• Johannus

    Mästerkock 2020

    Fler som tittar på Mästerkockarna 2020 och vill diskutera programmet.

  • Svar på tråden Mästerkock 2020
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-04-01 21:04:01 följande:
    Sofia vann!!!
    Ja hon vann och jag som hoppades på Edvard eftersom Christoffer åkte ut.
    Men duktiga var dom båda.
  • BeautifulLiz
    Johannus skrev 2020-04-01 21:57:57 följande:
    Ja hon vann och jag som hoppades på Edvard eftersom Christoffer åkte ut.
    Men duktiga var dom båda.
    Christoffer tog hem "Efter stängning"!
  • Johannus
    BeautifulLiz skrev 2020-04-01 22:01:17 följande:
    Christoffer tog hem "Efter stängning"!
    Oj gjorde han det....Nu blir jag glad för hans skull.
  • Nandez
    BeautifulLiz skrev 2020-04-01 21:04:01 följande:
    Sofia vann!!!
    Läste det, grattis Sofia
  • Nandez
    BeautifulLiz skrev 2020-04-01 22:01:17 följande:
    Christoffer tog hem "Efter stängning"!
    Åh, gjorde han, vad kul Grattis Christoffer.
  • flygrl

    Det blev en fin och väldigt jämn final. Tycker båda fick till rätter som va snyggt upplagda och såg goda ut. Kul med äppeltemat. Det där härligt röda äpplet Fanny ska jag hålla utkik efter i min ICA-butik.

    Även om det va jämnt fick jag intrycket att Edvard låg lite före Sofia men det visade sig va tvärtom. Som sagt två väldigt duktiga matlagare och båda hade i mina ögon förtjänat att vinna men till slut knep Sofia vinsten trots hon glömde sitt fina champagneskum på diskbänken.

    Grattis Sofia! Bra kämpat Edvard! Tack för allt Leif Mannerström!

    I Efter stängning ställdes nyss utslagna Edvard mot Victor och Christoffer och även här blev det matlagning på toppnivå. Först härliga fiskrätter med plattfisk. Edvard utslagen.

    Sen en avgörande slutduell mellan Victor och Christoffer på temat råbiff. Marcus visade ett exempel på riktigt modern och avancerad råbiff med bla. ostron, ostronört och vinägerpulver.

    Victor gjorde en asieninspirerad råbiff på renkött med bla. sesamfrön och vaktelägg medans Christoffer satsade på lite mer klassisk oxfilé-råbiff med kapris och annat smakrikt på toppen. Blev sugen som fan på en härlig råbiff när jag såg det där! :P

    Tyckte lite synd om Victor att han slagits i så många veckor för att sen förlora på målsnöret men Christoffer är också en skön snubbe och värdig vinnare. Grattis Christoffer! Bra kämpat Victor (och Edvard)!

    Ska ni också följa dom små mästerkockarna som drar i gång redan nästa vecka?

  • flygrl
    Johannus skrev 2020-03-30 19:45:45 följande:

    Vad är en sommelier?


    Det är en kypare som är specialutbildad på vin och även andra drycker och hur dom passar till mat. Arbetar inte alltid som kypare utan kan också fungera som vininköpare och liknande.
    Johannus skrev 2020-03-31 19:45:34 följande:

    Jag vill säga att jag är glad igen för att Nya Master Cheef Australien började i går natt. 

    Trist är bara att den går så sent kl 00.00-02.00 i alla fall vad jag sett. Kanske den går tidigare på kvällen. men jag jobbar fram till 21.00.


    Kul! Ska se om jag kan titta jag med!
    Johannus skrev 2020-04-01 20:06:37 följande:

    Vem vinner???

    Håller på Edvard.


    Jag höll lite grann på Edvard men gillade båda och unnade Sofia vinsten.
  • flygrl
    BeautifulLiz skrev 2020-03-30 20:20:14 följande:

    Tetyana får gärna flytta in i mitt kök. Av alla årets kockar skulle hennes mat passa mig bäst. 

    Mycket vegetariskt och hett!

    Det gillar jag.

    Kommer sakna programmet jättemycket, samma sak varje år.


    Jag gillade också Tetyanas matlagning. Det va väldigt kreativa grejer hon gjorde med spännande ofta asiatiska smaker och mycket grönt. Precis som hon gillar jag också att äta hett kryddade rätter.

    Kommer sakna programmet jag med men redan nästa vecka är det dags för Sveriges yngsta mästerkock. Ska du se det?
    BeautifulLiz skrev 2020-03-30 20:23:46 följande:

    Ska bli SÅ spännande att se vem som sopar hem alltihop. Jag hejar inte på någon egentligen, vare sig i mästerkocken eller stängning även om Sofia var en favorit i början.

    Lite,lite håller jag nog på Victor ändå. Vilken kille alltså! Vilken fena i köket trots sin unga ålder. 

    Tack, det är nog inte coronan iallafall får jag tro. 


    Jag gillade som sagt alla som va kvar på slutet och hade blivit glad oavsett vem som vann. Hade unnat Victor att få ta sista steget där i Efter stängning när han nu slagits så framgångsrikt där. Skön kille och jäkligt kompetent matlagare.
  • Johannus
    flygrl skrev 2020-04-02 22:28:19 följande:
    Det blev en fin och väldigt jämn final. Tycker båda fick till rätter som va snyggt upplagda och såg goda ut. smile1.gif Kul med äppeltemat. Det där härligt röda äpplet Fanny ska jag hålla utkik efter i min ICA-butik.

    Även om det va jämnt fick jag intrycket att Edvard låg lite före Sofia men det visade sig va tvärtom. smile3.gif Som sagt två väldigt duktiga matlagare och båda hade i mina ögon förtjänat att vinna men till slut knep Sofia vinsten trots hon glömde sitt fina champagneskum på diskbänken.
    Grattis Sofia! Bra kämpat Edvard! Tack för allt Leif Mannerström! smile1.gif

    I Efter stängning ställdes nyss utslagna Edvard mot Victor och Christoffer och även här blev det matlagning på toppnivå. Först härliga fiskrätter med plattfisk. Edvard utslagen.

    Sen en avgörande slutduell mellan Victor och Christoffer på temat råbiff. Marcus visade ett exempel på riktigt modern och avancerad råbiff med bla. ostron, ostronört och vinägerpulver.
    Victor gjorde en asieninspirerad råbiff på renkött med bla. sesamfrön och vaktelägg medans Christoffer satsade på lite mer klassisk oxfilé-råbiff med kapris och annat smakrikt på toppen. Blev sugen som fan på en härlig råbiff när jag såg det där! :P

    Tyckte lite synd om Victor att han slagits i så många veckor för att sen förlora på målsnöret men Christoffer är också en skön snubbe och värdig vinnare. Grattis Christoffer! Bra kämpat Victor (och Edvard)! smile1.gif

    Ska ni också följa dom små mästerkockarna som drar i gång redan nästa vecka? smile5.gif
    Tris att Leif slutar, men helt klart han ska ha ett stort tack för alla åren.

    Så det var det 3 som tävlade slutduellen på Efterstängning alla tre duktiga killar.
  • Johannus
    flygrl skrev 2020-04-02 22:35:06 följande:
    Det är en kypare som är specialutbildad på vin och även andra drycker och hur dom passar till mat. Arbetar inte alltid som kypare utan kan också fungera som vininköpare och liknande.

    Kul! Ska se om jag kan titta jag med! smile1.gif

    Jag höll lite grann på Edvard men gillade båda och unnade Sofia vinsten. smile1.gif
    Tack för infot om vad en sommelier är. Har aldrig hört ordet förut.
Svar på tråden Mästerkock 2020