• Anonym (Tiger)

    Fått sparken-jag vägrar sluta

    Jag har under snart 4 år jobbat som butiksansvarig i en djuraffär. Fick i fredags veta att jag fått sparken. I mitt tycke pga småsaker. Visst, jag har handlat lite fel, men inget som inte går att få rätsida på.

    Idag kl 14 ska jag ha möte med min chef. Antar att jag ska skriva på uppsägning osv. Jag vet dock att jag kommer att vägra sluta. Kommer inte att skriva på några papper och jag kommer att fortsätta dyka upp på jobbet. Anser inte att jag gjort tillräckligt fel för att sägas upp. Vad kommer att hända? Eftersom jag inte skriver på några papper är jag ju inte officiellt uppsagd och jag kommer väl därmed att fortsättningsvis få lön? Har ju alla inloggningsuppgifter och dylikt så jag kommer att fortsätta beställa varor och fixa kampanjer och dylikt.

  • Svar på tråden Fått sparken-jag vägrar sluta
  • Anonym (Toarulle, vill ej lånas hem)
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 10:56:44 följande:
    Anonym (JW) skrev 2018-10-08 10:43:09 följande:

    Vad har du gjort?


    Jag har lånat pengar från kassorna jag själv ansvarar och förfogar över. Har hela tiden haft för avsikt att betala tillbaka. Nu i helgen har jag dessutom filat på en avbetalningsplan. Det var skitdumt, det fattar jag också. Men det går ju att lösa! Dessutom ingen större summa det handlade om. Behövde pengar akut en gång.

    Sedan mindre saker som t.ex att jag lånat hem en kanin som dottern tagit hand om. Detta har alla anställda vetat om, och ingen har misstyckt. Dottern har länge önskat sig en kanin och jag tänkte att hon ska få "öva" på butikens. Erbjöd mig i fredags t.om att betala en mindre retroaktiv hyra, men det var inte butiksägaren så pigg på, så det är ju hennes problem.

    Som sagt, jag ser att jag gjort fel, men anser inte att det är jätteallvarliga saker ändå.
    Åh herregud... det räcker nog gott och väl skulle jag tro.

    Stackars kanin, hur fan kan du arbeta i en djuraffär och samtidigt behandla ett djur som en leksak?
    Snor pengar och utnyttjar ett oskyldigt djur, du det räcker nog. Hoppas jag. För du har inte moral nog att städa ett skithus!
  • Anonym (Tiger)
    Anonym (Toarulle, vill ej lånas hem) skrev 2018-10-08 11:07:22 följande:

    Åh herregud... det räcker nog gott och väl skulle jag tro.

    Stackars kanin, hur fan kan du arbeta i en djuraffär och samtidigt behandla ett djur som en leksak?

    Snor pengar och utnyttjar ett oskyldigt djur, du det räcker nog. Hoppas jag. För du har inte moral nog att städa ett skithus!


    Vad säger du? Min dotter sköter sin kanin utmärkt, det kan ingen klaga på.
  • Bananböjaren

    Det fattar du väl att nån som stjäl ur kassan inte kan vara kvar ditt träsktroll.TomteTomteTomteTomte

  • Anonym (Tiger)
    Bananböjaren skrev 2018-10-08 11:10:59 följande:

    Det fattar du väl att nån som stjäl ur kassan inte kan vara kvar ditt träsktroll.


    Nä det är klart, men jag lånade!
  • enmanmedskägg
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 11:03:21 följande:
    Tack för utförligt svar!

    Hmmm ja.. Butiksägaren skällde ut mig efter noter i fredags och skrek att jag kommer få sparken. Trodde som sagt hon ska gå vidare med det idag, men kanske hon tänker be om ursäkt för sitt orimliga utbrott istället? :)

    Ja som sagt ovan, gäller det uppsägning av personliga skäl krävs dokumenterad saklig grund. 


    "7 §  Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara sakligt grundad.


    [S2]En uppsägning är inte sakligt grundad om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig.


    [S3]Vid en sådan övergång av ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet som sägs i 6 b § skall övergången i sig inte utgöra saklig grund för att säga upp arbetstagaren. Detta förbud skall dock inte hindra uppsägningar som sker av ekonomiska, tekniska eller organisatoriska skäl där förändringar i arbetsstyrkan ingår.


    [S4]Om uppsägningen beror på förhållanden som hänför sig till arbetstagaren personligen, får den inte grundas enbart på omständigheter som arbetsgivaren har känt till antingen mer än två månader innan underrättelse lämnades enligt 30 § eller, om någon sådan underrättelse inte lämnats, två månader före tidpunkten för uppsägningen. Arbetsgivaren får dock grunda uppsägningen enbart på omständigheter som han har känt till mer än två månader, om tidsöverdraget berott på att han på arbetstagarens begäran eller med dennes medgivande dröjt med underrättelsen eller uppsägningen eller om det finns synnerliga skäl för att omständigheterna får åberopas. Lag (1994:1685).


     


    Ett bråk/oenighet vid ett tillfälle är MYCKET tveksamt som grund för uppsägning. 


    Läs mer om personliga skäl här: lagen.nu/begrepp/Personliga_sk%C3%A4l

  • Anonym (Haha)
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 11:06:18 följande:

    Som du kan läsa tidigare i tråden av experterna (fackfolk och så) har hon troligen gjort fel och kan inte sparka mig. Hon kommer säkert bara att be om ursäkt idag och så vänder vi blad och går vidare.


    Säkert.

    Hon är ju helt galen som inte tycker att det är rimligt att de anställda bestämmer vilka av företagets saker de vill ta med hem.
  • Anonym (-)

    Jag är rätt säker på att stöld från arbetsgivaren (som är precis det du gjort när du "lånat") är skälig grund för att sparka dig.

  • Anonym (Haha)
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 11:08:54 följande:

    Vad säger du? Min dotter sköter sin kanin utmärkt, det kan ingen klaga på.


    Är det verkligen hennes kanin?
  • enmanmedskägg

    Ok, nu ser jag att jag har missat information här i tråden. 


    Att stjäla ur kassan ( oaktat förklaringar att det skulle vara ett lån ) är att betrakta som GROV MISSKÖTSAMHET, och dessutom ett brott, uppsåt eller inte. 


    Jag får tyvärr säga att arbetsgivaren har mycket mer på sin sida nu än vad som framkom i början när jag skrev. Ta gärna kontakt med facket för en förhandling, men min gissning är att arbetsgivaren nu kommer att begära att du går med på uppsägning, och har du tur klarar du dig undan en polisanmälan.

  • Anonym (JW)
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 10:56:44 följande:
    Anonym (JW) skrev 2018-10-08 10:43:09 följande:

    Vad har du gjort?


    Jag har lånat pengar från kassorna jag själv ansvarar och förfogar över. Har hela tiden haft för avsikt att betala tillbaka. Nu i helgen har jag dessutom filat på en avbetalningsplan. Det var skitdumt, det fattar jag också. Men det går ju att lösa! Dessutom ingen större summa det handlade om. Behövde pengar akut en gång.

    Sedan mindre saker som t.ex att jag lånat hem en kanin som dottern tagit hand om. Detta har alla anställda vetat om, och ingen har misstyckt. Dottern har länge önskat sig en kanin och jag tänkte att hon ska få "öva" på butikens. Erbjöd mig i fredags t.om att betala en mindre retroaktiv hyra, men det var inte butiksägaren så pigg på, så det är ju hennes problem.

    Som sagt, jag ser att jag gjort fel, men anser inte att det är jätteallvarliga saker ändå.
    Du har alltså stulit både pengar och djur från din arbetsplats. Stöld är absolut grund för uppsägning.
Svar på tråden Fått sparken-jag vägrar sluta