• Anonym (Undrar)

    Hade du struntat i att jobba om du vann massa pengar?

    Om du vann så mycket pengar att du inte skulle behöva jobba mer i hela ditt liv, hade du slutat jobba då eller fortsatt jobba? Varför/varför inte?

    Jag vet att sannolikheten för det är extemt låg men om vi leker med tanken..

  • Svar på tråden Hade du struntat i att jobba om du vann massa pengar?
  • Just Precis
    Anonym (vilken fråga) skrev 2020-11-21 15:03:43 följande:

    För mig handlar inte jobbet om att vara bunden 40h per vecka. Skulle tycka det vore skittråkigt att äta, skita, sova, kolla på netflix + kanske en "hobby" 2 h i veckan. Nä fy fan.


    Hehe, du måste drömma större än Netflix och bajsa
  • Anonym (vilken fråga)
    Just Precis skrev 2020-11-21 19:20:50 följande:
    Hehe, du måste drömma större än Netflix och bajsa
    Det är ju det jag göra, haha.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (vilken fråga) skrev 2020-11-20 01:11:14 följande:
    Varför hittar du på det? Är det jobbigt för dig att andra kan ha lika roligt på jobbet som på fritiden.

    Jag älskar mitt jobb. Att tillsammans med kollegor kämpa järnet för att företaget ska utvecklar är fantastiskt roligt.

    "jobbidentiteten" - vad är ens det för något? Ett jobb kan vara otroligt mångfacetterat så jag har svårt att se att en identitet överhuvudtaget existerar. Det är ett satans kul sätt att spendera sin tid.

    Brukar du säga att de som gillar att odla buskar har det drygt med buskidentiteten?
    Visst man kan ha roligt på jobbet. Men du har ju uppenbarligen mer än det. Du påstår ju att du inte skulle klara dig utan att jobba. Eller ha ett lika bra liv utanför ditt jobb. Skulle någon som odla buskar påstå att det skulle vara en mardröm om personen inte fick odla buskar och att personen tycker att odla buskar är det viktigaste i livet. Ja då skulle jag fråga om inte det var drygt att vara så. Sen verkar du inte ha lika roligt på jobbet som på fritiden. Du verkar ha roligare på jobbet än på fritiden och det tyder på att du måste ha skittrist på fritiden.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (vilken fråga) skrev 2020-11-21 15:03:43 följande:
    För mig handlar inte jobbet om att vara bunden 40h per vecka. Skulle tycka det vore skittråkigt att äta, skita, sova, kolla på netflix + kanske en "hobby" 2 h i veckan. Nä fy fan.
    Fast vem säger att det skulle se ut så. Ditt liv ser ju ut på liknande sätt förutom att du lagt till att knappra på en dator på jobbet. Så det händer ju inte så mycket mer i ditt liv.

    Bara för att man inte är kedjad till en arbetsplats innebär inte det att man bara petar naveln. Skulle jag vara ekonomiskt oberoende då skulle jag ha miljoner saker som jag vill göra. Jag tycker tex om att lära mig nya saker. Pluggar lite allt möjligt på fritiden. Då skulle jag ha obegränsad tid till det. Har även en massa projekt och uppfinningar jag skulle få tid att utveckla. Jag skulle kunna syssla med saker jag brinner för som miljö och annat. Skulle försöka lära mig så mycket som möjligt och uppleva så mycket som möjligt. Allt det är omöjligt om man är bunden till en arbetsplats. Visst du kan utveckla den del som har med jobbet att göra men ingenting annat. 

    Men det är där jag tror skillnaden mellan er som inte kan tänka er att vara utan ett avlönat arbete på ett företag och oss andra ligger. Vi vill göra mer och ha mer variation. Men framförallt vill vi inte vara bunden och styrd.
  • Anonym (vilken fråga)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-21 20:43:03 följande:
    Fast vem säger att det skulle se ut så. Ditt liv ser ju ut på liknande sätt förutom att du lagt till att knappra på en dator på jobbet. Så det händer ju inte så mycket mer i ditt liv.

    Bara för att man inte är kedjad till en arbetsplats innebär inte det att man bara petar naveln. Skulle jag vara ekonomiskt oberoende då skulle jag ha miljoner saker som jag vill göra. Jag tycker tex om att lära mig nya saker. Pluggar lite allt möjligt på fritiden. Då skulle jag ha obegränsad tid till det. Har även en massa projekt och uppfinningar jag skulle få tid att utveckla. Jag skulle kunna syssla med saker jag brinner för som miljö och annat. Skulle försöka lära mig så mycket som möjligt och uppleva så mycket som möjligt. Allt det är omöjligt om man är bunden till en arbetsplats. Visst du kan utveckla den del som har med jobbet att göra men ingenting annat. 

    Men det är där jag tror skillnaden mellan er som inte kan tänka er att vara utan ett avlönat arbete på ett företag och oss andra ligger. Vi vill göra mer och ha mer variation. Men framförallt vill vi inte vara bunden och styrd.
    Du vet ju uppenbart inte ett skvatt om mitt liv eftersom du har genomgående fel.

    Jag "knapprar" inte på en dator. Jag bedriver utveckling av hyperavancerade system i världsklass. Fritiden är oerhört mångfacetterad och helt magisk, men det skulle bli sjukt tråkigt att bara ha fritid med begränsade kognitiva utmaningar.

    Min erfarenhet är att det kräver alldeles för mycket energi för att helt på egen hand bedriva ett projekt från idé till säljbar produkt. Men hade man några ekonomiskt oberoende vänner skulle det kanske funka.

    När det gäller just lärande så är ju arbetsplatsen bästa möjliga arena för det. Man kan ta en ide och utveckla den. Mycket roligare att göra än att läsa bok. Tillsammans med lika intresserade kollegor blir det oslagbart. Sa du fastkedjad? Skulle inte tro det. Frihetsgraden är hög.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (vilken fråga) skrev 2020-11-21 22:59:40 följande:
    Du vet ju uppenbart inte ett skvatt om mitt liv eftersom du har genomgående fel.

    Jag "knapprar" inte på en dator. Jag bedriver utveckling av hyperavancerade system i världsklass. Fritiden är oerhört mångfacetterad och helt magisk, men det skulle bli sjukt tråkigt att bara ha fritid med begränsade kognitiva utmaningar.

    Min erfarenhet är att det kräver alldeles för mycket energi för att helt på egen hand bedriva ett projekt från idé till säljbar produkt. Men hade man några ekonomiskt oberoende vänner skulle det kanske funka.

    När det gäller just lärande så är ju arbetsplatsen bästa möjliga arena för det. Man kan ta en ide och utveckla den. Mycket roligare att göra än att läsa bok. Tillsammans med lika intresserade kollegor blir det oslagbart. Sa du fastkedjad? Skulle inte tro det. Frihetsgraden är hög.
    Fast det är där du visar att du saknar kreativitet och att din fritid är rätt innehållslös. För du behöver ett företag för att styra dig för att kunna vara kreativ. Du behöver ett företag för att lära dig. Du kan lära dig i princip allt du kan tänkas vilja lära dig utan att behöva en anställning. Och att du bara kan få begränsade utmaningar när du måste komma på dom själv visar att du saknar kreativitet. Några av våra största vetenskapliga upptäckter har kommit från personer som arbetet fram dom utan något företag som styr dom. 

    Det är det som är skillnaden mellan dig och oss som inte ser arbetet som det bästa i livet. Vi vill ha fler utmaningar. Du tycker uppenbarligen att företagande och säljande är det bästa som finns. Du vill vara i en ram. Men det är ett rätt begränsat liv. Visst man kan tycka att det är kul. Men det är just det att du inte skulle klara att ha ett stimulerande liv utan det och ett företag som styr dig som visar hur begränsat du tänker. Skulle jag tex syssla med programmering då skulle inte att sälja produkter vara det viktiga för mig. Så vore det mitt stora intresse då skulle jag inte ha några problem med att slippa arbeta. För då skulle jag kunna utveckla helt fritt och jag skulle kunna göra det med andra som har total frihet. Sen att din frihetsgrad skulle vara hög tror jag knappast. Du är styrd av företaget och dina arbetsuppgifter.
  • Anonym (Man49)

    Inte Jobbat

    Men skulle ha nån form av Jobb / sysselsättning

    bara sånt jag tycker kul eller utvecklande

    Typ ungdomstränare lag sport eller nåt annat

  • Anonym (vilken fråga)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-11-21 23:13:56 följande:
    Fast det är där du visar att du saknar kreativitet och att din fritid är rätt innehållslös. För du behöver ett företag för att styra dig för att kunna vara kreativ. Du behöver ett företag för att lära dig. Du kan lära dig i princip allt du kan tänkas vilja lära dig utan att behöva en anställning. Och att du bara kan få begränsade utmaningar när du måste komma på dom själv visar att du saknar kreativitet. Några av våra största vetenskapliga upptäckter har kommit från personer som arbetet fram dom utan något företag som styr dom. 

    Det är det som är skillnaden mellan dig och oss som inte ser arbetet som det bästa i livet. Vi vill ha fler utmaningar. Du tycker uppenbarligen att företagande och säljande är det bästa som finns. Du vill vara i en ram. Men det är ett rätt begränsat liv. Visst man kan tycka att det är kul. Men det är just det att du inte skulle klara att ha ett stimulerande liv utan det och ett företag som styr dig som visar hur begränsat du tänker. Skulle jag tex syssla med programmering då skulle inte att sälja produkter vara det viktiga för mig. Så vore det mitt stora intresse då skulle jag inte ha några problem med att slippa arbeta. För då skulle jag kunna utveckla helt fritt och jag skulle kunna göra det med andra som har total frihet. Sen att din frihetsgrad skulle vara hög tror jag knappast. Du är styrd av företaget och dina arbetsuppgifter.
    Du har iallafall livlig fantasi då du inte vet speciellt mycket om min fritid. Du vill att den ska vara innehållslös. Förmodligen hoppas du provocera genom att skriva det. Jag älskar dig också.

    Jag behöver inget företag för att styra mig och vara kreativ. Tvärtom jobbar jag på ett företag som ger mig frihet och motivation som leder till kreativitet. Detta skulle kunna ordnas på annat sätt. Men varför liksom? Det är bra som det är.

    Ja, jag kan lära mig allt utan en anställning. Men jag kan inte göra det utan motivation. Ett fett bankkonto, ledig hela dagarna medan familj och vänner jobbar. Sorry, men det är inte lockande alls.

    Du kanske kan nämna en utmaning du kommit på själv och genomfört? Sen gör kanske inte lilla jag anspråk på göra någon av världens största upptäckter. Med eller utan jobb. Tvärtom tror jag chansen att nå full potential kan nås om man jobbar i en grupp där man drar nytta av varandras olikheter och likheter.

    De där stora personerna med de stora upptäckterna har nog sett arbetet med dessa som något helt fantastiskt. Du verkar dock hänga upp dig på själva anställningen, som egentligen är ganska ointressant. Det är ju jobbet som är det viktiga.

    Tråkigt att du häver ur dig en massa osanningar, eller ska vi kalla det provokationer. Det säger en hel del om dig. Avundsjuk?
  • Egon den stora

    Jag trivs på mitt jobb, men ärligt talat är jag rätt trött på systemet att jag skattar bort extrema mängder för att andra ska kunna glida runt på bidrag. Har haft flera sådana som praktikanter. Dom gör det avslut nödvändigaste, men inget mer.

  • Anonym (vilken fråga)
    Egon den stora skrev 2020-11-21 23:43:15 följande:

    Jag trivs på mitt jobb, men ärligt talat är jag rätt trött på systemet att jag skattar bort extrema mängder för att andra ska kunna glida runt på bidrag. Har haft flera sådana som praktikanter. Dom gör det avslut nödvändigaste, men inget mer.


    Efter att ha blivit rövknullad av systemet i decennier har jag lärt  mig att inte bli upprörd över det extrema sosseri vi begåvats med.

    Drar man in tillräckligt för att leva gott så kan staten inte göra mer för att jävlas sen. De kan ta mina pengar men de kan inte ta mina smarta placeringar, mina vänner, min familj och min lycka ifrån mig.
Svar på tråden Hade du struntat i att jobba om du vann massa pengar?