• viljaa

    BF MAJ 2020

    Hej!! Plussade med CB digital på BIM-4 idag :) om allt går som det ska säger appen beräknad födsel 1 maj 2020! Risken är stor för missfall men vi väntar ju barn, eller hur? Häng med vet ja! Kram <3

  • Svar på tråden BF MAJ 2020
  • SweetCA
    Lillfina skrev 2020-01-26 12:55:45 följande:

    Då kan du bara ta ut föräldradagar 11 dagar innan bf och efter bf.


    Det gick alldeles utmärkt att ansöka om föräldrapenning tidigare än så och jag har ansökt fram till jul hittils. Jag går en månad innan födsel :)
  • Daphodil
    Blivande3barnsmamma skrev 2020-01-26 18:35:42 följande:

    Hej tjejer!

    Någon mer av er som får sammandragningar när ni går en bit?


    Blivande3barnsmamma skrev 2020-01-26 18:35:42 följande:

    Hej tjejer!

    Någon mer av er som får sammandragningar när ni går en bit?


    Ja, ibland redan efter 5-10 min. Om det är milt brukar jag traska på ändå, och då tycker jag det blir bättre efter ett tag.
  • jevana
    Hejåhå skrev 2020-01-24 11:27:53 följande:

    Man får ta ut föräldradagar 60 dagar innan beräknad förlossning, men jag tror de flesta vill spara på dagarna så länge som möjligt. 

    Skönt att det i Finland är lite underförstått att det normala är att sluta jobba en månad innan förlossningen. Jag känner nästan att jag måste ursäkta mig att jag vill jobba sista dagen 31 mars (BF 27 april). Inte för att min arbetsgivare ser ned på mig, men det är väl det här inpräntade att man ska vara så himla ambitiös hela tiden, hehe. 


    Vi kan också tidigarelägga med 20 dagar. Dock håller ledigheten på i ca 9mån, det kan vi inte förlänga/förkorta med att ta ut olika mängd dagarså som i Swe. Mammaledigheten är 105 dagar och sedan kan föräldrarna dela på 158 dagar till.. stelare men enklare, som sagt :D
  • Blivande3barnsmamma
    Daphodil skrev 2020-01-26 19:24:07 följande:

    Ja, ibland redan efter 5-10 min. Om det är milt brukar jag traska på ändå, och då tycker jag det blir bättre efter ett tag.


    Jag tycker det blir värre ju mer jag går. Har historik med kort livmodertapp vid båda mina tidigare graviditeter. Blev sjukskriven pga detta. Har de sagt någon till dig?
  • Blivande3barnsmamma
    Daphodil skrev 2020-01-26 19:24:07 följande:

    Ja, ibland redan efter 5-10 min. Om det är milt brukar jag traska på ändå, och då tycker jag det blir bättre efter ett tag.


    Jag tycker det blir värre ju mer jag går. Har historik med kort livmodertapp vid båda mina tidigare graviditeter. Blev sjukskriven pga detta. Har de sagt någon till dig?
  • Daphodil
    Blivande3barnsmamma skrev 2020-01-26 20:23:52 följande:

    Jag tycker det blir värre ju mer jag går. Har historik med kort livmodertapp vid båda mina tidigare graviditeter. Blev sjukskriven pga detta. Har de sagt någon till dig?


    Nej, jag var inne på gynakuten runt v 20 för att jag tyckte sd gjorde lite ont. Då såg allt bra ut och de sa åt mig att leva som vanligt. Nu gör de inte ont längre men det är ju svårt att få upp tempo i promenaderna...
  • Lillfina
    SweetCA skrev 2020-01-26 15:45:14 följande:

    Det gick alldeles utmärkt att ansöka om föräldrapenning tidigare än så och jag har ansökt fram till jul hittils. Jag går en månad innan födsel :)


    Ah då är de något som jag aldrig behövt utnyttja så då har jag inte fått den informationen.

    Själv går jag på gravledigt 2 månader innan och tar srm 11 dagar innan bf för att slippa ta föräldradagar.