KillBill skrev 2020-02-16 16:11:50 följande:
Var inte löjlig, det är fastslaget att vi människor i huvudsak härstammar från Södra Afrika (även om det kan finnas mindre inbladning neandertalare i vissa av oss) .
Det är en mycket smart kampanj av det skandinaviska flygbolaget SAS som nu får hjälp av tusentals nationalister att skapa uppmärksamhet kring SAS varumärke.
Det är ju du som beter dig löjligt. Läs på. Precis som skribenten skriver finns dessa neandertalar-dnasekvenser (brukar beräknas till ca 2-6%) i just européer och andra folkslag utanför Afrika. De människor som stannade kvar i Afrika har inte fått denna uppblandning (=Det är unikt för folkslag utanför afrika). Om du nu ska fokusera på just dna (vilket du verkar vara ensam om i tråden att vilja, vi andra snackar kultur) så får du åtminstone komma med korrekt fakta.
Du har heller inte koll på vad som funkar i reklambrachen. Att dumförklara sina potentiella kunder brukar sällan vara en bra idé. Det var längesedan myten om att "all reklam är bra reklam" sprack. Folk vet att, speciellt i vår tid med Internet och att vi dagligen blir bombarderade med hundratals reklambudskap- fungerar det inte så. Någon gav exemplet med Gillette, och det finns många fler exempel om man letar.
Att något sprids behöver inte betyda att man köper produkten. Det kan, som i detta fallet, istället betyda att man har ett praktexempel på negativ publicitet som inga seriösa företag eftersträvar.
Om det vore en bra idé att förolämpa och dumförklara sina kunder på detta sätt skulle vi ha sett massor av liknande reklam. Nu är detta fall ganska "unikt" och uppmärksammas just pga att de flesta som gör reklam inte beter sig så här. De inser att det helt enkelt inte fungerar för att sälja produkter.