• Anonym (Upprörd)

    Sommarskola!?

    Just fått veta att skolan lutar åt att ha sommarskola om det här håller i sig.

    FÅR de verkligen tvinga dit barn när det egentligen är sommarlov? Ska barnen straffas på grund av det här? Är det inte deras skyldighet att få distansundervisning att fungera?

  • Svar på tråden Sommarskola!?
  • AndreaBD
    Anonym (C) skrev 2020-03-25 13:18:56 följande:
    Har inget barn i skolålder men det där håller jag mdd dig om. Varför ska dom plugga nu då om de ska plugga på sommarlovet? Vi vet inte ens om mänskligheten tar sig igenom denna krisen, för det är det ju ingen som vet. Och så ska barnen slösa bort sin kanske korta och dyrbara tid på jorden med ännu mer pluggande? Fy fan vad elakt av skolan/staten att göra så mot barnen! I dessa kristider borde de istället få ta det lite lugnare med skolarbetet, tycker jag.
    Antagligen försöker skolan göra så mycket som möjligt på distans, men vissa saker går inte. Det är svårt att göra idrott eller slöjd på distans. Så jag antar att tanken är att man då får göra det som man inte kunnat göra på distans på sommarlovet. 

    Jag skulle också tro att barnen kommer att få ledigt några dagar eller så, när det inte går att göra mer på distans och man därför får skjuta upp det till t.ex. sommarlovet. Det är ingen bra idé att ge barnen ledigt nu, eftersom vi inte säkert vet hur länge det här kommer att vara, och hur bra det går att ta allt på distans. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 14:02:44 följande:
    Man kan faktiskt ha mer än en tanke i huvudet, sen fick jag höra det här idag, så självklart är det det jag tänker på.
    Varför ska barn som presterar bra på distans tvingas gå i skolan på lov/helger?
    Tja, varför ska högpresterande barn tvingas att gå i skolan öht?
  • Gameofthrones

    Jag tycker att det är bra att det finns alternativ med sommarskolor till dom som behöver det. Läsa in det som dom har missat pga situationen som det ser ut idag.

    Sommarlov kommer dem få och vila upp sig till nästa termin. 

    Min äldsta är för gammal med sommarfritids tex. just nu behövs det ingen skoundervisning.

    Min andra vill gå på sommarfritids han tycker att det är för lång tid till skolan börjar juni- augusti.

    Min yngsta ska börja i skolan i år. Hon ska gå på sommarfritids. ett tag.

    Men just nu för mina tre behövs det ingen undervisning i sommaren. 

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 12:52:59 följande:

    Just fått veta att skolan lutar åt att ha sommarskola om det här håller i sig.

    FÅR de verkligen tvinga dit barn när det egentligen är sommarlov? Ska barnen straffas på grund av det här? Är det inte deras skyldighet att få distansundervisning att fungera?


    Anser du att undervisning är ett straff...? Bryr du dig om deras betyg och deras utbildning öht, eller vill du bara att de ska få vara lediga så mycket som möjligt. Var tacksam att det finns lärare som är villiga att ställa upp på sommarskola så ditt barn får sin utbildning!
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 12:52:59 följande:

    Just fått veta att skolan lutar åt att ha sommarskola om det här håller i sig.

    FÅR de verkligen tvinga dit barn när det egentligen är sommarlov? Ska barnen straffas på grund av det här? Är det inte deras skyldighet att få distansundervisning att fungera?


    Var glad att vi har ett land som bryr sig om barns skolgång. Coronasituationen är så otroligt unik, inget man hade kunnat förstås, fattar du väl? 

    Blir det sommarskola ett par veckor så blir det. 

    Du visar verkligen vilken "god" förälder du är som anser att det är ett straff för barnen att få utbildning. 
  • Anonym (Upprörd)

    Skola är superviktigt, MEN mina barn sköter skolan alldeles utmärkt trots att de varit hemma i flera veckor. Ja det skulle kännas väldigt orättvist om de blir av med lov/helger när de jobbar nu också.

  • Anonym (.)
    Anonym (ppp) skrev 2020-03-25 16:39:52 följande:
    Var glad att vi har ett land som bryr sig om barns skolgång. Coronasituationen är så otroligt unik, inget man hade kunnat förstås, fattar du väl? 

    Blir det sommarskola ett par veckor så blir det. 

    Du visar verkligen vilken "god" förälder du är som anser att det är ett straff för barnen att få utbildning. 
    Jag tror ärligt att TS inser det men att hon vänder oro och ilska mot ett välkänt fenomen. Jag menar, det går knappast att vara förbannad på Corona, att man inte får resa och gå ut som man vill. Då är det "enklare" att bli arg på en skitdetalj hos något välkänt. Skolan. 

    (Det har ju dessutom blivit synonymt med vår samtid, att allt är skolan och lärarnas fel).
  • Kjell2

    Just nu är det rätt stökigt på många skolor, hög frånvaro bland elever, i vissa fall beslut om distansundervisning, planering inför möjlig stängning osv.

    Distansundervisning är rätt oprövat på bred front inom grund och gymnasieskolan och hur det kommer funka om det blir långvarigt är det ingen som vet. Vissa saker är svåra att genomför på distans, en del elever har begränsad tillgång till bra hemmastudiepass, IT-stöd finns inte, matrial för distansstudier finns inte osv.

    Sen finns ett regelverk som säger att en elev måste ha vissa förmågor/kunskaper för att bli godkänd. Att då titta på andra alternativ som sommarskola, tidigare terminsstart, helgundervisning till hösten mm för att säkerställa att alla elever får möjlighet att bli godkända är inte konstigt. Vad det till sist kommer bli återstår att se.

    Det kommer vara rätt viktigt att de som går sista året på gymnasiet hinner med allt så det kan gå vidare med jobb, högra studier mm till hösten. Motsvarande gäller de som går i nian också.

  • Kjell2
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 16:43:17 följande:

    Skola är superviktigt, MEN mina barn sköter skolan alldeles utmärkt trots att de varit hemma i flera veckor. Ja det skulle kännas väldigt orättvist om de blir av med lov/helger när de jobbar nu också.


    Kommer dina barn vara klara och minst godkända i alla ämnen i juni så lär de inte behöva gå sommarskola.


  • Anonym (.)
    Kjell2 skrev 2020-03-25 16:50:53 följande:
    Kommer dina barn vara klara och minst godkända i alla ämnen i juni så lär de inte behöva gå sommarskola.


    Sen är det så att vi måste inse att samhället idag och lång tid framöver kommer att vara orättvist för de flesta.
    Det är orättvist mot alla i äldrevården som kommer att få sina semestrar indragna (redan signalerat i min kommun).
    Det är orättvist mor alla småföretagare som får se sina livsverk försvinna när alla håller sig inne.
    Osv osv.

Svar på tråden Sommarskola!?