom en vägg eller så far tjejjen direkt efter på sjukhus för undersökning. Så för din egen skull, var mer försiktig. För tjejjerna i din närhet hoppas jag verkligen också du börjar tänka dig för.
  • Anonym (Eh!)
    Anonym (Lena) skrev 2016-05-11 11:01:54 följande:
    Jag tycker du ska akta dig noga från att bli så dyngrak att du inte kommer ihåg om du har haft sex. Ser du inte risken att någon tjej i framtiden kommer anklada dig för saker du har gjort och det enda du kan saga 'öj jag minns faktiskt inte'. Jag anser man har ett eget ansvar. Att vara så påverkad av alkohol eller droger att man inte minns eller var så påtänd att man inte kunde fungera ordentligt tycker jag ska vara försvårande av brott, inte en ursäkt för att få sänkt straff. Enda undantaget är om man blivit drogat av någon annan då.
    Ja man har ett ansvar för att inte hamna i ett sånt tillstånd att man riskerar att begå brott.
  • Anonym (Eh!)
    JakobK skrev 2016-05-11 16:45:50 följande:
    Nej absolut inte att man ska få sänkt straff för man varit dyngrak under våltäkt. Händer det att de får det?
    Ja det händer. De kan hävda att de inte visste att de våldtog. Det finns till och med fall när det bevisats att våldtäkt ägt rum (teknisk bevisning) och att gärningsmannen varit nykter, men hävdat att han inte fattade att det var våldtäkt - och FRIATS!
  • Anonym (Eh!)
    pyssel skrev 2016-05-11 18:27:01 följande:
    Våldtäkt är ett uppsåtsbrott, dvs att personen ska ha haft insikt om att hen begår ett brott under våldtäkten. Så förmodligen. Eftersom här kommer "uppfattande av signaler" och "vilka signaler" in i bedömningen.
    Här hoppas jag att lagen kommer att ändras.
  • pyssel
    Anonym (Eh!) skrev 2016-05-12 10:24:02 följande:

    Här hoppas jag att lagen kommer att ändras.


    Ja verkligen! För allas skull.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (gottegris)
    Anonym (Lena) skrev 2016-05-12 09:50:48 följande:
    Varför skulle det vara att falskeligen anklaga dig? Du är drängfull och vill ha sex med en tjej. Hon säger nej men du har sex med henne ändå. HUR kan du veta att du inte är hårdhänt och våldsam och inte lyssnar? Om du inte ens minns sexet ibland dagen efter? Hon kanske grater under hela akten eller ligger panikslagen blickstilla! Hon kanske har en vän som kan intyga något hon hört genom en vägg eller så far tjejjen direkt efter på sjukhus för undersökning. Så för din egen skull, var mer försiktig. För tjejjerna i din närhet hoppas jag verkligen också du börjar tänka dig för.
    Haha va? I det scenariot HAR jag ju våldtagit henne. Då bör jag sys in. 
Svar på tråden Vad kan vi göra för att minska antalet våldtäkter?