• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-05-12 12:33:55 följande:
    Nej, men FHM har en tydlig strategi att smittspridningen inte bara ska begränsas inom regioner utan även mellan regioner. Har du misat alla uppmaningar om att man ska begränsa resandet, i synnerhet resandet från och till Stockholm?

    Ser du till Sverige utanför stockholmsområdet så ser situationen mer ut som i våra nordiska grannländer, med unfatag för att Sverige förskonats från panikåtgärder.

    Nej inte missat uppmaningar, men tror att det kommer bli svårt att hålla över en längre tid. Sedan finns det många som jobbar i Stockholm som bor utanför i tex Uppsala. De tar med sig smittan hem, och när tillräckligt många gör det ökar det i en annan stad, som i sin tur sprider smittan vidare. Viruset bryr sig nog inte om gränser, och särskilt inte om fler börjar åka kollektivt igen. 


     

  • Anonym (man)

    Men jimbo skolkade ifrån krisövningen, så där exkluderade sig SD i frågan, om det nu där du är hemma.
    Finner det udda och intressant att du inte klarar av att se förbi ögonlocken, och den problematik som finnes.
    Och det är att så fort du öppnar upp, så startar smittspridningen igen.
    Och har man haft lite smitta eller en låg, ja, då är det dax att stänga ned sitt land IGEN!!!!
    Verkar som den detaljen flyger dig över huvudet.


    Om du hade brytt dig om att läsa mina inlägg tidigare så hade du nog fattat att jag befinner mig på samma sida som du i den politiska skalan så dina försök att dumförklara andras argument med politisk tillhörighet faller ganska platt.

    Med tanke på hur du svurmar för ekonomi och mellan raderna antyder att några tusen människoliv är ok att offra för ekonomins skull så skulle man nästa kunna tro att det är du som befinnner dig lååååång ut på högerkanten Flört
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-12 15:51:45 följande:
    Många frågor men inga svar... 

    Med din enastående kunskap som nästan är bländande i sin glans så kan man tycka att det borde vara ganska enkelt för dig att svara på en sån enkel fråga som hur ska vi rädda så många liv som möjligt och behålla ekonomin intakt?
    Ja, det är enkelt för mig, speciellt nu när du gav upp.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (.)
    Anonym (man) skrev 2020-05-12 15:51:45 följande:
    Hur ska vi rädda så många liv som möjligt och behålla ekonomin intakt?
    Genom att fortsätta med vår strategi att hålla avstånd i största möjliga mån, undvika onödigt resande, tvätta händerna ofta, stanna hemma vid minsta tecken till symtom.
  • Anonym (man)
    klyban skrev 2020-05-12 16:09:22 följande:
    Ja, det är enkelt för mig, speciellt nu när du gav upp.
    Ok, så var är svaret?
    Jag ser bara tomt skryt
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2020-05-12 15:58:28 följande:
    Om du hade brytt dig om att läsa mina inlägg tidigare så hade du nog fattat att jag befinner mig på samma sida som du i den politiska skalan så dina försök att dumförklara andras argument med politisk tillhörighet faller ganska platt.

    Med tanke på hur du svurmar för ekonomi och mellan raderna antyder att några tusen människoliv är ok att offra för ekonomins skull så skulle man nästa kunna tro att det är du som befinnner dig lååååång ut på högerkanten Flört
    Det är allvarligt att en partiledare skiter så illa i folket och dess medborgare att man skolkar ifrån krisövningen i Riksdagen.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-05-12 15:11:53 följande:
    Har många haft det? Hur många då och hur vet du det?
    Hur många som har haft convid-19? Vad pratar du om nu? I Sverige, eller i Stockholm, eller? 

    Spelar det så stor roll? Huvudsak är att det inte kommer att sluta sprida sig tills man har vaccin eller tills man har flockimmunitet. Och det tar minst ett år med vaccinet. Snabbare går det inte. Ett år till som viruset kommer att sprida sig genom Europa och genom världen. Man kan bromsa det lite lagom, men man kan nog inte bli av med det. 
  • Anonym (man)
    Anonym (.) skrev 2020-05-12 16:09:52 följande:
    Genom att fortsätta med vår strategi att hålla avstånd i största möjliga mån, undvika onödigt resande, tvätta händerna ofta, stanna hemma vid minsta tecken till symtom.
    Vår strategi verkar ju inte funka så bra när det gäller att rädda så många liv som möjligt för vi har 3 ggr fler döda än våra grannar. Hur menar du att det skulle vara ett bra resultat?
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-12 15:37:19 följande:
    Nu hittar du väl allt på, svenska experter räknar mellan 10-20 tusen alternativt 7-14 tusen om flockimmunitet inträder snabbare. 5-6 tusen är rena glädjekalkyler.

    Varför sitter du och hittar på?
    Det är klart jag hittar på! Det var ju bara exempel! 

    Min poäng - som du inte alls verkar ha förstått är: Det är ingen idé att klaga över att det är 3000 som har dött  - i alla fall inte med tanken att man skulle ha kunnat förhindra det. Det kunde man inte. Och man kommer inte att kunna förhindra att fler dör. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin