• Anonym (Ledsen)

    Måste vi byta skola?

    Barnen går i en jättebra skola anpassad efter barn med deras svårigheter.. De har även hundar i skolan som stöd.

    Nu har ena barnet blivit allergisk. Hur löser man det här? Måste vi byta skola eller är skolan skyldiga att anpassa sig?

  • Svar på tråden Måste vi byta skola?
  • cosinus
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-17 19:05:33 följande:

    OM vi hittar en barnet tål, skulle aldrig medicinera för att kunna ha hund, så vad är problemet? Det är däremot något skolan kanske borde ha tänkt på när de valde hundar, att ta en ras där risken för allergi är mindre.


    Det låter som en jättedålig idé att skaffa en hund, oavsett ras.

    Om barnet ska ha en så god chans som möjligt att klara skolmiljön och de allergener som finns där så bör hemmiljön vara helt fri.

    När barnet inte längre går på skola med hundar kan ni fundera i de banorna igen. Förutom den rent allergimässiga aspekten blir det dessutom väldigt märkligt att kräva anpassningar av skolmiljön samtidigt som man har hund hemma.
  • Anonym (Ledsen)
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 19:15:21 följande:

    Tror du verkligen terapihundar växer på träd? Ofta handlar det om frivilliga som lägger ner minst 50 000 kr i privata pengar i utbildning, lägger ner hundratals, om inte tusentals timmar i träning, resor och tester, och dessutom på sin egen fritid. Skolan har förmodligen inte mycket att säga till om vad gäller vilka raser som finns tillgängliga, oftast får olika inrättningar vara tacksamma att det ens finns hundar tillgängliga.


    Det är en av personalens privata hundar.
  • Anonym (Ledsen)
    cosinus skrev 2019-08-17 19:15:38 följande:

    Det låter som en jättedålig idé att skaffa en hund, oavsett ras.

    Om barnet ska ha en så god chans som möjligt att klara skolmiljön och de allergener som finns där så bör hemmiljön vara helt fri.

    När barnet inte längre går på skola med hundar kan ni fundera i de banorna igen. Förutom den rent allergimässiga aspekten blir det dessutom väldigt märkligt att kräva anpassningar av skolmiljön samtidigt som man har hund hemma.


    Vi tror att en hund kan bli barnets räddning på många plan, det är inte för skojs skull.

    Vi kommer inte skaffa en hund som ger minsta reaktion.
  • BurningDiamond
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-17 19:11:07 följande:

    Det här är tredje skolan och äntligen fungerar livet för ett barn som varit utsatt för mobbing hela sitt liv. Som har slagits och blivit kallad för allt möjligt och som flera gånger har varit självmordsbenägen. Ni som attackerar mig, vet ni hur det känns att höra från sitt lilla barn att hen vill dö och hur du än kämpar så blir det inte bättre? Förstår ni känslan när vi äntligen hittar en skola där hen mår bra? Ska hen än en gång kastas ut i det vi började med?


    Det är du som drar igång så det står härliga till! Var kommer ens tanken att detta skulle vara det mest sannolika scenariot?
    Bara lugna ner dig för fanken! Ta saker ett steg i taget.

    Starta en dialog med skolan.

    Se till att starta en allergiutredning.

    Kontrollera om barnet är allergisk mot de aktuella hundarna.

    Ta reda på hur allvarlig allergin är.

    Prova olika alternativ som hundfritt klassrum.

    Prova medicinering.

    Utvärdera.

    Okay?

    Andas djup. Ta det lugnt.


  • BurningDiamond
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-17 19:18:56 följande:
    Det är en av personalens privata hundar.
    Ja? Om den är certifierad så gäller det jag skrev.
  • Anonym (Ledsen)
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 19:21:18 följande:

    Det är du som drar igång så det står härliga till! Var kommer ens tanken att detta skulle vara det mest sannolika scenariot?

    Bara lugna ner dig för fanken! Ta saker ett steg i taget.

    Starta en dialog med skolan.

    Se till att starta en allergiutredning.

    Kontrollera om barnet är allergisk mot de aktuella hundarna.

    Ta reda på hur allvarlig allergin är.

    Prova olika alternativ som hundfritt klassrum.

    Prova medicinering.

    Utvärdera.

    Okay?

    Andas djup. Ta det lugnt.


    Jag har inte dragit igång något alls, varit helt lugn hela tiden, det är andra i tråden som attackerar och påstår saker jag aldrig sagt.
  • Anonym (Ledsen)
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 19:23:31 följande:

    Ja? Om den är certifierad så gäller det jag skrev.


    Det är de inte.
  • BurningDiamond
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-17 19:24:39 följande:
    Jag har inte dragit igång något alls, varit helt lugn hela tiden, det är andra i tråden som attackerar och påstår saker jag aldrig sagt.
    Du uttrycker dig hela tiden på ett otroligt melodramatiskt sätt, om du nu är så lugn som du påstår. Men men.

  • BurningDiamond
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-08-17 19:20:27 följande:
    Vi tror att en hund kan bli barnets räddning på många plan, det är inte för skojs skull.

    Vi kommer inte skaffa en hund som ger minsta reaktion.
    Du får kanske välja vilket som är viktigast för barnet då. Gå på en allergiskola eller ha en egen hund. Risken för att kombinera båda är att allergin blir värre.

    Och sedan kanske du ska fundera ett varv på hur det kommer falla ut när alla barnen på skolan förstår om terapihundarna inte får komma längre för att ditt barn är allergiskt. Barn kan vara grymma...
  • Anonym (Ledsen)
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 19:26:29 följande:

    Du uttrycker dig hela tiden på ett otroligt melodramatiskt sätt, om du nu är så lugn som du påstår. Men men.


    Då råkar det väl vara mitt sätt att skriva helt enkelt.
Svar på tråden Måste vi byta skola?