• Anonym (Ts)

    Var ska vi bo?

    Just nu har en hel del funderingar kring boende. Vi är en familj med en 6-månaders i Sthlm. Nu bor vi centralt i en charmig 2:a. Jobbar i stan.

    Vart ska vi ta vägen sen? Det är en fråga vi brottas lite med. Bo kvar i stan? Det verkar finnas få större lägenheter till bra pris. Flytta ut en liten bit och mellanlanda i en 4:a, tills vi vet lite mer om var vi vill slå oss ner? Tex Gröndal..Men svårt sen om vi skulle vilja tillbaka till innerstan, då vi inte hängt med i prisutvecklingen..?

    Eller flytta ännu längre ut till hus. Mer yta för pengarna. Nära till släkt & barnvakter:) Men lång pendling varje dag, ca 45 min-1h enkel väg..

    Hur tänker ni andra Stockholmare med barn? Var& hur bor ni/vill ni bo?

  • Svar på tråden Var ska vi bo?
  • Anonym (Ts)

    En halvåring har vi nu och planerar för 1till:)


    Anonym (12345) skrev 2016-09-19 21:14:52 följande:

    Hur gamla är barnen, tycker ni att de får en bra uppväxt i stan?

    Växten upp både i stan och i förorten så jag har provat båda.

    Innanför tullarna är inget som jag känner för med små barn, pga avsaknaden av grönområden.

    Sedan är parkering ett problem och att att många hus är äldre utan hiss.

    Vad får er att vilja bo i stan?

    Ni får väga upp för och nackdelar.


  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-20 11:34:25 följande:
    Tack! Trodde huspriserna i Bromma var dyrare än så..:)
    Nä billigaste villan i Bromma kostar 8,5 miljoner. Men det finns andra platser som Nacka Värmdö Haninge Huddinge
  • Anonym (Svea)

    Vi har, som Carambolan, valt att bo i stan men har tillgång till sommarställe. För vår del övervägde promenadavstånd till jobb/förskola, bra skolor och barnens aktiviteter. Dessutom nyttjar vi ofta stans kulturliv, museer osv och vi gillar att enkelt kunna gå ut och äta hela familjen. Natur och gräs under fötterna har vi tillgång till på sommarstället och det räcker för oss. ????

    Våra närmaste vänner, som flyttat till hus, söker lägenhet i stan igen. Deras erfarenhet är att pendeltiden ätit upp den tid då de på vardagar skulle kunna varit ute i trädgården och på helgen blev trädgårdsskötsel något de var "tvungna" att göra för att de inte hunnit med gräsklippning osv under veckan.

    Men jag tänker att den som gillar att fixa i trädgård inte ser det som en börda utan en förmån. Ni får helt enkelt fundera över vilket boende som bäst passar era behov!

    Lycka till!

  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Svea) skrev 2016-09-20 17:19:32 följande:

    Vi har, som Carambolan, valt att bo i stan men har tillgång till sommarställe. För vår del övervägde promenadavstånd till jobb/förskola, bra skolor och barnens aktiviteter. Dessutom nyttjar vi ofta stans kulturliv, museer osv och vi gillar att enkelt kunna gå ut och äta hela familjen. Natur och gräs under fötterna har vi tillgång till på sommarstället och det räcker för oss. ????

    Våra närmaste vänner, som flyttat till hus, söker lägenhet i stan igen. Deras erfarenhet är att pendeltiden ätit upp den tid då de på vardagar skulle kunna varit ute i trädgården och på helgen blev trädgårdsskötsel något de var "tvungna" att göra för att de inte hunnit med gräsklippning osv under veckan.

    Men jag tänker att den som gillar att fixa i trädgård inte ser det som en börda utan en förmån. Ni får helt enkelt fundera över vilket boende som bäst passar era behov!

    Lycka till!


    Håller helt med om tiden. Men kulturlivet behöver man inte missa. Vi går jätte ofta på teater restauranger museum. Vi tar bussen som går var 5 min och jättenära huset direkt till Slussen. 20-25 min senare är vi mitt i smeten. Gillar man sådant så behöver man inte välja bort det. Min mamma och jag gick och shoppa en dag. Hon bor i Solna och behöver gå till t banan ett stycke. Vi skildes åt mitt i stan och jag var hemma före henne.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-20 11:34:25 följande:
    Tack! Trodde huspriserna i Bromma var dyrare än så..:)
    Jag var otydlig o bromma är dom tyvärr dyrare än 7 miljoner, men det finns andra bra områden.
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Utanför stan) skrev 2016-09-20 17:40:25 följande:

    Håller helt med om tiden. Men kulturlivet behöver man inte missa. Vi går jätte ofta på teater restauranger museum. Vi tar bussen som går var 5 min och jättenära huset direkt till Slussen. 20-25 min senare är vi mitt i smeten. Gillar man sådant så behöver man inte välja bort det. Min mamma och jag gick och shoppa en dag. Hon bor i Solna och behöver gå till t banan ett stycke. Vi skildes åt mitt i stan och jag var hemma före henne.


    Nej, självklart kan man fortfarande ta del av kulturutbudet även om man flyttar ut!

    Det som jag tror/ser bland våra vänner blir skillnad är möjligheten till spontanitet; att besöka ett museum efter att barnen hämtats från förskola/fritids, köpa sistaminutenbiljetter på teatern en timma innan föreställning (och är det slutsålt fick vi oss i alla fall en skön promenad), slippa shoppa på helgen när "alla" är på stan eller gå över till någon av restaurangerna i kvarteret en vardagskväll. För oss är det livet att föredra framför att pendla ut från stan varje kväll. Men det är vi det!
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Svea) skrev 2016-09-20 18:27:37 följande:
    Nej, självklart kan man fortfarande ta del av kulturutbudet även om man flyttar ut!

    Det som jag tror/ser bland våra vänner blir skillnad är möjligheten till spontanitet; att besöka ett museum efter att barnen hämtats från förskola/fritids, köpa sistaminutenbiljetter på teatern en timma innan föreställning (och är det slutsålt fick vi oss i alla fall en skön promenad), slippa shoppa på helgen när "alla" är på stan eller gå över till någon av restaurangerna i kvarteret en vardagskväll. För oss är det livet att föredra framför att pendla ut från stan varje kväll. Men det är vi det!
    Det är sant. Men det skulle inte funka för oss nu iaf. Äldsta barnet går i år 6 och går hem själv. Vi vuxna måste hem snabbt och laga mat och sedan är det läxor som ska läsas och glosor som ska förhöras. Mellanstadiet barn jobbar hela em. Skolan är grymt tuff.
  • Anonym (Undrar detsamma)

    Jag funderar på samma sak ibland, bor nu en bit utanför stan men man ar där på 7 min med tunnelbanan. Båda jobbar i stan, 8 timmars pass typ... Jag undrar vad som ar bäst, att bo i lägenhet nära allt och kunna vara hemma vid 5, eller bo i hus och pendla och slösa bort en eller två timmar per dag som man kunde ha spenderat med sina barn? Hur gör ni som pendlar varje dag och hur påverkar det hur mycket tid ni "missar" att spendera med barnen?

  • Anonym (12345)
    Anonym (Undrar detsamma) skrev 2016-09-20 19:42:03 följande:

    Jag funderar på samma sak ibland, bor nu en bit utanför stan men man ar där på 7 min med tunnelbanan. Båda jobbar i stan, 8 timmars pass typ... Jag undrar vad som ar bäst, att bo i lägenhet nära allt och kunna vara hemma vid 5, eller bo i hus och pendla och slösa bort en eller två timmar per dag som man kunde ha spenderat med sina barn? Hur gör ni som pendlar varje dag och hur påverkar det hur mycket tid ni "missar" att spendera med barnen?


    Beror väl på hur man ser det, man kan bo i hus och ha kort resväg inte ovanligt med 15 minuter i sthlm pga att kommunikationerna är så bra med tvärbana.

    Sen om man verkligen valt pendlingsavstånd så kan det ju vara av olika orsaker.
    Det kan vara olika under en timme, en timme eller mer.
    Känner många som verkligen drar nytta av sin pendling de ser det som vilotid, en del får ta det som arbetstid, arbetat tid på bussen / tåget är arbetad tid.

    Man får helt enkelt ställa sig frågan vad man söker, vad man trivs med och anser är värt för en själv.

    Bostad ska alltid förläggas så man har bra kommunikationer för det kan förändras se bara på dem som arbetaade på swedbank i stan, nu får de åka ut till en närförort, 2 stationer med pendeln 7 minter från centralen den extra tiden är dock försumbar.
Svar på tråden Var ska vi bo?