• Anonym (Hypotetiskt våldtäkt pågrund av formellt fel)

    Dilemma. Skulle det räknas som våldtäkt om formellt ja saknas för samtyckeslagen?

    Dilemma.

    Exempelvis hypotetiskt om en 20 åring man och kvinna var ihop och de älskade varandra.

    De har sex ofta.

    En natt har mannen sex med kvinnan när hon sover, han glömmer bort att man ska gå efter samtyckeslagen. Eftersom hon sov så kunde hon inte ge ett samtycke då. När hon vaknar så berättar mannen att han haft sex med henne när hon sov. Hon tycker det är okej och mysigt.

    Skulle det här fallet räknas som en våldtäkt för mannen inte aktivt frågade om hon ville just då och skulle det räknas som allmänt åtal då en åklagare på egen hand kan åtala någon?

    Med samtyckeslagen borde det finnas en massa fall där par som har sex inte anser det är en våldtäkt men de har gjort fel formellt enligt samtyckeslagen

  • Svar på tråden Dilemma. Skulle det räknas som våldtäkt om formellt ja saknas för samtyckeslagen?
  • Anonym (#metoo)

    TS, varför ställer du ens frågan?? Har du haft sex med din sovande partner eller vad är det frågan om här?

  • Anonym (Åt andra hållet)
    Långbenopluto skrev 2020-10-16 06:59:56 följande:

    Att ens kunna ha sex med nån som sover är märkligt..... dels för att vara så dålig i sängen att den andra sover sig igenom det.....

    dels för att det är bara så konstigt....


    Det kan funka åt andra hållet fast försiktigt med handen inte samlag. Det har jag testat när jag märkte att han drömmer nog något om sex. Tog väl kanske 20 sekunder och han vaknade inte.

    Är absolut inte ok att göra så men tänkte inte så långt då.
  • Kjell2
    Det som blir lite lurigt i TS hypotetiska, skoluppgift eller debattinlägg, är att sexet inte var ovälkommet eller mot hennes vilja.

    "Hon tycker det är okej och mysigt"

    En annan sak som skulle kunna ställa till det vid en rättegång är uppsåtet, kan det anses att förövaren hade uppfattat att han fick ha sex med henne om hon sov, dvs att ett samtycke hade givits.
  • Kjell2
    Långbenopluto skrev 2020-10-16 06:59:56 följande:

    Att ens kunna ha sex med nån som sover är märkligt..... dels för att vara så dålig i sängen att den andra sover sig igenom det.....

    dels för att det är bara så konstigt....


    Sexualbrottslagstiftningen innefattar även sånt som kanske inte av alla ses som sex, se t ex RH 2010:37 och Prop 2004/5:45
  • Limeblad
    Kjell2 skrev 2020-10-16 08:16:33 följande:

    Det som blir lite lurigt i TS hypotetiska, skoluppgift eller debattinlägg, är att sexet inte var ovälkommet eller mot hennes vilja."Hon tycker det är okej och mysigt"

    En annan sak som skulle kunna ställa till det vid en rättegång är uppsåtet, kan det anses att förövaren hade uppfattat att han fick ha sex med henne om hon sov, dvs att ett samtycke hade givits.


    Tänker du att det gör att det inte är ett otillbörligt utnyttjande?

    Samtycke kan aldrig ges när gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen sover. Jag vet inte vad som avses med rekvisitet otillbörligt utnyttja men jag hade trott att det aldrig är möjligt att samtycka vid sömn.
  • Kjell2
    Limeblad skrev 2020-10-16 08:34:42 följande:
    Tänker du att det gör att det inte är ett otillbörligt utnyttjande?

    Samtycke kan aldrig ges när gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen sover. Jag vet inte vad som avses med rekvisitet otillbörligt utnyttja men jag hade trott att det aldrig är möjligt att samtycka vid sömn.
    Jag tror det skulle bli svårt att få en fällande dom i domstol om hon i förhör sa
    - Jag tyckte det var okej och mysigt

  • Jemp
    Anonym (Hypotetiskt våldtäkt pågrund av formellt fel) skrev 2020-10-15 18:37:16 följande:

    Dilemma.

    Exempelvis hypotetiskt om en 20 åring man och kvinna var ihop och de älskade varandra.

    De har sex ofta.

    En natt har mannen sex med kvinnan när hon sover, han glömmer bort att man ska gå efter samtyckeslagen. Eftersom hon sov så kunde hon inte ge ett samtycke då. När hon vaknar så berättar mannen att han haft sex med henne när hon sov. Hon tycker det är okej och mysigt.

    Skulle det här fallet räknas som en våldtäkt för mannen inte aktivt frågade om hon ville just då och skulle det räknas som allmänt åtal då en åklagare på egen hand kan åtala någon?

    Med samtyckeslagen borde det finnas en massa fall där par som har sex inte anser det är en våldtäkt men de har gjort fel formellt enligt samtyckeslagen


    Hur "glömmer man bort" att sex ska vara ömsesidigt? Det är inget man glömmer, samtyckeslag eller ej.
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (Hypotetiskt våldtäkt pågrund av formellt fel) skrev 2020-10-15 18:37:16 följande:

    Med samtyckeslagen borde det finnas en massa fall där par som har sex inte anser det är en våldtäkt men de har gjort fel formellt enligt samtyckeslagen


    Nej. Det gör det inte. Normalt funtade människor har inte sex med någon som inte visar att hen vill. Känner man sig osäker på om man kan läsa såna signaler får man fråga personen man är med, eller låta hen vara.
  • Limeblad
    Kjell2 skrev 2020-10-16 08:40:39 följande:

    Jag tror det skulle bli svårt att få en fällande dom i domstol om hon i förhör sa

    - Jag tyckte det var okej och mysigt


    Men det är ju i efterhand vilket jag inte kan se har betydelse för samtyckesfrågan när någon sover. Jämför det med att man inte kan samtycka till en misshandel (typ delta i fight club).
Svar på tråden Dilemma. Skulle det räknas som våldtäkt om formellt ja saknas för samtyckeslagen?