• En uppgiven pappa

    14-åring som mår dåligt och vägrar gå i skolan

    Vi har en 14-årig dotter som isolerar sig hemma och vägrar gå till skolan. Hon går nu i åttan, men problemen började i sjuan, när hon började på en ny skola. Dessförinnan så var det inga problem i skolan, tvärtom, och hon hade fina betyg i sexan. I den nya skolan, som är nystartad och privat, så märktes det direkt att det var en liten annan nivå och prestationsinriktning där eleverna nästan verka ?tävla? mot varandra. Detta påverkade vår dotter negativt som fick en del oro över skolan. Skolan är väl medvetna om problemet med prestationshetsen och jobbar faktiskt ganska bra mot den.


    i våras, i sjuan, bröt hon samman ett par gånger över inlämningsuppgifter och prov och vägrade gå till skolan under ett par veckor. Skolan var tillmötesgående och lät henne så få fullfölja vårterminen utan krav på att hon skulle ha inlämningsuppgifter och prov.


    Under hösten, i åttan, har problemen tilltagit. Först var hon borta några strödagar med ont i huvudet och i magen, fast det egentligen berodde mest på ångest över skolan. Sedan blev frånvaro i ett par veckor igen.


    Vi pratade en hel del om att hon behöver hjälp och det gick hon med på. Hon ville inte ha hjälp på skolan/av kurator, men hon gick med på att träffa en ungdomsstödjare på Socialtjänsten som hon nu har träffat en gång tillsammans med oss och två gånger själv.


    Skolan är engagerad och vill hjälpa till och vår dotter fick åter möjligheten att gå i skolan utan krav, vilket hon gjorde i två veckor före höstlovet.


    Höstlovet tillbringades dock tyvärr mest hemma med telefonen i handen, och man började ana oro igen. Tidigare har hon var väldigt socialt och har många fina vänner. Vännerna finns nog kvar och hon påstår sig ju ha kontakt med dem via sociala medier. För egen del så undrar man ju lite varför inte kompisarna aktivt kommer och hälsar på mm.


    Efter höstlovet så har dock blivit kvar hemma och tiden rullar på. Vi har provat att rejält säga ifrån nu och tagit telefonen ifrån henne några gånger för att hon ska förstå allvaret och vår oro, men det urartar i stora bråk och hon blir helt galen och förtvivlad. Idag skulle hon ha träffat ungdomsstödjaren igen, men det orkar hon inte.


    Att hon inte mår bra är ju rätt uppenbart och det förstår vi och respekterar vi, men hur ska vi få henne förstå att hon aktivt måste ta hand om sig själv. Hon har tidigare varit aktiv och idrottat, men nu ligger hon hemma istället och har konstiga sovvanor, framförallt så brukar hon ha svårt att somna dagar före skoldag.


    Man blir ju orolig att ska behöva gå om åttan. Det viktigaste är ju att hon mår bra, men det vore synd att gå om en klass speciellt att hon har alla sina kompisar i åttan nu.


    Hur ska man gå vidare? Kontakten med Ungdomsstödjaren känns bra, men om hon struntar i den också så känns väldigt jobbigt. Skolan kommer ju att göra en skolpliktsanmälan till Barn- och ungdomsnämnden i vår kommun eftersom hon har så hög frånvaro. Vad som händer till följd av det vet jag ännu inte.


    Vad gör man för att sjuk tjej ska förstå att hon måste ta hand om sig själv, och inte bara fly in i sig själv och telefonen.


    Vi har provat att ta telefonen från henne också-. Då spårar det ur fullständigt och hon blir galen och slåss och blir otroligt arg och ledsen. Ibland behöver ju ha telefonen för att kommunicera med kompisar och ungdomsstödjare.

  • Svar på tråden 14-åring som mår dåligt och vägrar gå i skolan
  • Plupp73

    - Hon har grav prestationsångest - men ökar inte sin prestation utan har reagerat med apati och förlamning och upogivenhet

    - Hon avskärmar sig allt mer socialt, och kommer snart att glida ur alla sammanhang såväl i skolan som privat

    - Hon svarar inte på tilltal på jobbiga frågor

    - Hon stänger in sig i sitt rum

    - Det börjar bli omöjligt för henne att delta på fritiden eftersom hon inte deltar i skolan

    Sammanfattningsvis ökas klyftan successivt och det verkar som om hon tappar mark. Det blir alltmer att ta igen..

    Hon behöver utredas för depression och ångest på BUP, och få hjälp med grunden till problematiken. Nedstämda och så här pass apatiskt reagerande tonåringar måste man ta på djupaste allvar.

    Tro mig, har gjort alltför stora erfarenheter av det här.

  • Plupp73

    Det är lätt att man som förälder hamnar i cykeln "mer kontroll och strängare regler, bort med mobilen". Det är sällan det som är problemet. Problemet är den successiva avskärmningen som tillslut skapar fullständig hopplöshet hos tonåringen. "Ingenting blir bättre". Social avskärmning är ett allvarligt varningstecken.

    Här måste man koppla in externa vuxna som bara lyssnar och kan identifiera grundproblemet. Dvs psykologer, barnpsykiater....Detta eftersom barnet inte vill oroa föräldrarna, föräldrarna är frustrerade osv.

    En av mina döttrar betedde sig så här, och sedan begick hon ett seriöst suicidförsök. Idag mår hon bra, men man måste ta dessa tecken extremt allvarligt

  • En uppgiven pappa

    Tack för alla svar! Just nu är hon lite mer uppåt och lite mer pratsam och vi har kommit överens om att hon ska försöka komma tillbaka till skolan nästa vecka. Vi har en deal med skolan att det viktigaste är att hon är där och att hon inte behöver göra några prov eller inlämningsuppgifter den närmaste tiden.


    Det känns ju bra just nu, men det känns ju nervös. Själv kommer jag nog ha svårt att sova på söndag och vara nervös för att hon inte kommer att komma iväg till skolan.


     

  • Anonym (BYT SKOLA)
    En uppgiven pappa skrev 2020-11-19 10:11:19 följande:

    Tack för alla svar! Just nu är hon lite mer uppåt och lite mer pratsam och vi har kommit överens om att hon ska försöka komma tillbaka till skolan nästa vecka. Vi har en deal med skolan att det viktigaste är att hon är där och att hon inte behöver göra några prov eller inlämningsuppgifter den närmaste tiden.


    Det känns ju bra just nu, men det känns ju nervös. Själv kommer jag nog ha svårt att sova på söndag och vara nervös för att hon inte kommer att komma iväg till skolan.


     


    Du bemöter FORTFARANDE inte att hon mår dåligt, som är grunden till att hon inte vill gå dit? Du vill att hon ska bara gå dit och så ska allt vara löst sedan? No måste ju se till att hon får MÅ BRA, långsiktigt också, inte bara gå till skolan för att göra dig som förälder nöjd. Alltså, är det den specifika skolan som får henne att må dåligt, så borde ni kolla upp möjligheten att få byta skola eller åtminstone klass. Är det skolarbetet så kolla upp om hon kan få stöttning av någon pedagog på skolan. 

    Det känns bra för dig att hon gör som 'hon ska'... trots att hon mår dåligt!!! Herregud, hjälp henne emotionellt också. Varför bryr du dig bara om att hon är där fysiskt och inte om hur hon mår?! 
  • Anonym (BYT SKOLA)
    Anonym (BYT SKOLA) skrev 2020-11-19 12:58:43 följande:
    Du bemöter FORTFARANDE inte att hon mår dåligt, som är grunden till att hon inte vill gå dit? Du vill att hon ska bara gå dit och så ska allt vara löst sedan? No måste ju se till att hon får MÅ BRA, långsiktigt också, inte bara gå till skolan för att göra dig som förälder nöjd. Alltså, är det den specifika skolan som får henne att må dåligt, så borde ni kolla upp möjligheten att få byta skola eller åtminstone klass. Är det skolarbetet så kolla upp om hon kan få stöttning av någon pedagog på skolan. 

    Det känns bra för dig att hon gör som 'hon ska'... trots att hon mår dåligt!!! Herregud, hjälp henne emotionellt också. Varför bryr du dig bara om att hon är där fysiskt och inte om hur hon mår?! 
    Ni måste* inte No*
  • Anonym (Press)
    Anonym (BYT SKOLA) skrev 2020-11-19 12:58:43 följande:

    Du bemöter FORTFARANDE inte att hon mår dåligt, som är grunden till att hon inte vill gå dit? Du vill att hon ska bara gå dit och så ska allt vara löst sedan? No måste ju se till att hon får MÅ BRA, långsiktigt också, inte bara gå till skolan för att göra dig som förälder nöjd. Alltså, är det den specifika skolan som får henne att må dåligt, så borde ni kolla upp möjligheten att få byta skola eller åtminstone klass. Är det skolarbetet så kolla upp om hon kan få stöttning av någon pedagog på skolan. 

    Det känns bra för dig att hon gör som 'hon ska'... trots att hon mår dåligt!!! Herregud, hjälp henne emotionellt också. Varför bryr du dig bara om att hon är där fysiskt och inte om hur hon mår?! 


    Det kan jag nog svara på. Som förälder till barn med hög skolfrånvaro utsätts man för stor press. Man ägnar mycket tid åt möten och planeringar, frustrationen och stressen ökar när det ändå inte funkar. Sedan "måste" skolan utreda eller anmäla osv. Till slut uppfyller skolfrånvaron all ens tankeverksamhet och det känns som att alla gapar "Du måste bara få hen till skolan!". Då är det lätt att man får tunnelseende.
  • Anonym (BYT SKOLA)
    Anonym (Press) skrev 2020-11-19 13:20:26 följande:
    Det kan jag nog svara på. Som förälder till barn med hög skolfrånvaro utsätts man för stor press. Man ägnar mycket tid åt möten och planeringar, frustrationen och stressen ökar när det ändå inte funkar. Sedan "måste" skolan utreda eller anmäla osv. Till slut uppfyller skolfrånvaron all ens tankeverksamhet och det känns som att alla gapar "Du måste bara få hen till skolan!". Då är det lätt att man får tunnelseende.

    Ja jag förstår det, i och med att skolan har närvaroplikt. (tyvärr). Men det måste väl till en långsiktig lösning, vilket inte går om barnet mår dåligt av JUST skolan.

    Ett exempel: Gör en sjukanmälan för barnet och ta den dagen till att diskutera med barnet vad som är jobbigt med skolan och hur det kan lösas. 
    Få barnet att prata med en kurator eller psykolog som denne litar på parallelt med att försöka få denne att gå till skolan. Alltså, man kan ju inte bara haka upp sig på att barnet har skolplikt, utan måste väl nysta i varför denne mår så dåligt att han eller hon inte vill gå till skolan?


    Lite empati för barnet liksom?! Inte bara haka upp sig på närvaroplikten.... 

  • Anonym (Press)
    Anonym (BYT SKOLA) skrev 2020-11-19 13:48:34 följande:

    Ja jag förstår det, i och med att skolan har närvaroplikt. (tyvärr). Men det måste väl till en långsiktig lösning, vilket inte går om barnet mår dåligt av JUST skolan.

    Ett exempel: Gör en sjukanmälan för barnet och ta den dagen till att diskutera med barnet vad som är jobbigt med skolan och hur det kan lösas. 

    Få barnet att prata med en kurator eller psykolog som denne litar på parallelt med att försöka få denne att gå till skolan. Alltså, man kan ju inte bara haka upp sig på att barnet har skolplikt, utan måste väl nysta i varför denne mår så dåligt att han eller hon inte vill gå till skolan?

    Lite empati för barnet liksom?! Inte bara haka upp sig på närvaroplikten.... 


    Men allt det sker ju parallellt. Även om stressen såklart tar ifrån ens ork till barnet. Oftast har man tagit barnet till psykolog, kurator, de har kanske anpassad skolgång redan. Man försöker desperat nysta i orsaker till mående. De står i den evighetslånga kön till utredning på bup.. Empati varvas med frustration. Samtidigt blir man ständigt ifrågasatt som förälder. Trots att man vänder ut och in på sig själv för att få sitt barn att må bra. Jag önskar inte min värsta fiende en sån här situation.
  • Anonym (Utmattningssyndrom snarare)

    Hej!

    Precis som Plupp skriver - hon är i princip utbränd och upplever stark prestationsångest. Knappast en adhd-diagnos (iallafall bara baserat på det du skriver här i tråden).

    För oss som har varit sjukskrivna från jobbet pga utmattningssyndrom bör känna igen detta. Hon har helt enkelt inte den mentala orken. Jag själv isolerade mig socialt, blev som fastnaglad vid telefonen och kunde scrolla genom sociala medier i timmar - jag bara gick från fb, Instagram, pinterest, runt och runt i en cirkel i flera timmar trots att jag kanske kollade upp den appen för bara några minuter sen. Jag trodde att det gav mig en mental paus - det blev tvärtom, jag mådde sämre av allt telefonanvändande. Hjärnan får helt enkelt inte vila.

    Jag var konstant trött, hade märkliga sovtider, låg vaken om nätterna och var väldigt likgiltig mot min sambo. Rejäla varningstecken.

    Det är bra att hon inte har någon press i skolan - jag tror inte på att byta skola. Jag tror på att hon måste träna på att försöka flytta sitt fokus till sig själv - att träna på att vara stark nog att inte jämföra sig med andra hela tiden.

    Det som räddade mig var rutiner och scheman. Straffa henne inte genom att ta bort telefonen, utan förklara varför för henne att hon kommer må bättre av att minska på tiden med den. Det är en falsk vila och glädje hon upplever med den. Kom överens tillsammans om rutiner, kliva upp på morgonen, frukostschema, komma iväg till skolan, vila en stund efter skolan/göra något hon tycker om och tar en timmes promenad varje dag om sportandet känns för mäktigt. Låt henne checka av telefonen på morgonen, någon gång vid lunch och på kvällen. Straffa henne inte men låt henne upptäcka hur skönt det kan vara ibland att bara släppa den. Jag upptäckte mot slutet att telefonen var det som gav mig ångest. Det blev en påminnelse om vardagen på jobbet. Alla andra har ett "perfekt liv" och inte jag.

    Hon kommer ha svårt att följa ett schema i börjat och det är okej. Man ska ta höjd för misstag och det är en inlärningsperiod. Bara fortsätt tills det funkar.

    Meditation kan jag rekommendera att hon börjar med 10 minuter om dagen. Ladda gärna ner appen Headspace. Där finns det program man följer. Det gör otroligt mycket och sänker pulsen och stressen ett par steg. Det kommer klia i fingrarna första dagarna men hon kommer förmodligen uppleva att det känns skönt efter ett tag att ta en liten paus.

    Ett sista tips som i princip räddade mitt liv som utbränd: Johannes Hansens bok Tough Love. Ett mentalt träningsprogram som öppnade en hel del dörrar för mig och gjorde mig varse om mina misstag och vad jag kunde göra för att rätta till detta i framtiden. I mitt fall fick jag ordentlig bukt på min prestationsångest och har nu lärt mig att livet inte behöver gå så fort och att mina behov inte kan eller behöva vara likadana som andras.

    Den boken i kombination med meditation, psykolog och rutiner gjorde att jag kom tillbaka väldigt fort. En rätt billig investering: www.bokus.com/bok/9789188953490/tough-love-det-mentala-traningsprogrammet-som-maximerar-din-potential/&gclid=CjwKCAiAzNj9BRBDEiwAPsL0d87pu9PExMRpQ2KQvCrhzNwfpUk7cQVWo1AQ6bKBKH6P7H8hSQHiMRoCpoUQAvD_BwE

    Jag lyssnade även mycket på hans podcast.

    Var inte arg på henne, sätt ingen press - hon är otroligt ung och det finns en risk att hon kraschar senare i arbetslivet. Ge henne rätt verktyg redan nu så kommer hon vara rätt mentalt rustad sen.

Svar på tråden 14-åring som mår dåligt och vägrar gå i skolan