• Anonym (Ts)

    Abortmoståndare, hycklare?

    Har aldrig förstått mig på er abortmotståndare. Eller ni som tycker att man borde sänka gränsen.

    Varför bryr ni er så mycket om någon annans embryo/foster? Bryr ni er om barnen om dom nu föds fram och inte blir aborterade? Nä, skulle inte tro det. Det är inte ni som måste bära på barnet i 9 månader, föda fram det, uppfostra det och ta hand om det. Såå.. vad har ni med det att göra egentligen? Om det aborteras eller ej?

    Är ärligt nyfiken.

    Jag själv har ett barn och ett till på väg, önskade och älskade. Hade jag viljat abortera dom hade ju säkert någon haft åsikter om det (tex ni som är abortmoståndare) men det är ju inte ni som dag ut och dag in tar hand om dom? Betalar allt för dom? Uppfostrar dom? Ni som läser detta och är abortmotståndare skiter ju fullständigt i mina barn, men hade jag viljat göra abort hade ni plötsligt brytt er? Varför?

  • Svar på tråden Abortmoståndare, hycklare?
  • Tow2Mater
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-17 16:58:44 följande:
    Det där är saker man inte rår över själv - kejsarsnitt eller operationer gör man rimligtvis inte på sig själv. Men om man nu ville det så står det mig veterligen var och en fritt att operera sig hemma i köket. Många som lever i längder där abort är förbjudet försöker sig också på hemma-aborter. Tyvärr ofta med dåligt resultat. 

    Fri alkohol på ålderdomshemmet är redan idag en realitet och varför skulle det inte vara det?

    Mer som du kommer på att man inte får göra med sin egen kropp?
    Fri alkohol på ålderdomshemmet ? knappast, jag pratar inte om "ett glas vin till maten".

    Ta droger fritt (som herion etc) får man ju inte heller.
  • Anonym (anonym)
    Tow2Mater skrev 2018-09-17 17:07:20 följande:
    Fri alkohol på ålderdomshemmet ? knappast, jag pratar inte om "ett glas vin till maten".

    Ta droger fritt (som herion etc) får man ju inte heller.
    Visst är det fritt fram för boende på särskilda boende att dricka alkohol eftersom de har eget boende där de får göra precis vad de vill.
  • Anonym (anti abort)
    oanonym skrev 2018-09-17 16:57:05 följande:
    Ibland måste person A ha något från en släktings kropp (person B).

    Varför ska inte liv gå före dessa ggr?

    Varför minskar en förälders skyldigheter, och barnets rättighet, när barnet är fött?
    Ingenting kan i vilket fall bli lika direkt beroende som en ofödd bebis är av sin mamma.Ingenting kan jämföras med det beroendet. Därav är inte "livet" i sig ett lika starkt argument när det gäller exempelvis donation. 

    Förälderns skyldigheter minskar ju egentligen inte, skillnaden är dock den att när ett barn väl är fött så har den något mer av eget försvar. I normalfallet kan barnet andas och leva utan modern. Däri ligger skillnaden.
  • Anonym (anti abort)
    oanonym skrev 2018-09-17 16:58:18 följande:
    Vad har materiella ting med saken att göra?
    "Vilka andra saker man äger". Jämförelsen.
  • Anonym (anti abort)
    Anonym (rädda) skrev 2018-09-17 17:02:06 följande:
    Om bebis A måste ha en donation från sin mamma då? Annars dör den? Är det att jämställa med abort då om mamman inte vill donera?

    Men han får släng sitt vapen i golvet om han vill, eller skrapa på det med sin kniv.
    Nära nog, men det är ändå inte lika absolut. Bebisen dör vid alla aborter. Vid donationer finns det en massa "ifs an buts". Och så det med att en född bebis har mer av ett eget försvar och är mindre sårbar än en ofödd bebis. 

    Och? Han får fortfarande inte göra vad han vill med det.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 16:39:36 följande:
    Du vet mycket väl att det inte är vad jag talar om. 
    Det är ju vad etiska nämnder tar ställning till vid sena aborter psykosocial situation, fysisk eller psykisk ohälsa samt fosterskador.
  • Anonym (anti abort)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-17 17:18:02 följande:
    Det är ju vad etiska nämnder tar ställning till vid sena aborter psykosocial situation, fysisk eller psykisk ohälsa samt fosterskador.
    Ungefär som när kusinen fick abort i vecka 21 därför att hon inte gått klart sin utbildning och att fadern stuckit. Det ansågs vara "flera samverkande faktorer". Det finns fruktansvärt många scenarion. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 17:21:03 följande:
    Ungefär som när kusinen fick abort i vecka 21 därför att hon inte gått klart sin utbildning och att fadern stuckit. Det ansågs vara "flera samverkande faktorer". Det finns fruktansvärt många scenarion. 
    Ingen får abort på de grunderna om det inte finns något mer som ångest över situationen osv
  • oanonym
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 17:12:18 följande:

    "Vilka andra saker man äger". Jämförelsen.


    Fast jag har aldrig sagt att man får göra vad man vill med sin kropp, så jämförelsen med ett gevär förstår jag inte.
  • oanonym
    Anonym (anti abort) skrev 2018-09-17 17:15:10 följande:

    Nära nog, men det är ändå inte lika absolut. Bebisen dör vid alla aborter. Vid donationer finns det en massa "ifs an buts". Och så det med att en född bebis har mer av ett eget försvar och är mindre sårbar än en ofödd bebis. 

    Och? Han får fortfarande inte göra vad han vill med det.


    Vem har sagt att man får göra vad man vill med sin kropp?

    Man har rättighet till sin kropp, lika som man har rättighet till sitt gevär. Det innebär inte att man får göra vad man vill med dessa.
Svar på tråden Abortmoståndare, hycklare?