• Persbrandtkola

Vad tycker ni om SAS nya reklam?

Här är reklamen: 
    ">

Själv tycker jag den är fruktansvärd och det är vidrigt hur SAS har bemött kritiken... Att det skulle ha varit en nätattack till det utbredda missnöjet känns inte så troligt pga vad reklamen säger. Nej tack, SAS sjönk som en sten i mina ögon. Berätta gärna vad ni tycker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-21 18:41
    soundcloud.com/nyhetsbubbla/sas-raderar-reklamfilm-pa%2Fsets%2Ftorsdag-13-februari-2020&fbclid=IwAR1jdxzn8GKjxTamRt1h6Cf5SZjpCd-dADm38DEoLmVYchx8-LZ6gzsXZKI

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?
  • Anonym (Js)
    nattuw skrev 2020-02-15 20:58:16 följande:

SAS är inte Rolling Stones. All reklam är inte bra reklam.

Att en kampanj i framtiden kommer att kunna användas som exempel på hur man inte skall göra gör den inte till en smart kampanj.

Syftet med en reklamkampanj är att få kunderna att välja den egna produkter före konkurrentens och där har de misslyckats. Det finns inget i reklamen som ger SAS en egen identitet. Ingenting som förklarar för presumtiva kunder varför de skall välja SAS före något annat dussinbolag.

Varför skall jag välja ert flygbolag

Varför skall jag välja SAS framför något annat dussinbolag

1)Låg pris?

2)Premium?

3)Miljö?

4)Drömmar?

5)För att ni saknar identitet och att det blivit en ankdammsdebatt om en reklamfilm?

Det finns bara en sak att säga till de som gjort och godkänt reklamfilmen. Gör om gör rätt. Slopa tramset om att det inte finns någon skandinavisk kultur. Det påståendet är så utdaterat att det inte längre används ens av de mest ihärdiga pappskallarna från yttersta vänstern. För att inte hela reklambudgeten skall vara bortkastad så klipp ner det till en 30 sekunders "See the world, get new influences, do it with SAS".

Nja, det finns mer än en anledning till att göra en reklamkampanj. Inte nödvändigtvis är målet att få en omedelbar ökning av nya kunder. Ibland vill man bygga varumärke på lång sikt. Ibland vill man få befintliga kunder att köpa mer. Ibland vill man locka en viss typ av kunder för att få ambassadörer i rätt kundgrupp.

Jag vet inte vad som motiverat just den här kampanjen. Kanske inser de att en grupp svenskar väljer bort flyg pga miljöaspekt och kanske inser det att den gruppen ofta är densamma som tilltalas av en bred kultur (och att knäppa nationalister och SDare på näsan).

Kanske vill de med denna kampanj inte lyfta det egna varumärket utan marknadsföra resande i stort, för att få folk att vilja se världen.

Kanske var syftet att skapa en sån stor vattendelare att varumärket SAS går som ett sus genom världen och på sikt ökar det försäljningen globalt. För icke-svenskar är ju reklamen på sin höjd överraskande, och om några veckor kommer gemene tysk eller fransos inte förknippa SAS med något negativt för deras del utan enbart känna igen loggan och varumärket när de letar flygresor på nätet, och alla vet att igenkänning skapar trygghet och voilà - nya kunder.

Jag tycker det är en bra kampanj och diskussionen som följt efter är i det långa loppet endast till SAS fördel. De få svenska kunder man tappar kommer man ta igen med råge på utländska kunder genom att man skapat igenkänning.
  • Persbrandtkola
    Anonym (Buhuhuhuhuhu) skrev 2020-02-16 02:01:38 följande:
    Friatider är INTE oberoende och fri media, det är däremot definitionen av falska nyheter... Men höger extrema gillar dem och vill tro på dem för de säger saker som de med sin begränsade intelligens kan tror sig förstå...

Så du outar dig som högerextrem och att du har svårt för att förstå saker genom att länka till dem...
    Så du är den i samhället som avgör vad som är sant och inte? Berätta gärna vem som har tolkat graferna rätt? Snälla... Vad är oberoende och fri media idag? Självklart lade jag upp denna länk som respons till andra länkar som förtäljer en annan sida.  

Så efter allt jag har skrivit... Menar du att jag uttalar mig som högerextrem? Nej du, pinsamt är ordet! Var det något annat du ville ha sagt eller tog du bara chansen att försöka rättfärdiga din beskådning på ett billigt sätt? 
    Av någon anledning när meningar går isär om saker och ting... Finns det alltid parter som vill lägga energi på annat än vad ämnet syftar på... HMMM... Ingen som tvingar dig vad jag vet, men ditt "nick" känns rätt "mitt i prick" enligt mig. Jag förstår om du inte förstår, men det är okej, det måste vara jobbigt att ha gråtit så länge...  Ta en paus och sedan upp på hästen igen din tangentbordskrigare du... 
  • jeanette02
    Anonym (Buhuhuhuhuhu) skrev 2020-02-16 01:56:02 följande:

Men det är det inte, bara högerextrema högerextremism tror det. Är ert ganska så bra idiottest: börjar någon babbla som dig om media, då förlitar sig den oftast på sidor som samhällsnytt, hyllar Lamotte som journalist och köper Trumps retorik om fejkmedia. Med andra ord så den personen en idiot. Att den sedan inte förstår enkla budskap som SAS reklamen är inte något som förvånar....

Bara högerextrema högerextremism tror det? Nej, det tror jag inte. Ditt såkallade idiottest låter inget bra. Har du läst någon annan media än typ Aftonbladet? En tidning som har ett starkt vänsterperspektiv? Nöjer mig just nu med prenumeration på SvD och GöteborgsPosten. SvD är en hyfsat bra tidning. Med vissa skribenter bättre än andra. T o m Expressen måste jag säga att jag läser ibland enbart för Magda Gads intressanta reportage från omvärlden. Ja, även Joakim Lamotte lyfter en hel del intressanta saker. Brukar läsa "Ledarsidorna" på Facebook. Drivs av en Socialdemokrat, men är modiga och tar upp viktiga ämnen.

Har du provat att vara lite trevlig istället för att kalla vanliga människor högerextrema. Eller med andra ord "idiot" se ditt inlägg. Träna på det. Inse att andra kan ha en annan uppfattning än dig. Ibland kan det bero på okunskap hos dig, ibland hos den andre. I mitt fall på det du skriver om mig så beror det på okunskap. Du försöker sätta in mig i högerextremismfacket.

Kanske därför jag uteslutande nästan enbart umgås i verkligheten med människor från andra länder då de överlag är mycket mer öppna och man kan diskutera saker på ett djupare plan utan att slängas direkt in i olika osmickrande fack. Min fördom faktiskt är att du är helsvensk och aldrig satt foten utanför Sverige ens...Fasen vilken tråkig attityd du har tråden igenom.

Dessutom är Fria Tider inte fejknews per automatik. De har helt enkelt ett mer konservativt, högerperspektiv i sina reportage. Precis som vissa andra har ett ordentligt vänsterperspektiv. Läser där ibland för att få mer fakta när det hänt något i samhället men vi inte får riktigt hela bilden från de andra medierna som Rapport exempelvis.

Det jag inte gillar med Fria Tider är att de ibland har en ganska misogyn vinkel i vissa reportage. Då är Samhällsnytt, Nya Tider bättre faktiskt.

I Sverige ondgör sig ofta politiker, statsfinansierad media när alternativ media, opposition, regimkritisk media stängs NED i ANDRA länder. Men här i Sverige är det HELT Ok att försöka misskreditera dessa medier/kanaler på alla sätt och vis. Ja dubbelmoralen är nog väldigt Svenskt. Inte ens Scandinaviskt utan pursvenskt.
  • Lovissas
    Anonym (tobbe) skrev 2020-02-16 00:27:23 följande:

Har svårt att se varför folk blir så upprörda för det dom säger stämmer ju till största del. Det enda är väl att dom missar att påpeka att även skandinavien lämnar avtryck. Saken är den att alla kulturer är rejält uppblandade. Svensk kultur har inslag från kulturer över hela världen och vi har påverkat kulturer över hela världen. Det är så civilisationer utvecklas genom att lära sig av varandra. Dom som inte gjort det har stått still eller försvunnit.

Dom som blir upprörda är väl mest sverigedemokrater som tror att allt vi har i Sverige har kommit till här utan intryck från omvärlden vilket är så korkat. Det är som svensk mat vi har tagit till oss andra kulturers mat och sen har vi gjort vår tvist på det. Sen har andra länder tagit till sig vår mat och gjort sin tvist det är så det fungerar. Att bli arg över den här reklamen är bara löjligt. Det är lika patetiskt som dom som tror att alla traditioner som vi har nu har funnits sedan hedenhös. Ta bara vurmen för svenska flaggan det var först på 1900 talet som vanliga svenskar ens började bry sig om flaggan. Tidigare visst inte ens dom flesta svenskar om hur den såg ut den användes mest av kungen och militären.

Nej, det stämmer inte att INGET är skandinaviskt.

För det är det de påstår i filmen.

Hade varit en helt annan sak om de påstått att länder influeras av varandra, det skulle nog ingen argumentera emot.

Men det är inte vad filmen säger.

De säger att absolut inget är skandinaviskt. Och det är en lögn. Det är fake news, fel osv.

I denna tråden o andra liknande har getts massor av exempel på saker som har sitt ursprung i Skandinavien.

Tex Nobelprisen, samer, osthyvel, spettekaka, inlagd sill för att nämna några.

Så, filmen sprider lögner och felaktigheter (att inget skulle vara skandinaviskt).

Det är fel och det blir folk av naturliga skäl upprörda över.

Dock skulle nog, som sagt, nästan ingen bli upprörd över om de sagt sanningen, dvs att länder påverkas av varandra (och att vi därför bör resa för att hitta ny inspiration).

Hade varit mer logiskt i ett reklamsammanhang med, både för att andra ska resa hit och att vi ska resa till andra länder.

Som de nu lägger fram det, att INGET är skandinaviskt (=lögn) varför skulle folk från andra länder då vilja resa hit? Dålig reklamidé helt enkelt!
  • Persbrandtkola
    Lovissas skrev 2020-02-16 13:30:39 följande:

Hade varit en helt annan sak om de påstått att länder influeras av varandra, det skulle nog ingen argumentera emot.

De säger att absolut inget är skandinaviskt. Och det är en lögn. Det är fake news, fel osv.

I denna tråden o andra liknande har getts massor av exempel på saker som har sitt ursprung i Skandinavien.

Så, filmen sprider lögner och felaktigheter (att inget skulle vara skandinaviskt).

Dock skulle nog, som sagt, nästan ingen bli upprörd över om de sagt sanningen, dvs att länder påverkas av varandra (och att vi därför bör resa för att hitta ny inspiration).

Hade varit mer logiskt i ett reklamsammanhang med, både för att andra ska resa hit och att vi ska resa till andra länder.

Som de nu lägger fram det, att INGET är skandinaviskt (=lögn) varför skulle folk från andra länder då vilja resa hit? Dålig reklamidé helt enkelt!
    Precis!
  • Crash Man
    Anonym (tobbe) skrev 2020-02-16 00:27:23 följande:

Dom som blir upprörda är väl mest sverigedemokrater som tror att allt vi har i Sverige har kommit till här utan intryck från omvärlden vilket är så korkat.

Det där är en halmdocka. Det finns absolut ingen som tror att Sverige kommit utan intryck från omvärlden.
  • KillBill

Människan har sitt ursprung i Afrika men har sedan utvandrat/spritt sig till övriga världen för att sedan komma till Skandinavien. Samerna anses exempelvis ha invandrat till Skandinavien från ryska Sibirien.  

Du ska nog inte ta påståendet från ett skandinaviskt  flygbolag om att inget är skandinaviskt alltför allvarligt. Det handlar om en reklamfilm vars syfte är att peka på fördelar med att resa..

PS. Den Sverigedemokratiske riksdagsmannen (f.d. talmannen) Björn Söder slog för några år sedan fast  att samer inte är svenskar vilket var ett tydligt exempel på att Sverigedemokrater delar upp befolkningen baserat på etnicitet.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym
    KillBill skrev 2020-02-16 14:56:47 följande:

Människan har sitt ursprung i Afrika men har sedan utvandrat/spritt sig till övriga världen för att sedan komma till Skandinavien. Samerna anses exempelvis ha invandrat till Skandinavien från ryska Sibirien.  

Du ska nog inte ta påståendet från ett skandinaviskt  flygbolag om att inget är skandinaviskt alltför allvarligt. Det handlar om en reklamfilm vars syfte är att peka på fördelar med att resa..

PS. Den Sverigedemokratiske riksdagsmannen (f.d. talmannen) Björn Söder slog för några år sedan fast  att samer inte är svenskar vilket var ett tydligt exempel på att Sverigedemokrater delar upp befolkningen baserat på etnicitet.
    Nej, det gjorde han inte. Det var ett missförstånd som mörkats och gömts undan av den media som du verkar lita på.
  • Anonym (Findus)

Inget av vad de nämner i reklamen. Förstår du inte skillnaden?
  • Lovissas
    Anonym (Findus) skrev 2020-02-16 15:12:55 följande:

Inget av vad de nämner i reklamen. Förstår du inte skillnaden?

Det är du som inte förstår: om man hävdar att INGET är Skandinaviskt får man ju stå för det. Jag kan ju tex inte hävda att INGET är utländskt, och sedan rabbla upp en massa svenska saker som "bevis" för att INGET är utländskt.

Menar de att "inget av det vi kommer att nämna i filmen är ursprungligen skandinaviskt", får de ju säga just det.

Förstår du skillnaden?
Svar på tråden Vad tycker ni om SAS nya reklam?