• LLW

    IVF hösten 2019

    Hej!

    Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!


  • Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2019-08-07 09:48:44 följande:

    Det löser sig, hotellet sa att de har kyl i receptionen jag kan använda lol. Vad gör man inte! Typ från och med idag fram till fredag kan den komma, haft lite dålig koll under semestern :) Men måste ringa kliniken och fråga, förut började jag helt enkelt på cd 2 med sprutor men nu har jag fått en lapp där man ibland börjar på cd 3, fattar ingenting.


    Haha åh då får du låna den helt enkelt..! Det blir bra. Vad ska ni göra i Sthlm? Jaaa jag har nog oftast läst dag 2... men vet att vissa har börjar dag 3 oxå! Hoppas att den här jäkla hösten är vår höst nu.
    Oförklarligt barnlös. 1 misslyckat ET och 1 misslyckat FET. Tar en paus tills vi är redo för ivf2
  • Limarie
    Hedblomster skrev 2019-08-07 09:48:44 följande:
    Det löser sig, hotellet sa att de har kyl i receptionen jag kan använda lol. Vad gör man inte! Typ från och med idag fram till fredag kan den komma, haft lite dålig koll under semestern :) Men måste ringa kliniken och fråga, förut började jag helt enkelt på cd 2 med sprutor men nu har jag fått en lapp där man ibland börjar på cd 3, fattar ingenting.
    Jag började både gångerna dag 2 men ibland gör de så, av praktiska anledningar, att startas CD3. Det kan vara så att det ligger en helg emellan eller att de fortfarande är sommarstängda.

    Jag har väldigt kort mens. Dag 3 är den nästan förbi. Så därför måste jag nästan börja dag 2.
    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - inga befruktades
  • Ang82
    LLW skrev 2019-08-06 19:38:11 följande:

    Är det någon av er som gjort långa protokollet? I så fall vilken cykeldag började ni spraya? :)


    Jag ska börja med långa protokollet nu på lördag, är då på cd 21.
  • misu80
    Limarie skrev 2019-08-04 16:33:59 följande:
    Jag tog också upp med läkarna att jag hade för kort lutealfas med 10-11 dagar. Som din upplevelse så viftade alla bort saken. Det finns många kvinnor som har det och som blir gravida... Visst tänker jag, många kvinnor. Men vi är ju tydligen de som inte blir det.

    Man kan väl säga så här. Någonting stämmer inte helt hormonellt när det hela är så här. Rimligtvis skulle det därmed också kunna påverka fertiliteten. Visst, ingen kan bevisa det men det kan vara en faktor. Lustigt nog så var det en gynekolog som efter 1 minut mottagningsbesök sa till mig, då skriver jag ut Provera. Det gjorde han men jag tog aldrig det. Man behöver ju inte direkt pumpa sig full med hormoner utan tänker att jag hellre vill veta varför det är så. Vår IVF läkare sa att det till och med kan vara farligt att ta Progesteron... Lite konstigt tyckte jag eftersom man använder det vid iVF.

    Jag gjorde ett eget försök förra månaden efter 1 IVF. Jag tog Lutinus i vanlig cykel 2 dagar efter ägglossningen. Men bara 1x2 tbl. Förlängde lutealfasen till 14 dagar! Denna månaden tog jag ingenting och hade ändå 14 dagar. Aldrig haft detta förut. Spännande. Hjälpte dock inte då mannen hade ett dåligt spermiogram igen (ibland är den ok ibland finns det knappt någon simmare alls). 

    När du tog Progesteroncreme hur lång var din lutealfas då? Jag tänkte framöver testa Lutinus 1x1. Men har även anmält mig till Vitalista's fertilitetscoachning med Lotta (från Hälsosnack). Man gör ju allt möjligt för att förbättra sin hälsa. 

    Sorry, lite offtopic nu men hoppas det är ingen som stör sig. 

    Visst är det tråkigt att läkarna här i Sverige inte är villig att ta mer hänsyn till kroppens signaler på hormonell obalans! Jag hade många tecken på för lågt progesteron; svårt att bli gravid, tidigt missfall, kort lutealfas (10-11 dgr), PMS, spotting före och efter mens, och kanske tydligast av allt låg progesteronhalt vid blodprovet. Ändå viftar de bort det som ingenting. Deras svar var alltid att göra IVF, redan 2016 då vi började försöka. De sa "är ni seriös så gör ni IVF, pga din ålder (då 36 år)". Det var inte kul för mig att höra eftersom jag alltid har varit emot att påverka kroppen med mediciner om det finns naturliga lösningar som man kan börja med först. 


    I USA finns det flera fertilitetsläkare som jobbar med kroppen som en helhet och där kost, sund livsstil och "naturliga" hjälpmedel som örter och akupunktur är ett naturligt förstaval, innan IVF. Det finns säkert i Stockholm och andra större städer också, men vi bor långt upp i norr så det är helt omöjligt att få den hjälpen här. Jag har försökt på egen hand men det blev alldeles för spretigt, jag har mest gissat mig fram till mina obalanser och nu har jag som sagt gett upp. Men jag blir fortfarande väldigt provocerad av läkarnas ointresse. På IVF-startmötet hade jag skrivit ut ett helt år av cykler som tydligt visade kort lutealfas mm. Läkaren tittade inte ens på det! Sa bara att det där med kort lutalfas inte spelar någon roll. Och att progesteronhalten kan ha varit låg pga när det togs, men det togs ju exakt när det skulle tas! Suck! Kände mig som en utomjording.


    Jag började iallafall med en naturlig progesteronkräm i våras, som förlängde lutealfasen 1-2 dagar och gjorde min PMS avsevärt bättre. Men gravid har jag inte blivit.

  • misu80
    fannylinnea skrev 2019-08-05 12:01:40 följande:
    Tack för boktips :) Låter intressant.

    Ja jättemysigt. Det har varit så skönt för oss att flytta fokus till valpen. Och vi lägger ner jättemycket jobb för vi vill verkligen forma honom till en toppenhund, speciellt eftersom vi SKA ha barn Glad Han är så go och snäll. Det är en bichon havanais.
    Åh, de som är så söta! Mycket bra att lägga ner tid på att forma han till en bra barnhund, det kommer vara väl värt i framtiden ;)
  • misu80
    fannylinnea skrev 2019-08-05 12:26:55 följande:
    Hej. Igen.
    Hur har du det och hur går det för er?
    Kram!
    Fick mens i måndags så nu är IVF i september ett faktum. Det känns faktiskt riktigt bra, trodde nog aldrig att jag skulle känna så, men så är det och det är jag otroligt tacksam för. Nu känns det bara positivt och spännande!

    Jag kommer att köra det långa protokollet med spray (synarela) och sprutor (menopur) med start dag 19, vilket blir 23/8. Vet inte hur lång tid det tar innan det är dags för äggplock, men gissar att det är någon gång i mitten/slutet av september. Jag får göra ultraljud hemma, sen ta mig 100 mil till kliniken när det är dags för äggplock. Gissar att det blir att stanna i Uppsala mellan plock och insättning eftersom det är så långt hem.

    Pratade med min chef igår och berättade vad jag har framför mig och hon var så stöttande, uppmuntrade mig att sjukskriva mig om jag kände mig hängig och att jag gärna får jobba hemifrån om jag inte vill komma in till kontoret. Väldigt skönt att ha det stödet.
  • zey

    Hej tjejer! Hoppas det går framåt för er alla! Här kom mensen för en vecka sedan och tog sista tabletterna av letrozolen igår. Ska på ultraljud på måndag, och jag är så spänd på när ägglossningen kommer. Får jag ägglossning på en måndag så får man inte göra den cykeln (insättning söndag = stängt..!).

    Detta blir mitt första FET (har 4 blastosar i frysen). Någon annan som har gjort FET eller ska göra det nu :)?

  • Limarie
    misu80 skrev 2019-08-07 11:28:24 följande:

    Visst är det tråkigt att läkarna här i Sverige inte är villig att ta mer hänsyn till kroppens signaler på hormonell obalans! Jag hade många tecken på för lågt progesteron; svårt att bli gravid, tidigt missfall, kort lutealfas (10-11 dgr), PMS, spotting före och efter mens, och kanske tydligast av allt låg progesteronhalt vid blodprovet. Ändå viftar de bort det som ingenting. Deras svar var alltid att göra IVF, redan 2016 då vi började försöka. De sa "är ni seriös så gör ni IVF, pga din ålder (då 36 år)". Det var inte kul för mig att höra eftersom jag alltid har varit emot att påverka kroppen med mediciner om det finns naturliga lösningar som man kan börja med först. 


    I USA finns det flera fertilitetsläkare som jobbar med kroppen som en helhet och där kost, sund livsstil och "naturliga" hjälpmedel som örter och akupunktur är ett naturligt förstaval, innan IVF. Det finns säkert i Stockholm och andra större städer också, men vi bor långt upp i norr så det är helt omöjligt att få den hjälpen här. Jag har försökt på egen hand men det blev alldeles för spretigt, jag har mest gissat mig fram till mina obalanser och nu har jag som sagt gett upp. Men jag blir fortfarande väldigt provocerad av läkarnas ointresse. På IVF-startmötet hade jag skrivit ut ett helt år av cykler som tydligt visade kort lutealfas mm. Läkaren tittade inte ens på det! Sa bara att det där med kort lutalfas inte spelar någon roll. Och att progesteronhalten kan ha varit låg pga när det togs, men det togs ju exakt när det skulle tas! Suck! Kände mig som en utomjording.


    Jag började iallafall med en naturlig progesteronkräm i våras, som förlängde lutealfasen 1-2 dagar och gjorde min PMS avsevärt bättre. Men gravid har jag inte blivit.


    Så frustrerande. Hade samma upplevelse! De har ju redan bestämt sig för att man ska göra IVF och då spelar det ingen roll.

    Jag söker nu alternativ hjälp. Jag har bokat ett möte med Lotta från hälsosnack för att kolla över allt som kan förbättra fertiliteten och sedan ska jag ha en första kontakt med Jenny Koos (Vulverine) som har en mycket bra förståelse för kvinnornas kropp. Jag tror att de kommer lyssna på en och jag ser så fram emot möten. Till skillnad från mitt ultraljud nu på fredag.

    Tyvärr känner jag ingenting denna gången på dag 5 av sprutorna. Förra gången hade jag klara flytningar och ömmande bröst. Ett bra tecken till att östrogennivån är hög. Hur var det för er tidigare med symtomen av sprutorna? Hade ni några? När kom de?
    1 IVF - lågt AMH-värde - 5 ägg - inga befruktades
  • LLW
    Loviisa89 skrev 2019-08-06 22:09:19 följande:

    Jag har inte gjort långa men försökte läsa på om det tidigare. Vad jag förstod var det antingen runt dag 21 i cykeln, och när man får mens vet man att man är nedreglerad, eller i början av cykeln och då måste man ta blodprov för att veta att man blivit nedreglerad. :)


    Ang82 skrev 2019-08-07 11:28:14 följande:

    Jag ska börja med långa protokollet nu på lördag, är då på cd 21.


    Tack tjejer! Då verkar det vara standard med dag 21 :)

    Ang82 vilka mediciner ska du ta?
  • misu80
    Limarie skrev 2019-08-07 13:19:16 följande:
    Så frustrerande. Hade samma upplevelse! De har ju redan bestämt sig för att man ska göra IVF och då spelar det ingen roll.

    Jag söker nu alternativ hjälp. Jag har bokat ett möte med Lotta från hälsosnack för att kolla över allt som kan förbättra fertiliteten och sedan ska jag ha en första kontakt med Jenny Koos (Vulverine) som har en mycket bra förståelse för kvinnornas kropp. Jag tror att de kommer lyssna på en och jag ser så fram emot möten. Till skillnad från mitt ultraljud nu på fredag.

    Tyvärr känner jag ingenting denna gången på dag 5 av sprutorna. Förra gången hade jag klara flytningar och ömmande bröst. Ett bra tecken till att östrogennivån är hög. Hur var det för er tidigare med symtomen av sprutorna? Hade ni några? När kom de?

    Åh vad det lät intressant! Hoppas att du kommer att få bra hjälp där. Berätta gärna mer sen :)


    Vi har inte gjort IVF förut så jag har ingen aning om hur det ska/brukar kännas. Jag håller dock alla tummar och tår för att du ska få nog många ägg denna gång. 

Svar på tråden IVF hösten 2019