• Hedblomster

    IVF vintern 2018/2019

    Hej!

    Någon som ska göra ivf nu i vinter och vill följas åt lite?

    Jag och min sambo är 28 och 29 och ska göra vår första ivf och det blir privat på Livio i Falun via en hemortsläkare i Örebro som ligger lite närmare oss än Falun :) Första besöket hos läkaren blir 23 november och jag förutsätter att vi inte hinner börja innan jul men hoppas på januari. Vi har försökt sedan mars 2017 med ett utomkvedshavandeskap i maj 2017. Utredningen gjorde vi klart våren 2018 och den visade inget speciellt men jag har tagit bort en äggledare i samband med utomkvedshavandeskapet.

    För ivf i vårt landsting ska det ha gått två år efter en graviditet och vi orkar inte vänta till sommaren 2019. Vi kommer nog börja med att köpa bara en behandling dock, det är ju så dyrt... Håller helt enkelt tummarna för att vi får det lätt!

    Hoppas få några att hålla tummarna tillsammans med här!


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden IVF vintern 2018/2019
  • melissa8601
    Fröken fräken 80 skrev 2019-02-09 12:25:37 följande:

    Fick också min mens idag. Right on time! :(

    Rosa i trosan och vanlig mensvärk.

    Har dessutom inga i frysen, så bryter ihop fullständigt hör då 1) jag måste gå igenom hela hormon cirkusen igen. 2) det blir försök nr 2 av de 3 man får från landstinget :((

    Börjar tänka att jag får acceptera att vi inte kommer få en liten knodd tillsammans.

    Men hursomhelst, ska man fortsätta med litinus trots att man fått sin mens?Jag kommer nog insistera på att få köra igång igen på denna cykel, väntan är ju sådan mental påfrestning!!!

    Har de angett orsak till varför man måste vänta?


    Håller med, ska försöka insistera jag med, men då borde jag ju egentligen börja imorgon eller måndag sprutorna då jag har fullgod mens idag. Ska maila på måndag och se vad som sägs.

    Tror att äggstockarna kan vara förstorade av äp fortfarande eller att inte allt hormon gått ur kroppen är några orsaker att vänta. Den psykiska faktorn borde vi få bestämma själva om vi orkar eller inte.

    Men för oss hade det passat perfekt att köra igång nytt ivf direkt. Hoppas vi får!
  • Fröken fräken 80
    melissa8601 skrev 2019-02-09 13:49:14 följande:

    Håller med, ska försöka insistera jag med, men då borde jag ju egentligen börja imorgon eller måndag sprutorna då jag har fullgod mens idag. Ska maila på måndag och se vad som sägs.

    Tror att äggstockarna kan vara förstorade av äp fortfarande eller att inte allt hormon gått ur kroppen är några orsaker att vänta. Den psykiska faktorn borde vi få bestämma själva om vi orkar eller inte.

    Men för oss hade det passat perfekt att köra igång nytt ivf direkt. Hoppas vi får!


    Började du med sprutorna i direkt samband med mensen? Jag började med nässpray CD 22 och 3v senare med sprutorna, skulle eg varit 2v senare men de hade inga tider för äggplock, så det fick bli efter 3v.

    Vet att vissa börjar med nässpray i samband med mens, men inte hört om sprutor i samband med mens.

    Eller är det annorlunda vid FET kanske?!
  • MrsBaker

    Hej! Hoppar in i tråden här. 33 år gammal. Precis gjort mitt första ägguttag. Endast 14 av 22 blev befruktade med icsi... 12 kvar dag 2 (tror jag att det blir). Totalfrys. Vet inte om några kommer bli blastocyster... brukar man få vänta länge på försök nr 2? Känner mig så rastlös...

  • melissa8601
    Fröken fräken 80 skrev 2019-02-09 14:22:29 följande:

    Började du med sprutorna i direkt samband med mensen? Jag började med nässpray CD 22 och 3v senare med sprutorna, skulle eg varit 2v senare men de hade inga tider för äggplock, så det fick bli efter 3v.

    Vet att vissa börjar med nässpray i samband med mens, men inte hört om sprutor i samband med mens.

    Eller är det annorlunda vid FET kanske?!


    Jaha, du har långa protokollet då (: vi har korta, utan nedreglering, och då började jag med golal f andra/tredje dagen efter mensstart. Sedan äggplock runt dag 14. Så det kommer vi säkert inte få göra redan nu i februari. Hoppas i så fall vi får göra FET.

    Men då kanske du får och inte jag då du isf får längre tid till äggplock.
  • Fröken fräken 80
    melissa8601 skrev 2019-02-09 15:40:22 följande:

    Jaha, du har långa protokollet då (: vi har korta, utan nedreglering, och då började jag med golal f andra/tredje dagen efter mensstart. Sedan äggplock runt dag 14. Så det kommer vi säkert inte få göra redan nu i februari. Hoppas i så fall vi får göra FET.

    Men då kanske du får och inte jag då du isf får längre tid till äggplock.


    Hopps vi båda får göra det som ger oss maximal chans till att lyckas och det är så snart som möjligt.

    Tycker som sagt att detta är sjukt påfrestande, vilket ju i sig kan göra att, även om man är som en klocka normal, har utebliven mens pga stress.
  • melissa8601
    Fröken fräken 80 skrev 2019-02-09 15:48:14 följande:

    Hopps vi båda får göra det som ger oss maximal chans till att lyckas och det är så snart som möjligt.

    Tycker som sagt att detta är sjukt påfrestande, vilket ju i sig kan göra att, även om man är som en klocka normal, har utebliven mens pga stress.


    Håller tummarna för oss!

    Precis, bara tiden vi lagt ner på att försöka länge själva, utredning, äntligen få börja... Och sen vänta på att få fortsätta. Går ju inte att planera framåt heller.

    Vi har sedan ett år tillbaka en enveckas resa inbokad i mitten på mars. Precis när vi ev ska börja ett nytt ivf i så fall. Jättestressad över det och därför vi verkligen vill få till ett försök i feb..
  • Wictoria90

    Jag är på ruvardag 15 nu, ska prova på tisdag, då är det dag 18 sen ÄP..

    mensen skulle kommit igår om det var normalt men ännu ingen där.. inte testat något mer...


    melissa8601 skrev 2019-02-06 15:12:13 följande:

    Skönt att höra att vi är fler utan tålamod (;

    Vilken rd är du på nu?

    Jag har testdag nästa fredag, spännande dagar det här!

    Fast skitläskiga.


  • Hoppomliv
    MrsBaker skrev 2019-02-09 14:50:10 följande:

    Hej! Hoppar in i tråden här. 33 år gammal. Precis gjort mitt första ägguttag. Endast 14 av 22 blev befruktade med icsi... 12 kvar dag 2 (tror jag att det blir). Totalfrys. Vet inte om några kommer bli blastocyster... brukar man få vänta länge på försök nr 2? Känner mig så rastlös...


    Hej!

    Det är ju ett fantastiskt resultat med 14 av 22, vi har haft så dåligt som 3 av 23. Hoppas på blastocyster!
  • Hoppomliv

    Nu hoppar jag också in, följt ett tag men försökt distansera mig lite mellan försöken. Nu är vi igång med vårt femte försök - kör långt protokoll med sprutstart på onsdag!

Svar på tråden IVF vintern 2018/2019