• MikeThinker

    Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor

    Jag är ett före detta Jehovas vittne. Uppvuxen i religonen och en gång troende. Lämnade religonen i 30-års ålder efter att ha kommit till "nya" insikter.

    Ställ dina frågor om sådant du undrar över.

  • Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-02-24 13:52:48 följande:
    Varför är det så stora problem med pedofiler just i JV?
    Som ett vittne blir man ju uppfostrad med att all sex är en smutsig synd förutom inom äktenskapet. Även onani, det är lika syndigt det. Om man onanerar och inte slutar upp med det omedelbart och även biktar sig för de äldste bröderna om det så kommer man dödas våldsamt i Harmageddon som kan komma vilken sekund som helst eftersom detta är de absolut sista dagarna. 

    Så vittnena växer upp med sexuell ångest, ungdomar får inte utvecklas normalt och upptäcka sin egna sexualitet utan skrämsel och skam. Sånt kan leda till sexuella patologiska avvikelser, som tex pedofili. Hela deras uppväxter är egentligen kantat i ångest och oro då de ständigt utsätts för hemska indoktrinerande bilder om hur Harmageddon kommer se ut där människor som inte är bra nog i Guds ögon kommer att mördas. 

    Att som vuxen våldta ett barn är lika mycket en synd som att onanera och leder till samma straff, dvs om man inte ångrar sig. Om ett vuxet vittne är sexuellt attraherad av barn är steget inte så stort till att vika sig för sina lustar. Denna kanske redan har masturberat regelbundet utan att kunna sluta och tror redan att denne är dödsdömd. Då kan den lika gärna förgripa sig på ett barn, det gör inte slutstraffet varken mindre eller större ändå. Denne vet även med sig att det behövs två ögonvittnen till händelsen ifall att barnet skvallrar. Och skulle allt komma fram, denne skulle erkänna till övergreppen så vet denne med sig att denne kan bara visa ånger och så får denne komma tillbaka igen till församlingen och får tillbaka sitt hopp. 

    Församlingarna gör allt för att skydda organisationens rykte och ingen annan vet om detta. Resten av församlingen vet inte ett skit. De vet inte att det finns en pedofil bland dem och vet inte med sig att skydda sina barn. De flesta agerande pedofiler är obotliga och kommer göra om sina övergrepp. 

    Det var en youtuber som fångade ett vittne på film när han gick och knackade dörr. Han kände igen denne från en sexual offenders list där det stod att han våldtagit en 9 årig flicka och suttit många år i fängelse för det, något äldste bröderna i hans församling visste om. Ändå lät de han få gå omkring i samhället och knacka dörr. Detta hamnade i nyheterna, pedofilvittnet lät sig även intervjuas och sa att han kommer sluta knacka dörr. Organisationen vägrade att kommentera. 

    De skyddar tom mördare. Kolla in detta brev från 1992 som visades i NBCs doku, där det står att de vet med sig att en viss medlem har mördat folk innan han blev döpt men det finns ingen orsak att anmäla detta till myndigheterna och att hålla det hemligt. Detta brev är även signerat med namn så det går inte att påstå att det är förfalskat.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-02-24 13:53:54 följande:
    Det måste väl ha varit i det fördolda då? Eller har någon hävdat att det skulle vara rätt att göra så?
    Nej, det var ju inget de fick göra men gjorde ändå. De blev uteslutna när det kom fram men fick ju sen komma tillbaka när de visat ånger. 

    Men, äldste bröder är enligt dem utnämnda av helig ande, dvs Gud är med och väljer ut dessa män att agera som förtroendevägledare för församlingarna. När de sen begår synd efter synd så blir det ju väldigt uppenbart att nån helig ande aldrig var involverad. Det är sånt de vill tysta ner, de vill att medlemmarna tror att församlingarna är gudomliga. 

    De drar ett likhetstecken mellan Jehova och organisationen. Organisationen är Jehova. Men ingenstans står det i bibeln att Gud skulle skicka sin organisation till människorna för frälsning. 
    Vittnen läser inte bibeln, de läser Vakttornsmaterial. Vilket inte är nåt annat än ständigt skiftande mänskliga åsikter. De kan ett begränsat antal bibelverser innantill som ständigt upprepas, många av dem är förfalskade i deras nya världens översättning. Resten har dem inte en aning om, trots att de kanske har läst hela bibeln från pärm till pärm. 
  • kt h
    MikeThinker skrev 2019-12-08 23:08:25 följande:
    Med större ödmjukhet för att man kan ha fel även när man genuint är övertygad om att man har rätt så tror jag ingen faktiskt vet om det finns gudomlighet i universum. Det finns gott om övertygade människor inom alla religoner. Det gemensamma är att man lyckats övertyga sig själv om att man har rätt. Religon som sådan spelar mindre roll.

    Jag skulle på två timmar kunna övertyga dig om att gud finns, likväl skulle jag kunna visa motsattsen under samma tid.

    Övertygelse och tro handlar om att finna en mening i livet. Men att verkligen veta är något annat. För många är tro en förhoppning.
    Hej, jag blev ett Jv genom andra premisser än dig. Jag var 24 år när Jehovas vittnen ringde på min dörr, innan dess var jag i princip en ateist eller agnostiker (beroende på vad man menar med dom orden).

    Jag hade en uppväxt med familj, vänner och bekanta där man i princip aldrig pratade om Gud och tro. Jag har alltid varit vetenskapligt orienterad, och alltid haft objektivitet och sanning som ledmotiv.

    När jag blev ett Jehovas vittne så ändrades det inte, jag har fortfarande samma grundsyn som jag hade innan jag blev ett Jehovas vittne.

    Jag hoppas att jag kan vara uppriktig med vad jag tycker när jag läser dina inlägg, det är inte för att vara elak, utan jag hoppas på att du tänker om, ett varv till.

    Jag tycker mig se att du inte byggde din tro på dom rätta premisserna, och därför fick tvivel senare. Jag tycker mig se det här problemet med vissa av dom som vuxit upp som barn till Jv. Det ser man t.ex. på statistiken, Jv har dom högsta andel av barn som växer upp bland Jv, som inte följer föräldrarnas religion.

    https://www.pewforum.org/2015/05/12/chapter-2-religious-switching-and-intermarriage/#retention-of-childhood-members-hindus-muslims-and-jews-most-successful-at-retaining-adherents

    Det du har skrivit här är alltså dina egna tankar om hur tron hos Jv fungerar. Jag känner alltså inte igen mig i hur du beskriver Jehovas vittnens tro i allmänhet.

    När du t.ex. skriver:

    så tror jag ingen faktiskt vet om det finns gudomlighet i universum.

    Jehovas vittnen påstår inte att dom vet att Gud existerar, Jv påstår att man har en tro. Och tro enligt bibeln är en övertygelse baserat på dom bevis som finns i vår verklighet.

    Samma princip gäller t.ex. vetenskapliga teorier. Ingen kan t.ex. påstås veta att relativitetsteorin stämmer, men kan kan bli övertygad om det genom dom bevis som finns.

    Det finns gott om övertygade människor inom alla religoner. Det gemensamma är att man lyckats övertyga sig själv om att man har rätt. Religon som sådan spelar mindre roll.

    Om det är så du ser på bibeln och tron på Gud, så har du inte förstått vad det handlar om.

    Jag skulle på två timmar kunna övertyga dig om att gud finns, likväl skulle jag kunna visa motsattsen under samma tid.

    Det finns mer eller mindre trovärdiga förklaringar på vår värld, alla människor får själva avgöra vad dom väljer att tro på. Men om man på två timmar går från den ena övertygelsen till den andra, så låter det inte som att man har gått till botten och grundligt undersökt vad som är mer troligt.

    Övertygelse och tro handlar om att finna en mening i livet. Men att verkligen veta är något annat. För många är tro en förhoppning.

    Återigen, så stämmer inte detta i alla fall på mig. Och jag är övertygad om att majoriteten av Jehovas vittnen håller med mig. Jehovas vittnen tro går inte i grunden ut på att finna en mening i livet.  , utan handlar om att man förstått sanningen:

    "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.?" (Joh 8:32 Bibel2000)
  • kt h
    MikeThinker skrev 2019-12-08 22:50:56 följande:
     Dels var jag fullt övertygad när jag var troende. Jag ville tro helt enkelt. 
    Var du övertygad för att du ville tro?

    Var du alltså inte övertygad och trodde på grund av: "tydliga bevis på verkligheter som man inte ser"?
  • kt h
    MikeThinker skrev 2019-12-09 02:31:56 följande:
     Så är det då någon som egentligen vet säkert med handen på hjärtat?
    Nej, tro enligt bibeln är inte att man "vet säkert", men att man har fått bevis som övertygar om Guds existens.

    På liknande sätt vet ingen med säkerhet att relativitetsteorin stämmer, men många forskare tror på den. Dom tror, det vill säga att dom har fått bevis som ger dom en övertygelse om att teorin stämmer med verkligheten.
  • Anonym (Anna)
    kt h skrev 2020-03-05 18:23:05 följande:
    "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.?" (Joh 8:32 Bibel2000)
    Och precis vad/vem är sanningen enligt Vakttornet?
  • kt h
    pyssel skrev 2019-12-09 05:25:58 följande:

    Har du varit med om, eller bevittnat, det som JV mfl sekter gör: Att ställa sig utanför rättssamhället och "lösa" det internt, när det gäller brott som sexuella övergrepp och våld i nära relationer?


    MikeThinker skrev 2019-12-09 12:37:59 följande:
    Personligen känner jag inte till några brottsliga handlingar som hemlighållits. Däremot så är andan att lösa problem internt och att friden i församlingen är viktigare än personliga vandettan t ex kring affärsuppgörelser, arv mm.
    Ja, fast Jehovas vittnen ställer sig inte utanför rättssamhället. Jehovas vittnen underordnar sig samhällets lagar. Om en församlingsmedlem gjort något brottsligt enligt samhällets lagar, så kan personen dömas både i församlingen och i samhällets domstolar.
    MikeThinker skrev 2019-12-09 12:37:59 följande:
    Var några uppmärksamde fall i Uppdrag granskning kring 00-talet med pedofili som inte anmälts. Tror inte organisationen som helhet stod bakom detta, dvs att ingen gjorde anmälan. Något förbud att anmäla allvarliga brott tror jag inte finns. Man får ställa frågan varför inte föräldrarna, de äldste eller eventuellt andra som visste gjorde något.
    Exakt, det har aldrig funnits något förbud att polisanmäla brott.

    Jag blev ett Jv långt innan det här programmet sändes, jag har alltid vetat om att man kan polisanmäla om man vill. Men sedan är det en annan fråga om man vill polisanmäla sina nära och kära, sin kompis, sin bror, sin far eller mor.

    Det här är inte ett problem som enbart Jehovas vittnen har, någon som säger något annat ljuger eller är känslokall.

    I Sverige har man inte anmälningsplikt för allmänheten, det finns orsaker för det. 
    Föräldrarna och dom drabbade är dom som främst ska avgöra om dom vill polisanmäla eller inte. Om äldste skulle vara tvungna att polisanmäla så fort dom får höra om övergrepp, så skulle konsekvensen kunna bli att människor inte vill anförtro dom om saker och ting.

    Samma princip gäller för präster i Svenska Kyrkan, jag hör ingen kräva att präster ska polisanmäla så fort dom får höra talas om brott genom förtroliga samtal.
    MikeThinker skrev 2019-12-09 12:37:59 följande:
    Offer och förövare var kusiner om jag minns rätt. Kanske ville man inte gräva i det? Synd om offret i alla fall. Det kunde gjorts mycket bättre från de som kände till det som hänt. Någon kunde väl har gjort något?

    Sedan har vi det som inte är brottsligt men som ändå inte accepteras av församlingen. T ex otrohet, sex före äktenskap, rökning mm. Har själv suttit i förhör och erkänt "synder". Är det "allvarligt" och man inte ångrat sig blir man utesluten.
    Ja dom var kusiner, första gången övergreppet skedde, så var förövaren ungefär 8 år gammal, och offret var 4 år gammal, detta enligt uppgifter i programmet.

    Men lämpligt nog säger dom inte att förövaren var 8 år gammal när övergreppen startade, istället talar dom om en "man" som begick övergrepp på Anders i 10 år, handlar det då om pedofili?

    Dessutom var familjen inte ens Jehovas vittnen när övergreppen började, familjen började studera med Jehovas vittnen långt senare.

    Programmet blev även fälld i Granskningsnämnden för osaklighet.
  • kt h
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-05 20:19:16 följande:
    Och precis vad/vem är sanningen enligt Vakttornet?
    Sanningen är hur saker och ting i verkligheten är. Även om människor ljuger och förvränger så kommer sanningen att existera, sanningen kommer inte att försvinna.

    Jag och Jehovas vittnen menar inte att vi äger sanningen, ingen äger sanningen, sanningen bara är. Men sanningen går ofta att få fram genom att logiskt och förnuftigt undersöka och leta efter den.

    "Därför säger jag er: Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas." (Lukas 11:9-10 Bibel2000)

    Många olika saker är alltså sanningen, men om man tror att något är sanningen är en annan fråga. Bara för att man tror att något är sanningen, så betyder det inte automatiskt att det är sanningen, och tvärtom, om man tror att något inte är sanningen, så betyder det inte automatiskt att det inte är sanningen.

    Jag anser t.ex. att sanningen är att Gud existerar och att sanningen finns i bibeln:

    "Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning." (Joh 17:17 Bibel2000)

    "Se hur jag älskar dina befallningar, Herre, låt din kärlek skänka mig liv. Summan av ditt ord är sanning, dina rättfärdiga lagar består för evigt." (Ps 119:159-160 Bibel2000)

    Detta anser jag är sanningen. Jag är övertygad om att detta är sanningen på grund av att jag har undersökt bevisen/fakta som finns i vår värld, och kommit fram till den slutsatsen att det är mer trovärdigt att Gud existerar, än att han inte existerar.

    Ja, Jesus sade att han är sanningen, men han sade också att det var hans uppdrag att vittna om sanningen:

    "Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.?(Joh 18:37 Bibel2000)
  • pyssel
    kt h skrev 2020-03-05 21:13:22 följande:

    Ja, fast Jehovas vittnen ställer sig inte utanför rättssamhället. Jehovas vittnen underordnar sig samhällets lagar. Om en församlingsmedlem gjort något brottsligt enligt samhällets lagar, så kan personen dömas både i församlingen och i samhällets domstolar.Exakt, det har aldrig funnits något förbud att polisanmäla brott.

    Jag blev ett Jv långt innan det här programmet sändes, jag har alltid vetat om att man kan polisanmäla om man vill. Men sedan är det en annan fråga om man vill polisanmäla sina nära och kära, sin kompis, sin bror, sin far eller mor.

    Det här är inte ett problem som enbart Jehovas vittnen har, någon som säger något annat ljuger eller är känslokall.

    I Sverige har man inte anmälningsplikt för allmänheten, det finns orsaker för det. 

    Föräldrarna och dom drabbade är dom som främst ska avgöra om dom vill polisanmäla eller inte. Om äldste skulle vara tvungna att polisanmäla så fort dom får höra om övergrepp, så skulle konsekvensen kunna bli att människor inte vill anförtro dom om saker och ting.

    Samma princip gäller för präster i Svenska Kyrkan, jag hör ingen kräva att präster ska polisanmäla så fort dom får höra talas om brott genom förtroliga samtal.Ja dom var kusiner, första gången övergreppet skedde, så var förövaren ungefär 8 år gammal, och offret var 4 år gammal, detta enligt uppgifter i programmet.

    Men lämpligt nog säger dom inte att förövaren var 8 år gammal när övergreppen startade, istället talar dom om en "man" som begick övergrepp på Anders i 10 år, handlar det då om pedofili?

    Dessutom var familjen inte ens Jehovas vittnen när övergreppen började, familjen började studera med Jehovas vittnen långt senare.

    Programmet blev även fälld i Granskningsnämnden för osaklighet.


    Usch, vilken otäck barnsyn du har och vad du förvränger saker som skrivits. Inte förvånande dock.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Anna)
    kt h skrev 2020-03-05 21:13:22 följande:
    MikeThinker skrev 2019-12-09 12:37:59 följande:
    Personligen känner jag inte till några brottsliga handlingar som hemlighållits. Däremot så är andan att lösa problem internt och att friden i församlingen är viktigare än personliga vandettan t ex kring affärsuppgörelser, arv mm.
    Ja, fast Jehovas vittnen ställer sig inte utanför rättssamhället. Jehovas vittnen underordnar sig samhällets lagar. Om en församlingsmedlem gjort något brottsligt enligt samhällets lagar, så kan personen dömas både i församlingen och i samhällets domstolar.Exakt, det har aldrig funnits något förbud att polisanmäla brott.

    Jag blev ett Jv långt innan det här programmet sändes, jag har alltid vetat om att man kan polisanmäla om man vill. Men sedan är det en annan fråga om man vill polisanmäla sina nära och kära, sin kompis, sin bror, sin far eller mor.

    Det här är inte ett problem som enbart Jehovas vittnen har, någon som säger något annat ljuger eller är känslokall.

    I Sverige har man inte anmälningsplikt för allmänheten, det finns orsaker för det. 
    Föräldrarna och dom drabbade är dom som främst ska avgöra om dom vill polisanmäla eller inte. Om äldste skulle vara tvungna att polisanmäla så fort dom får höra om övergrepp, så skulle konsekvensen kunna bli att människor inte vill anförtro dom om saker och ting.

    Samma princip gäller för präster i Svenska Kyrkan, jag hör ingen kräva att präster ska polisanmäla så fort dom får höra talas om brott genom förtroliga samtal.
    MikeThinker skrev 2019-12-09 12:37:59 följande:
    Offer och förövare var kusiner om jag minns rätt. Kanske ville man inte gräva i det? Synd om offret i alla fall. Det kunde gjorts mycket bättre från de som kände till det som hänt. Någon kunde väl har gjort något?

    Sedan har vi det som inte är brottsligt men som ändå inte accepteras av församlingen. T ex otrohet, sex före äktenskap, rökning mm. Har själv suttit i förhör och erkänt "synder". Är det "allvarligt" och man inte ångrat sig blir man utesluten.
    Ja dom var kusiner, första gången övergreppet skedde, så var förövaren ungefär 8 år gammal, och offret var 4 år gammal, detta enligt uppgifter i programmet.

    Men lämpligt nog säger dom inte att förövaren var 8 år gammal när övergreppen startade, istället talar dom om en "man" som begick övergrepp på Anders i 10 år, handlar det då om pedofili?

    Dessutom var familjen inte ens Jehovas vittnen när övergreppen började, familjen började studera med Jehovas vittnen långt senare.

    Programmet blev även fälld i Granskningsnämnden för osaklighet.
    Du kan inte jämföra präster med äldste bröder. Präster har tystnadsplikt i form av att de inte antecknar eller kontaktar andra internt, så som de äldste bröderna gör. Dvs du kan bikta dig till en präst och om du vill det så stannar det endast mellan dig och prästen. Det gör det inte inom JV org. Genom att kontakta endast en enda person till ang övergrepp eller vad som helst så har i så fall tystnadsplikten brutits. Äldste brödernas instruktion från toppen är att först och främst kontakta huvudkontorets rättsliga avdelning och höra om de har anmälningsplikt i just den staten/landet osv. Det antecknas och de har en databas med namn på över 25,000 förggripare inom församlingarna som de vägrar släppa.

    JV org är alltid stolt tydliga med att de INTE har sk clergy eller ett prästerskap, då kan de inte åberopa det i rättssalen heller när det kniper. Vilket de gör. JV org plays dirty om man säger så. 

    Det handlar inte heller bara om att lägga allt ansvar på äldste bröder utan att i alla år, upp tills nu de senaste åren då de har blivit tvingade att ändra sin policy ang detta så har familjer och offer blivit uteslutna då de själva anmält förövare som vart vittnen, speciellt de som är äldste bröder. Organisationen har alltid tagit förövarens sida och skyddat denne till max i domstolen. Offret har blivit behandlad som avskum och död. 

    UG visade ju även att systern till denne Anders hade blivit utsatt för övergrepp och de intervjuade även en äldste broder som förgripit sig på barn som sa att ja visst det är inte bra men att han har ångrat sig nu och vänt om. Men inget blev anmält. 

    Övergreppen på Anders pågick ju i många år, tills förövaren var vuxen. Anders var den som blev utesluten till slut, inte förövaren. De hittade på nåt så löjligt som rökning, bara för att bli av med han och så att han inte kunde prata med de andra församlingsmedlemmarna. Sen tog de ut en stor annons i en stor svensk tidning och spred lögner om hela fallet för att förvilla och förmörka. Det kallas victim shaming och är vidrigt. 

    TitsUp!
Svar på tråden Fd Jehovas Vittne ställ dina frågor