• Iowhannah

    Julibebisar 2018

    Hallå!

    Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

    Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

    I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

    Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

  • Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Kellie13
    Lillflickan skrev 2018-09-22 10:37:17 följande:

    Kellie, om han är glad får han säkert tillräckligt. Han sover säkert effektivt när han väl sover.


    mm jo det e sant. Tänk att man alltid ska vara orolig för sina barn hehe
  • Lillflickan

    Utvandraren, det låter normalt med sömnen. Och vad underbart med en glad och lugn liten. Härligt med joller och skratt. Väntar fortfarande på leendet. Tror det har kommit någon gång, men väldigt sällsynt i så fall.

    Min lilltjej är betydligt mindre skrikig med miniform än utan. Men däremot kräks hon mycket mer. Nån mer som har märkt att de kräks mer med miniform? Får fråga BVC. På tal om oro kellie...

    Igår klarade tjejen äntligen hörseltestet. En ssk mindre att oroa sig för.

    Idag är det första sprutan på BVC. Spännande att se hur många kurvor hon gått upp den här gången. Någon gång måste hon väl sluta korsa kurvorna?

  • Anastacia80

    Lilla MY blir 3 månader på tisdag, tiden springer iväg. Hon "pratar" mycket och har börjat skratta, så mysigt. Hon kan lyfta på huvudet en stud om hon ligger på magen.

    Nästa fredag är det dags för sprutan, mindre roligt.

    Jag tycker att hon sover hyfsat på natten, vaknar 1-2 gånger för att äta. Det har hänt några gånger att hon sovit från 22- 06.

  • Iowhannah

    Här har vi det bättre med magen nu. Vi ger både Minifom och magdroppar, dessutom får hon olja några gånger per dag för att hjälpa bajset på vägen. Hon äter mer och sover bättre.

    Leenden och småjoller/gurgel får vi ofta och hon har upptäckt både händer och fötter. I dag låg hon i vagnen och var superexalterad över att hon kunde slå på leksakerna som hänger på den :)

    På kvällarna har hon en rätt lång vakenstund, sedan sover hon från 22 till 04/05, äter, somnar om till typ 08. Mycket exemplariskt.

  • Utvandraren2

    Nu var vi precis på tremånaderskontroll. Fick rotavaccin och två stick i låren. ;(

    Hon skrek i högan sky, men lugnade ner sig snabbt. Tom sjuksyster sa att det var väldigt lite skrik. Jag blir ju orolig om jag gjort något fel, hon är så lite ledsen jämfört med mina väninnors bebisar som är lika gamla. De kan inte bli med på kafe och shopping, för babyn börjar gråta och de får inte stopp på det. Min tjej ligger nöjd i vagnen i timmar! Gnäller till efter en stund, och då ammar jag och byter blöja, sen somnar hon igen. Hon älskar vagn och bil och att bli buren. Hon tycker INTE om när hon inte ser mig, men så länge jag är nära går det bra.

    Har jag bara en ovanligt lugn bebis?

    Fick en ny sjuksyster idag, för ?min? var sjuk. Hon var så mkt bättre! Förklarade saker och sa vad vi måste öva på.

    Hoppas lillan inte får feber nu. Sist gick det så bra. Åker till Sverige på söndag, ska stanna upp till en månad (beroende på hur sambon klarar sig utan oss) ;)

  • Lillflickan

    Fick inga svar på BVC idag. Det var dubbelbokat. Men jag hade tiden i min bok så det var inte jag som hade fel. Fick ny tid på tisdag. Så trött på allt som strular. Ska ta en lång, aggressiv promenad när jag matat färdigt tjejen.

  • Twoblirthree

    Hur går det för er alla? Idag har min tjejja fått vaccin. Hoppas på att slippa feber o att hon inte blir så stel i benen som sin syster blev...:/ Annars växer hon fint, lite kort o tjock. ;)

  • LissaE

    Här går det bra :) Är 2 månader och 1 vecka nu. Lillen växer så det knakar. Köper 74-kläder (lite stort i längden fortfarande). Han borde ju börja plana ut lite nu tycker jag (ser framför mig att jag till våren bär runt på en bebis som är en meter lång och väger 15 kg men inte kan gå).

    Annars skrattar och jollrar han mycket, följer en med blicken. Han vill fortfarande underhållas otroligt mycket. Han är nöjd ungefär 10 minuter per grej man gör. Så

    Tips om lämpliga aktiviteter gillas!

    Han har börjat med något nytt på nätterna, att han fäktar och stånkar. Påminner lite om när man själv somnar till och får känslan av att man faller. Han ligger så från kl 01-02 ungefär och tills vi går upp vid 6.

    Jag har varit utan mjölkprotein i dryga två veckor nu, hans mage är mycket bättre. Kräks inte alls dessa mängder som han gjorde förut. Jag saknar mjölkchoklad så jag dör.

  • Iowhannah

    Här går det bättre och bättre! Sedan vi började med Minifom och magdroppar så har vi märkt en enorm skillnad.

    Alice har fått för sig att det är töntigt att ligga ner så i går började vi sitträna (helt på hennes initiativ). Nätterna går super! Hon somnar runt 22, sover lugnt fram till 04/05 då hon vill äta, äter liggande, pruttar i ett par minuter, sover tre timmar till. Dock har hon börjat med att bajsa vid halv sju, sju, på morgonen. När varken hon eller jag riktigt orkar gå upp.

    Hennes största idol och trygghet är definitivt storebror! Det är så gulligt hur lugn hon kan bli bara av att se honom :)

  • jennie08

    Här går det också bra. Edward har blivit en otroligt nöjd liten kille som gärna ligger på en filt eller i babysittern och tittar på allt och alla. Han älskar när vi pratar och sjunger tillsammans. Så gulligt när han typ ?sjunger? med. Han jollrar så fort man tittar på honom och är för det mesta glad. På natten äter han forfarande ganska ofta, vaknar som en klocka varannan timme men äter oftast bara 10-15 minuter för att sen somna om. Det hjälper lixom inte om jag försöker trycka in det andra bröstet också för att få i honom mer mat, han vaknar efter två timmar ändå.

    Rutiner har vi inte riktigt fått till utan vissa dagar sover han mycket och ofta och vissa dagar sover han färre gånger eller ffa kortare tillfällen. Men vi chillar mest om dagarna så det spelar ingen roll.

    Annars händer det inte så mycket :)

Svar på tråden Julibebisar 2018