• Anonym (Anna)

    Varför uppmanas inte män att vara tacksamma?

    En reflektion.

    Majoriteten av mina tjejkompisar håller på med någon form av mindfullnes, yoga, skriver tacksamhetsdagböcker. Skänker pengar till välgörenhet och hjälper andra på något vis. Säger ja till livet och försöker uppskatta det man har och vara en god medmänniska.

    Det slog oss, efter att ha datat runt samt relationer att majoriteten killar vi träffat snarare är tvärt om. De är arga på systemet, samhället, politiker etc. Klagas och diskuteras hela tiden i negativa termer.

    Ska ha och ha sina rättighet istället för att tänka på att ge till andra och vara tacksam...

    Jag vet inte... det är som att vi kvinnor drillas i att omfamna livet och jobba bort negativa tankemönster men jag märker inte samma bland de killar jag träffar.

    Märker mycket ilska och besvikelse.

    Någon mer som reflekterat kring detta? Eller är det bara i våra kretsar detta blivit tydligt?

  • Svar på tråden Varför uppmanas inte män att vara tacksamma?
  • Postman
    Anonym (DN) skrev 2020-07-03 09:39:30 följande:

    Ja tack, det är klart jag "får", likväl som du. Jag upplyste dig bara om befintlig och lite djupare kunskap om processerna bakom som inte så mkt handlar om mod som om nattsvart tunnelseende och avsaknad av perspektiv på lösningar.

    För att knyta an till trådstarten, en koppling mellan svårigheter att öppna sig och mörka tankars dominans. Mäns avstånd till omgivningen och därmed annan input, jämfört med kvinnor. Det är t.ex fler kvinnor som "lever för sina barn" när annat i livet går itu, och fler män som istället tar sitt liv. Förmågan att värdesätta och förstora det man har, istället för det man inte har.


    Klart det är mod att ta ett sådant steg när det är som svartast. Kvinnor föder barn därför tror jag kvinnor har lättare att leva för sina barn i svåra stunder. Män har det inte lika genuint i kroppen som kvinnor. Det är oftast också kvinnor som vill ha barn eller driver på om barn medan män vill avvakta. Det är vad jag tror.
  • Anonym (DN)
    Postman skrev 2020-07-03 10:07:41 följande:

    Klart det är mod att ta ett sådant steg när det är som svartast. Kvinnor föder barn därför tror jag kvinnor har lättare att leva för sina barn i svåra stunder. Män har det inte lika genuint i kroppen som kvinnor. Det är oftast också kvinnor som vill ha barn eller driver på om barn medan män vill avvakta. Det är vad jag tror.


    Jag tror tyvärr det krävs än mer mod av många män att blotta en viss typ av känslor och sina svagheter och tillkortakommanden för omgivningen och vården. Därav de många självmorden.
  • Postman
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-03 10:05:05 följande:

    Nej, så ser inte jag det, och jag tycker det är sorgligt att du förknippar det med mod. Det låter som att du inte mår så bra. 


    Tack jag mår utmärkt, dina plumpa försök till personangrepp eller för att provocera biter inte på mig om du i din enfald nu inbillar dig det.
  • Postman
    Anonym (DN) skrev 2020-07-03 10:12:59 följande:

    Jag tror tyvärr det krävs än mer mod av många män att blotta en viss typ av känslor och sina svagheter och tillkortakommanden för omgivningen och vården. Därav de många självmorden.


    Ja visst är det så, det krävs det mod för med men om det nu är genetiskt så är det svårt att komma till rätta med det tror jag.
  • Anonym (DN)
    Postman skrev 2020-07-03 10:16:27 följande:

    Ja visst är det så, det krävs det mod för med men om det nu är genetiskt så är det svårt att komma till rätta med det tror jag.


    Tror du de män som är mer öppna är en genetisk variation?
  • Anonym (Saba)
    Postman skrev 2020-07-03 10:13:05 följande:

    Tack jag mår utmärkt, dina plumpa försök till personangrepp eller för att provocera biter inte på mig om du i din enfald nu inbillar dig det.


    Tråkigt att du uppfattade min fråga så. Jag tycker ärligt att din beundran av självmord låter som att du själv inte mår bra. Jag lägger ingen värdering i att någon mår dåligt, inte på något sätt något jag vill använda för att trycka ned någon annan. De flesta jag känner, inklusive jag själv, har haft tunga perioder i sitt liv, och jag ser det tvärtom som en styrka att erkänna det och en styrka att söka och be om hjälp. Det är inget jag begär att du behöver tala med mig om men det är som sagt något i det där du säger som får mig att tänka så. Om du tycker att jag på det sättet var plump ber jag om ursäkt.
  • Postman
    Anonym (DN) skrev 2020-07-03 10:20:58 följande:

    Tror du de män som är mer öppna är en genetisk variation?


    Kan vara så, ja.
  • Postman
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-03 10:38:44 följande:

    Tråkigt att du uppfattade min fråga så. Jag tycker ärligt att din beundran av självmord låter som att du själv inte mår bra. Jag lägger ingen värdering i att någon mår dåligt, inte på något sätt något jag vill använda för att trycka ned någon annan. De flesta jag känner, inklusive jag själv, har haft tunga perioder i sitt liv, och jag ser det tvärtom som en styrka att erkänna det och en styrka att söka och be om hjälp. Det är inget jag begär att du behöver tala med mig om men det är som sagt något i det där du säger som får mig att tänka så. Om du tycker att jag på det sättet var plump ber jag om ursäkt.


    Ja du har verkligen uppfattar det galet och tillskrivit mig konstiga slutsater om mig. Sluta genast med det.
  • Anonym (Saba)
    Postman skrev 2020-07-03 11:09:32 följande:

    Ja du har verkligen uppfattar det galet och tillskrivit mig konstiga slutsater om mig. Sluta genast med det.


    Då kan du sluta att dra konstiga slutsatser om självmord. Sluta genast med det. Och att dra konstiga slutsatser om genetiska avarter. Män må ha sina sätt att visa känslor men nog finns det i män att vilja väl, visa omtanke och att vårda. Om de får chansen och ansvaret att ta den rollen.
  • Postman
    Anonym (Saba) skrev 2020-07-03 11:19:12 följande:

    Då kan du sluta att dra konstiga slutsatser om självmord. Sluta genast med det. Och att dra konstiga slutsatser om genetiska avarter. Män må ha sina sätt att visa känslor men nog finns det i män att vilja väl, visa omtanke och att vårda. Om de får chansen och ansvaret att ta den rollen.


    Äh lägg ner nu. Jag får dra vilka slutsatser jag vill i en diskussion däremot är det inte sjysst att släppa diskussionen och gå till personangrepp som du gjorde. Håll isär detta.

    Läs vad jag skriver i stället för att läsa in vad du tror att jag skriver.
Svar på tråden Varför uppmanas inte män att vara tacksamma?