• Längtansblåblomma

    Försöker bli gravid med 1a barnet

    Hej!

    Jag är 29 år och är mitt i bebisverkstan för att lyckas bli gravid med första barnet. Har försökt några månader utan minsta plus på stickan... Vore kul att dela denna resa med några som är i samma situation. Är du en av dem? :)

  • Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet
  • Längtansblåblomma
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-11-10 17:37:27 följande:

    Åh då har vi försökt ungefär lika länge. Hur gammal är du längtansblåblomma?

    Förut använde jag testlagrets stickor, inget utslag och nu använder jag clearblue, i get utslag än så länge. Tar testet klockan 14 varje dag.

    Jag förstår att du känner hopplöshet, men jag håller tummarna åt dig<3

    Ja exakt så! Jag har också kommit in i någon fas där allt känns hopplöst. Jag gråter mest hela tiden. Kan inte kontrollera det. När borde man få till gym och kolla om något är "fel"?

    Stor kram till dig, jag hoppas att vi får plus snart <3


    Samma här! Förra mensen fick jag sjukskriva mig en dag för att tårarna inte ville sluta rinna.. Det går ju knappast att gå till jobbet på det sättet :/ funderar kanske på att gå och prata med någon professionell om det ska fortsätta såhär...

    Vi har pratat om att gå på en fertilitetsutredning snart, för att se så allt står rätt till, även om det egentligen är för tidigt då de anser att man ska försökt ett år innan man söker hjälp. Om man däremot är 35 plus rekommenderar de redan efter 6 mån.

    Min syster gjorde en utredning, fick reda på att hon hade problem med sköldkörteln, fick medicin och spola äggledarna, 2 mån senare var hon gravid... Så man kan ju hoppas på att de kanske kunde hjälpa en lite på traven om inte annqt:)

    Själv är jag 29 år...

    Konstigt att du inte fått nåt utslag än, men håller mina tummar för att det snart dyker upp en glad gubbe:)... Som 2 veckor senare blir ett plus... ;)

    Kram på dig!
  • Längtansblåblomma
    DoriaP skrev 2018-11-10 17:30:18 följande:

    Ja du är verkligen inte ensam !! Känns som om det blir till bebisar överallt just nu.

    Vi har inte sagt till någon att vi försöker, vilket gör att jag känner mig sjukt ensam ibland och vännerna förstår inte varför man nästan isolerat sig. Det är bara skriva om du behöver surra av dig nån gång !!


    Vad skönt att höra ändå, att det är fler som är i samma jobbiga situation som man kan bolla sin frustration och de där lite mindre fina tankarna med också.. Man är ju trots allt inte mer än människa. Jag har inte heller direkt skyltat om att vi försöker skaffa barn förutom till mina systrar, och tycker det känns skönt att slippa få frågor om hur det går, blickar på magen (där ingen bor) osv... Tack för att du öppnar upp för att lyssna, och detsamma till dig! Det är bara att "surra på" i vackra och mindre vackra funderingar, känslor och tankar. <3
  • Myran1979
    Längtansblåblomma skrev 2018-11-10 16:22:23 följande:

    TACK för dina värmande ord! <3 det är så skönt att höra att andra är i samma situation som en själv, även om man såklart önskar att det vore självklart för alla att bara bestämma sig för att vilja få barn-och vips så var man gravid! Men så enkelt är det ju dessvärre inte för alla...

    Jag tycker att du gjorde helt rätt i att lägga på... Fy vad jobbigt att behöva höra på allt bebisprat när man själv kämpar på! Så det är nog som du säger, man får välja vilka situationer man utsätter sig för och hur mycket man orkar med känslomässigt.

    Jag står i valet och kvalet att orka åka och hälsa på mina vänners bebisar, vilket jag känner att jag eg. Borde som vän, men vet inte om jag klarar det just nu, rent mentalt.. Vad skulle du gjort?


    Jag skulle ABSOLUT INTE ÅKT!!! Tänk dig, du är inte ledig så ofta (förutsätter att du jobbar raka veckor men det kan förståss vara vilket som). Helgen du har för återhämtning ska du lägga ner för att må dåligt. Aldrig i livet! Stanna hemma, boka spa, restaurang, teater eller vad du/ni roas av. Det sista du ska göra är att försöka vara en bra vän. Säg att du inte mår så bra just nu med hösten och mörkret, behöver vila för att orka med men att du gärna hade följt med om du mådde bättre. Ingen lögn direkt Lycka till!
  • Längtarefterbarn83
    Längtansblåblomma skrev 2018-11-10 18:59:52 följande:

    Samma här! Förra mensen fick jag sjukskriva mig en dag för att tårarna inte ville sluta rinna.. Det går ju knappast att gå till jobbet på det sättet :/ funderar kanske på att gå och prata med någon professionell om det ska fortsätta såhär...

    Vi har pratat om att gå på en fertilitetsutredning snart, för att se så allt står rätt till, även om det egentligen är för tidigt då de anser att man ska försökt ett år innan man söker hjälp. Om man däremot är 35 plus rekommenderar de redan efter 6 mån.

    Min syster gjorde en utredning, fick reda på att hon hade problem med sköldkörteln, fick medicin och spola äggledarna, 2 mån senare var hon gravid... Så man kan ju hoppas på att de kanske kunde hjälpa en lite på traven om inte annqt:)

    Själv är jag 29 år...

    Konstigt att du inte fått nåt utslag än, men håller mina tummar för att det snart dyker upp en glad gubbe:)... Som 2 veckor senare blir ett plus... ;)

    Kram på dig!


    Jag sa till min kille idag att jag nog behöver prata med någon professionell, någon som inte har samma känslomässiga anknytning som jag.

    Vad skönt att höra om du syster! Jag är 35 så då kanske det är okej att söka hjälp nästa månad OM det inte blir först en glad gubbe och sen ett plus. :)

    Jag pratade faktiskt med min kompis förut och berättade hur jag kände. Det kändes ganska bra, men ändå jobbigt. Jag grät så mycket! :(

    Jag hoppas så mycket att min ägglossning är sen och att jag får glad gubbe inom ett par dagar!

    Jag trodde aldrig att det skulle vara så känslomässigt jobbigt att försöka bli gravid. Det tar bokstavligen knäcken på mig.

    Är så glad att jag hittat hit! <3

    Stor kram
  • DoriaP
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-11-10 19:24:53 följande:

    Jag sa till min kille idag att jag nog behöver prata med någon professionell, någon som inte har samma känslomässiga anknytning som jag.

    Vad skönt att höra om du syster! Jag är 35 så då kanske det är okej att söka hjälp nästa månad OM det inte blir först en glad gubbe och sen ett plus. :)

    Jag pratade faktiskt med min kompis förut och berättade hur jag kände. Det kändes ganska bra, men ändå jobbigt. Jag grät så mycket! :(

    Jag hoppas så mycket att min ägglossning är sen och att jag får glad gubbe inom ett par dagar!

    Jag trodde aldrig att det skulle vara så känslomässigt jobbigt att försöka bli gravid. Det tar bokstavligen knäcken på mig.

    Är så glad att jag hittat hit! <3

    Stor kram


    Inte jag heller !! Har alltid sagt innan vi började försöka att "blir det så blir det". Så känner jag verkligen inte nu. När mensen kom förra månaden så var det verkligen tungt.

    Vi får försöka peppa varandra så gott det går här !! Jag är 36 och det känns skönt att det finns någon i samma ålder iallafall. Kan säga att min vän blev gravid direkt de försökte !! Vi är lika gammal så jag hoppas på att det inte är försent iallafall!!

    Blir inte klok alls, blinkande i morse, ingenting nu på ÄL-testet. En app säger ÄL den 12, en den 16 !!
  • Längtarefterbarn83
    DoriaP skrev 2018-11-10 19:51:09 följande:

    Inte jag heller !! Har alltid sagt innan vi började försöka att "blir det så blir det". Så känner jag verkligen inte nu. När mensen kom förra månaden så var det verkligen tungt.

    Vi får försöka peppa varandra så gott det går här !! Jag är 36 och det känns skönt att det finns någon i samma ålder iallafall. Kan säga att min vän blev gravid direkt de försökte !! Vi är lika gammal så jag hoppas på att det inte är försent iallafall!!

    Blir inte klok alls, blinkande i morse, ingenting nu på ÄL-testet. En app säger ÄL den 12, en den 16 !!


    Skönt att vi är i samma ålder! Stöttar och peppar gärna <3

    Hur länge har ni försökt? Är det första barnet?

    Kör du clearblue? Det testet som visar 4 eller fler dagar per månad? Jag kör det som ger rund ring eller glad gubbe, inget blinkande. Har din ägglossning visat sig på tester innan? Mina appar visar också så olika! Sen har jag läst att man kan ha sen ägglossning så hoppas på det.

    När har du BIM?
  • oshark
    DoriaP skrev 2018-11-10 19:51:09 följande:

    Blir inte klok alls, blinkande i morse, ingenting nu på ÄL-testet. En app säger ÄL den 12, en den 16 !!


    Jag änvänder bara Testlagrets LH-stickor, mem betyder inte blinkande att du har hög östrogennivå? Det brukar man få innan man får en höjning i LH, bilketär det som syns på ÄL-stickorna. Så du borde inte få ett positivt ÄL-test om du har blinkande gubbe på CB. Men när du får en fast gubbe har du en LH-höjning och då kommer ÄL snart. Så har jag iaf förstått det från andra som skrivit här.

    Apparna kan ju bara gissa baserat på vad du lägger in för data Tempar du?
  • DoriaP
    oshark skrev 2018-11-10 20:36:04 följande:

    Jag änvänder bara Testlagrets LH-stickor, mem betyder inte blinkande att du har hög östrogennivå? Det brukar man få innan man får en höjning i LH, bilketär det som syns på ÄL-stickorna. Så du borde inte få ett positivt ÄL-test om du har blinkande gubbe på CB. Men när du får en fast gubbe har du en LH-höjning och då kommer ÄL snart. Så har jag iaf förstått det från andra som skrivit här.

    Apparna kan ju bara gissa baserat på vad du lägger in för data Tempar du?


    Jo så är det. Tog samma test igen och då blinkande det inte längre.

    Har precis börjat tempa så jag tror inte det kommer hinna ge en bra kurva denna gång.

    Tack för svaret !! Så skönt att ha folk att surra med detta om !!
  • DoriaP
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-11-10 20:07:41 följande:

    Skönt att vi är i samma ålder! Stöttar och peppar gärna <3

    Hur länge har ni försökt? Är det första barnet?

    Kör du clearblue? Det testet som visar 4 eller fler dagar per månad? Jag kör det som ger rund ring eller glad gubbe, inget blinkande. Har din ägglossning visat sig på tester innan? Mina appar visar också så olika! Sen har jag läst att man kan ha sen ägglossning så hoppas på det.

    När har du BIM?


    Jo det är första. Först nu jag mår så pass bra i mig själv och har hittat han med stort H.

    Haha jag kör på båda !! Blivit helt galen. Den här visat ökning två gånger innan och en månad inte alls. Haft problem med gulkroppscystor så jag tror tyvärr inte att jag släpper ett ägg varje månad (om ens någon).

    BIM är 26:e för mig eller då 28:e beroende på ville app jag ska gå efter.
  • oshark
    DoriaP skrev 2018-11-10 21:16:17 följande:

    Jo så är det. Tog samma test igen och då blinkande det inte längre.

    Har precis börjat tempa så jag tror inte det kommer hinna ge en bra kurva denna gång.

    Tack för svaret !! Så skönt att ha folk att surra med detta om !!


    Ok, men då kommer du ju förhoppningsvis få bättre koll, speciellt eftersom du få kan se garanterat att du släppt ett ägg.

    Jag fick inget helt positivt ÄL-test förra cykeln för jag lyckades inte hålla mig 4 timmar innan jag testade när jag hade min LH-topp. Men eftersom testet sen blev mycket mer negativt dagen efter och tempen höjdes dagen efter det vet jag ju att jag hade ÄL
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet