• Anonym (Sur)

    Bittra människor som stör sig på småbarn...

    Kan inte ni bittra människor som stör er på småbarnsfamiljer flytta till en annan planet där ni kan tjura ihjäl er?? Det hade varit en god tjänst för mänskligheten. För guess what? Barn ingår i den här världen och har också rätt att höras och synas.

  • Svar på tråden Bittra människor som stör sig på småbarn...
  • Anonym (förbannad)
    sextiotalist skrev 2019-01-09 07:31:14 följande:

    De jag känner som har barn med funktionshinder har mer koll på sina barn än de flesta. Barn med funktionshinder hade det ofta lättare i samhället förr, då det var rätt fyrkantigt och det var lättare för dessa barn att passa in.


    Tror inte att det beror på att det var lättare att passa in förr att barn med adhd och andra diagnoser då inte tilläts springa omkring och skrika i affärer.
  • Anonym (Gro)
    EmberEyes skrev 2019-01-08 22:03:48 följande:

    Sedan nyår har jag blivit påkörd av två barnvagnar, en kundvagn styrd av ett barn, på-cyklad och svuren åt på en trottoar av en mamma med ett barn på pakethållaren (cykelbanan var tre meter åt höger) och blockad av barnvagn från att gå fram till den produkt jag behöver i affären fyra gånger.

    Under hela 2018 har jag inte råkat ut för en endaste pensionär kört på mig, blockerat mig eller varit otrevlig mot mig.


    Sedan NYÅR???? En händelse om dagen alltså?!! Hahaha hur lyckas du? Det du nämner är vad jag hittills upplevt alla år sammanlagda! :) Men vad gäller barnvagnar som står i vägen för att jag ska nå i hyllorna så måste jag säga att det är oftare andra kundvagnar som står i vägen, men det räknas kanske inte?
  • sextiotalist
    Anonym (förbannad) skrev 2019-01-09 07:56:12 följande:
    Tror inte att det beror på att det var lättare att passa in förr att barn med adhd och andra diagnoser då inte tilläts springa omkring och skrika i affärer.
    Nu ser jag inte så många skrikande barn i affärerna, ser inte det som något större problem, är det så, är det ofta i samband med middagstid och barnen och föräldrarna är lite trötta efter en hel dag. Det är nog så att man ser inte de 10 barn som är lugna, utan det elfte som springer runt.
    Den enda gången jag reagerat var när det var en ett-åring (knappast några diagnoser) som sprang omkring som en vilde på ICA iklädd endast blöja. Föräldrarna strosade lugnt under tiden vi andra försökte undvika att köra på barnet med våra kundvagnar.
    Jag har aldrig sett några större barn bete sig vildar (protesterande och arga ja, men inte som vildar)
  • Anonym (förbannad)

    Inte heller beror det på att det är svårare att passa in idag att vissa föräldrar tycker att det är en mänsklig rättighet för deras barn med diagnoser att skrika och störa på konserter och restauranger och gråter ut i kvällspressen om någon protesterar mot det.

  • Anonym (he he)
    Anonym (förbannad) skrev 2019-01-09 07:56:12 följande:

    Tror inte att det beror på att det var lättare att passa in förr att barn med adhd och andra diagnoser då inte tilläts springa omkring och skrika i affärer.


    Men vilken tid är det du kallar för förr ? När jag var barn, på 70 talet så vet jag att barn sprang i affärer och skrek. Min bror har npf och gjorde det, han hade inte fått sin diagnos då men problemen fanns. Min mormor hade en bror som med största sannolikhet fått en diagnos idag och han kunde inte bete sig men han fick inte gå i affärer han gick på internat.
  • Anonym (förbannad)
    Anonym (he he) skrev 2019-01-09 08:14:19 följande:
    Men vilken tid är det du kallar för förr ? När jag var barn, på 70 talet så vet jag att barn sprang i affärer och skrek. Min bror har npf och gjorde det, han hade inte fått sin diagnos då men problemen fanns. Min mormor hade en bror som med största sannolikhet fått en diagnos idag och han kunde inte bete sig men han fick inte gå i affärer han gick på internat.
    Just det, förr fick barn som absolut inte klarade av att bete sig inte följa med till affären, idag ska de ha rätt att skrika och jävlas överallt och hur mycket som helst. Jag var barn på 80-talet och hade jag inte kunnat uppföra mig i affären hade jag fått en rejäl avhyvling. Förr blev inte heller lärarna i lågstadiet kallade för hora och fitta av barnen, vilket ofta händer idag. Inte heller blev lärarna utskällda av föräldrarna för att de sagt till deras barn på skarpen.
  • sextiotalist
    Anonym (he he) skrev 2019-01-09 08:14:19 följande:
    Men vilken tid är det du kallar för förr ? När jag var barn, på 70 talet så vet jag att barn sprang i affärer och skrek. Min bror har npf och gjorde det, han hade inte fått sin diagnos då men problemen fanns. Min mormor hade en bror som med största sannolikhet fått en diagnos idag och han kunde inte bete sig men han fick inte gå i affärer han gick på internat.
    Många som skriver förr, var inte ens påtänkta när vi andra var unga. De har hört från andra.
    Sedan skönmålar man ofta förr och dessutom så ser man världen med andra ögon när man blivit vuxen.

    Sonen och mina syskonbarn har kommit in i åldern "gu vad barnen är ouppfostrade nu för tiden, annat var det förr". Då sitter min syster och jag och ler och konstaterar ett det var ingen skillnad när de växte upp.
  • sextiotalist
    Anonym (förbannad) skrev 2019-01-09 08:30:53 följande:
    Just det, förr fick barn som absolut inte klarade av att bete sig inte följa med till affären, idag ska de ha rätt att skrika och jävlas överallt och hur mycket som helst. Jag var barn på 80-talet och hade jag inte kunnat uppföra mig i affären hade jag fått en rejäl avhyvling. Förr blev inte heller lärarna i lågstadiet kallade för hora och fitta av barnen, vilket ofta händer idag. Inte heller blev lärarna utskällda av föräldrarna för att de sagt till deras barn på skarpen.
    Du ja. Jag som var vuxen under 80-talet (dvs passerat 20) undvek att handla när barnfamiljerna handlade. För att det var, i mina öron och ögon, bara en jäkla massa spring.
    Lärarna blev visst utskällda när de sagt till på skarpen, det förekom även då. Min mamma slutade som klasslärare pga detta, valde att bli speciallärare istället (och utbildade sig till detta, det var på den tiden lärarna fick lön när de vidareutbildade sig, inte full lön, men då var skolan statlig)

  • Anonym (Gro)
    sextiotalist skrev 2019-01-09 08:33:02 följande:

    Många som skriver förr, var inte ens påtänkta när vi andra var unga. De har hört från andra.

    Sedan skönmålar man ofta förr och dessutom så ser man världen med andra ögon när man blivit vuxen.

    Sonen och mina syskonbarn har kommit in i åldern "gu vad barnen är ouppfostrade nu för tiden, annat var det förr". Då sitter min syster och jag och ler och konstaterar ett det var ingen skillnad när de växte upp.


    Ja, ?suck, dagens ungdomar? har de äldre sagt i mååånga generationer :) Är säkert lika med småbarn, dock så har ju faktiskt uppfostringsmetoderna skiljt sig lite genom tiderna. Ett tag, dock inte längre som jag upplever det, var det mycket ?låt barnen uppfostra sig själva?. Det är skönt med sådana här trådar där man kan konstatera att de flesta inte verkar tycka så längre, utan stör sig på sådana föräldrar (eller som jag, blir näst intill galen).

    /tidig sjuttiotalist
  • sextiotalist
    Anonym (Gro) skrev 2019-01-09 08:39:57 följande:
    Ja, ?suck, dagens ungdomar? har de äldre sagt i mååånga generationer :) Är säkert lika med småbarn, dock så har ju faktiskt uppfostringsmetoderna skiljt sig lite genom tiderna. Ett tag, dock inte längre som jag upplever det, var det mycket ?låt barnen uppfostra sig själva?. Det är skönt med sådana här trådar där man kan konstatera att de flesta inte verkar tycka så längre, utan stör sig på sådana föräldrar (eller som jag, blir näst intill galen).

    /tidig sjuttiotalist
    Ja, det är lika intressant att läsa om hur de som var födda under 80-talet och 90-talet vet med all säkerhet hur det var under 70-talet och tidigare.

    När jag växte upp så fanns det några riktiga satungar, ja, vi andra barn var livrädda för dessa barn. Troligen var det barn med problematik, som inte ens den hårdaste uppfostran kunde rå på.
    Det fanns gäng, det fanns ungar som hittade på rejäla hyss (min sambo har en del historier att berätta).
    Även min mammas moster, lärare redan under 30-talet, berättade om barn som ingen kunde rå på.
    När det gäller småbarn, så var de precis lika impulsstyrda och trotsiga för 50 år sedan som idag.
Svar på tråden Bittra människor som stör sig på småbarn...