• Ölandstoka

    IVF hösten/vintern 2020

    Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

    Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

  • Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-27 11:03:04 följande:

    Äntligen ska du få börja, ska bli så spännande att följa. Du får uppdatera massor! Vet inte om du svarade förut eller om jag missat det, men undrade om ni åker till Finland och gör allt där och stannar, eller åker ni fram och tillbaka eller hur gör ni?


    Ja de ska jag göra:) Jo jag svara,men de försvinner ibland svaren i mängden här i tråden:) såhär svara jag åt dig:

    Jag gör alla ultraljud på Åland, bara ET och ÄP sker i finland. Skickar över alla resultat på Journaler,äggblåsor och storlekar via mail,funkar jättebra

    På den gamla kliniken så låg ett försök med alla behandlingar på 2400? plus spermaprovet varje gång som kostar typ140 ?. Så efter avdragen man får göra har vi betalat precis under 2000?/gång.

    Sen alla ultraljud jag gör här på holmen 160?/gång och resorna till finland ca 100-150 ?/gång Och alla mediciner innan jag kom upp till högkostnadsskyddet har blivit ca 1000?.

    Räkna ut att ca 9000? har vi lagt ut hittills. Det är fan inte billigt....men alla pengar kommer att vara värda det bara vi lyckas nångång...

    Nya kliniken är dyrare,därav valde vi inte dom först...men kanske vi var dumsnåla,har fått en helt annat bemötande och tankar om vårt problem hos den nya kliniken.

    Läkaren jag har verkar verkligen vilja att vi ska lyckas, vilket Aurakliniken inte gjorde. Där kändes det som de bara körde i på med samma upplägg med en aning modifikation. Bara de fick pengar var de nöjda var min känsla tillslut.
  • Always choklad
    Sussna85 skrev 2020-10-27 08:18:44 följande:

    Nämen fy! Hoppas att allt ordnar sig <3 förhoppningsvis ska inte en urinvägsinfektion ställa till ett ET,håller tummarna för det!

    Ah ok,så då är det alltså som embryoglue då som jag har läst om och hoppas få pröva på nya kliniken nu :)

    Men lycka till idag! Hoppas på att ET kan göras!


    Hej

    Fick tag på labbet på morgonen för att bromsa upptiningen och fick åka dit tidigare för att göra ett urinprov, höll mig ca 3h och sen när jag kissade gjorde det inte ont.

    Det var dock urinvägsinfektion, de har skickat det på odling nu så jag får rätt typ av antibiotika.

    De gav mig valet att genomföra eller ej återföring men påpekade att det inte kanske skulle ge de bästa förutsättningarna då kroppen slås ut man kan få svampinfektioner etc. Jag höll helt med, ingen bra grogrund så jag skjuter upp det till nästa månad.

    Får bära med mig från idag i alla fall att mina 3 är safe and sound i frysen.

    Nu läka fysiskt och psykiskt å ladda för nästa period.

    Men det känns hemskt hemskt orättvist ändå.
  • Ölandstoka
    Sussna85 skrev 2020-10-26 20:46:14 följande:

    Härligt att läsa! Jobbigt när man får en gynekolog man inte gillar dock...men tänkt ja,nu ligger det ett litet embryo där, är en så surrealistisk känsla när man går därifrån tycker jag. Kommer dit ogravid och vips,så ligger det ett litet embryo där i livmodern...man blir hänförd vad de kan göra i dagens läge

    Nä, du får tänka att det där är din turdag ist!


    Ja verkligen surrealistiskt! Har svårt att förstå att det faktiskt finns ett embryo i magen. Är glad att jag tog ett foto, det blir lite enklare att tro på då :)
  • Ölandstoka
    Lunaymar skrev 2020-10-27 08:17:19 följande:

    Vad roligt att du ruvar nu!! Känns det bra? Massa lycka till <3


    Tack :) Det känns bra. Jag känner inte av lutinus så mycket och den gången jag blev gravid hade jag inga som helst symtom så jag känner inte efter så mycket. Fokuserar på att må bra och försöker ta en dag i taget.
  • Sussna85
    Always choklad skrev 2020-10-27 11:50:09 följande:

    Hej

    Fick tag på labbet på morgonen för att bromsa upptiningen och fick åka dit tidigare för att göra ett urinprov, höll mig ca 3h och sen när jag kissade gjorde det inte ont.

    Det var dock urinvägsinfektion, de har skickat det på odling nu så jag får rätt typ av antibiotika.

    De gav mig valet att genomföra eller ej återföring men påpekade att det inte kanske skulle ge de bästa förutsättningarna då kroppen slås ut man kan få svampinfektioner etc. Jag höll helt med, ingen bra grogrund så jag skjuter upp det till nästa månad.

    Får bära med mig från idag i alla fall att mina 3 är safe and sound i frysen.

    Nu läka fysiskt och psykiskt å ladda för nästa period.

    Men det känns hemskt hemskt orättvist ändå.


    Vilken tur att du fick tag på kliniken i tid för att bromsa hela ET. Men jag förstår dig och din känsla,vad orättvist att du skulle få uvi just nu<3 men dina små eskimoer väntar på dig till nästa månad!
  • Always choklad
    Sussna85 skrev 2020-10-27 12:57:01 följande:

    Vilken tur att du fick tag på kliniken i tid för att bromsa hela ET. Men jag förstår dig och din känsla,vad orättvist att du skulle få uvi just nu<3 men dina små eskimoer väntar på dig till nästa månad!


    Jo ringde dem totalt 12 ggr sen gick det till telefonsvar å där ringde de upp efter kanske 10 min eller så, men de sa till kiniken att det var bra att jag legat på

    I tomtklp
  • Sussna85
    Ölandstoka skrev 2020-10-27 12:02:12 följande:

    Ja verkligen surrealistiskt! Har svårt att förstå att det faktiskt finns ett embryo i magen. Är glad att jag tog ett foto, det blir lite enklare att tro på då :)


    Ja! Hade sambon att ta kort nu senast gången på själva ET och på den lilla. Blev mer verkligt efteråt när man kunde se tillbaka på en bild..
  • Lunaymar
    Sussna85 skrev 2020-10-27 10:01:13 följande:

    För mig har cykeln mellan ivf behandlingarna varit ganska stabil,mensen har diffat på nån dag.

    Men jo,under och efter lutinus behandlingen har mitt underliv inte mått bra haha.

    Jag köpte ett preparat i Sverige förut som heter Ecovag,tyckte det var jättebra hjälpte mig mot obalans och torra slemhinnor :) kanske värt att pröva för dig med.


    Tack! Ska definitivt testa det :) tusen tack för hjälpen.

    Imorgon har jag läkartid för att diskutera nästa steg.

    Tror du/ni att det är rimligt att fråga efter att ta hormoner som stimulerar tillväxt av slemhinnan? För de nämnde att de ville bara köra i helt naturlig cykel. Samtidigt så har jag en känsla av att att de bara kör på utan att tänka på vad som är verkligen bäst för patienten :(
  • Enkeli
    Sussna85 skrev 2020-10-27 11:16:44 följande:

    Ja de ska jag göra:) Jo jag svara,men de försvinner ibland svaren i mängden här i tråden:) såhär svara jag åt dig:

    Jag gör alla ultraljud på Åland, bara ET och ÄP sker i finland. Skickar över alla resultat på Journaler,äggblåsor och storlekar via mail,funkar jättebra

    På den gamla kliniken så låg ett försök med alla behandlingar på 2400? plus spermaprovet varje gång som kostar typ140 ?. Så efter avdragen man får göra har vi betalat precis under 2000?/gång.

    Sen alla ultraljud jag gör här på holmen 160?/gång och resorna till finland ca 100-150 ?/gång Och alla mediciner innan jag kom upp till högkostnadsskyddet har blivit ca 1000?.

    Räkna ut att ca 9000? har vi lagt ut hittills. Det är fan inte billigt....men alla pengar kommer att vara värda det bara vi lyckas nångång...

    Nya kliniken är dyrare,därav valde vi inte dom först...men kanske vi var dumsnåla,har fått en helt annat bemötande och tankar om vårt problem hos den nya kliniken.

    Läkaren jag har verkar verkligen vilja att vi ska lyckas, vilket Aurakliniken inte gjorde. Där kändes det som de bara körde i på med samma upplägg med en aning modifikation. Bara de fick pengar var de nöjda var min känsla tillslut.


    Ok- låter ändå som att det är billigare i Finland än här. Vårt försök kostade 35000, plus mediciner och blodprover blir typ 40000, hade varit smartare ta det där paketet om 3 försök för 75000 men då tänkte vi att vi lyckas nog med första. Jaja det är som det är! Som sagt värt det när man väl lyckas.. önskar er stort lycka till verkligen !
  • Enkeli
    Always choklad skrev 2020-10-27 11:50:09 följande:

    Hej

    Fick tag på labbet på morgonen för att bromsa upptiningen och fick åka dit tidigare för att göra ett urinprov, höll mig ca 3h och sen när jag kissade gjorde det inte ont.

    Det var dock urinvägsinfektion, de har skickat det på odling nu så jag får rätt typ av antibiotika.

    De gav mig valet att genomföra eller ej återföring men påpekade att det inte kanske skulle ge de bästa förutsättningarna då kroppen slås ut man kan få svampinfektioner etc. Jag höll helt med, ingen bra grogrund så jag skjuter upp det till nästa månad.

    Får bära med mig från idag i alla fall att mina 3 är safe and sound i frysen.

    Nu läka fysiskt och psykiskt å ladda för nästa period.

    Men det känns hemskt hemskt orättvist ändå.


    Åhh vilken otur!! Hemskt trist men samtidigt- bäst att man är i bra form först!! Gäller det vid nästa ägglossning då eller?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020