• Tbinesh

    Vi änglamammor som vill bli gravida efter abort, MA & MF

    Hej!

    Vi var tvungna att för en vecka sen att avbryta graviditeten i v14 då vår lilla ängel hade så pass allvarliga missbildningar att hen inte skulle överleva graviditeten ens :( Värsta vi varit med om någonsin, men inget vi kunnat påverka utan det var den där jäkla slumpen och oturen..

    Vi gjorde en tvåstegsabort som gjorde fruktansvärt ont men mest psykiskt, dock gick den förhoppningsvis bra då vi fick lämna samma kväll.

    Är vi fler som gått igenom detta och vill försöka igen så fort som möjligt?
    Ni som lyckats, hur lång tid tog det för er och hur länge blödde ni?

    Ingen kan såklart ersätta den lilla ängel vi så gärna hade velat ha, men för oss känns det rätt att verkligen försöka på nytt.

  • Svar på tråden Vi änglamammor som vill bli gravida efter abort, MA & MF
  • Ungamammor

    Jag valde att avbryta min graviditet då vi fått veta att barnet hade kromosomfel 22q12 och ett väldigt ovanligt hjärtfel. Jag är rädd att mitt nästa barn skall få samma fel... hur snabbt blev ni gravida igen ?

  • Viennah
    Tbinesh skrev 2019-11-06 08:06:23 följande:

    Hej hej!

    Vill bara kolla hur det är med dig?

    Hur mår kropp och själ?

    Kram <3


    Hej!

    Tack för frågan <3 jag mår ok. Verkar ha läkt samt fått igång första mensen sen skrapningen. Så hoppas kroppen återgått till det normala nu. Vi kommer sätta igång och försöka igen så får vi se hur det går. Måste också meddela vår IVF-klinik om allt. Det har vi glömt bort mitt i allt, skulle ju bara ta en paus över sommaren men så blev vi ju gravida. Å sen gick det som det gick. Vill höra lite hur det funkar, om våra 2 försök kvarstår eller ej.

    Hur mår du? Kram!
  • Anonym (S)
    Anonym (NOVA) skrev 2019-11-11 15:53:45 följande:

    Hejsan tjejer!

    Känner mig helt knäckt och behöver någon att prata med! Läst lite i tråden och tror att jag passar in här.

    Fick MF i torsdags 7/11, var då i v 7+1. Vi är så himla ledsna men vill givetvis försöka igen så fort det går. Den 8/11 kom det lilla grynet ut i trosskyddet... helt sjuk ipplevelse, fy fan asså så hemskt, önskar ingen något sådant här! :(

    Hur går det för er?

    Min blödning började direkt avta efter klumpar kommit ut. Har endast lite kvar av blödningen, brunt smått i trosskyddet. Äl-tester börjar också bli mindre och mindre positiva. HCGnivån i torsdags när allt började var 1317 och i lördags var det 291. Så det minskar snabbt... vill bara ha tillbaka äl igen. Vågar man köra på direkt är frågan? Hur har ni resonerat?


    Hej! Jag beklagar verkligen, så himla tråkigt och ledsamt! Självklart är du välkommen hit! Jag kommer köra på direkt när väl min ÄL kommer som verkar vara som bortblåst. Du gör precis det som känns bäst för dig! Vissa väntar en mens innan men så fort kroppen själv är redo så får du ÄL och då är det fritt fram! Hoppas du blir gravid snabbt igen!

    Kram
  • Anonym (S)
    Ungamammor skrev 2019-11-11 16:49:57 följande:

    Jag valde att avbryta min graviditet då vi fått veta att barnet hade kromosomfel 22q12 och ett väldigt ovanligt hjärtfel. Jag är rädd att mitt nästa barn skall få samma fel... hur snabbt blev ni gravida igen ?


    Hej! Beklagar att du fått gå igenom samma hemskhet som vi. Vi har alla precis också avbrutit så ingen av oss har hunnit bli gravida än. Men vi hoppas alla på att det ska gå så fort som möjligt! Det är mega mega ovanligt att det drabbar än igen. Men om du är orolig så boka tid hos en genetiker och ta prover för att se om det är genetiskt! Vilket det väldigt väldigt sällan är. Vid nästa graviditet får man tätare kontroller (hoppas jag), om inte annat får man be om det vilket jag tänker alla borde förstå! Har du fått tillbaka din mens och så?
  • Anonym (NOVA)
    Anonym (S) skrev 2019-11-12 20:18:19 följande:

    Hej! Jag beklagar verkligen, så himla tråkigt och ledsamt! Självklart är du välkommen hit! Jag kommer köra på direkt när väl min ÄL kommer som verkar vara som bortblåst. Du gör precis det som känns bäst för dig! Vissa väntar en mens innan men så fort kroppen själv är redo så får du ÄL och då är det fritt fram! Hoppas du blir gravid snabbt igen!

    Kram


    Åh ! Då är vi två! Vi kommer också köra på direkt när ÄL bara väljer att komma, och hoppas att det är rätt sak att göra. Har tagit ÄL test sen dagen missfallet startade nerifrån (torsdags) och uppåt, (dagens test) som äntligen börjar visa svagare. Inte positivt längre, hoppas att det kmr minska mer för att sedan snabbt stegra igen. Gjort detta för att hålla koll så det inte ger falskt pos iom gravidhormonet.

    Hur länge sen var det du fick ditt MF/MA/ABORT? :(

    Jag tkr vi alla bör följas åt i detta, det är så skönt att ha hittat några som också varit med om samma som man kan prata med och bolla tankar med.

    Är detta er första gång? Har ni barn sen innan? <3

  • Ungamammor

    Anonym (s) Jag hoppas verkligen vi alla blir gravida snart! Jag har inte fått tillbaka mens eller ägglossning.. dock så visade ägglossningstestet positivt några dagar efter aborten men jag tror det var graviditets hormonerna som spökade.. jag har otroligt mycket bröstmjölk som läcker i nu 2 veckor och vill bara det skall sluta...

  • Tbinesh
    Nillan98 skrev 2019-11-08 12:40:12 följande:

    Nä jag känner inte heller när jag har ägglossning.. har försökt räkna via någon hemsida men vet inte om det är att lita på.. enligt den har jag ägglossning typ nu snart och jag blir så stressad. Det är bara på kvällarna vi har tid att försöka igen och det är även på kvällarna jag är som mest ledsen under dagen.. jag har längtat så mycket till den här tiden då vi kan försöka igen men jag blir så arg på mig själv att jag jämnt är ledsen och då är det inte riktigt läge att försöka.. sen blir det så känslosamt allting. Det gör så ont i mig att vi måste försöka igen d vi redan har plussat en gång.. vi kan ju vänta tills jag mår bättre psykiskt men jag vill bara bli gravid igen, det känns som att det hade dämpat sorgen lite. Men då det är så svårt.. nä jag vet inte.

    Bra gjort av dig! Lycka till!!

    Jaha ojdå, ja men då ska jag verkligen ringa! Det är ju så frustrerande att måsta vänta ifall allt är klart.. Ja men det kan ju vara skönt för dig, så du kan förbereda dig lite om vad ni ska prata om och så, då hinner du ju fundera om du har några frågor eller så. Då man är ledsen brukar de vara ganska svårt att vara delaktig i samtalet och tänka efter vad man undrar över på samma sätt som annars. Då kan det va bra med lite extra tid innan att få fundera på<3

    Om du vill veta kan du ju fråga någon på sjukhuset så hjälper dom dig säkert att ta fram vad som blev sagt och hur det ligger till. Men hur som helst så tycker jag att du ska åka dit om det känns bra för dig. Känns det bara fel så vänta en stund, det är bara du som kan bestämma.

    Ja.. i veckan har det verkligen varit upp och ner. Både i förrgår och igårkväll var jag helt förstörd. Det känns som att jag håller på att bli knäpp eller något. Jag är så trött på att vara ledsen och ha en klump i bröstet hela tiden..

    kommer inte ihåg om jag frågat det, men jobbar du eller är du sjukskriven? Hur funkar/känns det för dig?

    kram!


    Jag håller på att få ett psykbryt på riktigt nu, är så sjukt besviken på svensk vård att jag inte finner några ord!

    Hade en egenbokad tid hos gyn i fredags där dom konstaterade att resterna INTE kommit ut med mensen, fick en tid hos gyn på sjukhuset igår som bekräftade samma. Det dom ska göra då är en hysteroskopi, mildare än skrapning som jag förstår.. och nu till det värsta, jag kommer få en tid om några VECKOR!! Det är så långa köer och då är jag ändå prioriterad.. det går inte att göra denna privat heller.. det känns som psykisk misshandel!

    Jag har inte varit sjukskriven en enda dag utan bitit ihop och försökt vara positiv och se framåt men nu bryter jag ihop tror jag! :(

    Hur går det för dig? Hur mår du? Jobbar du?

    Förlåt för mitt otroligt negativa inlägg :(
  • Tbinesh
    Anonym (NOVA) skrev 2019-11-11 15:53:45 följande:

    Hejsan tjejer!

    Känner mig helt knäckt och behöver någon att prata med! Läst lite i tråden och tror att jag passar in här.

    Fick MF i torsdags 7/11, var då i v 7+1. Vi är så himla ledsna men vill givetvis försöka igen så fort det går. Den 8/11 kom det lilla grynet ut i trosskyddet... helt sjuk ipplevelse, fy fan asså så hemskt, önskar ingen något sådant här! :(

    Hur går det för er?

    Min blödning började direkt avta efter klumpar kommit ut. Har endast lite kvar av blödningen, brunt smått i trosskyddet. Äl-tester börjar också bli mindre och mindre positiva. HCGnivån i torsdags när allt började var 1317 och i lördags var det 291. Så det minskar snabbt... vill bara ha tillbaka äl igen. Vågar man köra på direkt är frågan? Hur har ni resonerat?


    Hej!! Beklagar det som hänt men välkommen hit!

    Det är så skönt att vara ett litet gäng som följs åt och peppar varandra! <3 det är vidrigt vad vi alla behövt gå igenom!

    Vi var tvugna att avbryta vår första graviditet 2/10 pga avvikelser på kub som inte är förenligt med liv.. :/

    Jag blödde 2 veckor ca, har fått boka privat gyn efter för att följa upp och fick nu konstaterat att jag har rester som måste tas bort.. då har det ändå gått 6 veckor idag och jag har mått bra! Nu måste jag vänta några VECKOR pga vårdköer för att ta bort det :(

    Jag tycker du kan köra på när du är redo MEN rekommenderar dig att boka en gynundersökning för att se att allt är ute så du vet till 100%!
  • Tbinesh
    Ungamammor skrev 2019-11-11 16:49:57 följande:

    Jag valde att avbryta min graviditet då vi fått veta att barnet hade kromosomfel 22q12 och ett väldigt ovanligt hjärtfel. Jag är rädd att mitt nästa barn skall få samma fel... hur snabbt blev ni gravida igen ?


    Hej tjejen!! Beklagar! <3

    Vi var fick avbryta pga att vår bebis led av acrani, skallbenet saknades.. det finns en liten chans att det händer igen men den är inte stor!

    Gjorde ni en obduktion? Vilken vecka var du i och när avbröt ni?

    Vi har inte kunnat försöka än då jag har rester kvar fortfarande! Men vi vill ju försöka så fort som möjligt.. har ni börjat försöka igen?
  • Ungamammor

    Usch vad hemskt!! Så jobbigt att inte allt bara kan gå som det ska! Så tråkigt att höra att allt inte kommit ut.. man blir så frustrerad då man bara vill fortsätta försöka. Jag var i vecka 21, så det var en väldigt hemsk upplevelse att behöva gå igenom.. dom har gjort obduktion och skall skicka mig och min man på genetisk testing eftersom jag är 23 och detta var mitt första barn blir man ju rädd att man har detta syndrom i sina egna gener.. vi håller på att försöka men jag har inte någon ägglossning ännu.. och det har gått 16 dagar sedan jag gjorde avbrytandet.

    Jag mår psykiskt dåligt över vad som skett, jag har sådana skuldkänslor för att jag avbrutit graviditeten och sen att få se mitt barn så mänsklig och stor.. jag är så ledsen att allt detta hände mitt lilla barn.. önskade allt hade gått som planerat..

Svar på tråden Vi änglamammor som vill bli gravida efter abort, MA & MF