• Anonym (littleT)

    Finns det förlossningsrädda barnmorskor?

    Har funderat över ovanstående fråga. Jag menar det finns höjdrädda klättrare, sjösjuka sjömän osv.

    Finns det också barnmorskor som är rädda och skulle föredra tex kejsarsnitt? Är det något de vågar erkänna och hur hanterar man det under arbetet?

  • Svar på tråden Finns det förlossningsrädda barnmorskor?
  • Haskel
    Anonym (Arg) skrev 2016-08-12 15:58:34 följande:
    .
    Anonym (Skitsnack) skrev 2016-08-12 13:16:44 följande:

    Nej det dominerar inte med svåra förlossningar och skador. Var har du den statistiken ??

    Normala oproblematiska förlossningar är den övervägande delen. 
    Det föds så otroligt många barn varje dag. Men sen hör man bara talas om de jobbiga. Det är sällan det står i nyheterna att "idag föddes 100 barn med problemfria förlossningar" 


    Ja, ironiskt nog så är det rubriken på dagens Västebotterkurir, att 80% av förstföderskorna skadas. 50% får bestående men enligt studien från Sahlgrenska akademin som kom för några år sedan. Jag har varit öppen med min skada och det är faktiskt en majoritet av alla berättelser jag hört som varit negativa. positiva kommer enbart från omföderskor.

    Jag har så många kvinnor i min bekantskapskrets som fått en SR. Min upptäcktes aldrig så jag finns inte ens i statistiken. 

    Kräv analt ultraljud direkt efter din förlossning.
    Vänligen definiera vad "skada" och "bestående men" är!
  • Anonym (Mamma)
    PurpleHeart skrev 2016-08-12 21:07:18 följande:

    Du har fått bra svar på detta redan, så jag lägger bara till att rädsla inte är rationell alla gånger. De flesta vill lyssna, men ibland tar rädslan över helt ändå.

    Jag är livrädd för nattfjärilar. De kan inte på något sätt göra mig illa. Det skulle inte spela någon roll om forskning visade på att nattfjärilar var mycket bättre för inomhusmiljön, jag skulle ändå inte klara av att ha de inomhus.

    Nattfjärilar är ofarliga, liksom de allra flesta andra saker folk har fobi för. Att vara rädd för att något allvarlig ska hända under en förlossning är en mer befogad rädsla, bör inte den då mötas med förståelse och respekt?

    Jag menar, ingen bagatelliserar ju en persons rädsla för huggormar genom att t ex tvinga den rädde att sitta helt stilla och ha en huggorm i knät. Så varför ska man tvinga en livrädd kvinna att föda vaginalt? Då är ändå risken större att du får skador under förlossningen än att huggormen biter dig och du får en allvarlig reaktion på det relativt svaga giftet.


    En rädsla blir en fobi först i kombination med ett irrationellt undvikande. Är man rädd för huggormar till den grad att det hindrar en från att göra saker man är det precis det man behöver göra. Sitta med en orm i knäet. Är man rädd för att flyga är det flyga man måste göra. Även om det potentiellt är farligt.
  • Anonym (fakta)
    Anonym (F) skrev 2016-08-12 18:41:36 följande:

    Tycker det är för jävla trist att så fort man som bm kommer in i en tråd så får man en massa skit. Det är som att en del tror att vi barnmorskor är ute för att jävlas och njuter av när kvinnor skadas under förlossningen. Så satans kränkande att jag blir både arg och ledsen.

    Vet inte vad för studie som visat vad och hur de kommit fram till det. Vad som inkluderas i "problem" efter förlossning? Att man får försvagad muskulatur pga dåligt med knipövningar skulle säkert ses som "problem" hos många.

    Vad jag VET med många års erfarenhet är att DE ALLRA FLESTA förlossningar går bra! Med nöjd och välmående mamma efteråt. Tycker en del som skriver i såna här trådar beter sig som skit.

    Det är fruktansvärt tragiskt när det blir allvarliga komplikationer-både vid vaginalt och sectio. Men ER hemska historia väger inte upp för att medvetet sitta och skrämma ihjäl blivande mammor..mammor som har en högre chans till en BRA förlossningsupplevelse än till en dålig.

    Vi känner ALLTID analt för att upptäcka ev sfinkterskada. Även om man inte ser en bristning på utsidan. OM det upptäckt en skada får kvinnan lång och effektiv uppföljning med sjukgymnast. MYCKET få får bestående men. Tragiskt i de fallen. Dock rättfärdigar det INTE att sitta och skrämmas på internet. För era siffror stämmer inte. Det ger jag min högra hand för. Forskning kan vinklas på alla sätt, det vet man om man är någorlunda normalfungerande.

    Och ja..jag har fött fyra barn. Efter det sista blev jag rädd då det gjorde så fruktansvärt ont. Men jag hade ändå valt den smärtan igen framför snitt. För personligen är jag mer rädd för att öppna upp buken än föda vaginalt. Vad andra väljer bryr jag mig inte om.


    Jag skulle gissa att "(arg)" haft en väldigt jobbig och negativ upplevelse med förlossningsvården och därav den starka reaktionen. Gör det kanske inte rätt, men det kan bringa upp många känslor som är svåra att hantera. Jag kan iallafall garantera dig att jag verkligen inte tror att barnmorskor är ute för att jävlas eller njuter av att kvinnor skadas under förlossning!

    Angående studierna, så finns det några olika. Finns en studie från SBU [1] som uppger att 80% av förstföderskor drabbas av bristning grad 1 och 7% av grad 3 eller 4. Problemet är dock, att dessa skador ofta upptäcks för sent eller inte alls. Framförallt skadorna som inte är superallvarliga eller väldigt lätta, "mellanskador" alltså. Forskare uppskattar att 50-60% av alla kvinnor som föder barn får en bristning av grad 2 [2].

    Det är jättebra att ni alltid känner efter sfinkterskada, men det är stora skillnader på rutiner på olika platser i landet. Visste du t.ex. att för bara 20 år sedan, 1996 alltså, så hade bara 1 av 10 förlossningsläkare formell utbildning i att sy analsfinkterskador? Och en studie uppger att 

    Dessutom vittnar kvinnor om hur de dragit sig i flera år för att söka hjälp eller fortfarande inte gjort det då de skäms över skadorna som någon tidigare bedömt som "normala" eller inte upptäckt. Som en konsekvens uppskattar man att det finns ett stort mörkertal av kvinnor som har någon form av förlossningskada de inte fått vård för.

    Du har därav delvis rätt i att de flesta kvinnor har en bra förlossning. Rent statistiskt så har de flesta en bra förlossning enligt sjukvården, där även förlossningar som upplevs traumatiska och som innebar bristningar grad 1 och 2 anses vara "normala" och komplikationsfria. Andra studier visar också att närmare 50% av kvinnor lider av skador långt efter förlossning och inkluderar urininkontinens, avföringsinkontinens, framfall och sexuella störningar [3][4][5]. Men problemet är ju igen att vi inte vet egentligen hur många som faktiskt lider, men vi vet att åtminstone hälften upplever besvär. Så det finns ju en möjlighet att även du har haft en kvinna som inte vågat berätta? Kanske inte, men kanske. 

    Mitt syfte är inte alls att skrämma upp kvinnor, men jag tycker inte att vi gör kvinnor en tjänst genom att behandla de som sköra varelser som inte kan hantera vetskapen om alla möjliga risker. Det är ändå rimligt att man ska få vara medveten om att 80% får en grad 1 bristning, 50-60% en grad 2 bristning osv. men att dessa förmodligen läker snabbt och enkelt, men gör de inte det så ska de säga till så de kan få vård - för de ska inte behöva gå runt och lida. För om vi inte pratar om det för att "inte skrämma upp förstföderskor" så skapar vi ju just den tillvaro där folk känner sig lurade och otrygga i förlossningsvården då den vaginala förlossningen oftast bara pratas så himla positivt om, det gör också att mammor som kanske råkade ut för dessa saker får en extra negativ bild av sin förlossning då de inte var tillräckligt förberedda på vad som kunde hända - något som hade kunnat motarbetats om de visste och kunde processa risken innan förlossningen. Genom att inte prata om dessa siffror på förlossningsskador och dess innebörd så bidrar vi också till att så många kvinnor går runt och lider så onödigt länge då de tror att det är "normalt".

    Ytterligare en anledning till att vi måste prata om dessa skador och risker är för att annars kommer vi aldrig få en förändring. Studien som visade på att 50% av kvinnor lider av skador från förlossning var en avhandling av en doktorand som följde upp med kvinnor angående deras skador. Varför? För vården för ingen statistik på det själva. Och det är ett problem. För om vården inte självt (och jag menar inte dig eller andra barnmorskor personligen nu, utan vårdsystemet) gör detta så är de inte medvetna om hur vanliga dessa skador faktiskt är. Det i sin tur kan negativt påverka att det missas skador hos kvinnor, för om man tror att något inte är särskilt vanligt så kommer man inte leta efter det om det inte finns mycket starka skäl att göra det. Som i sin tur leder till att kvinnor lider i det tysta då de tror deras skador är normala och vården fortsätter vara ovetandes om omfattningen av skador och letar därav heller inte efter några lösningar för att minska skador. För det går att minska skador, Sverige ligger nästan sämst till bland OECD länderna när det kommer till förlossningsskador och har mycket mer förlossningsskador jämför med Finland som ligger bland de bästa. Norge hade ungefär samma problem som Sverige för flera år sedan, men började aktivt jobba med olika tillvägagångssätt och har nu minskat andelen förlossningsskador. Så det går att minska och jobba med, men det kräver att vi erkänner att det är ett problem först och främst och sedan kartlägger det på riktigt. 

    [1] www.sbu.se/contentassets/8f420f86f61348509911d63499aac99c/analsfinkterskador_forlossning_20162.pdf
    [2] www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/juni/outforskad-kroppsdel/
    [3] gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/31701/1/gupea_2077_31701_1.pdf

    [4] link.springer.com/article/10.1007%2Fs00192-015-2663-3
    [5] www.svt.se/nyheter/inrikes/nastan-varannan-vaginal-fodsel-leder-till-skador

  • PurpleHeart
    Anonym (Mamma) skrev 2016-08-12 21:23:14 följande:

    En rädsla blir en fobi först i kombination med ett irrationellt undvikande. Är man rädd för huggormar till den grad att det hindrar en från att göra saker man är det precis det man behöver göra. Sitta med en orm i knäet. Är man rädd för att flyga är det flyga man måste göra. Även om det potentiellt är farligt.


    Men tycker du att någon annan ska tvinga en till det? Binda fast en rädd person i en stol och lägga en orm i knät utan dess medgivande? Eller helt sonika lyfta in en flygrädd person på ett plan trots att denne skriker nej?

    Om kvinnan har gått på samtal men ändå känner att hon inte klarar av att genomgå en vaginal förlossning på grund av sin rädsla, varför ska man då tvinga henne till det?
  • Anonym (fakta)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-08-12 20:54:00 följande:
    Ta del av all information? Nej tack! Vi är predisponersde att se faror. Ju mer vi läser om förlossningar desto mer kommer vi att överskatta risken att något allvarligt inträffar. Om jag ska opereras för något läser inte jag på om allt som kan gå snett. Jag vill att någon med kompetens på området gör en bedömning.
    Fast det är ju inte riktigt samma sak. Om du ska opereras för något så är det ju förmodligen nödvändigt? Och oavsett så informerar de dig ju om riskerna inför en operation, sen att du inte behöver veta varenda detalj är för att det är inte du som utför operationen. Men grejen här är ju att oftast så tar man ju en operation för att det är det alternativet som finns.

    Med förlossning finns det fler alternativ, kejsarsnitt eller vaginalt. Människor må vara inställda på att se faror, men endast de vi är evolutionärt utvecklade att reagera på (höjd, värme osv.) och de vi lärt oss att reagera på (bilar t.ex). Att välja förlossningssätt är inte alls likadant som dessa två saker. Du skriver att ju mer vi läser om förlossningar desto mer kommer vi överskatta risken att något allvarligt inträffat, det är ju inte riktigt sant. Det är sant om det enda vi hör om dessa risker är enskilda historier, men jag pratar om att informera om faktiska siffror och statistik. Det är inte samma sak. Du kan läsa mitt svar ovanför till (F), där går jag in mer detaljerat i de sista två paragraferna varför det är viktigt att vi pratar om förlossningsskador och risker.
  • Anonym (fakta)
    Haskel skrev 2016-08-12 21:12:11 följande:
    Vänligen definiera vad "skada" och "bestående men" är!
    Att efter 5 år, 10 år eller 20 år fortfarande ha problem med urininkontinens, analläckage, smärtor i underlivet, framfall, sexuella störningar m.m. Har länkat till en del av studierna i mitt svar till "(F)" här ovanför om du är intresserad av att läsa vidare.
  • Anonym (Mamma)
    PurpleHeart skrev 2016-08-12 21:36:32 följande:

    Men tycker du att någon annan ska tvinga en till det? Binda fast en rädd person i en stol och lägga en orm i knät utan dess medgivande? Eller helt sonika lyfta in en flygrädd person på ett plan trots att denne skriker nej?

    Om kvinnan har gått på samtal men ändå känner att hon inte klarar av att genomgå en vaginal förlossning på grund av sin rädsla, varför ska man då tvinga henne till det?


    Nja nu är det ju inte så det går till. Man måste ju ha information om hur man blir av med ångest. Med ormar är det ju lätt: vi har ett val antingen utrota alla ormar i världen eller vänja sig vid/acceptera att ormar finns genom att gradvis utsätta sig för dem.

    Det finns familjer som aldrig kan sitta i trädgården och grilla för att någon i familjen är rädd för ormar. Är det rimligt att låta sån ångest styra?
  • PurpleHeart
    Anonym (Mamma) skrev 2016-08-12 22:00:20 följande:

    Nja nu är det ju inte så det går till. Man måste ju ha information om hur man blir av med ångest. Med ormar är det ju lätt: vi har ett val antingen utrota alla ormar i världen eller vänja sig vid/acceptera att ormar finns genom att gradvis utsätta sig för dem.

    Det finns familjer som aldrig kan sitta i trädgården och grilla för att någon i familjen är rädd för ormar. Är det rimligt att låta sån ångest styra?


    Nej det är inte så det går till, som tur är, men personen jag började diskussionen med tyckte att det var rimligt att tvinga kvinnor att föda vaginalt mot deras vilja och trots deras rädsla. Därav min argumentation gällande andra rädslor.

    Självklart ska kvinnan först erbjudas samtal och sedan efter det ta ett beslut. Dvs en form av "att gradvis utsätta sig". Något annat har jag inte sagt.
  • Anonym (Mamma)

    Det är konstigt att alla trådar som handlar om förlossning ska kapas av kejsarsnittsförespråkare. Det går verkligen inte att diskutera någonting utan att det ska länkad till samma rapporter varje gång.

  • Notetur Nomen

    De här 80% som skadas under förlossningen, vad får de för skador? Är det allt från minsta spricka eller?

Svar på tråden Finns det förlossningsrädda barnmorskor?