• Anonym (Ts)

    Abortmoståndare, hycklare?

    Har aldrig förstått mig på er abortmotståndare. Eller ni som tycker att man borde sänka gränsen.

    Varför bryr ni er så mycket om någon annans embryo/foster? Bryr ni er om barnen om dom nu föds fram och inte blir aborterade? Nä, skulle inte tro det. Det är inte ni som måste bära på barnet i 9 månader, föda fram det, uppfostra det och ta hand om det. Såå.. vad har ni med det att göra egentligen? Om det aborteras eller ej?

    Är ärligt nyfiken.

    Jag själv har ett barn och ett till på väg, önskade och älskade. Hade jag viljat abortera dom hade ju säkert någon haft åsikter om det (tex ni som är abortmoståndare) men det är ju inte ni som dag ut och dag in tar hand om dom? Betalar allt för dom? Uppfostrar dom? Ni som läser detta och är abortmotståndare skiter ju fullständigt i mina barn, men hade jag viljat göra abort hade ni plötsligt brytt er? Varför?

  • Svar på tråden Abortmoståndare, hycklare?
  • Anonym (anti abort)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-17 16:24:31 följande:
    Vilken agenda tror du etiska nämnder i Sverige har när de godkänner abort vid fosterskador, när kvinnan med ett Iq på 65 är gravid eller när heroinmissbrukaren upptäcker en graviditet i vecka 18
    Du vet mycket väl att det inte är vad jag talar om. 
  • Anonym (rädda)
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 16:12:08 följande:
    Just person A är inte till livet beroende av att just person B donerar. Så nej. 
    Nej, varför skulle människor få göra precis vad som helst med sina kroppar för? Ungefär samma som att jag skulle få göra vad som helst med något annat jag äger.
    Men person A är till livet Beroende på att NÅGON donerar, så varför ska det vara valkfritt om man kan tvinga? 

    Och varför ska människor inte få göra vad de vill med sina kroppar? Vad mer är det du vill förbjuda människor att göra med sina kroppar? Använda droger? Äta LCHF? Hoppa fallskärm? Knulla?

    Och vad är det du inte får göra med sådant som du äger? 
  • Bjoer
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-17 16:45:05 följande:
    Men person A är till livet Beroende på att NÅGON donerar, så varför ska det vara valkfritt om man kan tvinga? 
     
    Det är väl ändå ganska stor skillnad på tvingad donation och att inte få göra abort? Annars skulle du ju anse att dagens abortlag är samma som tvingad donation eftersom vi inte har fri abort efter v.18. Det är kroppsautonomiargumentet i abortdebatten måste verkligen tonas ner, för det är ett dåligt argument.
  • Tow2Mater
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-17 16:45:05 följande:
    Och varför ska människor inte få göra vad de vill med sina kroppar?
    Och vad är det du inte får göra med sådant som du äger?  
    Fritt kejsarsnitt om man vill ha? Fria operationer man anser sig vilja ha? Fri alkohol på ålderdomshem?

    (alternativet att man betalar själv skulle ju vara helt ok bara det skulle tillåtas, vilket det inte gör idag)

  • Anonym (anti abort)
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-17 16:45:05 följande:
    Men person A är till livet Beroende på att NÅGON donerar, så varför ska det vara valkfritt om man kan tvinga? 

    Och varför ska människor inte få göra vad de vill med sina kroppar? Vad mer är det du vill förbjuda människor att göra med sina kroppar? Använda droger? Äta LCHF? Hoppa fallskärm? Knulla?

    Och vad är det du inte får göra med sådant som du äger? 
    Ja, därför kan inte abort och donation jämföras. Bebis A blir inte mindre aborterad för att Bebis B mamma behåller bebis B.

    Det som direkt skadar andra såklart. 

    Exempelvis så är min man jägare. Han äger sitt vapen, men får givetvis inte bära det med sig hur som helst och använda det i vilken situation som helst. 
  • oanonym
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 16:12:08 följande:

    Just person A är inte till livet beroende av att just person B donerar. Så nej. 

    Nej, varför skulle människor få göra precis vad som helst med sina kroppar för? Ungefär samma som att jag skulle få göra vad som helst med något annat jag äger.


    Ibland måste person A ha något från en släktings kropp (person B).

    Varför ska inte liv gå före dessa ggr?

    Varför minskar en förälders skyldigheter, och barnets rättighet, när barnet är fött?
  • oanonym
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 16:54:14 följande:

    Ja, därför kan inte abort och donation jämföras. Bebis A blir inte mindre aborterad för att Bebis B mamma behåller bebis B.

    Det som direkt skadar andra såklart. 

    Exempelvis så är min man jägare. Han äger sitt vapen, men får givetvis inte bära det med sig hur som helst och använda det i vilken situation som helst. 


    Vad har materiella ting med saken att göra?
  • Anonym (rädda)
    Tow2Mater skrev 2018-09-17 16:53:20 följande:
    Fritt kejsarsnitt om man vill ha? Fria operationer man anser sig vilja ha? Fri alkohol på ålderdomshem?

    (alternativet att man betalar själv skulle ju vara helt ok bara det skulle tillåtas, vilket det inte gör idag)
    Det där är saker man inte rår över själv - kejsarsnitt eller operationer gör man rimligtvis inte på sig själv. Men om man nu ville det så står det mig veterligen var och en fritt att operera sig hemma i köket. Många som lever i längder där abort är förbjudet försöker sig också på hemma-aborter. Tyvärr ofta med dåligt resultat. 

    Fri alkohol på ålderdomshemmet är redan idag en realitet och varför skulle det inte vara det?

    Mer som du kommer på att man inte får göra med sin egen kropp?
  • oanonym
    Bjoer skrev 2018-09-17 16:52:20 följande:

    Det är väl ändå ganska stor skillnad på tvingad donation och att inte få göra abort? Annars skulle du ju anse att dagens abortlag är samma som tvingad donation eftersom vi inte har fri abort efter v.18. Det är kroppsautonomiargumentet i abortdebatten måste verkligen tonas ner, för det är ett dåligt argument.


    Jag tycker det är ett bra argument. Rätten till sin egen kropp är viktig, och vi har enats om var gränsen ska gå.

    Varje graviditet är en risk, även i dagens läge.
  • Anonym (rädda)
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 16:54:14 följande:
    Ja, därför kan inte abort och donation jämföras. Bebis A blir inte mindre aborterad för att Bebis B mamma behåller bebis B.

    Det som direkt skadar andra såklart. 

    Exempelvis så är min man jägare. Han äger sitt vapen, men får givetvis inte bära det med sig hur som helst och använda det i vilken situation som helst. 
    Om bebis A måste ha en donation från sin mamma då? Annars dör den? Är det att jämställa med abort då om mamman inte vill donera?

    Men han får släng sitt vapen i golvet om han vill, eller skrapa på det med sin kniv.
Svar på tråden Abortmoståndare, hycklare?