• Anonym (Arg kund)

    Har de rätt att vägra byte?

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

  • Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?
  • Anonym (Katta)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 07:55:04 följande:

    Jag kan inte franska.


    Bilden på flaskan brukar vara en ledtråd. Om du går och handlar något som du inte vet vad du ska ha så kan det naturligtvis bli fel. Varför användeddu inte Google?
  • Anonym (Logik?)

    Det hade väl inte hjälpt om du hade undersökt flaskan i butiken, du kan ju inte franska? Slutsatsen måste vara att du måste ta med dig tolk om du ska vara säker på att du får rätt produkt.

    Och varför så hemlig om innehållet, det är väl bara att berätta om du har köpt tryffelolja eller billigaste äppeljuicen, vi vet ändå inte vem du är.

  • Anonym (Arg kund)
    Anonym (Katta) skrev 2019-05-06 08:00:26 följande:

    Bilden på flaskan brukar vara en ledtråd. Om du går och handlar något som du inte vet vad du ska ha så kan det naturligtvis bli fel. Varför användeddu inte Google?


    Nej den gav ingen ledtråd. De stod på en hög hylla, jag sa vilken jag skulle ha, frågade och fick bekräftat att det är den som är till för det jag skulle, betalade, fick påsen med flaskan och gick. Fanns inte en tanke att han kunde ha gett fel.
  • Kjell2
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 08:10:04 följande:
    Nej den gav ingen ledtråd. De stod på en hög hylla, jag sa vilken jag skulle ha, frågade och fick bekräftat att det är den som är till för det jag skulle, betalade, fick påsen med flaskan och gick. Fanns inte en tanke att han kunde ha gett fel.
    Nej, men fel blev det. Som köpare har man ett stort ansvar att undersöka varan innan men slutför köpet. Se KöpL 20§. 


  • plättarmedsylt
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 08:10:04 följande:

    Nej den gav ingen ledtråd. De stod på en hög hylla, jag sa vilken jag skulle ha, frågade och fick bekräftat att det är den som är till för det jag skulle, betalade, fick påsen med flaskan och gick. Fanns inte en tanke att han kunde ha gett fel.


    ?Till för det jag skulle?? Låter som om du köpt någon form av medicin.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:04:30 följande:

    Den är oöppnad och de ville inte ta emot den öht. Vad gör reklamation för skillnad när de vägrade ta tillbaka den?


    Skillnaden är den att reklamationen innebär att du påtalar ett fel i varan, vilket i det här fallet var att du inte fick den vara som du avtalat om i samband med köpet (avtalslagen).

    Så den springande frågan är om det går att bevisa i någon form att du inte fått den vara som du köpt.

    Det som kan göra det lite svårt för butiken är om varan är att se som säker att sälja igen eller om den måste kasseras, går den att sälja på nytt brukar vettiga butiker ta tillbaka varan.
  • Anonym (Arg kund)
    Kjell2 skrev 2019-05-06 08:13:36 följande:

    Nej, men fel blev det. Som köpare har man ett stort ansvar att undersöka varan innan men slutför köpet. Se KöpL 20§. 


    Och jag undersökte så gott jag kunde eftersom jag först bad om den jag skulle ha och sen frågade om det var rätt sort till det jag skulle ha den till.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 21:48:03 följande:
    Men jag fick ju inte vad jag bad om! Jag ångrade inte köpet i sig, jag ville ha det jag bad om!
    Funkar det inte så skriv på deras Facebook-sida om de har någon. De lär inte gilla negativ offentlig publicitet. Men gör det snyggt. Skriv bara att du fått fel vara och att du trycker att det är tråkigt att de inte vill byta till rätt vara. Var inte aggressiv.
  • Anonym (Arg kund)
    plättarmedsylt skrev 2019-05-06 08:40:40 följande:

    ?Till för det jag skulle?? Låter som om du köpt någon form av medicin.


    Köper du medicin i delikatessbutiker?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-05 22:44:36 följande:
    Jag sa vilken jag ville ha och han plockade ner en åt mig, varför skulle jag misstro det?

    Det är extremt stor skillnad beroende på vilken smak det är, men jag vill inte gå in på detaljer vad det är.
    Då kan du ju ifrågasätta personalens kompetens också. När du klagar.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?