• Anonym (styvungen)

    Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?

    Min styvmorsa bråkade med farsan om att jag måste flytta innan hon blir vansinnig. Jag är visst alltid i vägen och tar upp massa plats. Läckert. Men visst, jag kan flytta. Jag vet inte vart.

    Vart ska jag flytta? Jag har 300 000 kronor på sparkontot och pluggar på plats på Stockholms Universitet med bidragsdelen och jobbar på sidan av på helgen, fast pga coronan är studierna på distans förstås. 

    Har ni några tips om vart jag kan flytta? Jag kan tänka mig at bo nästan var som helst, så länge jag kan fortsätta studera. 

  • Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?
  • Anonym (Leftbrained)
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-12 13:04:30 följande:
    Nä, det är ett rum och en hall och ett badrum, och köket när jag behöver det. Och en trappa. Och tamburen. Och jag städar i alla de rummen.

    Och jag betalar en summa pengar som jag och farsan kom överens om när jag fick mitt första helgjobb.
    Största problemet är att du bryr dig för mycket om vad andra tycker, t.ex. Ess och din styvmor. Precis som Kjell säger så är det vad din pappa säger som räknas. Svälj stoltheten och ta inga dumma beslut som sabbar din ekonomiska framtid. Om du har ett avtal med din pappa är det hans uppgift att försvara det inför sin partner, inte din. Så länge avtalet inte ändras bor du kvar.

    Vad Ess tycker är helt oväsentligt. Du är kanske inte bekant med hennes nick, men hon är alltså en styvmor med kronisk allergi emot allt vad bonusar heter. Kallare människa får man leta efter - så det finns med andra ord inget du kan säga eller göra rätt i hennes ögon, förutom att hitta eget boende och lämna din pappas hus, som enligt henne är styvmoderns (och hennes avkommas) rättmätiga domän nu.
  • Anonym (styvungen)
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-12 16:16:15 följande:
    Största problemet är att du bryr dig för mycket om vad andra tycker, t.ex. Ess och din styvmor. Precis som Kjell säger så är det vad din pappa säger som räknas. Svälj stoltheten och ta inga dumma beslut som sabbar din ekonomiska framtid. Om du har ett avtal med din pappa är det hans uppgift att försvara det inför sin partner, inte din. Så länge avtalet inte ändras bor du kvar.

    Vad Ess tycker är helt oväsentligt. Du är kanske inte bekant med hennes nick, men hon är alltså en styvmor med kronisk allergi emot allt vad bonusar heter. Kallare människa får man leta efter - så det finns med andra ord inget du kan säga eller göra rätt i hennes ögon, förutom att hitta eget boende och lämna din pappas hus, som enligt henne är styvmoderns (och hennes avkommas) rättmätiga domän nu.
    Jo, jag bryr mig ganska mycket om vad folk tycker, så är det.
  • Anonym (Man40+++)

    Är inne på Kjelles spår här...

    Viktigast är att du har ett snack med din pappa, vad ni har "avtalat", hur han ser på saken. Ge dig inte in i någon större diskussion med din "styvmorsa".

    Vidare, gör en plan, för de kommande 3 åren. Du pluggar kriminologi skriver du. Ok, kul, bra. Men vad är tanken sedan? Vilka yrken ser du framför dig? Vilka arbetsgivare? Var finns dessa? Hur ser arbetsmarknaden ut? Geografiskt?

    Jag flyttade hemifrån när jag var 20/21, flyttade just till Sthlm, för jag pluggade där, men där fanns även min arbetsmarknad.

    Somliga väljer lärosätet utifrån just lärosätet (bra studentstad, bra program), andra kanske väljer lärosäte även utifrån framtida bostadsort och arbetsort (beroende på vad man pluggar).

    Tycker att du skall ta en funderare på ovan. För just nu så säger du att du skulle kunna tänka dig att flytta hemifrån, att du i princip skulle kunna tänka dig att bo i en stuga i Norrland. Tja, det låter ju bra, men vad händer efter dina studier..?

    Involvera gärna din pappa i dessa tankar och frågor, när du har formulerat lite svar för dig själv.

    Lycka till!

  • Anonym (Man40+++)
    Anonym (Man40+++) skrev 2020-10-12 17:02:24 följande:

    Är inne på Kjelles spår här...

    Viktigast är att du har ett snack med din pappa, vad ni har "avtalat", hur han ser på saken. Ge dig inte in i någon större diskussion med din "styvmorsa".

    Vidare, gör en plan, för de kommande 3 åren. Du pluggar kriminologi skriver du. Ok, kul, bra. Men vad är tanken sedan? Vilka yrken ser du framför dig? Vilka arbetsgivare? Var finns dessa? Hur ser arbetsmarknaden ut? Geografiskt?

    Jag flyttade hemifrån när jag var 20/21, flyttade just till Sthlm, för jag pluggade där, men där fanns även min arbetsmarknad.

    Somliga väljer lärosätet utifrån just lärosätet (bra studentstad, bra program), andra kanske väljer lärosäte även utifrån framtida bostadsort och arbetsort (beroende på vad man pluggar).

    Tycker att du skall ta en funderare på ovan. För just nu så säger du att du skulle kunna tänka dig att flytta hemifrån, att du i princip skulle kunna tänka dig att bo i en stuga i Norrland. Tja, det låter ju bra, men vad händer efter dina studier..?

    Involvera gärna din pappa i dessa tankar och frågor, när du har formulerat lite svar för dig själv.

    Lycka till!


    * och somliga väljer givetvis lärosätet beroende på att man råkar bo på en ort där det finns en högskola, ett universitet... och man har möjligheten att bo kvar hemma... och kanske spara pengar...

    mvh
  • Ess
    LFF skrev 2020-10-12 12:51:20 följande:
    På vilket sätt är TS bortskämd och curlad för att hon tycker att det är tråkigt att hon inte kan umgås med sina styvsyskon pga deras mamma? På vilket sätt är hon bortskämd och curlad för att hon städar övervåningen (det enda stället hon "får" vara", lagar sin egen mat och tvättar sina egna kläder? På vilket sätt är TS bortskämd när hon jobbar extra och sparar pengar så att hon kan flytta hemifrån när studierna är klara? På vilket sätt är hon bortskämd över att inte vara välkommen i sitt eget hus av sin styvmor?
    Hade ts börjat hjälpa till med hushållet så hade hon troligtvis blivit omtyckt, nu är hon bara ett irritationsmoment som uppehåller ovanvåningen och inte bidrar med något.
  • Ess
    Anonym (styvungen) skrev 2020-10-12 13:01:03 följande:
    Hört talas om att läsa trådar innan man svarar?
    Ett exempel på typiskt bortskämt och omoget beteende, jaaag vill haaa svar nuuuu.
  • Ess
    Anonym (bo kvar) skrev 2020-10-12 13:11:28 följande:
    Ess har själv styvbarn som hon starkt ogillar. I alla trådar som handlar om styvbarn brukar hon tycka att styvbarnen är curlade, bortskämda, lata och så vidare. 

    Alltså är mitt förslag att du bara ignorerar alla hennes inlägg. Du kan inte göra rätt i hennes ögon. Du är ju ett styvbarn. Och alla styvbarn gör fel, enligt Ess. Oavsett hur de uppför sig eller vad de har för personlighet.
    Ts är precis som särkullarna var, satt på sina rövar och hjälpte inte till med något överhuvudtaget. Jag kan ärligt inte säga en enda grej som var positivt med dem.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2020-10-12 18:02:40 följande:

    Hade ts börjat hjälpa till med hushållet så hade hon troligtvis blivit omtyckt, nu är hon bara ett irritationsmoment som uppehåller ovanvåningen och inte bidrar med något.


    Nja. Det tror jag inte. Vad ska hon hjälpa till med?

    Hon har ju sina studier, sköter sin egen mat, sina kläder, betalar sin pappa för att bo där. Det är helt naturligt att man i den åldern vill leva sitt eget liv och inte hänga med småsyskon, pappa och hans fru.

    Pappans fru ska se ts som en inneboende.
  • Ess
    Anonym (Leftbrained) skrev 2020-10-12 16:16:15 följande:
    Största problemet är att du bryr dig för mycket om vad andra tycker, t.ex. Ess och din styvmor. Precis som Kjell säger så är det vad din pappa säger som räknas. Svälj stoltheten och ta inga dumma beslut som sabbar din ekonomiska framtid. Om du har ett avtal med din pappa är det hans uppgift att försvara det inför sin partner, inte din. Så länge avtalet inte ändras bor du kvar.

    Vad Ess tycker är helt oväsentligt. Du är kanske inte bekant med hennes nick, men hon är alltså en styvmor med kronisk allergi emot allt vad bonusar heter. Kallare människa får man leta efter - så det finns med andra ord inget du kan säga eller göra rätt i hennes ögon, förutom att hitta eget boende och lämna din pappas hus, som enligt henne är styvmoderns (och hennes avkommas) rättmätiga domän nu.
    Vänligen kalla mig inte styvmor, jag har ingen som helst relation till särkullarna och umgås inte med dem.
  • Törstiga tuppen
    Ess skrev 2020-10-12 18:07:31 följande:
    Ts är precis som särkullarna var, satt på sina rövar och hjälpte inte till med något överhuvudtaget. Jag kan ärligt inte säga en enda grej som var positivt med dem.
    Vad är ditt problem? Hon skriver ju att hon både hjälper till och betalar.
Svar på tråden Styvmorsan vill att jag flyttar men vart ska jag flytta?