• Svar på tråden Regeringen vill införa pandemilag
  • Södermannen

    Fattar inte varför man i samma stund som ett vaccin är på gång även behöver ha detta på tapeten. Men om Engelsmännen kunde stå ut med en lockdown så kan vi. Vilka fler länder har infört det?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2020-12-12 20:48:24 följande:
    Ska vi ta och klargöra ett par saker först... Det är ingen som tvingar folk att bete sig som att de är sjuka. Det är ingen som tvingas till nånting, minst av allt att bära masker som bara inger en falsk säkerhet och kan vara rent kontraproduktivt, och man vägrar ju från FHM:s sida att gå ut med rekommendationer om masker så där talar du ju helt tvärtemot verkligheten. Att hålla avstånd är bara vanligt sunt förnuft, på samma sätt som man inte simmar med hajar eller äter vilt av alla svampar man ser i skogen. Det är ingen som tvingar oss att stanna hemma heller, det är ett gott råd för att man ska slippa bli sjuk och inte sprida smitta ännu mer, sedan är det upp till var och en om man följer det men med lite sunt förnuft fattar man ju att det är en bra sak att försöka minska spridningen så mycket som möjligt.

    Men det är ju "none of my business".
  • Anonym (dr Strange)
    Anonym (Toppen) skrev 2020-12-12 21:00:26 följande:
    Men snälla nån! Från länken du hänvisar till:

    stoppa att den ?Pandemilag? som Regeringen nu försöker rusa igenom, för det strider mot Svensk Grundlag att så allvarligt frihetsberöva de svenska medborgarna. Finns inget medicinsk underlag då pandemin redan klingat av och Covid-influensan är medicinsk hanterbar.

    Verkligen??
    Det går säkert att diskutera om och hur Covid är hanterbar eller ej. men det är har flesta av oss här inte rätt kompetens för.
    Själv vill jag lite mer fokusera på några av resterande punkterna i uppropet som jag helhjärtat stödjer, nämligen dessa:

    att inga doser av det experimentella Covid-l9 vaccinet ska köpas in förrän alla säkerhetstester och långtidstester gjorts.
    att läkemedelsindustrin ska vara ekonomiskt ansvariga för den vaccinprodukt de säljer. De ska kunna stämmas och betala ut skadestånd om deras produkt ger skador, handikapp eller död. För det är våra skattepengar som finansierar inköpet ? det finns inget ?gratis? vaccin.
    att stormedia upphör att skrämma upp folk och blåsa upp något som orsakat 5 procent av alla dödsfall i år, inte mer. Vi kan hantera detta och rädslor, ekonomisk osäkerhet och arbetslöshet är oerhört mycker mer skadande för samhället än denna influensa.
  • AndreaBD
    Anonym (dr Strange) skrev 2020-12-14 08:59:59 följande:
    Det går säkert att diskutera om och hur Covid är hanterbar eller ej. men det är har flesta av oss här inte rätt kompetens för.
    Själv vill jag lite mer fokusera på några av resterande punkterna i uppropet som jag helhjärtat stödjer, nämligen dessa:

    att inga doser av det experimentella Covid-l9 vaccinet ska köpas in förrän alla säkerhetstester och långtidstester gjorts.
    att läkemedelsindustrin ska vara ekonomiskt ansvariga för den vaccinprodukt de säljer. De ska kunna stämmas och betala ut skadestånd om deras produkt ger skador, handikapp eller död. För det är våra skattepengar som finansierar inköpet ? det finns inget ?gratis? vaccin.
    att stormedia upphör att skrämma upp folk och blåsa upp något som orsakat 5 procent av alla dödsfall i år, inte mer. Vi kan hantera detta och rädslor, ekonomisk osäkerhet och arbetslöshet är oerhört mycker mer skadande för samhället än denna influensa.
    Jag tror att det finns en poäng med att läkemedelsföretagen inte ska kunna stämmas. Det är så himla många som ska få vaccinet - vilket företag vill ta risken att bli stämt av så många?  Hade vi fått ett vaccin då?
  • Anonym (dr Strange)

    Det tycker jag, människornas hälsa är inget som någon bör få fria händer att experimentera med.
    När det är så stora pengar i spelet, kan man då verkligen förlita sig att de gör sitt jobb på ett sätt som inte bara ser till att deras aktievärde går upp?

  • Anonym (Wtf)
    Anonym (dr Strange) skrev 2020-12-14 08:59:59 följande:

    Det går säkert att diskutera om och hur Covid är hanterbar eller ej. men det är har flesta av oss här inte rätt kompetens för.

    Själv vill jag lite mer fokusera på några av resterande punkterna i uppropet som jag helhjärtat stödjer, nämligen dessa:

    att inga doser av det experimentella Covid-l9 vaccinet ska köpas in förrän alla säkerhetstester och långtidstester gjorts.

    att läkemedelsindustrin ska vara ekonomiskt ansvariga för den vaccinprodukt de säljer. De ska kunna stämmas och betala ut skadestånd om deras produkt ger skador, handikapp eller död. För det är våra skattepengar som finansierar inköpet ? det finns inget ?gratis? vaccin.

    att stormedia upphör att skrämma upp folk och blåsa upp något som orsakat 5 procent av alla dödsfall i år, inte mer. Vi kan hantera detta och rädslor, ekonomisk osäkerhet och arbetslöshet är oerhört mycker mer skadande för samhället än denna influensa.


    Bara 5% av alla dödsfall? Ja visserligen men utöver det har covid

    1. Sänkt svensk sjukvård så att operationer skjuts upp och annan vård fördröjs.

    2. Utsatt vårdpersonal för sådan påfrestning att många blir utbrända och tvingas sluta vilket lett till ännu sämre vårdkapacitet.

    3. Även om folk överlever så har många drabbats av långtidsskador av en omfattning vi inte ens kan bedöma än så länge.
  • Anonym (Toppen)
    Anonym (dr Strange) skrev 2020-12-14 08:59:59 följande:
    Det går säkert att diskutera om och hur Covid är hanterbar eller ej. men det är har flesta av oss här inte rätt kompetens för.
    Själv vill jag lite mer fokusera på några av resterande punkterna i uppropet som jag helhjärtat stödjer, nämligen dessa:

    att inga doser av det experimentella Covid-l9 vaccinet ska köpas in förrän alla säkerhetstester och långtidstester gjorts. att läkemedelsindustrin ska vara ekonomiskt ansvariga för den vaccinprodukt de säljer. De ska kunna stämmas och betala ut skadestånd om deras produkt ger skador, handikapp eller död. För det är våra skattepengar som finansierar inköpet det finns inget gratis vaccin. att stormedia upphör att skrämma upp folk och blåsa upp något som orsakat 5 procent av alla dödsfall i år, inte mer. Vi kan hantera detta och rädslor, ekonomisk osäkerhet och arbetslöshet är oerhört mycker mer skadande för samhället än denna influensa.
    Jag tror att precis alla har kompentensen att inse att den INTE har "klingat av".
  • Anonym (dr Strange)
    Anonym (Toppen) skrev 2020-12-14 14:51:53 följande:
    Jag tror att precis alla har kompentensen att inse att den INTE har "klingat av".
    Jag är inte läkare/epidemiolog och vill därmed inte påstå att jag har den kompetensen.
  • klyban

    Det är enkelt skriva en lag som bara har hand om en enda sak och pandemi.
    Problemet är de som senare vill använda en sådan lag och det INTE är en pandemi.
    Därför skriver man den på ett sådant sätt att det inte går applicera på annat.
    Dåligt skrivna lagar som ger en mandat utan ens en pandemi, det ska vi däremot vara vaksamma på.


    Det ena är dåligt, andra inte.

Svar på tråden Regeringen vill införa pandemilag