• OnkelBert

    Tänk om – låt pojkar uppfostras som pojkar

    Pojkar har aldrig tidigare i världshistorien uppfostrats mer som flickor än i dagens genuscertifierade Sverige. Samtidigt har skillnaden på prestation i skolan aldrig varit större mellan könen. 
    Det finns biologiska fakta som genuspedagoger inte bör ignorera, skriver psykiatern David Eberhard.
    Tankar kring detta?
  • Svar på tråden Tänk om – låt pojkar uppfostras som pojkar
  • AndreaBD
    Anonym (***) skrev 2019-01-30 20:42:26 följande:
    Den tråden är ju skapad av BCarlsson, som också skriver i denna tråd.

    Du har alltså mer än ett användarnamn här. För att du ska kunna hålla med dig själv, eller?
    Han har nog ganska många nick.
  • Anonym (Förvirrat inlägg)
    Anonym (***) skrev 2019-01-30 20:42:26 följande:
    Den tråden är ju skapad av BCarlsson, som också skriver i denna tråd.

    Du har alltså mer än ett användarnamn här. För att du ska kunna hålla med dig själv, eller?
    Nej för att kunna förvirra och finta de som är bättre på att argumentera.

    Smart va?
  • Anonym (Inläggsförvirring)
    AndreaBD skrev 2019-01-30 20:49:11 följande:
    Han har nog ganska många nick.

    Hej igen :)


    Censuren hade visst skiftsbyte...


     

  • pyssel
    Anonym (Förvirrat inlägg) skrev 2019-01-30 20:21:20 följande:

    jaså? Du är ju bevisligen otrevlig.


    Otrevliga inlägg får dito svar. Alltså är din problemformulering i din nya tråd fel.
    Alla hästar hemma
  • KlunsSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-01-28 23:04:46 följande:
    Precis. Det handlar mer om sättet, det verkar så överdrivet nu, men i grunden vore det ju bra om man kan öppna upp lite, om det kan bli mer flexibelt.
    Det är ju också det David Eberhards artikel handlar om, den handlar ju inte om att uppfostra pojkar till pojkar, att de ska vara på ett visst sätt eller om könsroller den handlar om att göra skolan mer flexibel så att den passar fler pojkar.
    Det Eberhard kritiserar är genus"vetenskapens" och genus"pedagogikens" förmåga att ignorera biologi och han kritiserar Zimmermans forskning.
    Pojkars antipluggkultur möjlig att förändra - Göteborgs universitet
    uf.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/pojkars-antipluggkultur-mojlig-att-forandra.cid1555125
    Fredrik Zimmerman påstår att antipluggkulturen beror på att det anses vara feminint att plugga (maskulinitetsnormer)

    Jag tycker att det klippet förklarar ganska bra




    Markus Heilig, professor i psykiatri har skrivit boken "Hon, han och hjärnan", om hur mäns och kvinnors hjärnor skiljer sig åt. Hjärnforskaren Katarina Gospic förklarar hur skillnader och likheter påverkar oss.
    De sätter fingret på en sak, en av anledningarna till att det är svårt att diskutera såna här frågor är att det finns vissa väldigt konservativt lagda personer på den ena sidan och väldigt ideologiskt lagda personer på den andra sidan.
    Ibland är det nästan omöjligt att diskutera hur saker är utan att folk lägger in personliga värderingar i det.

    Vid 7:40 kommer de in på det Eberhard skriver om, killars framlober ligger i snitt två är efter i mognad under en kritisk period 13-15 och det bidrar till att de får svårare att sitta still. Det bidrar ju också till att de snabbare blir uttråkade.

    De som forskar om biologi och hjärnan forskar om hur det är och pedagoger som är bättre på pedagogik använder informationen för att utveckla pedagogiken men genuspedagoger och genus"forskare" gör inte det.

    Många pojkar har svårt att sitta stilla en längre stund redan när de lärt sig krypa och det kan hålla i sig. Nu ska man lära sig räkna redan vid 6, det innebär att de som fyller sent på året för börja redan vid 5. Om något blir tråkigt så blir det svårare att fokusera på det man ska göra så det krävs mer arbetsminne för att utföra uppgiften det blir också svårare att komma ihåg det man ska lära sig och det blir svårare att sitta still. Har man svårt att sitta still påverkar det det koncentrationen och då krävs det mer arbetsminne.
    Det kan räcka med att byta läsbok till något roligare för att koncentrationen ska bli bättre.

    För pojkar födda i december är risken 34 procent större att de ska diagnostiseras med adhd än för barn födda under första halvåret, visar patientregistret
    Omogen kan få adhd-diagnos | Lärarnas tidning (2012)
    lararnastidning.se/omogen-kan-fa-adhd-diagnos/
    Dagens skola är svårare för de med koncentrationssvårigheter och när det är så stor skillnad beroende på vilken månad på året man är född så är inte skolan tillräckligt flexibel. Det finns inte heller några studier som säger att centralstimulerande läkemedel påverkar skolresultaten positivt.

    Det är större klasser vilket gör det svårare för läraren att hålla ordning i klassen, det drabbar alla lever men det drabbar också de med koncentrationsproblem.
    Dagens skola gör så att behovet för stöd ökar men stöden minskar
    Färre får stöd trots ökat behov | Pedagogiska Magasinet (2016)
    pedagogiskamagasinet.se/farre-far-stod-trots-okat-behov/

    Om tjejers matematiska förmåga förbättras om man uttrycker talen mer verbalt så kan det ju finnas en naturlig förklaring till det och det handlar ju om att använda en styrka inom ett område där man kanske har svagheter.

    Training effects and sex difference in preschoolers' spatial reasoning ability. - PubMed - NCBI (2016)
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27753452
    Sex Differences in Using Spatial and Verbal Abilities Influence Route Learning Performance in a Virtual Environment: A Comparison of 6- to 12-Year Old Boys and Girls (2016)
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/
    Recent Advances in the Genetics of Vocal Learning

    This study also finds that, in postmortem human brain tissue, there is more FOXP2 in the cortices of 4-year-old girls than age-matched boys, which coincides with gender-based language differences in children at this age

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4457475/
    FOXP2 - Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/FOXP2

    Pojkar har svårare för läsning än tjejer, enligt Pascal Pansu är detta socialt konstruerade "stereotypa  könsföreställningar" som börjar mellan 4 och 6 år (enligt en hypotes). Man kan ta sig "runt" den socialt konstruerade fördomen som pojkar har om man om man presenterar läs testet som en lek/tävling "the animal-fishing game".

    Fördomar påverkar pojkars läsning | Pedagogiska Magasinet (2018)
    pedagogiskamagasinet.se/fordomar-paverkar-pojkars-lasning/
    A burden for the boys: Evidence of stereotype threat in boys' reading performance
    www.researchgate.net/profile/Isabelle_Regner/publication/297588340_A_burden_for_the_boys_Evidence_of_stereotype_threat_in_boys%27_reading_performance/links/58dcb1c9a6fdcc7c9f4bc06d/A-burden-for-the-boys-Evidence-of-stereotype-threat-in-boys-reading-performance.pdf

    hmmm, är det bara jag som tycker att det bekräftar det David Eberhard säger?
    Pojkar är på gruppnivå mer tävlingsinriktade än flickor.[...]Sammantaget är de alltså därmed sannolikt också mer lättuttråkade. Detta är biologiska fakta som genuspedagoger inte kan (eller bör) ignorera. [...] Tävla mer och diskutera mindre

    www.expressen.se/debatt/tank-om-lat-pojkar-uppfostras-som-pojkar/
    Lärandet bor i lusten | Pedagogiska Magasinet
    pedagogiskamagasinet.se/larandet-bor-i-lusten/

    Om man ska förändra något så måste man ju först ta reda på hur saker funkar.
    Det finns forskare som försöker ta reda på hur saker är och det finns "forskare" som Zimmerman som utgår ifrån en ideologi där de flesta teorierna bygger på hypoteser. Genusdebatten bör ju egentligen vara en diskussion mellan forskare men den blir mer och mer politiskt styrd så den har blivit en debatt mellan politiker. Det är inte politisk makt som ska avgöra vilken forskning som ska användas men vänsterfolket verkar vara helt ok med det, så länge det stödjer deras åsikt.
    .
    Biologiska faktorer och könsskillnader i skolresultat - regeringen.se (2010)

    [...]

    Alla ovanstående citat kan ställas mot att det finns olikheter mellan barnen som kommer till skolan. Olikheterna ligger i biologiska skillnader men också i skillnader avseende t.ex. socioekonomiska faktorer. Skillnader kan hanteras på olika sätt men hanteringen bör alltid vara relaterad till hur man förstår orsaken till de skillnader som observeras. Skillnader i begåvning hanteras idag binärt med en nedre gräns som leder till särskolan men i övrigt noteras ingen klar hållning hur skillnader skall förstås.

    Skillnaden mellan pojkar och flickor i skolan har under senare år alltmer hanterats ur perspektivet där männens framträdande plats i samhället skall minskas genom en jämlik uppfostran och värderingspåverkan redan i skolan. Den strömningen har varit i allt väsentligt befriad från informationen att pojkarna är klart efter flickorna vad avser skolprestation. Denna genomgång syftar till att problematisera avsaknaden av biologisk förståelse som en del av den skillnad som skolan observerar vad gäller pojkars och flickors prestation. En kort genomgång på detta område kan inte ha ambitionen att vara heltäckande. Däremot kan den användas för att peka på ett antal faktorer som behöver övervägas för att förstå den komplexa bakgrunden till att pojkar och flickor får olika skolresultat i den svenska skolan. 

    [...]

    1.1 Olikheter

    I skolan lärs barnen om det positiva värdet av olikheter. Det betonas hur samhällssystemen måste byggas för att tillåta skillnader. Däremot är kunskapen och bejakandet av skillnaden i skolarbetet mellan pojkar och flickor mindre betonat. Skolan agerar enhetligt och pojkar och flickor skall anpassa sig till den på samma sätt utifrån synsättet att den biologiska åldern utgör det bästa måttet på hur långt nervsystemets mognad har nått. Samtidigt har det visat att detta sätt att organisera skolan år efter år har gett upphov till gruppskillnader baserat på kön där flickorna ligger avsevärt över pojkarnas prestationer. Dessutom har på senare år denna skillnad mellan könen tilltagit. 

    www.regeringen.se/49b719/contentassets/01904bc2d1aa46d5b9412f8eb66a4b41/biologiska-faktorer-och-konsskillnader-i-skolresultat-sou-201052
  • Jemp
    OnkelBert skrev 2019-01-27 20:48:33 följande:

    Därför att kör är ett kvinnligt intresse. Jag kände mig inte mindre manlig för det men jag anser fortfarande att det är kvinnligt, precis som balett och ridning. Vill män dansa balett eller rida så har jag inga synpunkter men det är fortfarande ett kvinnligt intresse ända till 51% män sysslar med det.


    Varför måste ett intresse vara antingen kvinnligt eller manligt?
  • Anonym (.)
    Jemp skrev 2019-01-31 10:08:24 följande:

    Varför måste ett intresse vara antingen kvinnligt eller manligt?


    varför inte?
  • Jemp
    Anonym (Biologi) skrev 2019-01-28 11:16:20 följande:

    Jag anser snarare att det tydligt symboliserar kvinnors ointresse för teknik. När bilarna kom fick de männens intresse medan kvinnorna övertog intresset för hästar :)


    Finns också studier som visar att tjejer är intresserade av teknik i tonåren men är att många inte ser det som ett alternativ att plugga. Sociala koder eller vårt teknik-dna som plötsligt förändras?
  • Jemp
    Jag är bara jag skrev 2019-01-27 18:01:37 följande:

    Hur skulle det se ut om vuxna män gick omkring i klänning och nagellack? Stefan Lövén när han möter andra statsöverhuvuden, kungen på nobelmiddagen kanske eller cancerläkaren i lila klänning? Skulle tro att alla utom extremindividerna inte tycker det vore normalt eller okey. Varför då pracka på pojkar sånt? Pyssel är nåt annat. Vår 2-åring älskar att rita och det får han självklart göra. Han leker "kök" och kokar gröt också, helt okey. Men han kommer aldrig bära klänning eller rosa halsband. Jag vill att barnen ska smälta in i samhället- inte sticka ut och bli mobbade. Finns tillräckligt mycket barn kan mobbas för, att föräldrarna tvingar på dom tjejattribut bidrar inte till nåt gott direkt.


    Själv lär jag hellre mina barn att det är okej att vara sig själv och stå för sina intressen.

    Enda anledningen till att Lövfen i klänning skulle vara "konstigt" är för att det är ovant och inte normen.
  • Jemp
    Anonym (.) skrev 2019-01-31 10:10:41 följande:

    varför inte?


    För att det kan vara både och/varken eller?
Svar på tråden Tänk om – låt pojkar uppfostras som pojkar