Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-02 19:23:36 följande:
Som rubriken lyder: ni som vuxit upp i ett hem med en aggressiv förälder, hur har det påverkat er?
Mina barns far har under åren blivit surare, grinigare och mindre kompromissvillig. Detta leder till flera vredesutbrott per dag och särskilt mot vår 10-åring. Han skriker, säger olämpliga saker och hotar.
Jag tycker att han går över alla gränser och har försökt prata med honom, men han skriker bara åt mig och kallar mig öknamn. Jag har bett honom flytta, men han fnyser bara.
Mitt worst case scenario är att det tar 1-2 år att hitta annat boende (Stockholm). Vilken skada hinner mina barn ta under tiden?
jag tror inte att du hittar samma mönster hos alla som har vuxit upp med en aggressiv förälder. det är ju helt olika vad man har varit med om och hur man har hanterat det - medvetet och omedvetet. vissa blir speglar av sina föräldrar, andra blir raka motsatsen, vissa tar hjälp för att nå samma resultat som andra som inte sökt hjälp, osv.
jag har vuxit upp med två aggressiva föräldrar och mitt beteende innan jag själv blev förälder är helt olikt hur jag är idag som mamma. innan var jag egoistisk, överkänslig och dominerande. men sen jag blev mamma har jag blivit mycket mer tålmodig, förstående, kärleksfull, ömsint och tacksam. mina barn har gjort mig till en mycket bättre människa.
hur mycket skada dina barn hinner ta tycker jag är irrelevant. bara det faktum att du bedömer situationen som att de tar skada är tillräckligt för att agera. det finns ju akuta lösningar såsom kvinnojour och annat.