• Anonym (Spegeln)

    Är MIN man otrogen?

    Fick ett mess nu ikväll av någon okänd som hävdar att min man, sedan 9år tillbaka, varit/är otrogen mot mig med en kollega.. Berättaren skriver att hen varit tillsammans med min mans påstådda älskarinna/flickvän syster, och att detta förhållande/otrohet varat i 3-4 år.

    Hjälp, vafan är detta är min första tanke.

    Men ju mer jag läste, ju mer så är det smådetaljer som stämmer in.

    Vad gör jag OM min man är otrogen? Hur konfronterar jag honom? Kommer jag förlåta honom? Vad händer med barnen? Känns som om hjärtat ska hoppa ur kroppen och jag mår illa, vill spy.

    Min man slutar jobbet om ca en kvar, ska jag ta det direkt? Vänta tills imorrn?

    Hjälp mig tänka klart!

  • Svar på tråden Är MIN man otrogen?
  • Anonym (Nogirl)
    Rudbeckius skrev 2020-02-25 14:59:00 följande:

    Det där är intressant. Det finns nog flera lager och aspekter inom psykologin. Jag är ju bara amatörintrresserad. Jag har förstått det så här, minst tre-fyra vinklar:

    1) Det ytliga skeendet: Alma söker spänning och romantik och råkar blir kär i Bertil. Därmed är hon direkt otrogen mot Calle som hon är tryggt gift med och har barn, hus, umgänge med i ett långt äktenskap. De har OK sex då och då. Calle jobbar mycket och spelar datapel eller ser på fotboll eller går på konserter. Det är hennes ansvar att skilsmässan kommer.
    2) Egentligen är Calle trött på Alma men han orkar inte fundera över hur det trygga livet ska ändras. Genom att han känner Alma vet han undermedvetet att han kan med små medel göra tillvaron så enahanda hemma att Alma förr eller senare på något sätt ska bryta upp. Då kan han skylla på henne och vara den som vännerna tycker synd om...
    3) Både Alma och Calle har dragits till varandra pga att deras drömpartner är sådan. De har varit nöjda men de har levt friskt och framgångsrikt länge, de har åldrats en del. De har resurser och behöver någn slags omväxling. Hur ska de bryta upp, hur gör man? Vad vill man med sina liv? Det är svårt och rean ångesten. Vi vet inte vad vi vill..
    4) Samhällskonventionen om evig livslång kärlek sammankopplad med sex och ett ekonomsikt förbund är både orealistiskt och onödig med tanke på antropologi, välfärddstaten, våra långa liv, potenspiller och tankar om aktiv ålderdom, samhällets krav att vi ska vara lyckliga osv. Det är alltså helt naturligt att bryta upp och gå vidare. Vi borde inte ens vara bittra på nåt sätt.

    Vi borde samtala oftare om vad vi vill. Och bejaka vår sexualitet och vår livsglädje. Och inte haka fast i gamla förhållanden så mycket..


    Det är bara en liten del av de otrogna din berättelse omfattar. Det finns de som är otrogna trots att inget är fel i förhållandet.Bara för spänningen alltså. Menar du att TS ska känna att hon kanske sunkat ner sig, och att hennes mans otrohet beror på henne? 

    En annan aspekt är att tala om för Calle att hon är missnöjd, och istället få reda på att han är lika missnöjd som henne. Först då kan de arbeta på förhållandet genom parterapi och/eller lämna varandra. Otroheten är således helt onödig och riskerar snarare orsaka en bitter separation/skilsmässa.
  • Rudbeckius
    Anonym (Nogirl) skrev 2020-02-25 21:46:41 följande:

    Det är bara en liten del av de otrogna din berättelse omfattar. Det finns de som är otrogna trots att inget är fel i förhållandet.Bara för spänningen alltså. Menar du att TS ska känna att hon kanske sunkat ner sig, och att hennes mans otrohet beror på henne? 

    En annan aspekt är att tala om för Calle att hon är missnöjd, och istället få reda på att han är lika missnöjd som henne. Först då kan de arbeta på förhållandet genom parterapi och/eller lämna varandra. Otroheten är således helt onödig och riskerar snarare orsaka en bitter separation/skilsmässa.


    Jag instämmer. Men verkligheten är ju inte helt sådan. Spänningsmomentet är väl för stort och många drar sig för att prata relationsproblem till det gått för långt.
  • Anonym (Tsk)

    Har läst tråden. Vilket fruktansvärt sms att få. Jag hoppas du stått stark genom konfrontationen och att din man valt att berätta hela sanningen nu.

    Styrkekramar

  • Anonym (Anon)

    Hoppas att din man var en man nog och stod för vad han har gjort. I så fall är det helt upp till dig hur du ska göra, det är ingen enkel sits du sitter i men du kommer att klara dig galant hur du än väljer att göra.

    Sänder också dig en styrkekram!

  • Anonym (Mackenzie)

    Hoppas det gick "bra" igår! Kram! Dvs så bra som möjligt :)

  • Anonym (Spegeln)

    Tack för alla fina stöttningar!

    Det va inte lätt men nu är det gjort, och vilken jäkla lättnad att få ut sig det.

    Jag började med och berätta hur trevlig vi haft det med barnen idag med semmelfikat och att barnen va så glada att få följa med Moster hem sen, och han höll med. Bad min syster ta bilder på oss, ett sista kort som familj.. Visade bilden och han titta länge på den. Fråga honom om han såg nått konstigt med den. Fick ett nej, för den va verkligen perfekt. Perfekt för vem som helst att se, men inte för mig, som nu skulle konfrontera min otrogna man!

    Han blev helt tyst, kanske chockad. Jag vet inte. Jag bröt ihop! Jag sa inget om messet jag fått utan sa bara att jag visste. Visste att dom sågs, visste att det pågått i 3 år!, att dom haft sex, att dom varit där o där, osv osv. Han fyllde i för att bekräfta. Han ljög inte! Sen om han kanske lämna några godbitar för sig själv, det vet jag inte och jag vill heller inte veta.

    Han sa att han kände en lättnad, att han inte visste hur han skulle bryta upp från henne. Jag gav som förslag att lämna tillbaka nyckeln. Ett steg åt rätt riktning. Han sa att han alltid älskat mig och barnen, och att han alltid kommit hem.. usch, kände mig så äcklad!

    Hans händer som varit på någon annan, har tagit på mig. Hans läppar har rört vid någon annan, har även rört mig. Hans *** har varit i någon annan, och varit i mig. Jag känner mig våldtagen? Vet inte, äcklad!!

    Han har pussat på en annan kvinna och sen kommit hem och pussat våra barn godnatt med samma läppar. Usch!!

    Han sa att han vill välja oss, sin fru och sina barn. Jag vet inte. Jag vill inte, men ändå älskar jag honom.

    Han bad mig följa med och lämna tillbaka hennes nyckel. Jag gjorde det efter mycket om och men. Han har blockat henne, säger han.

    Han vill att vi ska lösa det här, och att han ska ta kontakt med att vi ska gå på familjeterapi lr vad nu heter. Han har smsat sin chef om att få byta arbetsplats alt säga upp sig, hans chef har messat tillbaka att han ev kan bli förflyttad, fått se sms.

    Har gråtit konstant, vaknat i natt av att jag gråter. Allt känns så hemskt! Tre år!! Vår minsta blir fyra, han va alltså bara ett år när min man börja vänsterprassla. Vi har varit på mängder av resor och äventyr och han har haft sin älskarinna i tankarna? Tre år!!!

    Jag dör sakta inombords!

    Men när våra barn kommer hem, ska jag vara starka för dom! Jag ska aldrig svika min familj jag har kvar!

Svar på tråden Är MIN man otrogen?