• Anonym (Villrådig)

    Sonen vill vara flicka - vad göra?

    Sonen, 4 år, har i snart ett år återkommande sagt att han vill vara flicka. Idag sa han att han ville heta som en av sina tjejkompisar ?också?, dvs även behålla sitt nuvarande namn. Jag frågade bla varför han tycker att det är bättre att vara tjej, han svarade: *De som har gjort mig har bara gjort så att jag tycker det*.

    Han vill gärna ha klänning/ kjol ibland (men ofta även mer klassiska killkläder) och i perioder vill han ha långt hår.

    Han har på sista tiden börjat leka med pojkar, tidigare bara flickor. Han har inga klassiska ?tjejintressen?, tvärtom har det alltid varit väldigt mkt fordon, pangpang etc. Gillar däremot rosa och glittrigt.

    Är detta en vanlig fas eller bör vi ställa in oss på att han kommer att fortsätta vilja vara tjej?

    Försöker att mest ?hänga med? och inte uppmuntra honom i någon riktning, men funderar förstås på hur seriöst man bör ta önskemål om andra namn etc.

  • Svar på tråden Sonen vill vara flicka - vad göra?
  • Anonym (schampoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2020-09-16 17:17:22 följande:
    Hur hanterade ni det? Sa han uttryckligen att han ville vara tjej? Vad svarade ni då? Kallade ni honom något annat namn om han bad om det?
    Han ville ha klänning och långt hår och måla naglarna. Han fick ha det. Han sa aldrig något om ett annat namn. När han började skolan så ville han plötsligt klippa sig kort och ha svarta kläder. Tjejfasen gick över av sig själv. Vi anmärkte inte så mycket på honom utan han fick vara den han ville vara.
  • Starstruck91

    4 år? Låt han utforska ffs! Han inser att det finns två kön och är kanske nyfiken, kanske är han ''född'' i fel kropp. Vi är i år 2020. Låt han som sagt utforska och sen ta det som det kommer. Älska honom oavsett. Inser han när han är lite äldre att han identifierar sig som kvinna så hantera det.  Det är ditt barn, älska det oavsett kön och sexualitet! Det är allt jag vill säga! 

  • Anonym (Här också)

    Sonen började tidigt (kring 2-3år) säga att han vill vara flicka. Funderade också mycket över det men kom fram till att antingen är det en fas som han växer ur eller också är det inte det, det får tiden utvisa. Hur det än är så är han mitt älskade barn!

    Tror att det för vår son kom från att han beundrar långhåriga flickor och stora syster är idolen.
    Han är lite försiktigare och lugnare än pojkar "normalt" är i hans ålder och därför leker gärna med tjejer.

    Han fick använda systers klänningar när han ville och när vi slutade klippa honom och lät håret växa ut blev han nöjd med att vara kille.

    Idag är han 5 och klär sig mest i Batman/Spiderman utklädnadskläder istället för systerns princessklänningar men vill fortfarande inte klippa sig kort och vi låter håret växa.

  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (Urk) skrev 2020-09-18 07:30:25 följande:

    Född i fel kropp är bara dumt hittepå för att knasmänniskor ska få utlopp för sina sjuka tankar.

    Han är född kille ÄR en kille och ska behandlas som en kille och ingenting annat.

    Eller vill ni ha en transa till son??

    Fy fan för sjuka fantasier!

    Det finns två kön ingenting annat och man är det man är född till.

    Varför låta en 4 åring kille ha klänning.


    Swarls skrev 2020-09-18 08:49:45 följande:

    Nu ska man ju iofs. Inte uppmuntra psykiskt sjuka... om en psykiskt sjuk person säger ?jag tror väggen pratar med mig? så betyder inte det att du gör honom en tjänst genom att säga ?ja du har rätt, väggen pratar nog med dig?...

    Man kan inte födas i fel kropp, det är omöjligt. Och man kan inte heller välja att identifiera sig med ett annat kön, du är född som man eller kvinna, det kommer aldrig förändras, inte ens om du tar droger och skär bort kroppsdelar.


    Sådana här kommentarer påminner om vilka attityder som ändå finns där ute och gör det så himla svårt att se på vår lilla fyraåring utan att det ilar till av oro i hjärtat.
  • Anonym (Ulf)
    Anonym (Här också) skrev 2020-09-18 08:19:07 följande:

    Sonen började tidigt (kring 2-3år) säga att han vill vara flicka. Funderade också mycket över det men kom fram till att antingen är det en fas som han växer ur eller också är det inte det, det får tiden utvisa. Hur det än är så är han mitt älskade barn!

    Tror att det för vår son kom från att han beundrar långhåriga flickor och stora syster är idolen.

    Han är lite försiktigare och lugnare än pojkar "normalt" är i hans ålder och därför leker gärna med tjejer.

    Han fick använda systers klänningar när han ville och när vi slutade klippa honom och lät håret växa ut blev han nöjd med att vara kille.

    Idag är han 5 och klär sig mest i Batman/Spiderman utklädnadskläder istället för systerns princessklänningar men vill fortfarande inte klippa sig kort och vi låter håret växa.


    Såna här berättelser gör det så tydligt hur även små barn är medvetna om könsroller. Din son såg säkert bara flickor med långt hår och klänning och trodde kanske att man behövde vara flicka för att få ha det. Och för att få leka de lekarna. Så bra att han har kloka föräldrar.

    Vi behöver ge barnen 100 möjligheter istället för två, som Kristina Henkel och Marie Tomi?i? skriver.
  • Anonym (k)
    Anonym (känner en) skrev 2020-09-17 09:25:04 följande:

    jag tror som dom flesta här skriver att det bara är en fas, utforskar litegrann. 

    jag känner en familj där det började så tidigt som vid 4år, flickan är idag 13 och det är samma sak fortfarande. 

    hon sa redan som fyraåring till sin mamma då mamman sa godnatt gumman, "kalla mig inte för gumman mamma, jag ÄR en pojke" och hon vägrade att använda trosor hon ville ha kalsonger. Och hon klär sig, klipper sig fortfarande som en pojke och kallar sig själv för ett unisex namn istället för sitt riktiga namn. 

    så jag tror helt klart på att barn så tidigt kan känna att dom är födda i fel kön, men jag tror att dom uttrycker det tydligare då, som med ordet "är" . 


    "som en pojke" ????

    Om man struntar i att kalla olika saker för som flickor gör eller som pojkar leker med blir det lättare för barn att vara som de själva vill utan att känna att de "är fel kön"
  • Xenia

    Förr i tiden hade pojkar/män långt hår. I vissa kulturer hade män klänningsliknande plagg

    Men en liten kille av idag kan ju tro att bara tjejer får/kan ha klänningar, glitter och långt hår. Då är lösningen att låta killen också få ha klänning och glitter när han vill och låta honom få ha långt hår, så han slipper längta efter att bli en flicka. Än idag har ju vissa män långt hår.

    Så länge han inte börjat skolan skulle jag inte oroa mig. Han har ett par år på sig att få leva ut sina önskningar utan risk för mobbning av andra killar.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Ulf) skrev 2020-09-17 07:16:07 följande:
    Vad menar du med vuxengrej? Könsdysfori kan visa sig hos små barn, ungdomar och vuxna.

    På vilket sätt slår jag på stora trumman och självdiagnosticerar? Eftersom TS söker råd ger jag tips om var hon kan få det från proffs. Kanske har barnet könsdysfori, kanske inte. I båda fallen är det bara till barnets fördel om föräldrarna är insatta.

    Precis som vid alla medicinska tillstånd sätter man inte en diagnos på andra utan överlämnar det till vården och en 4- åring är på tok för liten för något sådan. Det finns en anledning till varför vården inte behandlar 4- åringar för något sånt här. Varför vill du inte att barn ska vara barn? jag tror inte på att tvinga in en 4- åring i en vuxenroll. 

  • Anonym (Ulf)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-18 20:06:53 följande:

    Precis som vid alla medicinska tillstånd sätter man inte en diagnos på andra utan överlämnar det till vården och en 4- åring är på tok för liten för något sådan. Det finns en anledning till varför vården inte behandlar 4- åringar för något sånt här. Varför vill du inte att barn ska vara barn? jag tror inte på att tvinga in en 4- åring i en vuxenroll. 


    Vad menar du? Ingen sätter någon diagnos här.

    Varför skulle han inte få vara barn bara för att föräldrarna läser ett par texter om könsdysfori? Helt ärligt förstår jag inte vad du pratar om. Alls.

    Vad menar du med vuxenroll och vem tvingar TS barn till något? De verkar ju ha en öppen och tillåtande attityd.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ulf) skrev 2020-09-18 21:05:10 följande:

    Vad menar du? Ingen sätter någon diagnos här.

    Varför skulle han inte få vara barn bara för att föräldrarna läser ett par texter om könsdysfori? Helt ärligt förstår jag inte vad du pratar om. Alls.

    Vad menar du med vuxenroll och vem tvingar TS barn till något? De verkar ju ha en öppen och tillåtande attityd.


    Könsdysfori är en diagnos. Jag tycker det är smaklöst att ens ta upp att ts barn skulle ha en sjukdom efter hennes inlägg.
  • Anonym (Ulf)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-18 22:48:56 följande:

    Könsdysfori är en diagnos. Jag tycker det är smaklöst att ens ta upp att ts barn skulle ha en sjukdom efter hennes inlägg.


    Så det är TS du tycker är smaklös alltså? För just detta är ju en av de två huvudfrågorna i trådstarten: kan barnet eventuellt ha könsdysfori och hur ska familjen bemöta barnet? (De två nedersta styckena.)
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ulf) skrev 2020-09-19 08:22:17 följande:
    Så det är TS du tycker är smaklös alltså? För just detta är ju en av de två huvudfrågorna i trådstarten: kan barnet eventuellt ha könsdysfori och hur ska familjen bemöta barnet? (De två nedersta styckena.)
    Idag vill han vara tjej, imorgon Batman och nästa vecka något annat. Ingen skulle säga att han har vanföreställningar om han sa att han ville vara Batman, jag tror få ens skulle tänka tanken men vill han vara tjej ska det genast kommas med en psykiatrisk diagnos. Sånt hindrar barn från att utforska och utvecklas. När han väl är inne i könsdysforifacket kan det vara svårt att ta sig ur för att finns en massa PK politik bakom. Istället för att lägga på den pressen på honom kan han bara få vara barn. Viljan att sätta en diagnos så fort barnet avviker är just sånt som hindrar barn från att testa och utvecklas. TS nämner för övrigt inte könsdysfori en enda gång i trådstarten. 
  • Anonym (Ulf)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-19 23:53:02 följande:

    Idag vill han vara tjej, imorgon Batman och nästa vecka något annat. Ingen skulle säga att han har vanföreställningar om han sa att han ville vara Batman, jag tror få ens skulle tänka tanken men vill han vara tjej ska det genast kommas med en psykiatrisk diagnos. Sånt hindrar barn från att utforska och utvecklas. När han väl är inne i könsdysforifacket kan det vara svårt att ta sig ur för att finns en massa PK politik bakom. Istället för att lägga på den pressen på honom kan han bara få vara barn. Viljan att sätta en diagnos så fort barnet avviker är just sånt som hindrar barn från att testa och utvecklas. TS nämner för övrigt inte könsdysfori en enda gång i trådstarten. 


    TS skriver: Är detta en vanlig fas eller bör vi ställa in oss på att han kommer att fortsätta vilja vara tjej?

    Vad handlar det om om inte könsdysfori?

    Annars håller jag med dig. Jag tycker att det du skriver i det här inlägget är jätteviktigt. Däremot har ju TS barn önskat det här i något år, om jag förstått saken rätt, inte någon vecka som du skriver.

    Men som du skriver så klokt här: man ska inte låsa in barn i fack utan låta dem utvecklas fritt. Just därför skrev jag inte att de skulle prata med barnet i de här termerna utan bara låta det vara. Men TS sökte efter information, och jag tipsade om var de kan hitta det. Att föräldrarna vet mer om något kan väl knappast skada barnet?
  • Anonym (Här också)
    Anonym (Ulf) skrev 2020-09-18 09:49:06 följande:
    Såna här berättelser gör det så tydligt hur även små barn är medvetna om könsroller. Din son såg säkert bara flickor med långt hår och klänning och trodde kanske att man behövde vara flicka för att få ha det. Och för att få leka de lekarna. Så bra att han har kloka föräldrar.

    Vi behöver ge barnen 100 möjligheter istället för två, som Kristina Henkel och Marie Tomi?i? skriver.
    Tack
    Klänning fick han ha så ofta han ville men däremot hade vi klippt honom kort med jämna mellanrum utan att tänka på att fråga om han ville klippa sig.
    Så lösningen var enkel, kommunikation
Svar på tråden Sonen vill vara flicka - vad göra?