• Finne84

    Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?
  • oanonym
    Anonym (stackars) skrev 2018-03-07 22:18:44 följande:

    TwoThousand är väl JV?


    Oj, ja det kanske hen är? Vissa saker låter JV och andra inte.
  • Åsa

    Jag har inget särskilt emot yoga mer än att jag kan bli full i skratt av de totalt felaktiga anatomiska påståenden jag hört ett par yogalärare kläcka ur sig. Rötterna må utgå från en religiös filosofi men det känns "preskriberat". Det innebär inte att jag tycker det är OK att oreflekterat använda vare sig yoga eller mindfullness  med små barn med en allmän uppfattning att det alltid är bra.

    Jag har inget emot studiebesök i kyrka/synagoga/moské inom ramen för undervisningen. Rent religiöst inriktade besök tycker jag man kan gå på med familjen.

  • Wench85
    Finne84 skrev 2018-03-06 14:00:54 följande:

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?


    Jag skulle vara emot att barnen ska ha skolavslutning i kyrkan - främst för att det kan exkludera personer har negativa erfarenheter från kyrkan eller där kyrkobesök går emot deras egen kultur. Även om jag och mina barn inte har något emot att besöka kyrka exempelvis för barndop är det inte något som den obligatoriska skolan ska tvinga barnen till.

    Jag skulle vara oerhört starkt emot att barnen ska ha välsignelser och be böner i kyrkan, arrangerat av skolan. Det är inte något som den obligatoriska skolan ska tvinga barnen till. 

    Jag skulle se det som positivt om barnen fick besöka kyrkor, såväl som andra religiösa och kulturella byggnader, som en del i barnens samhällsorientering. Att då agera på ett sätt som visar respekt gentemot lokalen som besöks ser jag som positivt - exempelvis genom att inte svära och att täcka axlar i kyrkan, genom att täcka håret i moske, genom att ta av skorna i buddhistiskt tempel etc. 
    Jag skulle dock förutsätta att besöket i lokalen var kort och att det inte skedde några religiösa riter under besöket. All undervisning och diskussion sker utom lokalen så att de elever som ej önskar delta ej missar någon undervisning. 

    Jag skulle vara oerhört starkt emot om barnen tvingades genomföra religiösa riter i skolan, såsom att be. Att utöva yoga beror för mig helt på hur det genomförs. Om det sker som en slags träning för välbefinnande, smidighet och lugn ser jag det som positivt.
    Om det däremot ska ingå någon slags trosbekännelser eller att barnen uppmanas att känna hur de är en del av alltet etc skulle jag se det som mycket negativt. 
  • Mandel

    Är det ens med böner och kristna ritualer/cermonier på skolavslutningen eller använder man helt enkelt kyrkan som lokal då skolan inte kan rymma så många sittande i samma rum?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (somi)
    Finne84 skrev 2018-03-06 14:00:54 följande:

    Ni som är emot att barnen ska tas till kyrkor på besök för skolavslutning och eventuella välsignelser med förskola och skolklasser,  är ni också emot YOGA som har med hinduism att göra? samt besök för andra religiösa byggnader som Moské och buddhist tempel? Eller är det bara kristendomen som är stötestenen?

    Hur skulle ni göra om era barn kom hem, som i England, med brev från skolan där det står att barnen ska på studiebesök i en moské och att flickorna ska ha på sig något som täcker håret, och både pojkar och flickor ska lära sig att göra Islamska bönemattor? skulle ni acceptera det då eller bli sura?

    barenakedislam.com/2017/11/21/british-authorities-prosecuting-parents-for-not-allowing-their-children-to-visit-a-mosque-during-school-trips/

    Jag är kristen, och jag tycker att alla föräldrar bestämmer själv hur de vill uppfostra barn och om de lär dem något om Gud, och de får ta ansvaret för sina beslut senare i livet precis som andra människor. Och om man inte ska ha någon religion alls i förskola och skola, då tycker jag inte det ska bara handla om kristna kyrkor utan rätt ska vara rätt. Som kristen barnskötare ska jag inte tvingas delta i YOGA lektioner t ex, då jag inte vill delta i hinduistiska religiösa handlingar, med risken att förlora jobbet annars. Eller besöka andra religiösa byggnader för "kulturell berikning" som buddhist tempel eller moskéer.

    Om nu all religion ska vara borta, då ska det för sjutton gubbar gälla ALL religion, även buddhism, hinduism och Islam, inte bara kristendomen.

    Så vad tycker ni?


    Jag ser gärna att mitt barn gör studiebesök i kyrkor, moskéer och andra religiösa byggnader. Även information och diskussion om olika religioner och trosinriktningar välkomnar jag. Helt okej om barnet ska täcka håret eller annat för att besöka en moské.

    Yoga får barnet mer än gärna prova på - det kan ses som ren fysisk träning och behöver inte ha något alls med religion att göra.

    Skolavslutningen får gärna vara i en kyrka, men mina barns skolor har aldrig haft det så det är inte troligt att de börjar nu. Under min uppväxt hade vi avslutning i en pingstkyrka (!) i lågstadiet och resten av grundskolan och gymnasiet i skolans egen aula.

    Det är skillnad på att undervisa om religioner och att göra religion till en del av skoldagen. Skillnad p¨att ha tex morgonbön och att informera om att i vissa religioner tillämpas morgonbön. Undervisning om religion ska vara neutral och fri från värdering av den religionen. Precis som all annan undervisning.

    Vad du som lärare vill eller inte vill göra får du ta med din chef. Men jag tycker att du blanda äpplen och päron i ditt inlägg.
  • Anonym (somi)
    TwoThousand skrev 2018-03-07 18:55:22 följande:
    Ja, alltså är folk emot välsignelser i skolor och förskolor vill man inte få det lättare i livet alternativ fördelar och en väldigt säker framfart på vägen!
    En välsignelse kan inte åstadkomma något av det du skriver. En välsignelse är helt verkningslös och därför behövs den inte.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-08 16:11:45 följande:

    Behöver inte ljuga för mig, finns inget behov för det!


    Nej, det sköter du så bra själv.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-08 16:21:07 följande:

    Får inte vittna falska vittnesmål eller ljuga sa till dig det är en riktig religiös och inte sådana du träffat tidigare som låsas att vara som mig!


    Du är nog den sämsta mellanhand Gud kan ha, tyvärr.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-08 16:30:27 följande:

    Vem sa något om mellanhand?

    Försöker vara trevlig och tydlig men dina fördomar börjar att spåra ur..

    Jag är andligt folkslag vandrar mellan himmelriket och skapelsen regelbundet!


    Du leker mellanhand när du hela tiden predikar och sägar vad Gud vill.

    Och nej, du försöker verkligen inte vara trevlig.

    Mina fördomar har inget med saken att göra då du i tråd efter tråd uppträder på samma vis.
Svar på tråden Ni som är emot böner/välsignelser i kyrkan med skolor och förskolor känner ni likadant för andra religioner?