• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (haha) skrev 2020-05-07 20:46:19 följande:
    Hur menar du att det inte skulle spela roll? Det är väl en enorm skillnad på ett stort utbrott och en enstaka smittad? Den smittade fransmannen kan ju inte ha smittat många andra för då hade det ju i stället varit Frankrike som haft Italiens våldsamma och snabba förlopp redan i november. 
    Om det har funnits och vi har inte ens märkt det - hur ska vi då veta om det bara var en enstaka? Det kan ha varit många! 
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2020-05-07 20:58:33 följande:
    Här står lite mer (Norovirus är en sorts calicivirus, den som ger mest infektion, tillsammans med sapovirus). Det som slog mig är hur van man kan bli vid de virus som funnits länge, men som trots allt orsakar stor skada. Tyvärr har jag inga siffror på dödsfall i Sverige orsakade av Calici per år (ca 4-8000 diagnosticerade fall årligen, men då är nog en stor del fall aldrig föremål för tester).
    I USA: Norovirus causes an average of 570?800 deaths, 56,000?71,000 hospitalizations, 400,000 emergency department visits, 1.7?1.9 million outpatient visits, and 19?21 million total illnesses per year.
    wwwnc.cdc.gov/eid/article/19/8/13-0465_article

    Norovirus is ubiquitous, associated with 18% (95% CI: 17-20%) of diarrheal disease globally, with similar proportions of disease in high- middle- and low- income settings. Norovirus is estimated to cause approxi­mately 200,000 deaths annually worldwide, with 70,000 or more among children in developing countries.
    www.cdc.gov/norovirus/downloads/global-burden-report.pdf

    Norovirus causes 685 million cases of acute gastroenteritis, making it the most common cause of acute gastroenteritis worldwide. About 200 million cases are among children under 5, leading to an estimated 50,000 child deaths every year, mostly in developing countries. However, norovirus illness is a problem in both low and high income countries. Every year norovirus is estimated to cost $60 billion worldwide due to healthcare costs and lost productivity.
    web.archive.org/web/20181207223320/https://www.cdc.gov/norovirus/trends-outbreaks/worldwide.html


    Detta är dock OT, så jag tänker inte prata vidare om calici.
    Den där jäkeln hade jag för tre månader sen - inte kul. 
  • Anonym (haha)
    AndreaBD skrev 2020-05-07 22:21:19 följande:

    Om det har funnits och vi har inte ens märkt det - hur ska vi då veta om det bara var en enstaka? Det kan ha varit många! 


    Tja, det verkar ju onekligen som om det märks när det är många, eller hur. Men alldeles oavsett hur många det från början var så blev det väldigt märkbart i och med Italiens utbrott och åtgärder borde ha vidtagits då. FHM:s ickeagerande då är klandervärt och vad som försatt oss i den tragiska sits vi befinner oss i nu.
  • AndreaBD
    Anonym (haha) skrev 2020-05-07 22:44:26 följande:
    Tja, det verkar ju onekligen som om det märks när det är många, eller hur. Men alldeles oavsett hur många det från början var så blev det väldigt märkbart i och med Italiens utbrott och åtgärder borde ha vidtagits då. FHM:s ickeagerande då är klandervärt och vad som försatt oss i den tragiska sits vi befinner oss i nu.
    Nej, just inte! Om 98 % inte har svåra symptom! Det var ju senaste budet.

    Min man hade något under julen som mycket väl kan ha varit Corona. En sån konstig hosta har jag aldrig sett tidigare. Tänk om det är många andra som har haft "jobbiga förkylningar" som de inte visste vad det var. 
  • AndreaBD
    Anonym (haha) skrev 2020-05-07 22:44:26 följande:
    Tja, det verkar ju onekligen som om det märks när det är många, eller hur. Men alldeles oavsett hur många det från början var så blev det väldigt märkbart i och med Italiens utbrott och åtgärder borde ha vidtagits då. FHM:s ickeagerande då är klandervärt och vad som försatt oss i den tragiska sits vi befinner oss i nu.
    Tänk om de VISSTE att det redan hade spritt sig så långt att det inte gick att spåra och att några italien-resenärer mer eller mindre inte gjorde så mycket skillnad? 
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-05-07 19:21:54 följande:
    Det är det jag börjar misstänka också. Att det där med Italien inte spelade någon större roll ens. 

    Det är en bild som uppstår här och att viruset redan var här innan vi fick reda på det.
    Och inte bara i ett land heller, här i Sverige verkar man inte vara så intresserad att ta reda på detta, men väl andra.


    Först trodde vi det kom ifrån Kina, sen trodde vi Italien, och sen hade vi tex Österrike som puttrade rejält på skidorterna.
    Och när vi fick reda på detta, så var det redan försent att stoppa det.


    Så jag finner det argumentet nu stendött och som har ursprung i detta.
    Det vill säga att vi hörde om ett virus i Kina, och att då var det redan här.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-07 23:06:36 följande:
    Tänk om de VISSTE att det redan hade spritt sig så långt att det inte gick att spåra och att några italien-resenärer mer eller mindre inte gjorde så mycket skillnad? 
    Fast sannolikheten för det är nog inte så hög, med tanke på hur snabbt dödstalen ökar när smittan är mer utbredd. Det börjar ske redan efter ca 2-3 veckor efter att en grupp smittats, så det går ganska fort.
  • Anonym (haha)
    FDFMGA skrev 2020-05-08 08:21:42 följande:
    Hmm, det verkar ganska rimligt, om än något lågt, att 98 procent inte får några svåra symptom av covid-19.

    Men det var visst någon tuting som påstod att 15 procent dör i en annan tråd här på FL igår. Spelar du i samma blåsorkester?

    För övrigt anser jag fortfarande att pandemins offer inte  är människor man borde skratta åt. Men det finns ju folk till allt.
    Har Andrea fallit offer för pandemin? Om inte så är det fortfarande att hon gjorde sig till uttolkare av allt vad FHM kan tänkas mena eftersom hon "läser mellan raderna" som jag skrattade åt. 

    Det är helt orimligt, eller ska vi säga blåst, att tro att det gick omkring en massa asymptomatiker runt om i världen innan det plötsligt blev så att mängder med människor blev så svårt sjuka att de dog. Särskilt orimligt är det med tanke på att, och det har du ju själv hävdat, att viruset är stabilt i mutationshänseende. 
  • FDFMGA
    Anonym (haha) skrev 2020-05-08 08:29:50 följande:
    Har Andrea fallit offer för pandemin? Om inte så är det fortfarande att hon gjorde sig till uttolkare av allt vad FHM kan tänkas mena eftersom hon "läser mellan raderna" som jag skrattade åt. 

    Det är helt orimligt, eller ska vi säga blåst, att tro att det gick omkring en massa asymptomatiker runt om i världen innan det plötsligt blev så att mängder med människor blev så svårt sjuka att de dog. Särskilt orimligt är det med tanke på att, och det har du ju själv hävdat, att viruset är stabilt i mutationshänseende. 
    Okej. Ibland kan det ju vara lite besvärligt att orientera sig.

    Du har alltså samma haha-knorr till din anonymitet i alla inlägg i den här tråden, så på goda grunder kan man se det som att det är covid-offren du skrattar åt.

    Men jag förstår att du inte förstår att din knorr kan tyckas opassande i samband med en sjukdom som dödat så många som covid-19 har.

    Som jämförelse - tänk dig om man släppte in en griskulting med textan haha på någon IVA-avdelning - det skulle nog inte uppskattas.
  • Anonym (haha)
    FDFMGA skrev 2020-05-08 08:40:07 följande:
    Okej. Ibland kan det ju vara lite besvärligt att orientera sig.

    Du har alltså samma haha-knorr till din anonymitet i alla inlägg i den här tråden, så på goda grunder kan man se det som att det är covid-offren du skrattar åt.

    Men jag förstår att du inte förstår att din knorr kan tyckas opassande i samband med en sjukdom som dödat så många som covid-19 har.

    Som jämförelse - tänk dig om man släppte in en griskulting med textan haha på någon IVA-avdelning - det skulle nog inte uppskattas.
    Ja, det är viktigt att välja seriösa bokstäver i sitt nick. Griskultingen skulle förstås inte kunna tas in på IVA, men att personalen skrattar högt åt galenskaper är jag helt säker på. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin