• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2021-11-25 19:03:45 följande:
    Samtidigt så måste man ju avväga vilka nackdelar dessa åtgärder har. De länderna som har haft hårda åtgärder har ändå backat lite. T.ex. Tyskland vill inte ha skolstängningar igen. Munskydd för skolbarn (och vuxna förstås) har de fortfarande. Jag har lite svårt att tro att det inte skulle komma nån slags backlash. T.ex. i form av fler barn och ungdomar som har psykiska problem eller liknande. 
    Psykiskla problem av att ha munskydd i skolan? Du måste skämta aprillo.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-25 20:03:06 följande:
    Jag tror att det ligger något i det, jag tror faktiskt att tyska journalister i allmänhet är mer pålästa än de svenska.
    Men, jag tycker frågan i Andreas text var berättigad, varför ska det vara långa köer till vaccineringen och svårt att få tider? Vet inte om ansvaret för det ligger på myndigheterna eller på regionen, eller om det bara är dålig kommunikation som vanligt, och då är det myndigheternas fel. 
    Här har man en plan för tredje sprutan, och beaktar kapaciteten för postgången med kallelser, kapaciteten för att ge sprutan etc i denna plan. Själv får jag vänta till ungefär början av februari för en tredje spruta, just nu håller dom på med folk 80-85 år tror jag. 
    På vissa håll i Sverige funkar det i alla fall bra, mina föräldrar ringde till VC (efter påminnelse från mig) och de fick tid samma dag för tredje sprutan. 
    Det är regionerna som ansvarar för genomförandet av vaccineringen. Olika regioner organiserar vaccineringen på olika sätt och dessutom kanske på olika sätt för olika risk- och åldersgrupper.
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2021-11-25 21:22:32 följande:
    Det är regionerna som ansvarar för genomförandet av vaccineringen. Olika regioner organiserar vaccineringen på olika sätt och dessutom kanske på olika sätt för olika risk- och åldersgrupper.
    Jaja, men myndigheterna har ansvaret för att i nästa vecka ska många fler börja  vaccineras, hur klarar vi det? Verkar vara dålig kommunikation från myndigheterna. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 20:27:19 följande:
    Psykiskla problem av att ha munskydd i skolan? Du måste skämta aprillo.
    Det är jobbigt nog för vuxna, tror du inte att barn påverkas när de är utsatta för något som de tycker är riktigt jobbigt, och som är rätt så mot deras natur? Dag för dag? 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-25 20:03:06 följande:
    Men, jag tycker frågan i Andreas text var berättigad, varför ska det vara långa köer till vaccineringen och svårt att få tider? Vet inte om ansvaret för det ligger på myndigheterna eller på regionen, eller om det bara är dålig kommunikation som vanligt, och då är det myndigheternas fel. 
    Du kommer alltid att hitta någon människa som tyckt att det var svårt att ordna eller att de fick vänta för länge. Jo, det var köer nånstans, det såg vi på nyheterna. Det var därför min chef sa i morse att han inte alls upplevt det, att det funkade smidigt. Och vi vet att det är regionernas ansvar, och FHM säger att de har fått två månaders förvarning. 

    Om de sedan inte har tillräckligt med personal/resurser för att kunna vaccinera alla som vill riktigt snabbt, så kan det ju inte göras något åt med en gång. Och det är dessutom ganska normalt att alla inte kan vaccineras samtidigt och med en gång. Så jag tycker personligen att det är mycket gnäll över ingenting. 
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-11-25 20:56:49 följande:
    Inte bara då. Du är förstås alltför självgod för att enbart ha basunerat ut det vid så få tillfällen.  

    Känns det förresten inte märkligt att skriva en sådan sak direkt efter att du vidgått att du själv blivit avstängd ett antal gånger och därtill menat att AndreaBD av alla människor är bättre på svenska är vad du själv är, trots att hon inte skilja på de och dem och när det ska vara d och t?

    Slutligen, om ens språkliga färdigheter och avsaknaden av desamma skulle spela någon som helst roll på den här sajten så skulle den mest inbilske solfjädern av alla naturligtvis aldrig någonsin kunna posta något här. 
    Lite självgod kan jag nog vara, men det är jag inte ensam om Glad

    Däremot är jag inte mycket för att att vårda inbillad eller verklig kränkthet - den plantan har för övrigt en tendens att växa dem som har den hobbyn över huvudet.

    Man skulle ju förresten kunna tro att det är antingen eller - men ofta tycks självgodhet och egenodling av kränkthet gå hand i hand.

    Angående det jag skrev om Andrea, jag tror inte att hon har ambitionen att balansera på gränsen till det tillåtna när hon skriver på Familjeliv, jag har uppfattat det som att hon vill resonera, inte trycka till andra.

    Nåja, det är inte lätt alla gånger, du kan inte jämföra äpplen och päron, inte ens om du mosar dem och kallar din röra för tankemos.

    Hur går det med din utbasunerade avstängning, förresten - blir det som i sagan om Mäster skräddare där det "bidde ingenting".Solig
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2021-11-25 22:12:28 följande:
    Det är jobbigt nog för vuxna, tror du inte att barn påverkas när de är utsatta för något som de tycker är riktigt jobbigt, och som är rätt så mot deras natur? Dag för dag? 
    Det är en vanesak, som allt annat. Men svenska barn har ju av någon outgrundlig anledning högst psykisk ohälsa i världen har jag läst. Många föräldrar verkar tycka det är jobbigt att gå till jobbet fem dar i veckan, och att jobba 8 timmar en dag verkar ännu fler ha jobbigt med, så.... det kanska är genetiskt.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-25 20:24:08 följande:
    Språket i sin makt - hahahaha.

    Moderatorerna godtar tydligen gladeligen att man skriver detta:
    Denna retorik påminner om högerextremister, så här brukar nazister säga, detta inlägg påminner mig om ett random inlägg av en högerpopulist en gång i tiden, har du en agenda eftersom du skriver detta, har du återigen glömt att xxx, lustigt att folk som inte bor i Sverige inte förstår att xxx, du har inte förstått att jorden är rund, lustigt att du inte inser fakta och fakta är det jag skrivit i tråden innan, detta måste vara ett ad hominem angrepp eftersom du tycker att jag har fel osv osv.

    Att du gett hintar, inte direkta anklagelser mot mig, om att mina åsikter är högerpopulistiska, högerextremistisk, sverigedemokratisk propaganda etc., att Klyban kommer med sina du har glömt etc, att Andrea idiotförklarar en med förklaringar av det uppenbara, etc etc  - det tolereras av modereringen här av någon outgrundlig anledningen.

    Era otrevliga sätt att skriva är inte att ha språket i sin makt, hahahahahahaha!
    Om du tycker så, njut av din stund på jorden, men vi som tar detta seriöst låter oss inte rubbas eller imponeras. Gäsp!
    Det var en lång harang före din gäspning.

    Vill du diskutera annat än ditt somnambula tillstånd, t ex vad du upplever att jag skrivit så fungerar det nog bäst om du citerar mig.

    Dina upplevelser verkar lika drömlikaGlad
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-25 22:02:29 följande:
    Jaja, men myndigheterna har ansvaret för att i nästa vecka ska många fler börja  vaccineras, hur klarar vi det? Verkar vara dålig kommunikation från myndigheterna. 
    jaja   visst seru

    Vad har vilken myndigeht ansvar för menar du?

    Vilken myndighet har dåligt kommunicerat vad till vilka enligt din mening?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin