• Anonym (Sarah)

    Att bjuda gäster på vin/öl till middagen?

    Jag och min man har lite av en diskussion hurvida de flesta bjuder på alkoholhaltig passande dryck till en fredag/lördag middag med vuxna gäster. Säg att man lagar till något extra när man väl har helgmiddagsgäster. Min man menar på att det inte alls är så att "de flesta" serverar vin el öl till middagen, medan jag menar på att det är trevligt och lite "festligare och godare" att göra det.

    Hur tycker ni?

    Vi är 38 år och bor strax utanför Stockholm. Alltså inte frågan om nån fest utan bara dryck till maten som är godare än vatten el läsk.

  • Svar på tråden Att bjuda gäster på vin/öl till middagen?
  • Anonym (Sara)

    Men vet ni inte vad aom är vanligt i er umgängeskrets? Det är väl vad som är viktigt när ni ska bjuda folk tänker jag.

    Generellt är det absolut inte kosntigt att bjuda på öl och vin, så länge inte de enda ni bjuder är gravida eller uttalade nykterister. Det är dock alltid trevligt att även ha alkoholfria dryckesalternativ.

  • hammarhajen

    Ja, självvklart vin eller öl. I alla fall om det är en planerad middag och på helgen. Är det mer "stanna och dela falukorven med oss" så får det bli som det blir oavsett veckodag. Oftast inte vin då, eftersom alla ska köra bil, kvällsjobba eller så senare. Men är det en middag som planerats i förväg så absolut. Mycket konstigare att vuxna människor bjuder på läsk tycker jag. 

    Som alkoholfritt vatten, alkoholfri öl eller drycker som cider eller must. Inte så sött och sockerslibbigt.

  • Anonym (Hanna)

    Erbjuder alltid vin, öl och alkoholfritt alternativ om vi har folk som äter hos oss, oavsett om det ät middagsbjudning eller kompisgäng

  • sextiotalist

    Vi erbjuder vin, öl, vatten, cider, ramlösa, mjölk när vi har gäster oavsett dag på veckan.

    Det är något som jag är van vid.

    Har inga i kretsen som har problem med alkohol och ingen som kommenterar om val av dryck.

  • Panduro
    hammarhajen skrev 2019-11-30 06:42:44 följande:

    Ja, självvklart vin eller öl. I alla fall om det är en planerad middag och på helgen. Är det mer "stanna och dela falukorven med oss" så får det bli som det blir oavsett veckodag. Oftast inte vin då, eftersom alla ska köra bil, kvällsjobba eller så senare. Men är det en middag som planerats i förväg så absolut. Mycket konstigare att vuxna människor bjuder på läsk tycker jag. 

    Som alkoholfritt vatten, alkoholfri öl eller drycker som cider eller must. Inte så sött och sockerslibbigt.


    Men om både värden och gästen tycker att läsk är gott då, är det fortfarande konstigt? Jag tycker helt enkelt man bjuder på det gästen tycker om, oavsett om det är saft, mjölk eller vin.
  • gbgumman

    Självklart serverar man öl vin alkoholfritt och vatten till maten. Man anstränger sig för att hitta sorter som passar ihop med maten.

  • Anonym (Jenny)

    Kvinna, boendes i Stockholm. Om det nu har någon betydelse.

    Bjuder man in till middag en fredag eller lördag så är väl det normala/vanliga att man har vin eller öl till maten. Har aldrig hört nåt annat. Det ska vara att de man bjuder är nykterister/gravida/starkt religiösa/går på medicin osv som man istället har alkoholfritt.

    Sen har man såklart även alkoholfria alternativ på bordet, mineralvatten tex. Vissa kanske kör eller känner inte bara för vin/öl den kvällen.

  • Anonym (Sarah)
    Tappadstekspade skrev 2019-11-30 02:04:58 följande:

    Vad spelar det för roll var ni bor??? Varför delger ni oss denna info?


    Ja men förlåt då. Jag tänkte att det kunde vara någon kulturell skillnad el klasskillnad.
  • hammarhajen
    Panduro skrev 2019-11-30 08:52:42 följande:
    Men om både värden och gästen tycker att läsk är gott då, är det fortfarande konstigt? Jag tycker helt enkelt man bjuder på det gästen tycker om, oavsett om det är saft, mjölk eller vin.
    Javisst, man dricker det man vill. Men känns som de flesta vuxna väljerbort läsk pga sockerinnehållet och framför allt tycker att sötslisket tar över en god middag. Dricker man läsk så gör man det till en burgare på stan eller en varm dag, inte för att matcha ihop med laxfilén eller hjortsteken. Men alla är ju olika
Svar på tråden Att bjuda gäster på vin/öl till middagen?