• Anonym (Kvinna86)

    Nygift och otrogen

    Vet att det varit en liknande tråd innan som försvann men det var inte jag!!

    Jag lever med en man och en fyraårig dotter. I mars gifte vi oss, ett väldigt enkelt bröllop men väldigt fint för mig och det betydde mycket. I juni fick jag reda på (kollade hans mobil) att han fyra-fem gånger i april hade haft sex med en kvinna på hans gym. När jag fick reda på det hade dom avslutat sin relation och när jag konfronterade honom kom det fram att han hade sån ångest och inte vågar berätta av rädsla för att förlora mig.

    Jag har valt att stanna. Kanske stoppar jag huvudet lite i sanden. Istället har vi börjat prata om ett till barn och att flytta. Jag behöver pepp.. hur många av er har förlåtit er partner och faktiskt klarat av att gå vidare efter otrohet?

  • Svar på tråden Nygift och otrogen
  • molly50
    Rudbeckius skrev 2020-02-20 14:10:52 följande:
    Jag är glad för din skull att du fick det bättre efter att du valde att lämna relationen efter att din partner valt att vara otrogen mot dig. Det var din partners ansvar och du hade ingen del i orsakerna säkert till att din partner var otrogen. 

    Jag har förståelse för att du har svårt att känna tillit för någoin som bedragit dig.

    Psykologiskt finns det mekanismer hor vissa av oss, jag kan känna det själv, att vi drar oss för att göra slut, det är så obehagligt, att vi påverkar vår partner till att göra slut istället, och på det sättet slipper vi ansvar. Det kanske är en för svår teoribildning för FL men den är intressant.  
    Tack!

    Nej,vi hade inga egentliga problem. Inget som skulle ha orsakat hans otrohet,i alla fall.
    Och att det ska vara problem i förhållandet när någon väljer att vara otrogen tror jag är lite av en myt. Många söker bara spänning.
    I vårt fall så blev han kär och inledde ett förhållande med en annan bakom min rygg. Med en av mina bästa vänner.
    Det gjorde det extra svårt att förlåta och försöka bygga upp någon tillit igen.
    Därför valde jag att lämna.
    Och jag hade turen att träffa en fin man som jag nu är lyckligt gift och har barn med.

    Jag förstår vad du menar. Jag har bara lite svårt att förstå att man kan tycka det är obehagligt att göra slut,men inte att såra sin partner genom att vara otrogen.
    En del väljer ju dessutom att förlåta och gå vidare.
    Så vill man göra slut så är det kanske inte alltid rätt utväg.
  • Anonym (Förstår precis)
    molly50 skrev 2020-02-20 14:15:26 följande:
    I rest my case. Att diskutera med dig är som att dunka huvudet i en vägg.
    Du tillskriver mig åsikter jag inte har. Då blir det svårt att hålla en vettig diskussion.
    Du har uppenbarligen missat alla gånger jag har skrivit att jag tycker otrohet är lika fel oavsett kön.
    Ja,jag har aldrig påstått att otrohet är olagligt eller att man inte är mänsklig om man bedrar någon.
    Men det gör det ju inte mer ok.
    Det kan slå fruktansvärt hårt mot den som blir bedragen.
    Och det kan vara fruktansvärt svårt att förlåta.
    Speciellt när man som TS man har stått och ljugit TS rakt upp i ansiktet när han gav hennes trohetslöften på deras bröllopsdag samtidigt som han hade en annan kvinna i tankarna.
    Dessutom gjorde han den kvinnan gravid samtidigt som han försökte skaffa barn med TS.
    Det han har gjort är så lågt det bara går att sjunka och jag förstår om TS har svårt att glömma det sveket.
    Vad bra att du förstår att otrohet inte är ett brott, att det är mänskligt beteende och att du tänker döma medmänniskor jämställt. Tack. Jag håller med om att det känns som att dunka huvudet i väggen i diskussion med dig. Så mycket upprepning....

    Det är även tydligt att du har fruktansvärt svårt att förlåta, och att det känts fruktansvärt hårt att bli bedragen. Du är inne på kärnan i varför dunkas så mycket huvud, du blir så rejält kränkt vid oförrätter och därför dömer du andra så hårt. Otroheten i er relation måste inte ha samma karaktär som den hade i din relation. Andr akanske har lättare att förstå och förlåta i sina liv? Det är nog den stora skillanen oss emellan. 

    Ett exempel: Det är inte alls troligt att TS man stod och ljög TS mitt upp i ansikten är de gifte sig. Det är saker du lätt tillskriver andra utifrån din dramatiska histrioniska läggning, du är så viktig att du blir kränkt bara vid tanken, fast det gärller andra?

    TS man gjorde gemensamt barn med den andra kvinnan. Killar kan inte göra barn helt själva..

    Man kan sjunka lågt, särskil om man står på höga hästar och vi förstår att du vekrligen vill skriva TS på näsan att hon aldrig ska glömma eller förlåte det sveket.. för det handla rom dig själv. Du vill inte alla TS bästa och det handlar absolut om ett kvinnoperspektiv där otrogna män ska hatas rejält. Görm dig inte i fårakläder utan stå rakryggat med din heta avsky för otrogna män... den syns så tydligt ändå Varför gömma den när du vekrligen tycker så ojämställt utifrån din erfarenhet? Det är OK. Du får vara sådan men låtsas inte vara neutral bara.
  • Rudbeckius

    Jag har varit med om otrohet i mina relationer på båda sidor (spänning, lust och korta grejer) och vi har klarat av det i samtliga fall efter diverse dumma gräl. Är rätt sexualliberal och tillåtande. Vi har fått nåt dumsmart system med straffpoäng där vi har ungefär lika. Det har svidit men också hänt när vi inte haft världens bästa sex i långa förhållanden... jaja. Jag skulle därför råda andra att inte omdelbart kasta ut sin partners kläder på gatan... nästa gång kan det vara din tur..


    molly50 skrev 2020-02-20 14:23:24 följande:
    Tack!

    Nej,vi hade inga egentliga problem. Inget som skulle ha orsakat hans otrohet,i alla fall.
    Och att det ska vara problem i förhållandet när någon väljer att vara otrogen tror jag är lite av en myt. Många söker bara spänning.
    I vårt fall så blev han kär och inledde ett förhållande med en annan bakom min rygg. Med en av mina bästa vänner.
    Det gjorde det extra svårt att förlåta och försöka bygga upp någon tillit igen.
    Därför valde jag att lämna.
    Och jag hade turen att träffa en fin man som jag nu är lyckligt gift och har barn med.

    Jag förstår vad du menar. Jag har bara lite svårt att förstå att man kan tycka det är obehagligt att göra slut,men inte att såra sin partner genom att vara otrogen.
    En del väljer ju dessutom att förlåta och gå vidare.
    Så vill man göra slut så är det kanske inte alltid rätt utväg.
  • Anonym (Anonym@)
    Rudbeckius skrev 2020-02-20 14:33:24 följande:

    Jag har varit med om otrohet i mina relationer på båda sidor (spänning, lust och korta grejer) och vi har klarat av det i samtliga fall efter diverse dumma gräl. Är rätt sexualliberal och tillåtande. Vi har fått nåt dumsmart system med straffpoäng där vi har ungefär lika. Det har svidit men också hänt när vi inte haft världens bästa sex i långa förhållanden... jaja. Jag skulle därför råda andra att inte omdelbart kasta ut sin partners kläder på gatan... nästa gång kan det vara din tur..


    Men om man kastar ut är man i.a.f. av med det specifika problemet...Flört
  • molly50
    Anonym (Förstår precis) skrev 2020-02-20 14:28:40 följande:
    Vad bra att du förstår att otrohet inte är ett brott, att det är mänskligt beteende och att du tänker döma medmänniskor jämställt. Tack. Jag håller med om att det känns som att dunka huvudet i väggen i diskussion med dig. Så mycket upprepning....

    Det är även tydligt att du har fruktansvärt svårt att förlåta, och att det känts fruktansvärt hårt att bli bedragen. Du är inne på kärnan i varför dunkas så mycket huvud, du blir så rejält kränkt vid oförrätter och därför dömer du andra så hårt. Otroheten i er relation måste inte ha samma karaktär som den hade i din relation. Andr akanske har lättare att förstå och förlåta i sina liv? Det är nog den stora skillanen oss emellan. 

    Ett exempel: Det är inte alls troligt att TS man stod och ljög TS mitt upp i ansikten är de gifte sig. Det är saker du lätt tillskriver andra utifrån din dramatiska histrioniska läggning, du är så viktig att du blir kränkt bara vid tanken, fast det gärller andra?

    TS man gjorde gemensamt barn med den andra kvinnan. Killar kan inte göra barn helt själva..

    Man kan sjunka lågt, särskil om man står på höga hästar och vi förstår att du vekrligen vill skriva TS på näsan att hon aldrig ska glömma eller förlåte det sveket.. för det handla rom dig själv. Du vill inte alla TS bästa och det handlar absolut om ett kvinnoperspektiv där otrogna män ska hatas rejält. Görm dig inte i fårakläder utan stå rakryggat med din heta avsky för otrogna män... den syns så tydligt ändå Varför gömma den när du vekrligen tycker så ojämställt utifrån din erfarenhet? Det är OK. Du får vara sådan men låtsas inte vara neutral bara.
    Återigen tillskriver du mig åsikter jag inte har. Lägg ner det!

    Visst utgår jag ifrån mina egna erfarenheter. men det innebär inte att jag hatar otrogna män.
    Jag ogillar otrohet OAVSETT KÖN på den som bedrar! Att du får det till att jag hatar otrogna män gör att jag börjar tro att du känner dig trampad på en öm tå.
    De visar du ytterligare med dina barnsliga påhopp på mig.

    Vad kallar du det när man avger löften om trohet när man gifter sig samtidigt som man har någon annan i sina tankar och planerar att träffa den?
    Anser du det är att hålla sina löften?

    Självklart hade båda ansvar för att den andra kvinnan blev gravid. Men han hade kunnat undvika det genom att använda kondom.
    Det är ju inte bara graviditeten heller utan att han hade kunnat dra hem sjukdomar till TS.
  • Anonym (Man35)
    Anonym (Förstår precis) skrev 2020-02-20 12:51:49 följande:

    Du värjer dig, du gör det i samtliga dina resonemang. Försök att tänk könsneutralt. Det blir bättre logik och moral-dialog då.


    Släpp det. Tror inte någon håller med dig här.
  • molly50
    Rudbeckius skrev 2020-02-20 14:33:24 följande:

    Jag har varit med om otrohet i mina relationer på båda sidor (spänning, lust och korta grejer) och vi har klarat av det i samtliga fall efter diverse dumma gräl. Är rätt sexualliberal och tillåtande. Vi har fått nåt dumsmart system med straffpoäng där vi har ungefär lika. Det har svidit men också hänt när vi inte haft världens bästa sex i långa förhållanden... jaja. Jag skulle därför råda andra att inte omdelbart kasta ut sin partners kläder på gatan... nästa gång kan det vara din tur..


    Ja,alla är vi ju olika.
    Jag tycker t ex att ett snedsteg på fyllan skulle vara lättare att förlåta än upprepad otrohet eller att inleda en längre affär med någon bakom ryggen på sin partner.
    Det finns olika grader av otrohet också.
  • Anonym (Anonym@)
    molly50 skrev 2020-02-20 14:45:42 följande:
    Ja,alla är vi ju olika.
    Jag tycker t ex att ett snedsteg på fyllan skulle vara lättare att förlåta än upprepad otrohet eller att inleda en längre affär med någon bakom ryggen på sin partner.
    Det finns olika grader av otrohet också.
    Visst är alla olika men varför skulle det vara lättare att förlåta ett snedsteg på fyllan? Tilliten säger ju då att man inte kan lita på hen om hen fått ett par glas.
  • Anonym (Förstår precis)
    molly50 skrev 2020-02-20 14:42:22 följande:
    Återigen tillskriver du mig åsikter jag inte har. Lägg ner det!

    Visst utgår jag ifrån mina egna erfarenheter. men det innebär inte att jag hatar otrogna män.
    Jag ogillar otrohet OAVSETT KÖN på den som bedrar! Att du får det till att jag hatar otrogna män gör att jag börjar tro att du känner dig trampad på en öm tå.
    De visar du ytterligare med dina barnsliga påhopp på mig.

    Vad kallar du det när man avger löften om trohet när man gifter sig samtidigt som man har någon annan i sina tankar och planerar att träffa den?
    Anser du det är att hålla sina löften?

    Självklart hade båda ansvar för att den andra kvinnan blev gravid. Men han hade kunnat undvika det genom att använda kondom.
    Det är ju inte bara graviditeten heller utan att han hade kunnat dra hem sjukdomar till TS.
    Dina åsikter lyser igenom. Lägg ner själv! Dina åsikter andas misandri, men det är bra att du avser vara könsneutral i dina fördömanden. Tack. 

    Det finns ingne öm tå. Du tillskriver andra en hel del åsikter du med, eller hur? Orkar inte räkna upp dem. Barnslig kan vi funder över vem som är. 

    Hur vet du att TS man hade andra i tankarna när han gifte sig? Sannolikt var han både ärlig och lyckligt glad den dagen. Du tillskriver andra din histrioniska läggning och din misandri. Du vet inte exakt hur löften hölls eller bröts runt själva bröllopet. Vi är överens om att otrohet förekom under perioden bara.

    Bra att du ser att båda hade ansvar för graviditeten, visst borde TS otrogne man använt kondom, men tänk om han blev vilseledd av den andra kvinnan? Lömskt, men vi vet inte. 

    Sjukdomsrisken vid otrohet finns men är i praktiekn mycket låg om vi ser till forskning. Vill du att vi ska gå in på det ämnet? Vill du veta lugnande fakta eller viill du fortsätta leva i moralisk och dramatisk upprördhet?
  • Anonym (Man35)
    Anonym (Förstår precis) skrev 2020-02-20 14:54:52 följande:
    Dina åsikter lyser igenom. Lägg ner själv! Dina åsikter andas misandri, men det är bra att du avser vara könsneutral i dina fördömanden. Tack. 

    Det finns ingne öm tå. Du tillskriver andra en hel del åsikter du med, eller hur? Orkar inte räkna upp dem. Barnslig kan vi funder över vem som är. 

    Hur vet du att TS man hade andra i tankarna när han gifte sig? Sannolikt var han både ärlig och lyckligt glad den dagen. Du tillskriver andra din histrioniska läggning och din misandri. Du vet inte exakt hur löften hölls eller bröts runt själva bröllopet. Vi är överens om att otrohet förekom under perioden bara.

    Bra att du ser att båda hade ansvar för graviditeten, visst borde TS otrogne man använt kondom, men tänk om han blev vilseledd av den andra kvinnan? Lömskt, men vi vet inte. 

    Sjukdomsrisken vid otrohet finns men är i praktiekn mycket låg om vi ser till forskning. Vill du att vi ska gå in på det ämnet? Vill du veta lugnande fakta eller viill du fortsätta leva i moralisk och dramatisk upprördhet?
    Det hade du också vetat om du läst ts svar. Inget här har handlat om manshat, tramsigt att dra det kortet. Det handlar om svek och hur oerhört svårt det är att överkomma i en relation. Du har ändrat fokus från kärnfrågan och det du skriver är inte relevant för tråden.

    Jasså, vilken forskning då? Var god länka. Sjukdomsrisken är ju tyvärr tvärt om väldigt hög. Särskilt om man räknar in hpv virus som man mer eller mindre garanterat både drar på sig och sprider vidare. Men vad har det med saken att göra? Alla vet att man kan göra någon på smällen och dra på sig sjukdomar om man ligger oskyddat. Men åter igen. Nu har du dragit igång en diskussion som är irrelevant. Det föreligger inte manshat i tråden. Vill du hävda det, var god citera. Annars lägg ner.

    Alla andra, sluta svara på tramset. Det är en människa som blandar ihop försvarandet av sina egna svek med andras liv och drar universella slutsatser utifrån sina egna livslögner.
Svar på tråden Nygift och otrogen