• Anonym (Undrar)

    Hade du struntat i att jobba om du vann massa pengar?

    Om du vann så mycket pengar att du inte skulle behöva jobba mer i hela ditt liv, hade du slutat jobba då eller fortsatt jobba? Varför/varför inte?

    Jag vet att sannolikheten för det är extemt låg men om vi leker med tanken..

  • Svar på tråden Hade du struntat i att jobba om du vann massa pengar?
  • Anonym (Jamä)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-19 13:41:13 följande:

    Verkar vara många i tråden som inte gillar att jobba. Har erat jobb orsakat psykisk ohälsa för er?


    Det hann inte orsaka skada, för jag slutade innan. Jag prioriterade min hälsa och kunde klara mig på andra sätt. Jobbade i detaljhandeln och kundservicen knäckte mig nästan. Hela tiden kunder som drog och slet i en och skulle ha hjälp, ibland följde en svans efter mig när jag gick runt och hjälpte nån annan kund. Hade ofta hjärtklappning och när jag kom hem klarade jag knappt av att höra tex köksfläkten surra för jag var så stressad att till och med ljud blev för mycket.

    Jag känner flera personer som blivit utbrända av pressen och stressen dom haft på sina jobb och vill aldrig hamna i den situationen. Jag är inte arbetsskygg, men jag gillar inte att jobba, helt enkelt. Att spendera mer tid på jobbet än jag får med familjen. Att slita och stressa och att endast på ålderns höst få lov att leva för MIG. När jag inte ens vet hur lång tid jag kommer ha kvar.
  • AmericanMommy
    Anonym (Snart rik) skrev 2020-11-19 15:59:06 följande:

    i april, så kommer jag att veta om jag blir miljonär eller mångmiljonär.

    Blir jag mångmiljonär, kan jag leva bra i 20 år. Utan att jobba. 

    Blir det en miljon, så måste jag fortsätta ackumelera finanser. Det absoluta minimum för att kunna leva som singel utan att arbeta är 2.5 miljoner. sen går det i steg till hur mycket man vill ha att leva för varje månad. 

    Med min plan, och hur den utvecklar sig kommer då att bestämma mitt tillvägagångsätt för att fortsätta in i framtiden. 

    Jag har alternativ. Mitt mål är att helt sluta arbeta. 

    Men, att hitta något lökigt jobb på halvtid skulle vara guld så man kan få in pengar som antingen går till hushållskostnader eller dyligt. Så man inte rör förmögenheten. 

    Kanske starta ett katthem, ta in några kattälskande tonåringar som sköter den dagliga verksamheten och sen sälja katter till ensamstående 30/40+ are. 

    Vilket kommer bli en stor Boom om 10 år.

    Jag skulle leva som jag gör nu, oavsett hur mycket jag har, enkelt, minimalistiskt men i hett hem där allt är fint med fina saker jag tycker om. Jag skulle dock ha finare saker och möjligheter att göra det jag vill. Hyra in kompetens man inte har för projekt ect. Man blir fri, man behöver inte vara en träl under arbete och samhälle. 

    Jag kommer att vänta tills mina föräldrar har gått vidare. Och då sticker jag från sverige. Jag har kontakter över hela världen i mitt intresse områden, och jag skulle kunna få coola grejer gjort av folk som kan sin grej och behöver pengar.

    Har nu bott här hela mitt liv, jag gillar inte det svenska samhället, jag gillar inte utvecklingen av vårt nuvarande samhällskikt.

    Myndigheters oansvar, inget tjänstemannaansvar, men jag ska ta ansvar för allt. Åt helvete med hela skiten. Sjukt less på det. Jag kommer att kunna som ekonomiskt oberoende, ta mig friheten att enbart ta ansvar för mig och mina handlingar och köpa ut mig från resten.

    Och eftersom jag är singel, inga barn, har jag absolut ingenting som kommer att hålla mig kvar i detta land. Så jag kommer att dra. Kanske till japan, där mina personuppgifter inte kan bli utgivna som det blir här. Ingen som kan kommunicera på engelska eller svenska. Vilket är skönt. Bli helt anonym och försvinna. 

    Det vill jag göra. Det kommer jag att göra. Det är mitt mål. Fram tills dess, ta nogrant uträknade risker, och satsa. Och fortsätta bygga en förmögenhet. 

    Sen när jag är i en hög ålder, kommer jag att ta ut alla mina pengar, och behålla tillräckligt för att vara bekväm den sista tiden. Och elda upp all kvarvarande förmögenhet. Stat eller personer kommer aldrig att få en spänn av det. 

    Aldrig behöva betala pengar för att livnära människor som ebba bush och resten av våra kära politiker, ministrar och myndighetspersonal. 

     Varför "drömma" när du faktiskt kan åstakomma en förmögenhet?


    Tror inte man kan leva på 2.5 miljoner sek. Läste en artikel som sa att man behöver 4 miljoner dollar för att kunna leva ett bekvämt liv utan att jobba.
  • Anonym (Abba Fan)

    Jag har redan svarat i början, att ja, jag skulle sluta jobba och sen öppna upp ett djurhem, non profit. 

    Jag skulle nog ta mig fan faktiskt öppna ett eget företag och konkurrera ut min nuvarande chef också. Bara för att jävlas. Japp, sån e jag...

  • Anonym (Snart rik)

    @Americanmommy

    Nej det går inte att leva på 2.5 mille i usa eller i sverige. Jag ska inte bo i sverige eller i usa. Jag vill inte. Gillar inget av det. 


    Du kanske inte har en sån stor ekonomisk kunskap, så du kanske inte vet hur du får pengar att växa. Men det går, och det går att leva bra på det. 


    Mommy? Du är mamma, du har mer utgifter än mig. Jag har ingen fru, partner, barn eller något. Jag vet vad jag kostar och har inga lån. 


    Har heller ingen önskan att finna en partner, gifta mig och skaffa barn. Dvs mer utgifter. 


    Jag vill däremot kunna köpa mig den medicin jag kanske behöver, köpa den vård jag behöver längre fram ifall man blir sjuk. 


    För inom kort så kommer det att rekomenderas privat sjukförsäkring för att få vård, precis som i amerika. Och det är inte billigt, och det blir dyrare för varje år du åldras.


    Alla pengar in, är pengar in, förutom hushållskostnader. jag har 60% kvar av min lös att spendera på exakt vad jag vill varje månad t.ex. 


    Och jag spenderar inte pengar, jag investerar. 


    Mitt mål är livskvalite, inte playboy hollywood livet. Utan mer flytta till ett trähus i alaska. 


     


     

  • Anonym (vänsterbliven)
    Silverjenny skrev 2020-11-19 14:09:51 följande:
    Nej absolut inte men det finns mycket annat som är viktigare i livet. Att ha tid med barnen, maken, att ta hand om sig själv. Mycket man skulle vilja göra som det helt enkelt inte finns tid för.

    Vi jobbar för mycket i Sverige, det är dyrt att leva här och små möjligheter att minska kostnaderna och gå ner i tid. Hyrorna och andra fasta kostnader är höga. Många får knappt något över fast man jobbar heltid så du kan inte ens unna dig en givande fritid. Hela livet går ut på att slava ihop till överlevnad och kanske en resa, ett par skor och en semesterresa ibland.

    Sedan dör vi ensamma för inte kommer din f.d chef och hälsar på dig på ålderdomshemmet även fast du offrat familj och relationer för att jobba mer i hela ditt liv.
    Jobbar för mycket? Lever du i landet fantasi eller under en sten?

    Testa att säga att vi jobbar för mycket i Sverige till

    a) Schweizarna som fick sin arbetstid förlängd av sin regering med 4 h/v till 44 h utan någon extra betalning i ett halvår pga för stark valuta, för två år sen.

    b) Mexikobor som har fast arbetstid 48 h/v.

    c) Kinesiska fabriksarbetare som jobbar 16 h om dagen ibland 6 dagar i veckan.
  • Anonym (Nej..)

    För några år sen hade jag sagt nej. Idag vet jag inte lika säkert. Antingen hade jag fortsatt jobba, men lite mindre. Eller så hade jag börjat studera på heltid. Det finns så mycket att lära sig. Eller så hade jag startat något eget företag med något jag tycker är intressant utan att tänka så mycket på att det ska vara lönsamt

  • Mimosa86
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-18 18:48:06 följande:

    Om du vann så mycket pengar att du inte skulle behöva jobba mer i hela ditt liv, hade du slutat jobba då eller fortsatt jobba? Varför/varför inte?

    Jag vet att sannolikheten för det är extemt låg men om vi leker med tanken..


    Yes, däremot hade jag startat eget och konsultation eller engagerat mig politiskt på orten. Hade inte pallat att gå hemma.

    Men det hade varit fantastiskt att ha råd att styra sin egen tid, och kunna lägga ett större fokus på att umgås med barnen istället för att stressa igenom jobb, hämtningar, lämningar, läxor och aktiviteter. Låta saker få ta sin tid.
  • Anonym (63:a)
    AmericanMommy skrev 2020-11-19 18:14:22 följande:
    Tror inte man kan leva på 2.5 miljoner sek. Läste en artikel som sa att man behöver 4 miljoner dollar för att kunna leva ett bekvämt liv utan att jobba.
    Beror väl på hur gammal man är.

    Vann jag 10 miljoner skulle jag leva gott resten av livet utan en enda krona från annat håll.
  • Anonym (Abba Fan)
    Anonym (Snart rik) skrev 2020-11-19 19:25:01 följande:

    @Americanmommy

    Nej det går inte att leva på 2.5 mille i usa eller i sverige. Jag ska inte bo i sverige eller i usa. Jag vill inte. Gillar inget av det. 


    Du kanske inte har en sån stor ekonomisk kunskap, så du kanske inte vet hur du får pengar att växa. Men det går, och det går att leva bra på det. 


    Mommy? Du är mamma, du har mer utgifter än mig. Jag har ingen fru, partner, barn eller något. Jag vet vad jag kostar och har inga lån. 


    Har heller ingen önskan att finna en partner, gifta mig och skaffa barn. Dvs mer utgifter. 


    Jag vill däremot kunna köpa mig den medicin jag kanske behöver, köpa den vård jag behöver längre fram ifall man blir sjuk. 


    För inom kort så kommer det att rekomenderas privat sjukförsäkring för att få vård, precis som i amerika. Och det är inte billigt, och det blir dyrare för varje år du åldras.


    Alla pengar in, är pengar in, förutom hushållskostnader. jag har 60% kvar av min lös att spendera på exakt vad jag vill varje månad t.ex. 


    Och jag spenderar inte pengar, jag investerar. 


    Mitt mål är livskvalite, inte playboy hollywood livet. Utan mer flytta till ett trähus i alaska. 


     


     


    Pssst...Alaska är USA...

    Häslningar från Upplysningsbyrån
  • GöstaPetter
    Anonym (Abba Fan) skrev 2020-11-19 20:18:27 följande:
    Pssst...Alaska är USA...

    Häslningar från Upplysningsbyrån
    Dagens bästa!
Svar på tråden Hade du struntat i att jobba om du vann massa pengar?