• Sandraberg

    Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt

    Ett nytt forskningsprojekt som ett par nationalekonomer vid Stockholms universitet håller i visar att andelen lågutbildade män som är barnlösa ökar drastiskt. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent.

    Bland män i Sverige i åldrarna 25 till 45 år som har ett akademiskt arbete lever 73 procent i ett hushåll med barn. Bland arbetslösa eller långtidssjukskrivna män i samma ålder är siffran 23 procent. För jämnåriga kvinnor finns ingen sådan koppling till ställningen i arbetslivet.

    https://fof.se/tidning/2018/8/artike...an-blir-pappor

    Några citat:

    "Dessa siffror är inget för vekhjärtade romantiker." (Bo Rothstein)

    "Män som inte lyckas på arbetsmarknaden går helt enkelt inte hem hos kvinnorna", (Marianne Sundström)

    "På sätt och vis för ju kvinnorna den här ojämställdheten vidare eftersom de premierar män med höga inkomster" (Marianne Sundström)

  • Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-06 14:07:28 följande:

    Det är en bra fråga. Eller menar du att det plötsligt är fel på pojkarna som grupp?

    Vi har haft en rad skolreformer som uppenbarligen lett till sämre resultat för pojkar.


    Hur vet du att det är reformerna och inte andra faktorer som ligger bakom?
  • Anonym (hur tänker ni?)
    Kermit1561 skrev 2018-10-06 13:21:56 följande:
    Genom att ändra hur vi ser på män helt enkelt. Idag är det uppbart stt män fortfarande värderas efter hur bra de presterar i form av pengar karriär, makt etc. och (vilket är tragiskt tydligt i den här tråden) det visas väldigt lite sympati med de män som inte lever upp till det idealet. Det går naturligtvis att ändra på samma sätt som vi ändrat hur män värderar kvinnor.
    Vill du utveckla lite mer? Kvinnor har väl fr a värderats dels efter utseende (medan mäns utseende har varit mindre viktigt) och efter sina vårdande kvaliteter. Tänker du dig att de välutbildade männen skulle hitta en snygg outbildad karl som tar hand om hemmet medan kvinnan jobbar? Tror du att det är det som de outbildade männen längtar efter, vara hemma och städa medan hustrun gör karriär? Det skulle i och för sig vara ett sätt att få ekvationen att gå ihop?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (hur tänker ni?) skrev 2018-10-06 15:12:28 följande:
    Vill du utveckla lite mer? Kvinnor har väl fr a värderats dels efter utseende (medan mäns utseende har varit mindre viktigt) och efter sina vårdande kvaliteter. Tänker du dig att de välutbildade männen skulle hitta en snygg outbildad karl som tar hand om hemmet medan kvinnan jobbar? Tror du att det är det som de outbildade männen längtar efter, vara hemma och städa medan hustrun gör karriär? Det skulle i och för sig vara ett sätt att få ekvationen att gå ihop?
    Jag skulle väldigt gärna vara hemmaman. Skönt att slippa gå till jobbet och bli illa behandlad. Var sjukskriven 6 månader efter att blivit mobbad av min chef.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-06 14:07:28 följande:

    Det är en bra fråga. Eller menar du att det plötsligt är fel på pojkarna som grupp?

    Vi har haft en rad skolreformer som uppenbarligen lett till sämre resultat för pojkar.


    Vad, med tydliga exempel, i skolreformerna menar du har ändrats för att missgynna pojkarna?

    Eller är det pojkarnas attityd, att det inte anses coolt att studera, som har ändrats?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-06 14:07:28 följande:

    Det är en bra fråga. Eller menar du att det plötsligt är fel på pojkarna som grupp?

    Vi har haft en rad skolreformer som uppenbarligen lett till sämre resultat för pojkar.


    Och jag tror inte det är fel på pojkar som grupp, däremot på attityden. Mansrollen nu verkar anse att killar ska vara tuffa = tuffa killar pluggar inte = hamnar i utanförskap.
  • Anonym (Bgra)
    Anonym (hur tänker ni?) skrev 2018-10-06 12:10:58 följande:

    Har tänker ni att skolan borde utformas för att passa pojkar bättre? Det kan säkert vara en del av lösningen, men jag är inte säker på att det är där problemen börjar.

    Jag är själv pojkmamma, och jag tycker många gånger att det verkar som att det är de ordentliga flickorna som måste anpassa sig efter de stökiga pojkarna, att flickor som säger ifrån om en pojke är taskig straffas med skällsord och ibland även fysiskt våld. Och då undrar jag vad de pojkar som beter sig så har med sig för attityder hemifrån? Och hur föräldrarna reagerar när de får höra vad deras pojkar gjort? 

    Har läst i dagstidningar o s v vid flera tillfällen (har alltså ingen vetenskaplig källa) att ett stort problem är att det inte betraktas som "coolt" bland pojkar att anstränga sig i skolan. Och vissa har skolan ett ansvar för att visa de pojkarna att utbildning är viktigt, men jag tänker att vi som föräldrar också måste ta ett stort ansvar.


    Detta är förstås bara från min egen smala erfarenhet och saker kanske ser väldigt annorlunda ut i skolan nu. När jag gick i grundskolan under tidigt/mitten 90-talet så måste jag säga att det nog var bra mycket fler tjejer som sket i skolan och skulle vara coola. I min klass tror jag det var 2 av ca 15 tjejer som inte rökte och skolkade regelbundet i högstadiet. På killarnas sida var det nog ungefär 5 ?coolingar?. Men jag var själv en riktig nörd och tillhörde den gruppen så kanske inte så representativt.

    Det såg uppenbarligen väldigt annorlunda ut på andra skolor men är alltid lite svårt att ta till mig när jag ser hur mycket sämre pojkar presterar och har presterat när min verklighet var direkta motsatsen men fakta är fakta så :)!
  • Anonym (hur tänker ni?)
    Anonym (Peter) skrev 2018-10-06 16:34:56 följande:
    Och jag tror inte det är fel på pojkar som grupp, däremot på attityden. Mansrollen nu verkar anse att killar ska vara tuffa = tuffa killar pluggar inte = hamnar i utanförskap.
    Det här tror jag också på. Vad går att göra åt det?
  • Anonym (Bgra)
    Anonym (Peter) skrev 2018-10-06 16:34:56 följande:

    Och jag tror inte det är fel på pojkar som grupp, däremot på attityden. Mansrollen nu verkar anse att killar ska vara tuffa = tuffa killar pluggar inte = hamnar i utanförskap.


    Det här är ganska svårt att förstå för mig. Enligt min uppfattning har det aldrig någonsin varit så ?inne? att vara nörd i samhället som nu. Skildras i populärkultur hela tiden, nörd-miljardärer som Gates, Jobs och Musk (nåja...) är stora förebilder. För mig känns det som hela ?alfahanne/tuffing/snudd-på-kriminell?-beteendet är utdöende? Jag hade åtminstone trott att det var det bland yngre numera?
  • Anonym (Damerna först)
    Anonym (Peter) skrev 2018-10-06 16:32:41 följande:
    Vad, med tydliga exempel, i skolreformerna menar du har ändrats för att missgynna pojkarna?

    Eller är det pojkarnas attityd, att det inte anses coolt att studera, som har ändrats?

    Jag är 46 år och kan inte påminna mig att det var vi med bra betyg som var populära bland tjejerna. Varken i grundskolan, gymnasiet eller på universitetet.


    Vi blev intressanta senare när tjejerna hade knullat färdigt med de coola killarna.


     

Svar på tråden Andelen lågutbildade män som blir pappor sjunker drastiskt