Alexi skrev 2020-09-16 12:08:47 följande:
Det där pratar vi också ofta om. Att de pratar så lite om hur det fungerar i klassen, det sociala osv.
Ja, det är min och min hustrus reflektion. Sen kan det säkerligen skilja sig åt från klass till klass, skola till skola, kommun till kommun.
Men vår reflektion är att det läggs på tok för mycket tid på att delge allmängiltig information, som dessutom inte är bäst lämpad att ha en skara föräldrar som bara ska sitta och ta emot ensidigt. Och därmed för lite tid på att samtala om klassen, med föräldrarna.
Förra veckan vart det nästan lite lustigt. Mentorerna erbjöd papper och penna för de som ville ta anteckningar. Det rabblades datum med lovdagar, studiedagar, bra länkar där man kunde läsa mer om än det ena än det andra. Till slut så sträckte jag försynt upp handen och undrade om inte detta material (för det var samlat i en .ppt) kunde mailas ut till alla - Javisst sa mentorn med eftertryck, som satt vid sin dator. Helt plötsligt så hörde man skramlet av alla föräldrar som la ifrån sig papper och penna, eller mobiltelefoner...
De bästa föräldramötena jag varit på är när det varit något "problem" som behöver lyftas. Elever som inte duschar efter skolidrotten, grupperingar i klassen som leder till konflikter, eller rent av konflikter med lärare som går ut över undervisningstiden, konflikter på sociala media som skall redas upp under skoltid.
Då har det känts meningsfullt att samla föräldrarna och då har det blivit bra diskussioner "skola" (klass) vis a vis föräldrar.