KillBill skrev 2020-02-15 10:19:23 följande:
Att ett nordiskt flygbolag vill lyfta fram de fördelar som resandet har haft för utvecklingen av de nordiska nationerna och de nordiska samhällena är självklart. SAS får nu hjälp av tusentals nationalister att skapa uppmärksamhet kring SAS varumärke. Det är en mycket smart kampanj.
SAS är inte Rolling Stones. All reklam är inte bra reklam.
Att en kampanj i framtiden kommer att kunna användas som exempel på hur man inte skall göra gör den inte till en smart kampanj.
Syftet med en reklamkampanj är att få kunderna att välja den egna produkter före konkurrentens och där har de misslyckats. Det finns inget i reklamen som ger SAS en egen identitet. Ingenting som förklarar för presumtiva kunder varför de skall välja SAS före något annat dussinbolag.
Varför skall jag välja ert flygbolag
Varför skall jag välja SAS framför något annat dussinbolag
1)Låg pris?
2)Premium?
3)Miljö?
4)Drömmar?
5)För att ni saknar identitet och att det blivit en ankdammsdebatt om en reklamfilm?
Det finns bara en sak att säga till de som gjort och godkänt reklamfilmen. Gör om gör rätt. Slopa tramset om att det inte finns någon skandinavisk kultur. Det påståendet är så utdaterat att det inte längre används ens av de mest ihärdiga pappskallarna från yttersta vänstern. För att inte hela reklambudgeten skall vara bortkastad så klipp ner det till en 30 sekunders "See the world, get new influences, do it with SAS".